Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yhteishenki"

Sort by: Order: Results:

  • Ruotsalainen, Riina (2023)
    Tämän kandidaatintutkielman tavoite ja tutkimuskysymys oli kartoittaa yleisellä tasolla sitä, millä tavoin opettaja voi vaikuttaa luokan turvallisen ilmapiirin rakentumiseen. Aiemmat tutkimukset osoittavat opettajalla olevan merkittävin rooli luokan ilmapiirin ja yhteishengen rakentamisessa. Tutkielman tarkoituksena ja tehtävänä on täten syventää opettajien ja opettajaksi opiskelevien ymmärrystä opettajan roolin todellisesta merkityksestä luokassa merkittävimpien vaikutuskeinojen avaamisen kautta. Tutkielma ei suoranaisesti tarjoa valmiita vastauksia luokan ilmapiirin rakentamiseen turvalliseksi, sillä jokainen luokkayhteisö on ainutlaatuinen jäseniltään ja ilmapiiriltään, kuten tutkimukset osoittavat. Toteutin tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon integroin tutkimusaineistona käyttämiäni tutkimusartikkeleita ja muuta tutkimuskirjallisuutta. Käytin aineistonani 19 eri tiedonlähdettä, joista käytin päälähteinä neljää. Kokosin kirjallisuusaineiston hakemalla verkosta avainsanojen avulla aiheeseen sopivia tutkimusartikkeleita ja muuta kirjallisuutta. Aineistoksi valikoituneet ovat niitä, jotka parhaiten vastaavat tutkimuskysymykseeni. Tutkielman tulokset jakautuivat neljään kategoriaan, jotka ovat lämmin opettaja- oppilassuhde, opettaja luokan tunnekeskuksena ja tunteiden navigoijana, opettajan toimintamallit ja piirteet sekä opettaja ryhmän ytimenä, rakentajana ja konfliktien käsittelijänä. Näistä ehdottomasti merkittävimmässä asemassa luokan turvallisen ilmapiirin rakentamisen näkökulmasta oli lämmin opettaja-oppilassuhde, joka toimii ikään kuin kattona muille osa- alueille. Nämä kaikki neljä osa-aluetta liittyvät vahvasti toisiinsa, joten tuloksista löytyy paljon lomittaisuuksia.
  • Lehtinen, Pauliina (2024)
    Tutkielman tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia siitä, miten erilaiset vuorovaikutustavat ovat yhteydessä tiimin yhteishenkeen. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia muun muassa siitä, miten he kokevat vuorovaikutustapojen merkityksen tiimityössä. Parrilan (2021) tiiminkehityskaarimalli toimii tutkielmassani tiimin eri kehitysvaiheiden tarkastelun mallina vuorovaikutuksen merkitystä painottaen. Tutkielma toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto koostuu avoimesta verkkokyselystä ja teoriasta. Facebook kyselyyn vastanneita on yhteensä 29 varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkielmassani esittelen ja avaan verkkokyselystä saamiani tuloksia. Verkkokyselyn vastaukset mahdollistavat tutkielmaan tulosten ryhmittelyn eri teemoihin. Tulen esittelemään saaduista vastauksista samankaltaisia teemoja, joita havaitsin aikaisemmin aiheesta tehdyistä tutkimuksista. Vastaan tuloksissa ja tulkinnassani tutkielmani tutkimuskysymykseen. Tutkielmani tuo esiin varhaiskasvatuksen opettajien näkökulman siitä, mitkä vuorovaikutukseen liittyvät tekijät vaikuttavat hyvän yhteishengen rakentumiseen tiimissä. Kyselyn kysymysten muotoilu oli tutkielmassani merkittävässä roolissa, jotta tutkimuskysymykseeni vastattiin.