Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yksilöllinen tuki"

Sort by: Order: Results:

  • Lindberg, Aino (2021)
    Tavoitteet. Inkluusiota on perinteisesti tutkittu niiden lasten näkökulmasta, joilla on vahvempaa tai erityistä tuen tarvetta. Inkluusion myötä etenkin suurissa lapsiryhmässä tuen tarpeisiin vastaaminen näyttäisi vievän paljon varhaiskasvatuksen henkilökunnan aikaa ja resursseja. Varhaiskasvatuksessa käytössä olevat integroidut erityisryhmät ovat vastaus vahvemman tuen tarpeen järjestämiseen inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Niihin on sijoitettu erityistä tukea tarvitsevien lasten lisäksi vertaislapsia, joilla ei lähtökohtaisesti ole vahvempaa tuen tarvetta. Jokainen lapsi kuitenkin tarvitsee tukea kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen, ja kysymys kuuluukin, miten kaikkien lasten yksilölliseen tuen tarpeeseen voidaan vastata, jos ryhmässä on vahvempaa tuen tarvetta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia tuen tarpeita vertaislapsilla voi olla, miten niihin vastataan ja miten huomio jakautuu integroiduissa erityisryhmissä vertaislasten ja tukea tarvitsevien lasten välillä. Tutkimus kohdistettiin integroituihin erityisryhmiin, sillä näissä ryhmissä on lähtökohtaisesti paremmat resurssit järjestää kasvun ja oppimisen tukea. Menetelmät. Aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatuksen integroiduissa erityisryhmissä työskenteleviä varhaiskasvatuksen erityisopettajia (VEO). Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelut suoritettiin pääsääntöisesti ZOOM -alustan kautta videohaastatteluina, jotka tallennettiin aineiston litterointia varten. Haastattelujen jälkeen videotallenteet litteroitiin kirjalliseen muotoon. Aineistoanalyysi suoritettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Sisällönanalyysissa aineisto luokiteltiin helpommin tulkittavaan muotoon tulosten tarkastelua varten. Tulokset ja johtopäätökset. Yleisemmät tuen tarpeet vertaislapsilla olivat VEO:jen mukaan kielelliseen kehitykseen liittyviä tai ikäsidonnaisia tuen tarpeita. Myös sosioemotionaaliset tuen tarpeet mainittiin useasti. Vertaislasten tuen tarpeeseen vastattiin pääosin laadukkaalla varhaiskasvatuksen pedagogiikalla, johon ryhmissä näytettiin erityisesti panostavan. Samojen yleisten pedagogisten menetelmien, joita käytettiin vahvempaa tukea tarvitsevien lasten tukemiseen, koettiin tukevan myös vertaislapsia. Huomio jakautui integroiduissa erityisryhmissä hyvin. Huomion jakautumiseen koettiin vaikuttavan seuraavat tekijät: ryhmän resurssit, pedagoginen suunnittelu, tuen tarpeen laatu ja lasten keinot hakea huomiota. Inkluusio näyttää toimivan vertaislasten näkökulmasta integroiduissa erityisryhmissä hyvin, mutta vertaislasten asemassa ja tuen tarpeen määrittelyssä on vielä epäselvyyksiä, joita olisi jatkossa syytä tutkia ja selventää.