Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yksilöllistyminen"

Sort by: Order: Results:

  • Jokinen, Jenni (2024)
    Markkinoitumisen vaikutukset koulutuksen tasa-arvoon voivat olla merkittäviä. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että 1980-luvulta lähtien julkinen sektori on liitetty mukaan kilpailukyvyn ylläpitämiseen. Tämä on johtanut myös koulutuksen markkinoitumiseen, mikä uhkaa sen tasa-arvoa, vähentämällä esimerkiksi koulutuksen tarjoamia mahdollisuuksia ja kasvattamalla alueiden välisiä eroja. Nämä aikaisemmat tutkimustulokset johtivat tarpeeseen tarkastella sitä, miten markkinoituminen näkyy tämän hetken koulutuspoliittisessa työskentelyssä. Tämän tutkimuksen tehtävä on selvittää ja kuvata, miten koulutuksen markkinoituminen näkyy Opetushallituksen koulutuksen tulevaisuutta käsittelevässä raportissa. Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin teoriaohjaavana sisällönanalyysinä. Sen aineistona toimi Opetushallituksen vuonna 2022 julkaisema raportti ”Koulutus tulevaisuudessa: ennakointinäkökulmia koulunkäyntiin, kehittämiseen ja osaamiseen”. Dokumentti valittiin tutkimuksen kohteeksi, sillä se on ajankohtainen ja konkreettinen esimerkki koulutuksen tulevaisuuden ennakoinnista. Raportti kuvaa sen laatineen organisaation toimintaa ja vallitsevia arvoja. Teoriaohjaava sisällönanalyysi mahdollisti selkeän tavan jäsennellä aineistoa ja löytää siitä markkinoitumista kuvaavia teemoja. Aineistosta löytyi yhteensä viisi koulutuksen markkinoitumista kuvaavaa teemaa: digitalisaatio, oppimisen yksilöllistyminen, koulutuksen verkostoituminen, tuloksellisuusajattelu ja osaamisen luonne. Tulokset olivat samansuuntaisia aikaisemman kirjallisuuden kanssa. Digitalisaatio oli tuloksista merkittävin, sitä käsiteltiin koko aineistossa. Lisäksi oppimisen yksilöllistymisen ja koulutuksen verkostoitumisen todettiin olevan seurausta digitalisaatiosta. Tuloksellisuusajattelu ja osaamisen luonne puolestaan yhdistivät koulutuksen vahvasti työelämään ja vahvistivat aikaisemman kirjallisuuden kertomaa markkinoitumisen näkymisestä koulutuksessa. Tuloksissa merkittävää oli huomata, että näitä markkinoitumisen piirteitä kuvattiin aineistossa hyvin neutraalisti, osittain myös mahdollisuuksina. Dokumentissa löydettyjä teemoja kohtaan ei osoitettu kritiikkiä, eikä niiden mahdollisia negatiivisia vaikutuksia käsitelty juuri lainkaan. Tulokset osoittavat markkinoitumisen vaikuttavan koulutukseen ja sen tulevaisuuteen monella eri tapaa. Tämä heijastuu myös koulutuksen tasa-arvoisuuteen.