Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yksisuuntainen varianssianalyysi"

Sort by: Order: Results:

  • Kivelä, Liisa (2020)
    Käsityöstä suuri osa on luovaa tuottamista mutta kaikki luova tuottaminen ei ole käsityötä. Käsityöllä ja luovuudella on kuitenkin yhtymäkohtia, joten halusin selvittää, voisiko harrastuneisuus käsityössä tukea luovuuden kehittymistä. Tässä tutkielmassa pyrin selvittämään peruskoulun oppilaiden käsityöhön suhtautumisen ja luovuuden välistä yhteyttä kvantitatiivisin menetelmin. Vertailukohdaksi otin ympäristö ja luonnontietoon suhtautumisen ja luovuuden välisen yhteyden. Analyysit on tehty Co4Lab projektin yhteydessä tehdyn kyselyn pohjalta. Kyselyssä kysyttiin muun muassa oppilaiden käsitystä omasta luovuudestaan, suhtautumista käsityöhön ja suhtautumista ympäristö ja luonnontietoon. Kysely toteutettiin 5-portaisella Likert-asteikolla. Luovuusmuuttujan muodostin exploratiivisen faktorianalyysin perusteella kolmen muuttujan summamuuttujana. Oppiaineisiin suhtautumisen tekijöiden aineiston analyysissä käytin myös apuna exploratiivistä faktorianalyysia. Kutakin tarkastelun kohteena olevaan oppiaineeseen suhtautumista parhaiten kuvaavat summamuuttujat muodostettiin kuitenkin jättämällä yksi väittämä osioanalyysin perusteella pois, ja tekemällä negatiivisista väittämistä käännetyt muuttujat. Oppiaineiden suhtautumista kuvaavat muuttujat muunnettiin 5-portaiselle asteikolle jatkoanalyysiä varten. Henkilökohtaisen luovuuden käsityksen ja oppiaineisiin suhtautumisen välistä yhteyttä tutkin tarkastelemalla niiden välisiä korrelaatioita sekä yksisuuntaisen varianssianalyysin (ANOVA) avulla. Aineiston perusteella henkilökohtaisen luovuuden käsitys ei ole normaalisti jakautunut ja oppilaiden käsitys omasta luovuudestaan on melko korkea. Se korreloi merkitsevästi sekä käsityön oppiaineeseen suhtautumisen kanssa (r=0,26) että ympäristö ja luonnontiedon oppiaineeseen suhtautumisen kanssa (r=0,32), mutta selkeää lineaarista yhteyttä ei ole nähtävissä. Varianssianalyysin perusteella suhtautuminen ympäristö ja luonnontietoon selittää 12,1% ja käsityön oppiaineeseen suhtautuminen 8,5% henkilökohtaisen luovuuden käsityksestä.