Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yksityinen varhaiskasvatus"

Sort by: Order: Results:

  • Kyyrä, Matleena (2021)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää yksityisissä päiväkodeissa työskentelevien opettajien näkemyksiä ryhmänsä lasten tuen tarpeista sekä opettajien valmiuksia tukea heitä. Lisäksi kartoitettiin, millaista tukea opettajilla on mahdollisuus saada työnsä tueksi monialaisen yhteistyön kautta ja millaisia toiveita heillä on tähän liittyen. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella avoimin sekä strukturoiduin kysymyksin erään ison kunnan yksityisissä päiväkodeissa varhaiskasvatuksen opettajina työskenteleviltä henkilöiltä. Otos koostui 16 vastauksesta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla etsien aineistosta samankaltaisuuksia ja muodostaen niistä ryhmiä. Tulokset osoittivat, että lapsilla on moninaisia tuen tarpeita yksityisissä päiväkodeissa ja heidän saamansa tuen riittävyys oli vaihtelevaa. Opettajien osaaminen suhteessa lasten tuen tarpeisiin näyttäytyi myös vaihtelevana eikä kovin syvällistä kuvaa osaamisen sisältämistä asioista ollut mahdollista tavoittaa tässä tutkimuksessa. Opettajat kuvailivat osaamistaan osaamisena, erilaisina menetelminä, kehityksen osa-alueen tukemisena, pedagogisina tukitoimina sekä omien vahvuuksiensa kautta. Monialaisen yhteistyön tiimoilta tukea saatiin yleisimmin varhaiskasvatuksen erityisopettajalta, työkavereilta sekä johtajalta. Tuki sisälsi etenkin konkreettisia vinkkejä ja menetelmiä sekä keskustelun ja kuuntelun tuomaa vertaistukea. Opettajien toiveissa korostui resursseihin liittyvät asiat, kuten erityisesti henkilöstöresurssin lisääminen, lisäkoulutus, rakenteellisen tuen saatavuuden parantaminen ja varhaiserityisopettajan läsnäolo. Tulevaisuudessa on pyrittävä takaamaan yhdenmukaisempi tuki lapsille. Se edellyttää esimerkiksi lakiuudistusta, tarvittavien resurssien lisäämistä, monialaisen yhteistyön vahvistamista sekä erityispedagogisen osaamisen lisäämistä varhaiskasvatuksen henkilöstön keskuudessa.