Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yläkoulu- ja lukioikäiset"

Sort by: Order: Results:

  • Mansikka, Laura (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia interventiomenetelmiä käytetään luetun ym-märtämisen edistämiseen niiden nuorten opiskelijoiden parissa, joilla on luetun ymmärtämisen vaikeuksia. Tarkoituksena oli lisäksi selvittää, miten interventioita on käytetty ja mitä tuloksia niillä on saatu. Aihe on ajankohtainen, sillä nuorten heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt viime vuosina Suomessa hälyttävästi. Aikaisemman tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että ne opiskelijat, joilla on luetun ymmärtämisen vaikeuksia, hyötyvät sellaisesta opetuksesta ja tuesta, jonka avulla voidaan kehittää heidän luetun ymmärtämisen taitojaan. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimusaineistoksi valikoitui kymmenen artikkelia, joissa tutkittiin eri interventiomenetelmien vaikutusta yläkoulu- ja lukioikäisiin, joilla oli todettu vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Aineisto kerättiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen periaatteiden mukaan. Aineistosta etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin ja tuloksia jäsenneltiin taulukkomuotoon etsien niistä yhtäläisyyksiä ja eroja tuloksia tulkiten ja analysoiden. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erilaisilla interventiomenetelmillä on mahdollista edistää nuorten luetun ymmärtämisen taitoja, vaikka heillä olisi todettu selkeitä lukemisen vaikeuksia. Kaikki tulokselliset interventiomenetelmät sisälsivät lukustrategioiden opetusta, mutta useimmissa menetelmissä yhdistyi niiden rinnalla myös muiden taitojen opetus, kuten sanaston ja teknisen lukutaidon harjoitukset. Interventiot vaihtelivat kestoltaan huomattavasti, mutta opetuskertoja järjestettiin yleensä ainakin kerran viikossa pienryhmä- tai luokkamuotoisesti. Tutkimuksissa intervention tuloksellisuudesta raportoitiin vaihtelevin tavoin. Pääasiassa interventioryhmiin osallistuneet saivat lopputestauksissa parempia pistemääriä kuin alkumittauksissa ja tulokset olivat parempia kontrolliryhmiin verrattuna. Kaikissa interventioissa luetun ymmärtämisessä ei kuitenkaan tapahtunut edistymistä, mutta selkeää syytä siihen ei ole mahdollista tämän aineiston perusteella päätellä.