Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yliopisto-opiskelijat"

Sort by: Order: Results:

  • Murto, Elisa (2020)
    Huijarisyndrooma tai huijari-ilmiö on varsinkin hyvin opinnoissaan tai työssään menestyvien yksilöiden sisäinen kokemus omasta riittämättömyydestä. Nämä yksilöt uskovat virheellisesti onnistumistensa olevan huijaamisen tulosta sen sijaan, että uskoisivat omiin kykyihinsä. Aihe on puhuttanut esimerkiksi mediassa, mutta siitä ei ole aiempaa suomalaista tutkimusta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää huijari-ilmiön esiintymistä suomalaisilla, hyvin opinnoissaan menestyvillä yliopisto-opiskelijoilla ja tarkastella miten eri opintojen vaiheessa olevat eroavat huijari-ilmiön suhteen. Lisäksi tutkittiin huijari-ilmiön yhteyttä itsetuntoon. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja sen aineisto kerättiin e-lomakkeella. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt (n = 120) olivat suurimmaksi osaksi 20-26-vuotiaita ja hyvin opinnoissaan menestyviä yliopisto-opiskelijoita. Huijari-ilmiötä lähestyttiin mittarilla, joka koostui kolmesta ulottuvuudesta: itsensä ja saavutustensa vähättelystä, vilpillisyyden tunteesta ja saavutusten selittämisestä onnella tai sattumalla. Itsetunnon mittarilla mitattiin yksilön kokonaisvaltaista asennetta itseään kohtaan ja käsitystä omasta arvostaan. Huijari-ilmiön yleisyyttä selvitettiin tarkastelemalla summamuuttujien frekvenssejä ja kuvaajia. Huijari-ilmiön ja opintovaiheen sekä huijari-ilmiön ja itsetunnon yhteyksiä tarkasteltiin ristiintaulukoinnin sekä korrelaatioiden avulla. Opiskelijat eivät keskimäärin kokeneet opinnoissaan paljoa huijarikokemuksia. Eri opintojen vaiheessa olevat erosivat huijari-ilmiössä ja varsinkin opintojen loppuvaiheessa näyttäisi esiintyvän selkeästi vähiten huijarikokemuksia. Huijarikokemukset liittyvät usein haastaviin uusiin tilanteisiin, mikä saattaa selittää, miksi huijarikokemuksia oli enemmän alku- kuin loppuvaiheen opiskelijoilla. Tulokset vahvistivat myös aiemmissa tutkimuksissa todettua huijari-ilmiön ja itsetunnon välistä vahvaa negatiivista yhteyttä. Mitä vahvempi itsetunto opiskelijoilla oli, sitä vähemmän he myös raportoivat huijarikokemuksia. Tulokset antavat tietoa opiskelijoiden hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä ja voivat auttaa kiinnittämään huomiota siihen, miten esimerkiksi opintojen alkuvaiheessa koettuja huijarikokemuksia voitaisiin vähentää. Huijarikokemukset varsinkin yhdistettynä heikkoon itsetuntoon ovat huolenaihe kyseisten opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opintomenestyksen kannalta, ja ne voivat myös aiheuttaa negatiivisia seurauksia yksilön myöhemmälle urakehitykselle.
  • Mannonen, Oona (2019)
    The aim of this thesis was to view university students’ achievement goal orientations and burnout. The first research problem was to examine what kinds of achievement goal orienta-tion groups can be identified among university students. The second research problem was to examine how students with different achievement goal orientation profiles differ in how they experience burnout. The achievement goal orientations were divided into five different orien-tations: mastery-intrinsic, mastery-extrinsic, performance-approach, performance-avoidance and avoidance orientation. Burnout was defined as a psychological syndrome caused by long-term school related stress that includes feelings of exhaustion, cynicism and inadequacy. Previous achievement goal orientation studies have largely focused on children and younger students. Moreover, there has been few studies examining the link between achievement goal orientations and burnout, so this thesis aimed to introduce new information about this topic. The participants filled a survey which included achievement goal orientation and burnout in-struments. The respondents (n=122) were university students and they varied in age and state of studies. A person-oriented approach was applied as the students were classified to different achievement goal orientation groups using cluster analysis. The link between achievement goal orientations and burnout was examined using analysis of variance. Three achievement goal orientation groups were found in the data: mastery-oriented (45 %), performance-oriented (38 %) and avoidance-oriented (17 %). On average the students were quite mastery- and performance-oriented. The mastery-oriented students experienced least burnout and the performance-oriented the most. The performance-oriented students experi-enced exhaustion and inadequacy, whereas the avoidance-oriented students felt cynicism more than the other groups. The results imply that students who are differently oriented to their studies may differ in what they think about their wellbeing, although in this study the stu-dents overall didn’t experience severe burnout. Especially strong performance or avoidance orientation may cause burnout and thus have a negative impact on wellbeing. In the future it is important to pay attention to students’ wellbeing and also for example what kind of pres-sure and demands their studies and future possibly set for them.