Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "yliopistopedagogiikka"

Sort by: Order: Results:

  • Hyry, Mikko (2024)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka yliopistopedagogiikan opetussuunnitelma ja sen kirjallisuus käsittelee palautetta ja mikä on arvioinnin ja palautteen suhde. Palaute on yksi keskeisimmistä positiivisesti oppimiseen vaikuttavista tekijöistä ja sillä on parhaimmillaan mahdollista tukea opiskelijoiden syvempää oppimista, oppimistavoitteiden saavuttamista tai yliopistoyhteisöön kiinnittymistä. Tästä huolimatta yliopisto-opiskelijoilla on kuitenkin usein kokemus, että palautteen saanti on vähäistä. Tämän takia on syytä tarkastella, kuinka yliopisto-opettajille opetetaan palautteesta ja kuinka palaute ymmärretään opetussuunnitelmassa ja sen kirjallisuudessa. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on Hattien ja Timperleyn tehokkaan palautteen malli sekä arvioinnin ja palautteen rinnakkaiselo. Mallin tavoitteena on vähentää nykyisen ja halutun oppimistuloksen välistä eroa käyttäen apunaan kolmea kysymystä, joihin palautteen täytyy vastata. Tutkimus on luonteeltaan dokumenttianalyysi, jonka aineistona ovat Helsingin yliopiston yliopistopedagogiikan opetussuunnitelma 2023–2026. Tarkempana tarkastelun kohteena ovat opetussuunnitelman kaksi arviointia ja palautetta käsittelevät kurssit, sekä niiden kurssikirjallisuus. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että palautteen merkitys ymmärretään ja sen teoria esitellään opetussuunnitelmassa ja sen kirjallisuudessa, mutta niiden käsittely on hajanaista ja vähäistä. Palautetta ei käsitellä omana kokonaisuutenaan, eikä arvioinnin tai palautteen rinnakkaiseloa huomioida opetussuunnitelmassa tai kirjallisuudessa vakavasti otettavalla tavalla.