Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ympäristöherkkyys"

Sort by: Order: Results:

  • Laine, Emma-Lotta (2019)
    During the last few years the concern of the condition of our surroundings has risen. Climate change is no more a problem of the future, but a real concern for people living in the present day. The goal of this study is to find out how the school institution can help grow environmentally conscious adults. The study pays extra focus on how one’s human-nature relationship can affect how they act and feel in relation to nature, and what could be the concrete possibilities environmental education could have in school life. This study is a literature review based on past studies, educational literature, and the 2016 Finnish curriculum for basic education. During the research process, it became clear that further research on the subject is necessary, especially from the point of view of the school. Based on the findings of the study it’s evident that human-nature relationship has a crucial role in driving for improved environmentally conscious behavior. Especially if that relationship is founded on past experiences and acts, then an individual’s emphatic bond with nature and its inhabitants is strengthened. This in turn promotes environmentally conscious behavior. School’s role as environmental educator was also emphasized by the results of the study. In school the students get to create experiences about nature and acting in it. This idea is also backed by the curriculum for basic education where school education is described to be responsible for nurturing behavior which promotes a more sustainable lifestyle.
  • Koivumäki, Piia (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilökunnan mielestä päiväkotien metsäretket tukevat luontosuhteen kehittymistä. Tavoitteena oli kyselylomakkeen avulla selvittää heidän käsityksiään luontosuhteesta ja metsäretkistä. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Millaisia merkityksiä metsäretkillä on lasten luontosuhteen kehittymisessä varhaiskasvatuksen henkilökunnan mukaan? Hyvinvointimme kulmakivi on suotuisa luonto- ja ympäristösuhde. Päiväkodissa tarjotut monipuoliset luontokokemukset tukevat lapsen luontosuhteen muodostumista. Teoriassa tuon esille muun muassa kuinka lapsen luontosuhde muodostuu saatujen kokemuksien kautta. Positiiviset luontokokemukset vahvistavat luonnon arvostamista ja opettavat siitä välittämistä. Varhaiskasvatuksella ja esiopetuksella on merkittävä rooli ympäristökasvatuksessa. Teoriassa kerron myös Palmerin puumallista ja ympäristökasvatuksesta osana varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. On hyvä pohtia omaa suhdettaan luontoon ja miten välittää sitä varhaiskasvatuksessa lapsiryhmälle. Kyselylomake sisälsi 27 strukturoitua ja kaksi avointa kysymysvaihtoehtoa. Kysymyksillä halusin kartoittaa vastaajien asenteita metsäretkiä kohtaan. Kyselylomake koostui taustatiedoista, metsäretkiä koskevista kysymyksistä ja lapsen luontosuhteeseen liittyvistä kysymyksistä. Tutkimukseen osallistui 74 henkilöä, pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen opettajia, mutta myös lastenhoitajia. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahteen Facebook ryhmään jaetun e-lomakkeen avulla. Aineisto kerättiin joulukuussa 2019 ja analysointi aloitettiin tammikuussa 2020. Analysointimenetelmänä käytettiin määrälliseen aineistoon SPSS-ohjelmaa sekä laadulliseen aineistoon sisällönanalyysiä. Tutkimukseen osallistuneet päiväkodit tekevät metsäretkiä lähiluontoon. Luonnon merkitys tiedostetaan ja sitä opetetaan lapsille arjen tilanteissa. Ympäristön hoitamisesta ja sen suojelemisesta puhutaan tarinoiden, tehtävien ja lasten aloitteiden kautta. Luontosuhde nähdään muodostuvan ennen kaikkea kokemusten ja tekemisen kautta, vanhempien merkittävää roolia unohtamatta. Positiiviset luontokokemukset ja retket erilaisiin ympäristöihin nähdään tärkeänä. Lapset ovat kiinnostuneita oppimaan luonnosta ja ymmärtämään sen vaikutuksia. Aikuisen rooli on tukea tätä kiinnostusta ja tiedostaa luontosuhteen muodostuvan omista asenteista ja arvoista luontoa kohtaan.