Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ystävyyssuhde"

Sort by: Order: Results:

  • Winter, Mona (2022)
    Tavoitteet. Tutkimustehtäväni tavoitteena on selvittää sitä, miten maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyyssuhteet muodostuvat peruskoulussa. Selvitän teemaa kahdesta näkökulmasta, jotka muodostavat tarkemmat tutkimuskysymykset: 1. Mitkä tekijät edistävät maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyyssuhteiden solmimista? ja 2. Mitkä tekijät hidastavat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyyssuhteiden muodostumista? Tutkimukseni tavoitteena on lisätä opettajien ja muiden maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kanssa työskentelevien tietoisuutta ystävyyssuhteiden muodostumisen tavoista ja haasteista. Menetelmät. Toteutin tutkielmani laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Menetelminä käytin narratiivisen yleiskatsauksen ja systemaattisen kirjallisuuskatsauksen välimuotoa. Etsin lähdekirjallisuuteni ja tutkimusaineistoni Helsingin yliopiston Helka- ja Helda-tietokannoista. Koostin niiden pohjalta sisällönanalyysin avulla teemoja, jotka luokittelin eri kategorioihin. Laadin taulukon ja kuvion selkeyttämään tutkimuksessani käytettyjä aineistoja ja havainnollistamaan tutkimustuloksia. Tulokset ja johtopäätökset. Kirjallisuuskatsaukseni tulokset osoittivat, että ystävyyssuhteiden muodostumiseen vaikuttivat monet eri tekijät, jotka olivat joko niitä edistäviä tai hidastavia. Edistävät tekijät luokittelin teemoihin: yhdistävät tekijät, sosiaalinen kanssakäyminen ja ympäristön vaikutus. Nämä teemat jakautuivat vielä alaluokkiin. Hidastavia tekijöitä olivat koulukiusaaminen, puutteellinen kielitaito sekä ennakkoluulot ja syrjintä. Huomionarvoista on, että ystävyyssuhteet ovat moniulotteisia ja niille ei ole selkeitä, aina samalla tavalla toimivia sääntöjä. Tulosten perusteella voidaan havaita, että erityisesti maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ystävyyssuhteiden syntymiseen on syytä panostaa, koska ne vaikuttavat sekä hyvinvointiin että koulumenestykseen.
  • Rajala, Emmi (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suuren ikäeron merkitystä sisarussuhteessa. Lisäksi tarkasteltiin sisarussuhteen suuren ikäeron merkitystä pikkusisaruksen perheen ulkopuolisissa ystävyyssuhteissa. Aiemmat vähäiset tutkimukset aiheesta osoittavat leikkimisen ja konfliktitilanteiden vähenemisen sisarusten välisen ikäeron kasvaessa sekä isosisarusten toimimisen roolimalleina ja opastajina pikkusisaruksille. Tutkielmassa selvitetään, miten suuri ikäero sisarussuhteessa näyttäytyy pikkusisaruksen lapsuudessa, aikuisuudessa sekä ystävyyssuhteissa. Tutkielma toteutettiin laadullisena empiirisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluun valittiin seitsemän 16–25-vuotiasta nuorta aikuista, joilla oli ikäeroa isosisaruksiin 6-12 vuotta. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia, jotta löydettiin merkityksellisimmät ja mielenkiintoisimmat havainnot aineistosta. Aineiston käsittelyyn käytettiin teemoittelua, jolloin mielenkiintoiset havainnot jaettiin seuraaviin aihealueisiin: lapsuus ja sisarussuhde, aikuisuus ja sisarussuhde sekä ystävyyssuhteet. Samankaltaiset havainnot värikoodattiin samalla värillä. Suurella ikäerolla sisarussuhteessa on merkitystä pikkusisaruksen lapsuudessa. Isosisaruksella oli erilainen elämäntilanne, ajatusmaailma ja mielenkiinnon kohteet kuin pikkusisaruksella. Pikkusisarusta saatettiin kohdella vähättelevästi eikä häntä välttämättä aina ymmärretty pikkusisaruksen toivomalla tavalla. Aikuisuudessa sisarukset olivat yleensä läheisempiä. Ikäeron ei koettu vaikuttavan samalla tavalla sisarussuhteeseen kuin lapsuudessa, vaikka sisaruksilla oli edelleen erilaiset elämäntilanteet. Sisarussuhteen ikäerolla ei ole aikuisuudessa niin suurta merkitystä kuin lapsuudessa. Lisäksi tutkimukseen osallistuneet haastateltavat eivät ajatelleet suuren ikäeron vaikuttavan perheen ulkopuolisiin ystävyyssuhteisiin. Ainoastaan koettiin, että sisarussuhteiden avulla on opittu positiivisia asioita, kuten tietynlaista käyttäytymistä sekä asioiden jakamista, mistä on ollut hyötyä ystävyyssuhteissa. Ikäeron merkitys pikkusisaruksen ystävyyssuhteisiin on todella vähäistä.