Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Heinonen, Linda (2022)
    Tavoitteet. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee kognitiivisen kuntoutuksen muotoja ja hyötyjä änkytyksen sekä siihen liittyvän ahdistuneisuuden kuntoutuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten kognitiivista kuntoutusta toteutetaan ja miten se vaikuttaa änkytykseen ja psyykkisiin oireisiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että änkyttävillä henkilöillä on korostunut riski ahdistuneisuuteen ja jopa 66 prosenttia änkyttävistä aikuisista kärsii ahdistuneisuushäiriöstä. Ahdistuneisuudella on myös huomattu olevan negatiivinen vaikutus puheen sujuvuuden kuntoutustulosten pysyvyyteen. Änkytyksen hallinta- ja sujuvuuden säätelymenetelmät saattavat jopa ylläpitää änkytykseen ja ahdistuneisuuteen liittyvää turvakäyttäytymistä sekä korostunutta itsetarkkailua. Änkytykseen liittyvä ahdistuneisuus vaikuttaa laajasti myös elämänlaadun kokemukseen. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin sähköisen aineistohaun avulla Scopus ja Pubmed -tietokannoista. Hakulauseke muodostettiin englanninkielisistä termeistä stutter (änkytys), cognitive OR comprehensive (kognitiivinen tai kokonaisvaltainen) ja intervention (interventio) sekä näiden synonyymeistä ja taivutusmuodoista. Poissulku- ja mukaanottokriteerien perusteella tutkimusaineistoksi muodostui kymmenen vuosina 2010–2021 julkaistua tutkimusartikkelia. Näistä yksi poimittiin mukaan manuaalisesti. Aineisto analysoitiin systemaattisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Aineiston kognitiivisissa interventioissa sovellettiin kognitiivis-behavioraalisia menetelmiä psykoterapiassa änkytyskuntoutuksen rinnalla, lasten leikkiterapiassa sekä internetpohjaisissa ohjelmissa. Lisäksi interventioihin lukeutui kognitiiviseen terapiaan liittyvä altistusterapia, elokuvaterapia sekä kokonaisvaltainen änkytysterapiainterventio CSP (Comprehensive Stuttering Program). Interventioissa huomattiin positiivisia vaikutuksia yksilön itsearvioissa ja negatiivisten arvioiden pelossa, asenteissa ja havaitsemisprosesseissa. Lisäksi ahdistuneisuus ja välttämiskäytös väheni ja kokemus elämänlaadusta parani. Vaikutukset änkytyksen määrään ja vaikeusasteeseen olivat vaihtelevia tai niitä ei todettu. Poikkeuksena CSP- sekä altistusterapiainterventioissa änkytyksen todettiin helpottuneen pitkäaikaisesti.
  • Viitaharju, Janika (2017)
    In this overview answers are looked for three questions: how well do cognitive ability tests predict work performance and do the results generalise to different countries, is there differences in the pre-dictive validity of cognitive ability tests between different jobs, and which is better predictor for work performance, general mental ability or specific cognitive ability tests. Both general mental ability and specific cognitive abilities are good predictors for work performance and results generalise to different countries. There were moderators for the association between gen-eral mental ability and work performance. Job complexity and publishing year of the research were moderators. Publishing year was moderator also for the association between specific cognitive abil-ity tests and work performance. There were no differences in the predictive validity of specific cog-nitive ability tests between different jobs. General mental ability was a better predictor for work per-formance than specific cognitive ability tests. The predictive validity of ability tests has been studied only in western countries so in the future it would be important to study do the result generalise also to different cultures. In addition it would be important to also study more the moderating effect of the year of publication. Is there really such an effect and if there is then it would be important to study why.
  • Vatanen, Lasse (2020)
    My thesis is a scientific review written for psychology students and researchers, wherein I assess factors affecting attitude certainty. Research on persuasion and attitude change has political, commercial, educational, therapeutic and everyday value. The most popular model describing attitude change is the elaboration likelihood model, according to which attitudes shift either through the central route, where people think though the pertinent issue carefully, or through the peripheral route, where environmental cues lead to a shift in the attitude. A large proportion of the research on persuasion and attitude change has been conducted with an emphasis on marketing with relatively homogeneous populations and low-stakes research frames. Therefore, the generalizability of these results warrants skepticism. People have differing cognitive styles and ways of processing information, one of which is the need for cognition. It reflects individual differences in the extent to which people enjoy cognitive tasks. The elaboration likelihood model has been studied through this construct, which has been linked to attitude permanence. However, the need for cognitive closure, which reflects the tendency to form opinions quickly and to hold on to them steadfastly, has been found to have a similar effect. Also, intellectual humility might moderate the connection between elaboration and attitude certainty. In this review I critique the elaboration likelihood model through these contradicting research results. I also reflect on the effects of the thoughtfulness heuristic (which refers to the tendency to feel as if one has thought about a certain issue more than one has) and the type of information assessed (e.g. is the issue familiar or new) on attitude certainty. The material referred to in this review was searched using Scopus and Google Scholar. Keywords used were, among others, ”elaboration likelihood model”, ”attitude change”, ”attitude certainty” and “persuasion”. The material spanned the years 1980–2017. The focus was on articles concerning the elaboration likelihood model, attitude change and differing cognitive styles, many of which were published in the journals ”Journal of Personality and Social Psychology” and ”Personality and Social Psychology”. The elaboration likelihood model’s 7th postulate, according to which attitudes formed through the central route are stronger than the ones formed through the peripheral route, ought to be questioned. Also, the research results on the thoughtfulness heuristic blur the distinction between the model’s central and the peripheral routes. The generalizability of the model is limited, because the variance in cognitive styles is greater than the one in the population used in the creation of the model. Different cognitive styles ought to be compared using longitudinal settings in order to gather more information about the true permanence of attitudes.
  • Latvala, Laura (2021)
    Tavoitteet. Autismikirjon oireisiin kuuluvat vaikeudet sosiaalisessa kommunikaatiossa ja kanssakäymisessä, mikä aiheuttaa haasteita läpi autismikirjolle kuuluvien henkilöi-den koko elämän. Eläinavusteisten interventioiden on todettu vaikuttavan positiivises-ti kommunikaatioon ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen, joten niistä voisi olla hyötyä autismikirjon kuntoutuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä ta-voin koiria voidaan hyödyntää autismikirjon puheterapeuttisessa kuntoutuksessa ja millainen rooli koiralla interventiossa on. Lisäksi pyritään selvittämään, millaisia vaiku-tuksia koira-avusteisella interventiolla on autismikirjoon kuuluvien henkilöiden sosiaa-lisiin ja kielellisiin taitoihin. Menetelmät. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineistohaku tehtiin helmikuussa 2021 Scopus ja Ovid Medline -tietokannoista. Haku-lauseke oli (autis* OR asd OR asperger) AND (animal-assisted OR dog-assisted OR animal* OR dog* OR canine*) AND (therap* OR intervention* OR program* OR activit*) AND (speech* OR communication* OR social* OR reading* OR interaction*) AND (assist* W/2 therap*). Tutkielmaan valittavien artikkelien tuli vastata tutkimus-kysymyksiin ja olla vertaisarvioituja, englanninkielisiä alkuperäistutkimuksia vuosilta 2016–2021. Lopullinen aineisto koostui kuudesta artikkelista, joita analysoitiin laadul-lisen sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella koiran rooli au-tismikirjoa kuntouttavassa interventiossa voi vaihdella. Koira voi toimia vuorovaiku-tuskumppanina vapaassa vuorovaikutustilanteessa tai sen kanssa voidaan tehdä erilaisia ohjattuja harjoituksia. Lisäksi havaittiin, että koira-avusteisesta interventiosta on hyötyä autismikirjolle kuuluvien henkilöiden sosiaalisten, kommunikatiivisten ja kie-lellisten taitojen kuntoutuksessa. Vahvinta näyttöä saatiin liittyen sosiaalisen kommu-nikaation lisääntymiseen.
  • Holappa, Mervi (2019)
    Animal-assisted interventions aim to enhance human health, wellbeing and quality of life. The goal is to support and improve physical, psychical and social competence of an individual. Animal-assisted interventions have gained interest in Finland and the methods involving a therapy animal have been commonly utilized in psychotherapy as well as in physiotherapy. Interestingly, speech therapists are also interested in incorporating animals, especially dogs, into different speech therapy processes. In fact, there are already several Finnish speech therapists who offer canine-assisted speech therapy to their clients. The aim of this study is to review pros and cons of utilizing animal-assisted intervention methods in autism speech therapy. The study focuses especially on social interaction difficulties typically manifested in children with autism spectrum disorder. Systematic retrieval of literature was conducted by using keywords, such as animal-assisted therapy, canine, dog, autism spectrum disorder, communication, social, and their combinations. Altogether seven scientific articles were selected for further investigation. Content of these selected publications was analyzed qualitatively. The thesis aims to answer whether canine-assisted intervention methods can support autism speech therapy process and what kind of effects canine-assisted interventions have been reported to have on children with autism spectrum disorder. Canine-assisted interventions have shown potential as beneficial occupational therapy method for children with autism. Canine-assisted interventions increased social interaction among children with autism spectrum disorder. Positive changes were also observed in prosocial behavior as well as in verbal communication. A therapy dog was seen as a motivator and social catalyst that made situations requiring social interaction more pleasant thus explaining the positive changes seen in autistic children. These observed positive changes in autistic children in the presence of a therapy dog support the idea that, when applied properly, canine-assisted therapy methods could in fact enhance therapy progress and help autistic children reach the specific goals set for therapy. Although practical experiences may support the use of a dog in speech therapy, more research from logopedic point of view is needed so that the use, efficiency and benefits of animal-assisted intervention methods in speech therapy could be based on research.
  • Julku, Hanna (2023)
    Tavoitteet Tutkimuksen tavoite oli selvittää koira-avusteisen puheterapian laajuutta ja mahdollisuuksia eli sitä, millaisten häiriöryhmien kuntoutuksessa koira-avusteista puheterapiaa käytetään ja miten koira on puheterapiatilanteissa mukana. Tutkimuksen on tarkoitus lisätä tietoa siitä, millä tavoin koira-avusteisuutta on mahdollista hyödyntää puheterapiassa. Kiinnostus koira-avusteista puheterapiaa kohtaan on nousussa, mutta aiheesta on kuitenkin vielä melko vähän kattavia tieteellisiä tutkimuksia. Menetelmät Tutkimusmenetelmä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkimukseen etsittiin aiemmin julkaistuja tutkimusartikkeleita, joiden tuloksia yhdistämällä löydettiin synteesi aiheeseen liittyvästä tutkimustiedosta. Tutkimuksessa käytettiin hakulauseketta (TITLE-ABS-KEY (dog AND assisted OR animal AND assisted OR dog-assisted OR animal-assisted) AND TITLE-ABS-KEY (dog OR canine) AND TITLE-ABS-KEY (speech OR language OR speech-language) AND TITLE-ABS-KEY (therap* OR patholog*)). Artikkeleita haettiin Scopus- ja Ovid Medline -tietokannoista. Tietokannoista valikoitui tutkimukseen viisi tutkimusartikkelia. Artikkelit on julkaistu vuosina 2006−2022. Tulokset ja johtopäätökset Viidestä tutkimusartikkelista neljässä koira-avusteisuudella todettiin olleen positiivisia vaikutuksia puheterapiaan. Koiran läsnäolo lisäsi kuntoutujan spontaania ja oma-aloitteista puhetta puheterapiassa. Koiran läsnäolo saattoi olla puheterapiassa joko aktiivista tai passiivista. Jo pelkkä koiran läsnäolo rentoutti kuntoutujia ja mahdollisti matalamman kynnyksen puhumisen koiran kautta myös terapeutille vastattaessa. Koiran käyttö terapiassa ei vaadi koko terapian muokkaamista koiran mukaanoton myötä, vaan terapian sisältö ja tavoitteet voidaan pitää samankaltaisina tavalliseen puheterapiaan verrattuna.
  • Lehtola, Melva (2023)
    Tavoitteet. Afasia ja dementia, kaksi aikuisiän yleistä ja yhä yleistyvää kielelliskognitiivista häiriötä, aiheuttavat monimuotoisia haasteita osallistua sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja kommunikaatioon. Eläinavusteisen kuntoutuksen, jossa useimmin hyödynnetty eläin on koira, on havaittu muun muassa laskevan stressiä ja kohottavan vanhusten sosiaalisuutta sekä heidän välisten keskusteluidensa ajallista pituutta. Näiden tieteen jo toteamien hyötyjen vuoksi on aiheellista kartoittaa afasian ja dementian aiheuttamien vuorovaikutuspulmien eläinavusteisten, erityisesti koira-avusteisten, interventioiden piirteitä ja mahdollisuuksia. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kuntoutusmenetelmiä afasiaa ja dementiaa sairastavien henkilöiden koira-avusteisissa interventioissa hyödynnetään sekä millaisia vaikutuksia kyseisillä menetelmillä on afasiaa tai dementiaa sairastavan kuntoutujan kommunikaatiokyvylle. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston artikkelit noudettiin Scopus- ja PubMed-tietokannoista helmikuussa 2023 hakulausekkeella (aphasia OR dementia) AND (”animal-assisted therapy") AND (speech OR communication OR engagement). Tutkimusaineistoon valikoitui viisi vuosina 1997–2020 julkaistua artikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Koira-avusteisissa interventioissa koiria hyödynnettiin motivaationa ja sosiaalisena tukena. Koiria integroitiin toiminnallisiin harjoituksiin. Aineiston dementiainterventioissa toteutettu toiminta oli heikommin kuntoutujien tavoitteiden ohjaamaa, kuin puheterapeuttien toteuttama afa-siakuntoutus. Vuorovaikutuksen määrä koira-avusteisissa tapaamisissa oli suurempi, kuin tavanomaisissa interventiotapaamisissa ja koirien läsnäololla oli erityisen selkeä yhteys sanattoman vuorovaikutuksen määrän lisääntymiseen. Afasiakuntoutujat kokivat koira-avusteisen kuntoutuksen motivoivana ja hyödyllisenä, mutta afasian vaikeusaste ei intervention aikana muuttunut. Koira-avusteinen puheterapiakuntoutus vaikuttaa kiinnostavalta mahdollisuudelta kommunikaatiointerventioiden toteuttamiseen afasiaa ja dementiaa sairastaville henkilöille, mutta tutkimusta kuntoutuksen vaikuttavuudesta tarvitaan.
  • Väisänen, Elina (2021)
    Koira on hyvin yleinen lemmikki ympäri maailmaa, ja tieto sen omistamisen vaikutuksista voi täten olla merkityksellistä sekä yksilön että kansanterveyden kannalta. Tässä tutkielmassa tarkastellaan koiran omistajuuden ja stressin välistä yhteyttä. Stressi on haitallinen fyysisiä ja psyykkisiä reaktioita aiheuttava tila, jossa yksilöön kohdistuvat vaatimukset ylittävät hänen sietokykynsä. Varsinkin pitkittyessään stressillä on moninaisia negatiivisia vaikutuksia ja se onkin monien sairauksien riskitekijä. Omistajan kokemaa stressiä mitattiin tarkastelluissa tutkimuksissa sekä itsearvioinnein että fysiologisin mittarein. Suurin osa tutkimuksista oli korrelatiivisia poikittaistutkimuksia, joissa stressiä arvioitiin subjektiivisin itsearvioinnein. Mukana oli myös kaksi kokeellista tutkimusta, joissa mitattiin fysiologisia stressivasteita. Lisäksi mukana oli yksi kahden vuoden pitkittäistutkimus. Haku suoritettiin Google Scholar-hakukonetta sekä Ovid Medline-tietokantaa hyödyntäen. Hakusanoina käytettiin ”dog ownership”, ”stress” ja ”pet ownership”. Useimmissa tutkimuksissa koiran omistajuuden ja stressin väliltä löytyi negatiivinen yhteys. Koiran omistajilla oli siis pääsääntöisesti vähemmän stressiä kuin ilman koiraa elävillä. Esiin nousseita yhteyteen vaikuttavia tekijöitä olivat esimerkiksi omistajan ja koiran välinen kiintymyssuhde, koiran rooli perheessä ja koiran tarjoama sosiaalinen tuki. Tuloksissa oli kuitenkin myös ristiriitaisuutta tekijöiden vaikutuksen suhteen, ja eri tutkimuksissa huomioitiin keskenään eri tekijöitä. Tulevaisuudessa koiran omistajuuden ja stressin yhteyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä olisikin syytä tutkia lisää erityisesti kokeellisin menetelmin syy-seuraussuhteen ymmärtämiseksi. Kun yhteydestä sekä siihen vaikuttavista tekijöistä saadaan lisää näyttöä, olisi kenties mahdollista kehittää koiran omistajille suunnattuja interventioita, joiden avulla voitaisiin edistää lemmikin stressiä lieventävää vaikutusta. Lisäksi voitaisiin mahdollisesti edistää sekä omistajan että lemmikin hyvinvointia tukevaa vuorovaikutusta.
  • Lounela, Anni (2024)
    Tavoitteet: Autismikirjon häiriön diagnoosin saaneet tekevät keskimäärin muuta väestöä enemmän itsemurhia. Koirilla on positiivisia vaikutuksia mielenterveyteen ja itsemurhien ehkäisyyn. Avustajakoiria sekä koira-avusteista terapiaa on alettu hiljattain hyödyntää autismikirjon henkilöiden, sekä lasten että aikuisten, tukemiseen. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, voidaanko itsemurhia ehkäistä autismikirjon häiriössä koirien avulla. Menetelmät: Kirjallisuushaku suoritettiin PubMed- ja Google Scholar -tietokannoissa hakusanoilla “autism spectrum disorder/ASD/autism”, “suicide/mental health” ja “assistance dog/dog ownership/dog therapy” syksyn 2023 aikana. Katsaukseen otettiin mukaan vain tuoreita, vuoden 2010 jälkeen ilmestyneitä, vertaisarvioituja julkaisuja. Tulokset ja johtopäätökset: Avustajakoirilla, koiranomistajuudella sekä koira-avusteisella terapialla havaittiin olevan myönteinen vaikutus autismikirjon potilaiden mielenterveyteen ja niiden huomattiin vähentävän riskiä tehdä itsemurha. Koirien havaittiin myös laskevan sekä ASD-lasten että heidän vanhempiensa stressitasoja. Tulosten perusteella olisi suotavaa, että useampi autismikirjon potilas saisi mahdollisuuden avustajakoiraan tai koira-avusteiseen terapiaan.
  • Laine, Sofia (2023)
    Tavoitteet: Traumaattisen kokemuksen jälkeen puhkeava traumaperäinen stressihäiriö (PTSD) on mielenterveyden häiriö, johon liittyy voimakkaita ja realistisia painajaisia, joiden aikana henkilö kokee traumatapahtuman uudelleen. Koska painajaiset vaikuttavat haitallisesti elämänlaatuun, on tärkeää löytää tapoja hoitaa niitä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten kolinergisten ratojen aktivaatio vaikuttaa yleisesti PTSD-oireisiin sekä uneen, ja miten tätä tietoa voisi hyödyntää PTSD:hen liittyvien hoitoresistenttien painajaisten lievittämisessä. Menetelmät: Kirjallisuuskatsauksessa etsittiin tutkimuksia, jotka koskivat kolinergisiä ratoja yhteydessä PTSD:hen ja/tai painajaisiin. Artikkelit haettiin EBSCO- ja Google Scholar -tietokannoista hakusanoilla "post-traumatic stress disorder", "PTSD", "cholinergic pathways", "cholinergic transmission", "cholinergic activation", "anticholinergic", "acetylcholine", "nightmares", "sleep". Yhteenveto ja johtopäätökset: Tämän katsauksen perusteella kolinerginen aktivaatio vaikuttaa olevan tärkeässä roolissa PTSD:n patogeneesissä ja ylläpitämisessä. Asetyylikoliini vaikuttaa juuri niihin aivoalueisiin ja kognitiivisiin toimintoihin, jotka ovat keskeisiä häiriölle, kuten hippokampukseen, amygdalaan, oppimiseen, muistiin ja virittyneisyyteen. Koska neurofarmakologisten prosessien ymmärtäminen on monimutkaista, on kirjallisuudessa ristiriitaisia tuloksia, eikä kolinergisten aineiden vaikutusmekanismista ole selkeää konsensusta. Tästä huolimatta ovat löydökset johtaneet uusien hoitomuotojen kehittämiseen, kuten antikolinergisen lääkkeen bentsheksolin käyttöön painajaisten lievittämisessä. Tämä tutkimusalue on edelleen uusi, ja lisätutkimuksia tarvitaan, jotta saataisiin tarkempia vastauksia taustalla olevista neurofarmakologisista ja -kognitiivisista toiminnoista sekä lääkkeen vaikutuksista ja turvallisuudesta.
  • Kinnunen, Eija (2017)
    Vuorovaikutteisen kirjojen lukemisen tiedetään lisäävän lasten kielellisiä taitoja. Jaetulla vuorovaikutteisella lukemisella on vahva tutkimusperusta tyypillisesti kehittyneiden, riskiryhmässä olevien sekä erityistä tukea tarvitsevien lasten kielellisenä interventiona. Vähemmän on kuitenkin tietoa jaetun lukemisen käytöstä erityisen paljon tukea tarvitsevien lasten kanssa ja erittäin vähän niiden lasten kanssa, joilla on autismin kirjon häiriö. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli koota tutkimustietoa jaetun lukemisen menetelmistä kommunikoinnin kuntoutuksessa lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö. Tutkimuksessa selvitetään, miten jaetun lukemisen menetelmiä käytetään niiden lasten kanssa, joilla on autismin kirjon häiriö ja millainen vaikutus jaetun lukemisen menetelmien käytöllä on kommunikoinnin taitoihin lapsilla, joilla on autismin kirjon häiriö. Tutkimuksen menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa haettiin aiheen perus-teella EBSCO, ERIC ja LLBA -tietokannoista. Hakulauseke muodostettiin niin, että tuloksissa esiintyisi autismin kirjoon sekä jaettuun lukemiseen viittaavat englanninkieliset termit. Aineistoon hyväksyttiin vain vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, joissa koehenkilöinä oli lapsi tai lapsia, joilla on autismin kirjon häiriö, ja joissa käytettiin jotain jaetun lukemisen menetelmää. Tulokset osoittivat, että jaetun lukemisen tilanteita oli muokattu vastaamaan niiden lasten tarpeita, joilla on autismin kirjon häiriö. Muokkauksia oli tehty sekä lukutilanteissa käytettävään materiaaliin että aikuisen toimintaan lukutilanteissa. Tulokset ovat yhteneviä muiden erityisen paljon tukea tarvitsevien lasten parissa tehtyjen jaetun lukemisen interventiotutkimusten kanssa. Aineiston vähäisten koehenkilö- ja tutkimusmäärien sekä tutkimusten heterogeenisyyden vuoksi tulosten jaetun lukemisen vaikutuksista kommunikointiin ei voida ajatella olevan merkittäviä vaan tutkimustietoa tarvitaan lisää. Tuloksia voidaan kuitenkin pitää lupaavina, sillä niiden perusteella sekä lasten lukutilanteisiin osallistuminen että ymmärtämistaidot kehittyivät muokattujen jaetun lukemisen menetelmien avulla. Puheterapeuttien tulisi osata käyttää lasten kielellisiä taitoja kehittäviä jaetun lukemisen menetelmiä ja neuvoa niitä lapsen vanhemmille sekä kasvattajille päiväkodeissa ja kouluissa.
  • Vesterinen, Sanni (2023)
    Tavoitteet: Tapaturmaisesta aivovammasta voi seurata pitkäaikaisia kognitiivisia ja muita ongel-mia, joiden kuntoutuksessa käytetään usein kompensatoristen strategioiden opettamista. Kompensa-toriset interventiot hyödyntävät moninaisia lähestymistapoja, joilla pyritään auttamaan aivovam-masta kärsivää omaksumaan strategioita, joilla hän voi kompensoida vammasta seuranneita ongel-mia. Katsauksen tavoitteena oli tarkastella, ovatko kompensatoriset interventiot vaikuttavia aivo-vammapotilaiden kognition ongelmien helpottamiseen sekä elämänlaadun ja arjen toimintakyvyn kohentamiseen. Lisäksi pyrittiin selvittämään, voidaanko interventioiden sisällöistä eritellä, mitkä lähestymistavat tekevät toimivista kuntoutusohjelmista vaikuttavan. Menetelmät: Tätä katsausta varten tehtiin kirjallisuushaku PubMed-tietokannasta käyttäen hakusa-noina mm. ”traumatic brain injury rehabilitation” ja ”compensatory strategy efficacy”. Lisäksi käy-tettiin löydettyjen artikkeleiden sekä neuropsykologista kuntoutusta käsittelevien kirjojen ja kat-sausten lähdeluetteloita katsauksen aihealueeseen sopivien tutkimusten löytämiseksi. Tulokset ja johtopäätökset: Katsauksen perusteella ei voitu tehdä yksiselitteisiä päätelmiä kom-pensatoristen kuntoutusstrategioiden vaikuttavuudesta aivovammasta kärsivien henkilöiden kogni-tiivisten ongelmien helpottamiseen eikä koetun elämänlaadun tai arjen toimintakyvyn parantami-seen. Vaikka useita positiivisia tuloksia saatiin, oli huomattava osa löydöksistä myös ei-merkitse-viä. Myöskään vahvoja systemaattisia yhteyksiä ei havaittu kuntoutuksen sisältöjen ja lopputule-mien välillä, vaan monenlaisilla lähestymistavoilla saatiin sekä positiivisia että nollatuloksia. Kun-toutusohjelman ja opetettujen kompensaatiostrategioiden yksilöiminen sekä useiden eri lähestymis-tapojen yhdisteleminen ovat luultavasti tärkeä osa toimivaa kuntoutusta, eikä samanlaisena kaikille toteutettava kuntoutusohjelma todennäköisesti anna parasta lopputulosta. Jatkotutkimusta tarvitaan, jotta saadaan tarkempi kokonaiskuva kompensatoristen interventioiden toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä ja niiden vuorovaikutuksesta.
  • Karhu, Jessica (2024)
    Logopedisellä tutkimuskentällä kaksikielisten lasten normatiivisesta kielellisestä kehityksestä ei ole yhtä selkeää linjaa, minkä takia kaksikielisyydestä tarvitaan lisää tutkimusta puheterapeuttisen arvioinnin ja kuntoutuksen tueksi. Koodinvaihdolla tarkoitetaan kahden kielen omaksumiseen kuuluvaa ilmiötä, jossa lapsi vaihtaa kieltä puhuessaan yhden lausuman tai lauseen sisällä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, millä tavoin toisen kielen dominanssi ilmenee simultaanisesti kaksikielisten lasten koodinvaihdossa ja miten ikä tai kielitaito määrittelevät koodinvaihdon dominanssia lapsen puheessa. Lisäksi halutaan selvittää, mitä menetelmiä näiden tutkimusongelmien arvioinnissa käytetään. Kandidaatintutkielman menetelmä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkielmassa tarkasteltavat artikkelit etsittiin Scopus ja Ovid Medline- tietokannoista. Hakulausekkeena oli ((bilingual* OR “dual* language*” OR “bi-lingual*”) AND (“code-switch*” OR codeswitch* OR “code switch”) AND (child* OR preschool* OR toddler*) AND NOT (“sign language*”)). Tutkielmaan valittiin lopullisesta 44: stä hakutuloksesta neljä artikkelia ja yksi haettiin käsin poimintana. Hakusanat esiintyivät artikkeleiden abstraktissa, otsikossa tai avainsanoissa. Artikkelit olivat englanninkielisiä ja ne oli julkaistu vuosien 2014–2022 välillä. Aineiston analyysissa keskityttiin erityisesti tulos- ja pohdintaosion analysointiin, jotta varmistuttiin siitä, että artikkelit vastaavat asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Lisäksi tulokset taulukoitiin, jotta niitä oli helpompi analysoida sekä verrata tutkimuksia keskenään. Tutkimusten tavoitteena oli tutkia kielten välistä dominanssia. Tutkimustulosten perusteella saatiin yhteneväisiä tuloksia koodinvaihdon dominanssin ilmenemisen osalta neljässä viidestä tutkimuksessa. Kielitaito ja/tai ikä määrittelevät koodinvaihdon dominanssia kaikissa paitsi yhdessä tutkimuksessa. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusta simultaanisesti kaksikielisten lasten normatiivisesti kielen kehityksestä ja siihen liittyen koodinvaihdosta ja dominanssista. Lisää tutkimusta tarvitaan, jotta puheterapeuttinen arviointi ja diagnosointi helpottuu sekä osataan tunnistaa epätyypillinen kielellinen kehitys.
  • Lauerma, Heini (2024)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tavoitteena oli koota tietoa korjauksista keskusteluissa, joissa käytetään kommunikaation apuvälinettä. Yhteisymmärrys on keskusteluissa avainasia, ja aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että avusteisissa keskusteluissa yhteisymmärrys on herkemmin uhattuna. On siis tärkeää, että kommunikaation apuvälinettä käyttävillä henkilöil-lä ja heidän keskustelukumppaneillaan on tapoja toteuttaa korjauksia. Tutkimuskysymyksinä oli selvittää, millä eri tavoilla korjauksia toteutetaan avusteisissa keskusteluissa, ja millaisia vaikutuksia korjauksilla on keskusteluihin. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integratiivista kirjallisuuskatsausta. Aineisto-haku tehtiin Scopus- ja Pubmed-tietokannoissa hakulausekkeella (( conversat* repair* ) OR ( meaning negotiati* ) OR ( self-correction* ) OR ( clarification* strateg* )) AND ( aac OR ( aided communicat* ) OR ( communicat* aid )). Artikkelit oli julkaistu vuosina 2013–2023. Ai-neisto analysoitiin poimimalla artikkeleista tämän kirjallisuuskatsauksen kannalta tärkeimmät tiedot. Aineisto kuvattiin tarkemmin taulukkoon. Tulokset ja johtopäätökset. Aineiston perusteella havaittiin, että avusteisten keskustelujen osapuolilla on monia tapoja korjata yhteisymmärrystä. Apuvälineiden käyttäjät toteuttivat it-sekorjauksia eniten viestin muodostusvaiheessa, ja lisäksi havaittiin, että osa avusteisista kommunikoijista suosi korjausten tekemisessä eleitä ja äänteitä apuvälineen käytön sijaan. Keskustelukumppanin rooli korostui etenkin osassa tutkimuksista. Keskustelukumppanien korjausaloitteet ja selvitykset kohdistuivat eniten tiettyihin yksityiskohtiin, ja lisäksi heidän te-kemänsä aloitteet tukivat apuvälineen käyttäjää korjausten toteuttamisessa. Avusteiset kommunikoijat omaksuivat myös uutta sanastoa korjausten kuulemisen ja toteuttamisen yh-teydessä. Korjausten tekeminen apuvälineillä todettiin myös huomattavan hitaaksi. Koska keskustelukumppanin taidoilla havaittiin olevan suuri merkitys korjausten tekijänä ja tukijana, olisi tärkeää huomioida korjausten rooli myös silloin, kun ohjeistetaan kommunikoinnin apu-välineen käyttöä apuvälinettä tarvitsevalle henkilölle ja tämän läheisille. Korjaustarpeiden ymmärtäminen voi olla hyödyksi myös apuvälineiden kehittämisessä ja avusteisten kommu-nikoijien kuntoutuksen suunnittelussa. Jatkotutkimus aiheesta on tarpeen etenkin tarkemmin rajatuista näkökulmista.
  • Hietaranta, Marianna (2022)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella korjauskäytänteiden käyttöä lapsilla, joilla on autismikirjon häiriö. Oman puheen korjaamiseen vaaditaan laajasti erilaisia vuorovaikutukseen, kognitiivisiin kykyihin ja pragmatiikkaan liittyviä taitoja. Henkilöillä, joilla on autismikirjon häiriö, voi ilmetä erilaisia oireita ja viivästymiä näillä osa-alueilla, jonka vuoksi on mahdollista, että korjauskäytänteiden käytössä voisi ilmetä poikkeamia, jotka voisivat myös antaa taustaa autismikirjon häiriön syyperästä. Tutkimuksessa pyrittiin havainnoimaan korjausten käyttöä ja niiden käyttöön vaikuttavia tausta ja ympäristötekijöitä. Menetelmät. Kandidaattitutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineistohaku suoritettiin keväällä 2022 Ovid Medline, Scopus ja Eric-tietokannoista. Hakulauseke muodostettiin niin, että tutkimuksissa käsiteltiin henkilöiden, joilla on autismikirjon häiriö, korjauskäytänteitä. Kaikki valitut tutkimukset tuli olla vertaisarvioituja ja englanninkielisiä, sekä saatavilla open access-julkaisuna, tai Helsingin yliopiston tunnuksilla. Valintakriteerien pohjalta valittiin viisi artikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen tulosten mukaan lapset, joilla on autismikirjon häiriö, korjaavat omaa ilmaisuaan suurimmassa osassa tutkimuksessa ilmenneistä ongelmatilanteista ja tunnistavat useimmiten korjauksen tarpeen. Lapset käyttävät laajasti erilaisia korjausstrategioita, joita he mukauttavat riippuen vuorovaikutuksessa ilmenneen ongelman laadusta. Vuorovaikutuskumppanin reaktio tai korjauspyyntö voi vaikuttaa siihen, kuinka usein ja millä tavalla lapset, jolla on autismikirjon häiriö, korjasivat omaa ilmaisuaan. Kun vuorovaikutuskumppanin ilmaisee lapselle selkeän selvennyspyynnön, luo se odotuksen korjaukselle, joka rohkaisi lapsia korjaamaan useammin ja käyttämään korjauksessa eniten sanallisia ja tietoa antavia keinoja.
  • Rajala, Melina (2021)
    The COVID-19 pandemic and the resulting containment measures have been found to have a negative impact on the mental health of children and young people. In addition to adolescence, the diagnosis of a psychiatric disorder also increases the risk of mental symptoms during a pandemic. However, few studies have focused on combining these factors, i.e., to elucidate the mental well-being of children and adolescents with psychiatric disorders during lockdown. Autism Spectrum Disorder (ASD) is a term for a wide range of neurodevelopmental disorders that occur in early childhood and are persistent in nature. Characteristic features of different diagnoses in this class of disorders are abnormalities in social communication and the presence of repetitive patterns of behavior and / or restricted interests. This study investigates how closure measures during the COVID-19 pandemic have affected the psychiatric symptoms of children and adolescents with autism spectrum disorder. There is not much previous knowledge on this research question, although the topic is topical and research findings can be used to improve understanding of the characteristics associated with the disorder. Literature searches were conducted via the PubMed and Google Scholar databases by using search words “psychological,” “impact,” “autism spectrum disorder,” “children,” “adolescents,” “behavior,” “covid19,” “lockdown,” “behavior problems,” and “psychiatric disorders”. The review was intended to focus only on the closure period, so they required a reference to closure measures. Most studies showed an increase in psychiatric symptoms during lockdowns. Psychiatric symptoms manifested as an increase in internalizing and / or externalizing symptoms. More specifically, some studies showed that the symptoms associated with the disorder had worsened. On the other hand, some of the results of the study suggested a partial improvement in symptoms. This suggests that certain forms of mental symptoms may have been alleviated, while some of the symptoms have worsened. The existence of different protective factors and risk factors may explain the varied results. The results provide new insights into the symptoms of autism spectrum in children and adolescents during a pandemic. Further research is needed to clarify the research findings. Knowledge of the subject is also important to provide appropriate interventions and support, both in this pandemic situation and possibly for the future.
  • Vehviläinen, Viivi (2020)
    Tavoitteet. Pitkään on ajateltu, että afasiasta toipuminen ajoittuu lähes ainoastaan ensimmäisen vuoden ajalle sairastumisesta. Tutkimusta toipumisesta afasian kroonisessa vaiheessa on tehty verrattain vähän. Näyttö siitä, että toipumista voi tapahtua myös afasian kroonisessa vaiheessa jopa vuosien ajan, lisääntyy kuitenkin vähitellen. Aivovaurioon liittyvien tekijöiden, kuten afasian vaikeusasteen sekä vaurion sijainnin ja laajuuden, on aiemmissa tutkimuksissa esitetty ennustavan afasiasta toipumista demografisia tekijöitä, kuten sukupuolta ja ikää, paremmin. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, mitä tällä hetkellä tiedetään toipumisesta afasian kroonisessa vaiheessa. Tavoitteena on lisäksi selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kroonisesta afasiasta toipumiseen. Menetelmät. Tämän kandidaatintutkielman tutkimusmenetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineisto haettiin Ovid Medline ja Web of Science -tietokannoista. Hakulauseke muodostettiin tutkimusaihetta kuvaavista englanninkielisistä hakusanoista aphasia (afasia), long-term (pitkäaikainen) ja recovery (toipuminen). Aineistoon valikoitui otsikon, abstraktin ja lopulta koko tekstin tarkastelun perusteella viisi alkuperäistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Kaikissa tutkimuksissa tutkittiin joko kroonisesta afasiasta toipumista, siihen vaikuttavia tekijöitä, tai molempia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman tulosten mukaan suuri osa kroonista afasiaa sairastavista toipui ainakin jossain määrin. Tuloksissa oli merkkejä sekä spontaanista toipumisesta että kuntoutuksen aikaansaamasta toipumisesta. Eniten toipumista ennustivat aivovaurioon liittyvät tekijät, joita olivat vaurion sijainti Wernicken alueella sekä afasian vaikeusaste ja fonologisten ja semanttisten kykyjen taso sairastumisen varhaisvaiheessa. Demografiset tekijät, kuten sukupuoli ja koulutustaso, eivät vaikuttaneet toipumiseen. Tutkittavien sairastumisiän suhteen tulokset olivat kuitenkin ristiriitaisia. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että kroonisen afasian toipumisennuste saattaa olla valoisampi, kuin aiemmin on ajateltu. Yhä on kuitenkin epäselvää, miksi osa potilaista toipuu ja osa ei. Lisää tutkimusta tarvitaan sekä toipumisesta että siihen vaikuttavista tekijöistä pitkäaikaisten toipumisennusteiden tekemisen tueksi sekä kuntoutukseen käytettävien resurssien kohdentamiseksi tarkoituksenmukaisesti.
  • Allén, Annika (2023)
    Tavoitteet: Itsetuhoisuus on vakava mielenterveyttä heikentävä tekijä, joka on erityisen yleistä seksuaalivähemmistöön kuuluvien keskuudessa verrattuna muuhun väestöön. Itsetuhoisuuden tausta on monietiologinen, mutta eräs itsetuhoisuutta lisäävä riskitekijä on lapsuuden kaltoinkohtelu. Seksuaalivähemmistöön kuuluvien lasten ja nuorten on havaittu olevan heterolapsia ja -nuoria alttiimpia lapsuuden kaltoinkohtelulle, mutta yhteyttä lapsuuden kaltoinkohtelun ja itsetuhoisuuden välillä ei ole juuri tutkittu seksuaalivähemmistöjen parissa. Tämän katsauksen tavoitteena oli tarkastella, kuinka lapsuuden kaltoinkohtelu vaikuttaa itsetuhoisuuteen seksuaalivähemmistöillä. Menetelmät: Kirjallisuushaku toteutettiin PsychInfo-, PubMed-, Scopus- ja Web of Science –tietokannoissa hakusanoilla ("sexual minorit*" OR homosexual* OR gay OR lesbian OR bisexual* OR lgb* OR queer OR "sexual identit*" OR "sexual orientation”) AND (“child* maltreatment” OR “child* abuse” OR abuse OR "adverse childhood experience*”) AND (suicid* OR suicidal* OR self-harm* OR "self-destructive behavior" OR "self-injury"). Katsaukseen valikoitui yhteensä yhdeksän tutkimusta. Tulokset ja johtopäätökset: Katsauksen mukaan itsetuhoisuus oli yleisempää seksuaalivähemmistöjen sisällä niiden keskuudessa, joita oli kaltoinkohdeltu lapsena. Ristiriitaisempia tuloksia saatiin sen suhteen, vaikuttaako lapsuuden kaltoinkohtelu itsetuhoisuuteen seksuaalivähemmistöön kuuluvilla eri tavalla kuin heteroilla. Tulokset viittaavat siihen, että kaltoinkohtelun vaikutus itsetuhoisuuteen riippuu kaltoinkohtelun muodosta, kaltoinkohdellun sukupuolesta sekä tiettyyn seksuaalivähemmistöön kuulumisesta. Niinpä jatkotutkimusten tulisi keskittyä vertailemaan tuloksia niiden välillä, jotka kuuluvat eri seksuaalivähemmistöihin ja eri sukupuoliin. Lisäksi tulisi kehittää keinoja kaltoinkohtelun ennaltaehkäisemiseen nimenomaan seksuaalivähemmistöön kuuluvien lasten ja nuorten parissa, sillä tähän vähemmistöön kuuluvien riski kaltoinkohtelulle on muita lapsia ja nuoria merkittävästi suurempi.
  • Lehtinen, Tanja (2023)
    Tavoitteet: Biseksuaaleja on tutkittu rajallisesti omana ryhmänään, joten heidän hyvinvoinnistaan tiedetään edelleen vähän. On havaittu, että biseksuaalien hyvinvointi on alentunut verrattuna heteroihin ja usein myös homoihin. Näitä eroja hyvinvoinnissa voidaan selittää vähemmistöstressimallilla. Biseksuaaleilla on omia erityisiä stressitekijöitään, kuten binegatiiviset asenteet, jotka liittyvät usein käyttäytymiseen parisuhteissa. Toisin kuin homoilla ja heteroilla, parisuhteet eivät välttämättä lisää biseksuaalien hyvinvointia, sillä binegatiivisia asenteita on homoilla sekä heteroilla ja ne voivat ilmetä parisuhteessa. Lisäksi hetero- ja homoyhteisöjen suhtautuminen biseksuaaliin voi riippua kumppanin sukupuolesta. Tässä katsauksessa haluankin selvittää, miten kumppanin sukupuoli vaikuttaa biseksuaalien hyvinvointiin. Menetelmät: Tutkimuskirjallisuus haettiin Pubmed ja Goolge Scholar -tietokannoista hakusanoilla “bisexuality”, “well-being”, “relationship satisfaction”, “partner gender”, “binegativity”ja löydettyjen artikkeleiden lähdeluetteloita hyödyntämällä. Tulokset ja johtopäätökset: Biseksuaalien naisten kohdalla vaikuttaisi siltä, että naiset voivat keskimäärin paremmin suhteissa naisten kuin miesten kanssa. Tähän voi vaikuttaa miesten kanssa olevien naisten kokema syrjintä homoyhteisöltä ja mieskumppanin mahdollisesti suurempi negatiivisten asenteiden määrä. Miesten kohdalla samanlaista yhteyttä ei löydetty kumppanin sukupuolen ja hyvinvoinnin välillä, vaan tulokset olivat ristiriitaisia. Vaikuttaisi siltä, että miesten kohdalla kumppanin sukupuoli vaikuttaa enemmän negatiivisten asteiden tyyppiin eikä määrään. Jatkotutkimuksissa olisi kiinnostavaa ottaa kumppanin seksuaalinen suuntautuminen huomioon sekä selvittää mikä on kumppanin binegtiivisten asenteiden rooli verrattuna ulkopuolisten binegatiivisiin asenteisiin, sillä siitä ei ole juuri tutkimusta.
  • Lehto, Minna-Maria (2017)
    This literature review focuses on the diagnostic criteria for selective mutism and its treatment. Selective mutism occurs in 0.3-1 % of the population. Its key features are anxiety and a consistent failure to speak in certain social situations despite speaking in others. The duration of the disturbance is at least one month. In the ICD-10 disease classification it is categorized as a disorder of social functioning with onset specific to childhood and adolescence. In the DSM-5 classification selective mutism is categorized as an anxiety disorder. Its comorbidity with other anxiety disorders, especially social phobia, is high. There are no international treatment recommendations for selective mutism, but individually designed cognitive-behavioral psychotherapy is preferred. If psychotherapy is insufficient, selective serotonin reuptake inhibitor fluoxetine may be considered. It is important to identify selective mutism as it has a major impact on one’s quality of life and ability to function. It also causes social disadvantages and weakens academic capacity and self-esteem. Sometimes selective mutism is interpreted as extreme shyness and the disorder remains undiagnosed. Increasing awareness of selective mutism among those working with the young and families is important in order to identify the disorder and start appropriate treatment as early as possible. Early treatment is important because it can improve the prognosis and reduce the human suffering caused by the disorder.