Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kekäle, Iiris (2022)
    Tavoitteet. Puhetta sisältämättömiä oraalimotorisia harjoitteita on käytetty vuosien mittaan puheterapiassa, niin äännevirheitä kuin puhemotorisia häiriöitä kuntouttaessa. Oraalimotoristen harjoitteiden hyödystä on esitetty vuosien mittaan paljon eriäviä näkemyksiä. Tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia, joten lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten oraalimotorista harjoittelua hyödynnetään verbaalimotoriikan kuntoutuksessa. Lisäksi tavoitteena on tarkastella syitä harjoitteiden käytölle, sekä harjoitteiden tutkittua sekä koettua hyötyä. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineisto haettiin sähköisestä tietokannasta Scopus, jossa aineistohaku suoritettiin toukokuussa 2022. Hakulauseke muodostettiin puhetta sisältämättömiin oraalimotorisiin harjoitteisiin viittaavista termeistä. Lopulliseen aineistoon valittiin vertaisarvioidut, englanninkieliset alkuperäistutkimukset, jotka vastasivat jompaankumpaan tutkimuskysymyksistä ja olivat ilmaiseksi saatavilla Helsingin yliopiston tunnuksilla. Kandidaatintutkielman lopullinen aineisto koostui seitsemästä artikkelista, joista viisi on kyselytutkimuksia ja kaksi menetelmän tehokkuutta mittaavia tutkimuksia. Tulokset ja johtopäätökset. Puhetta sisältämättömiä oraalimotorisia harjoitteita käytetään kliinisessä työssä myös äännehäiriöiden kuntoutuksessa, vaikka tämänhetkinen kirjallisuus ei tuekaan harjoitteiden käyttöä verbaalimotoriikan kuntoutuksessa. Suuri kontrasti havaittiin koetun ja tutkimusnäytön välillä. Lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan, jotta jatkossakin taataan näyttöön perustuvan käytännön harjoittaminen.
  • Kosonen, Elina (2021)
    Tausta. Krooninen kipu on merkittävä kansanterveydellinen haaste sekä Suomessa että kansainvälisesti. Nykynäkemyksen mukaan lääkkeettömien hoitojen tulisi olla kroonisen kivun hoidon perusta. Tämä perustuu kipulääkkeiden pitkäaikaisen käytön haittoihin sekä siihen, että kipulääkkeiden vaste jää osalla potilaista heikoksi. Tehokkaita lääkkeettömiä interventioita on kuitenkin saatavilla niukasti tarpeeseen nähden. Kroonisen kivun psykologinen hoito on pitkään pohjautunut kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan (CBT), tosin tietoisuustaitoihin pohjautuvia interventioita on alettu hyödyntää yhä enemmän. Katsaukseni tavoite on selvittää Mindfulness Based Stress Reduction -intervention (MBSR) vaikuttavuutta ja vaikutusmekanismeja kroonisen kivun hoidossa aikuisilla. Menetelmät. Kirjallisuushaku tehtiin Google Scholar-, PsycINFO- ja Ovid Medline- tietokantoihin hakusanoilla ”Mindfulness-Based Stress Reduction AND pain” sekä ”Mindfulness-Based Stress Reduction AND pain management”. Johtopäätökset. MBSR-interventio vähentää kipua ja parantaa kipupotilaiden toimintakykyä lyhyellä aikavälillä. Muutoksen pysyvyyden suhteen tulokset ovat ristiriitaisia. Osassa tutkimuksista saatiin viitteitä siitä, että interventio parantaa kipupotilaiden terveyteen liittyvää elämänlaatua. MBSR-intervention vaikuttavuuden kroonisen kivun hoidossa havaittiin olevan yhtä suuri kuin CBT:n. Katsaukseen valittujen tutkimusten potilasaineisto oli kipua aiheuttavien sairauksien suhteen heterogeenistä. MBSR-interventiolla saatiin positiivisia tuloksia selkäkivun, päänsäryn, nivelrikon, diabetesneuropatian sekä fibromyalgiakivun hoidossa. Keski-ikäiset, valkoihoiset naiset olivat kaikissa katsauksen tutkimuksissa yliedustettuina, mikä heikentää tulosten yleistettävyyttä muihin ryhmiin. Toistaiseksi on hyvin vähän tutkimusta siitä, mitkä mekanismit vaikuttavat kivun helpottumisen taustalla MBSR-interventiossa. Edelleen tarvitaan lisää tutkimusta intervention vaikuttavuudesta eri diagnoosi- ja väestöryhmissä.
  • Kaasinen, Jasmiina (2021)
    OBJECTIVE Eating disorders are serious and often long-lasting conditions with significantly elevated mortality risk. Treating eating disorders is challenging, and the interventions commonly used do not benefit all patients. The aim of this literature review was to examine the effects of different mindfulness-based interventions on the treatment and prevention of eating disorders. METHODS The literature was searched in PubMed and Google Scholar databases using combinations of the terms mindfulness, ACT (Acceptance and Commitment Therapy), DBT (Dialectical Behavior Therapy), MBCT (Mindfulness-Based Cognitive Therapy) and eating disorder. Three meta-analyses and six randomized controlled trials examining the effects of mindfulness-based interventions on eating pathology were selected for the review. RESULTS AND CONCLUSIONS Results concerning the effects of mindfulness-based interventions on eating disorders were promising. Several mindfulness-based interventions appear to be efficacious in the treatment of both subclinical eating disorder symptoms and diagnosable eating disorders. There are some limitations in this review and in the literature used. The meta-analyses included many uncontrolled studies and waitlist and treatment as usual control groups were often used in RCTs. Furthermore, the heterogeneity of the studies was high. More RCTs are needed, but based on this review, mindfulness-based interventions can be considered as potential psychosocial treatments for eating disorders and disordered eating behavior.
  • Kallela, Jyri (2019)
    Mindfulness has been recognized as a valuable skill for psychological well-being, and it has been utilized in psychotherapeutic treatment for decades. However, its operationalization has proven to be difficult, and research on mindfulness contains a number of additional methodological challenges. Mindfulness-based interventions also differ from each other in how they conceptualize mindfulness and use it as a part of treatment, and thus its role in their effectiveness is difficult to establish. This review compares three mindfulness-based psychotherapeutic interventions: acceptance and commitment therapy, dialectical behavior therapy, and mindfulness-based cognitive therapy. The comparison focuses on their definition of mindfulness and its utilization in treatment, and the role of mindfulness as a possible change mechanism. The interventions contained both common and differing elements in how they define and utilize mindfulness, which reflects the multi-faceted nature of the concept. The two elements that are most often linked to mindfulness, namely present-moment awareness and an accepting stance towards experience, were common to all interventions. However, the therapies differed in their emphasis of mindfulness either as a specific state of consciousness or as a set of skills to learn and master. There were also differences in the underlying purpose of mindfulness practice as part of the therapeutic process. The most obvious difference was whether or not a formal mindfulness practice is expected from either the patient or the therapist. The diversity of definitions makes mindfulness suitable to adapt for various psychological interventions which are aimed at different patient groups, and its therapeutic potential is clear. However, there is currently too little high-quality research available to make reliable conclusions about the specific effect of mindfulness in mindfulness-based treatments. Much more research is needed, starting with a clear definition and operationalization of the construct, and developing more reliable measures.
  • Nuorteva, Paula (2022)
    Änkytys on heterogeeninen puheen sujuvuuden häiriö, joka voi vaikuttaa negatiivisesti änkyttävän henkilön vuorovaikutusasenteisiin, elämänlaatuun ja psyykkiseen hyvinvointiin. Änkytyksen kuntoutuksessa korostetaankin nykyään moniulotteisesta näkökulmaa, jossa otetaan huomioon myös sen psykologiset ulottuvuudet. Mindfulness- ja hyväksymispohjaiset interventiot saattavat aiempien tutkimusten perusteella tarjota työkalun psyykkisten haasteiden huomioimiseksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millä tavoin mindfulness- ja hyväksymispohjaisia menetelmiä on hyödynnetty änkytyksen kuntoutuksessa. Lisäksi tavoitteena on kuvata ja analysoida, millaisia vaikutuksia mindfulness- ja hyväksymispohjaisilla menetelmillä on viimeisimpien tutkimusten mukaan ollut änkyttävien henkilöiden puheen sujuvuuteen, vuorovaikutukseen, ja psyykkiseen hyvinvointiin. Kandidaatintutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Hakulausekkeena oli (ABS (mindfulness) OR ABS (acceptance)) AND (ABS (stutter*) OR ABS (stammer*)). Tiedonhaku tehtiin Scopus ja Ovid Medline -tietokannoissa helmikuussa 2022. Tutkimukseen valikoitui tarkastelun jälkeen neljä artikkelia ja lisäksi yksi artikkeli otettiin mukaan käsinpoimintana. Artikkelit oli julkaistu vuosina 2019–2021. Mindfulness- ja hyväksymispohjaisia menetelmiä hyödynnettiin hyvin eri tavoin eri interventioissa. Osassa ne oli integroitu tiiviisti terapiakokonaisuuteen, kun toisissa ne olivat erillisenä komponenttina. Menetelmän painotus myös vaihteli lyhyestä mindfulnessharjoituksesta änkytysterapian lomassa mindfulnessiin koko terapian pääpainona. Interventioiden tulokset sujuvuuden suhteen olivat melko vaihtelevia ja osin jopa vastakkaisia, erityisesti niiden tutkimusten kohdalla, joissa oli käytetty pidemmän ajan seurantaa. Kaikissa tutkimuksessa saavutettiin kuitenkin positiivisia tuloksia, kun tarkasteltiin vuorovaikutukseen ja psyykkiseen hyvinvointiin liittyviä vaikutuksia erilaisin mittarein arvioituna. Välttämiskäyttäytyminen ja änkytyksen negatiivinen vaikutus tutkittavien elämään väheni. Kohentumista havaittiin tietoisuustaidoissa, kommunikaatioasenteissa, vuorovaikutustaidoissa ja elämänlaadussa. Tulosten perusteella mindfulness- ja hyväksymispohjaisia menetelmien hyödyntämistä voidaan harkita erityisesti, kun tavoitteena on parantaa psyykkistä hyvinvointia ja arjen toimijuutta. Näyttöä aiheesta on kuitenkin vielä vähän ja lisää tutkimusta tarvitaan empiirisen tiedon laajentamiseksi, menetelmien kehittämiseksi ja kliinisten sovellusten muokkaamiseksi.
  • Hartikainen, Sari (2020)
    Objective. The aim of this literature review was to research whether mindfulness-based methods are related to stress reduction among students. Mindfulness, in other words the ability to be fully present in the moment, has been found to have many neurobiological, psychological and physiological effects on human health. Stress is linked to students' health in many ways and it is important to find effective ways to manage stress already while studying to prevent the negative sides of stress. In previous studies, stress has been reduced with mindfulness training. Methods. Research on mindfulness and students’ stress was searched in PubMed and Google Scholar with the keywords mindfulness, student and stress. Recent studies were searched between the years 2018 and 2019. Articles were also manually searched through the bibliographies of already selected articles. A total of six research articles were selected for the review, three of them using a mindfulness-based phone application and three of them using a traditional mindfulness course. Results and conclusions. The results between students’ stress and mindfulness exercises were ambiguous. In half of the studies, those who practiced mindfulness were less stressed after the intervention than those who were non-practitioners, and the results remained in follow-up. In half of the studies, mindfulness practitioners were as stressed after the intervention as non-practitioners. However, the latter studies give some hope for the effectiveness of mindfulness interventions among students. They found, among other results, that an improvement on the aspects of mindfulness was associated with less stress and stress decreased after mindfulness intervention in women but not in men. In one study they also found a slight decrease in stress among mindfulness practitioners. Mindfulness is a potential tool for students’ stress management, especially for students who are motivated to learn mindfulness and are ready to engage in regular practice.
  • Frilander, Nelli (2021)
    Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan mindfulness-pohjaisen kognitiivisen terapian (MBCT) vaikuttavuutta paniikkihäiriön hoidossa. Paniikkihäiriö on ahdistuneisuushäiriöihin kuuluva mielenterveyden häiriö, jonka keskiössä ovat toistuvat paniikkikohtaukset. Sen hoidossa käytetään laajalti psyykenlääkkeitä ja erilaisia terapioita, esimerkiksi kognitiivis-behavioraalista terapiaa. Etenkin yhdistettynä näiden lyhyen aikavälin hoitoteho on erinomainen, mutta paniikkihäiriöllä on tapana kroonistua. Tarvitaan siis erityisesti sellaisia uusia hoitomuotoja, joiden avulla voidaan saavuttaa pitkäaikaisempia hyötyjä. Parin viime vuosikymmenen aikana buddhalaiseen meditaatioon pohjautuva mindfulness, tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo, on alkanut kiinnostaa tieteellistä yhteisöä enenevissä määrin. Onkin kehitetty erilaisia mindfulnessiin pohjautuvia ohjelmia, joiden avulla pyritään vähentämään esimerkiksi ahdistuneisuus- ja masentuneisuusoireita sekä terveillä henkilöillä, somaattisista sairauksista kärsivillä, että ahdistuneisuushäiriöisillä ja masentuneilla ihmisillä. Yksi näistä ohjelmista on alun perin Segalin, Williamsin ja Teasdalen 2000-luvun alkupuolella kehittämä MBCT, mindfulness-pohjainen kognitiivinen terapia. MBCT on kahdeksanviikkoinen ryhmäinterventio, jonka keskiössä ovat viikoittaiset tapaamiset ja itsenäisesti tehtävä mindfulness-harjoittelu. Se kehitettiin alun perin kognitiivis-behavioraalisen terapian (CBT) sekä mindfulness-pohjaisen stressinlievityksen (MBSR) pohjalta ehkäisemään masennuksen uusiutumista. MBCT:tä on sittemmin kokeiltu myös erilaisten ahdistuneisuushäiriöiden hoidossa, ja siitä on tehty myös paniikkihäiriön hoitoon oma sovelluksensa. Tätä kirjallisuuskatsausta varten aineistoa etsittiin pääasiassa Helsingin yliopiston kirjaston sähköisen haun avulla. Pääasiallisina hakusanoina käytettiin sanoja mindfulness-based cognitive therapy tai MBCT sekä panic disorder tai panic. Aiheen ympäriltä etsittiin tietoa myös hakusanoilla mindfulness, mindfulness-based stress reduction, MBSR, anxiety ja anxiety disorder. Lisäksi lähteinä käytettiin ICD-10-tautiluokituksen suomalaista sovellusta, sekä Segalin, Williamsin ja Teasdalen MBCT-alkuperäisteosta: Mindfulness-based cognitive therapy for depression. Tässä tutkielmassa nähtiin, että MBCT:n vaikuttavuudesta paniikkihäiriön hoidossa on alustavaa näyttöä. Tutkimusten mukaan MBCT helpottaa paniikki-, ahdistuneisuus- ja masennusoireita paniikkihäiriössä. Parissa seurantatutkimuksessa hyödyt näkyivät yhä vuoden jälkeen MBCT-ohjelmasta, varsinkin, jos tutkittavat olivat jatkaneet mindfulnessin säännöllistä harjoittamista. MBCT:llä saattaa siis olla pitkäaikaisia vaikutuksia paniikkihäiriöön. Tekijöitä, jotka voivat välittää MBCT:n tehoa paniikkihäiriön hoidossa ovat ainakin huolestuneisuus, ahdistuneisuusherkkyys ja kyvyttömyys sietää epävarmuutta. Toisaalta aiheesta on tehty vasta todella vähän tutkimusta, ja tehdyillä tutkimuksilla on useita heikkouksia, kuten kontrolliryhmän puute ja pienet otoskoot. Aiheesta tarvitaankin satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia suuremmilla otoksilla ja vaihtelevilla populaatioilla. Lisäksi olisi mielekästä tutkia MBCT:n vaikuttavuutta verrattuna nykyisellään laajemmin käytössä oleviin interventioihin kuten kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan.
  • Lahti, Heidi (2018)
    Insomnia and milder sleep problems are common complaints that affect about one third of the adult population. Because of the side-effects of hypnotics there is a growing need for new non-pharmacological treatments for insomnia. In earlier studies mindfulness-based treatments have proven to be effective for example in the treatment of depression and stress symptoms. It has also been demonstrated in multiple studies that mindfulness has many favorable effects on general wellbeing, such as increasing positive affect. The effects of mindfulness on insomnia and sleep have been the focus of large-scale research just for the past few decades. The objective of this thesis was to review the most recent research findings on the effects of mindfulness-based treatments on insomnia and sleep in different contexts, and to evaluate the reliability of these findings and the studies’ limitations. In addition, initial findings on the mechanisms through which mindfulness is thought to improve sleep are reviewed. Latest meta-analyses, systematic reviews, randomized controlled trials and background information were searched form Pubmed and Google Scholar -databases. Three most recent systematic reviews or meta-analyses and six randomised controlled trials published after them were included in the review of the effects of mindfulness on insomnia and sleep. Seven studies were included in the review of the mechanisms between mindfulness and sleep. Research findings accumulated so far indicate quite strongly that mindfulness-based treatments might be an effective approach in treating insomnia and in improving sleep in general. Mindfulness-based therapies might even pose a potential alternative to traditional insomnia treatments. Especially the positive effect of mindfulness on sleep quality was demonstrated in many studies. However, the observed effect sizes varied between different studies. Research findings concerning the mechanisms between mindfulness and sleep suggest that more adaptive cognitive processes seem to play a central role.
  • Moisala, Lotta (2016)
    Aims. The aim of this thesis was to consider whether interventions based on mindfulness are effective in job stress management. Job stress causes harm both to the working individual and the organisation as well as the whole society. The individual consequences of job stress include coronary heart diseases, which are the main cause of death in our societies, and burnout, a clinical condition that can be compared to depression. This thesis emphasises the individual aspect and management of job stress. Mindfulness aims at concentrating on the exact moment and accepting all emotions and stimuli in that moment. Mindfulness is seen as a skill that can be trained. The emphasis of mindfulness training is on different types of meditation, and the trainings can also include yoga or journaling. Originally mindfulness evolved from Buddhism and it was first used in clinical practice for patients with chronic pain. Mindfulness as an intervention is currently used in a variety of other contexts, such as depression, anxiety and job stress. Concerning job stress, mindfulness is seen as a cost-effective and an easy method to be put in practice even at the workplace. Mindfulness can be a more approachable intervention compared to for example psychotherapy. Methods. The results of the thesis, which was executed as a literature review, were gathered from several review articles and meta-analyses. Only research on working adults was included in the results section. Results and conclusions. Considering the results, mindfulness is quite an effective method in managing job stress. However, the effects found so far are only moderate and there is not enough evidence on longitudinal effects of mindfulness on job stress. Longitudinal effects on meditation have been found, which points at possible future findings also in mindfulness. Also, the mechanism of mindfulness is still unclear: the question of why mindfulness is beneficial and effective in job stress management has also been raised. Mindfulness is thought to affect the health positively through changes in for example attention, sleep quality and self-compassion. More research in job context is still needed to determine this, and future research should concentrate on distinguishing the effects of mindfulness on behaviour, cognition and emotions on job context.
  • Korhonen, Juho (2021)
    Mindfulness-interventiot ovat yleistyneet ammattiurheilun yhteydessä viime vuosina ammattiurheilun tason noustessa. Vaikka mindfulness-harjoittelua hyödynnetään jatkuvasti enemmän, sitä tukevaa tutkimusta on vielä varsin vähän. Lähdinkin katsauksessani tarkkailemaan mindfulness-harjoittelun tieteellisesti todistettuja hyötyjä kolmen osa-alueen kautta, jotka ovat mindfulness-harjoittelun vaikutukset elämänlaatuun, urheilusuorituksiin, sekä suorituksen aikaiseen flow-tilaan. Mindfulness-harjoittelulla on positiivinen vaikutus urheilijoiden elämänlaatuun, etenkin stressin ja ahdistuksen ennaltaehkäisevänä tekijänä. Urheilusuorituksia parantavana elementtinä mindfulness-harjoittelun tulokset ovat kiistanalaisia, mutta alustavaa näyttöä on saatu etenkin yksinkertaisissa tarkkuutta vaativissa lajeissa. Tämän lisäksi muutamia kiinnostavia positiivisia tuloksia on kerätty yliopisto joukkueurheilusta. Mindfulness-harjoittelu on myös vahvasti yhteydessä flow-tilaan, johon on liitetty urheilijoilla useita suoriutumisen kannalta positiivisia piirteitä, kuten parempi valmius suorituksiin ja parempi keskittymiskyky suoritusten aikana. Vaikka mindfulness-harjoittelu on yhteydessä vähäisempään mielialaoireiluun ja flow-tilaan, sen vaikutukset urheilusuorituksiin olivat kiistanalaisia. Tämä voi johtua siitä, että ammattiurheilijat suoriutuvat jo valmiiksi keskimäärin flow-tilassa. Koska mindfulness-harjoittelun positiiviset vaikutukset urheilusuorituksiin vastaavat flow-tilan vaikutuksia urheilusuorituksiin, eivät nämä näy ainakaan lyhyellä aikavälillä suoriutumisen muutoksina. Asiaa tulisi siksi tutkia pidemmällä aikavälillä, sillä mindfulness-harjoittelu saattaa tarjota johdonmukaisen kyvyn suoriutua flow-tilassa myös stressaavissa elämäntilanteissa, joissa ammattiurheilijoiden optimaalinen flow-tilassa suoriutuminen on vaarassa.
  • Kangas, Suvi (2019)
    Objectives. Misophonia is a little known neurophysiological and behavioral syndrome, defined by an oversensitivity to a select group of sounds. Although the syndrome is not included in any international manual of diseases, there is a growing body of empirical evidence delineating its features. The purpose of this review is to briefly introduce and examine the phenomenon, its central features and the ways it has previously been studied. In addition to the symptoms and consequences of misophonia, this review also discusses the underlying neurophysiological mechanisms, as well as whether misophonia should be classified as a discrete psychiatric disorder. Methods. A search was made on the databases of PubMed, Scopus, Helka and Google Scholar using primarily the terms “misophonia” and “misofonia”, and secondarily ”sound sensitivity”, ”hyperacusis” and ”tinnitus”. Recent reviews, experimental studies and survey-based studies were favored. Results and conclusions. Misophonia means oversensitivity to a group of sounds characterized by certain patterns or personal meanings. These are primarily sounds of human origin, especially eating sounds. The sounds trigger an irrationally strong emotional reaction consisting predominantly of anger, irritation or anxiety. This generally leads to avoidance behaviors, but occasionally also verbal or physical aggression. Studies attest that misophonia affects daily functioning in social environments as well as psychological wellbeing. The oversensitivity is not caused by audiological problems; research points to abnormal connectivity between auditory and emotional systems, impairment in early attentional and auditory processes, and activation of the autonomous nervous system. Besides these neurophysiological factors, individual assigned meanings and social contexts also appear to affect misophonic responses. Conditioning has also been suggested as a possible mechanism causing the disorder. Misophonia fits some of the criteria of a mental disorder, but its nature is currently too vague for it to be established as a new diagnostic category. For example, it is not yet clear whether misophonia is a discrete disorder or part of a broader one, nor whether it is psychiatric or neurological by nature.
  • Urnberg, Heidi (2019)
    The goal of this thesis was to examine how the representation of faces and identities has been researched with multivariate brain-imaging analysis methods. The coding of the visual identity of faces is a complex process, which arises from abstract high-level representations that are viewpoint independent. This process has been localized to certain visual brain areas, namely FFA and ATL-FA in humans and AM in macaque monkeys. The coding processes of identities have been researched with functional magnetic resonance imaging (fMRI) and multivariate pattern analysis (MVPA) methods, where the measured brain activity distribution is compared with the distributions predicted by the processing models of identity. Most models are based on face spaces, which are defined by the identities, features or abstract properties of a face. The neural basis for coding of the identity of faces has not yet been resolved. However, the low-level and feature models were best at predicting the data, although low-level models explain mainly the properties of the stimuli and the function of V1. The prototype model was not as successful in predicting the activity distributions as the other models. In general, the models explained the orientation of the faces better than their identity. This might be due to the differences between the brain activities associated with different identities being so subtle that the multivariate pattern analysis cannot differentiate between them. It is also possible that the coding of identity does not happen within the face processing areas, but perhaps in the connections between frontal and face areas. To conclude, the usefulness of fMRI-MVPA in studying identity has been questioned and the methods still need improvement. However, MVPA is a more versatile and sensitive method of investigating the coding of identity than traditional univariate analysis methods.
  • Kepsu, Karoliina (2022)
    Masennuksen ja ahdistuneisuushäiriöiden taustalla saattaa olla useita turvattomaan kiintymyssuhteeseen liittyviä aspekteja aina tilannekohtaisista tunteista ja ajatuksista laajempi mittaisiin ongelmiin vuorovaikutuksellisissa tilanteissa ja ihmissuhteissa ylipäätänsä. Kiintymyssuhdetyyppi käsittää vältteleviä- ja lähestyviä käyttäytymismalleja sekä sisäisiä melko pysyviä malleja muista ja itsestä. Nämä kiintymyssuhteeseen liitetyt keskeiset hallintakeinot, defenssit, stressinsietokyky sekä ajatukset ja tunteet, jotka heräävät erilaisissa vuorovaikutuksellisissa tilanteissa, saattavat olla depression ja ahdistuneisuuden taustavaikuttajina joko moderaattoreina tai mediaattoreina. Se, miten mallinnamme kiintymyssuhteiden muodostumista aikuisilla vaikuttaa siihen, mihin keskitytään depression ja ahdistuneisuushäiriöiden interventioissa: voiko aikuisella olla useita kiintymyssuhteita ja voiko niihin vaikuttaa? Vaikuttavatko kahden ihmisen kiintymyssuhdetyylit toisiinsa? Jos kiintymyssuhdetyylit voivat muuttua niin, mitkä osat niistä voivat muuttua? Turvaton kiintymyssuhde aikuisiällä näyttäisi luovan laaja-alaisen ja vaikeasti hahmotettavan sosiaalisen ja itsen havainnoinnin ongelman, mikä saattaa ainakin välillisesti vaikuttaa masennus- ja ahdistuneisuusoireistolle altistumiseen.
  • Simpanen, Sonja (2017)
    Exercise as a treatment of depression has been researched for many decades. So far it can be said that exercise alleviates the symptoms of depression at least a little and it can be recommended as a part of the treatment of depression. The way exercise reduces depression has been explained by both psychological and physiological mechanisms. This thesis is concentrating on the psychological mechanisms that have been proposed as the most potential psychological mechanisms in the research literature. The following are self-efficacy, self-esteem, affect regulation, distraction and behavioral activation. There was a limited research examining the psychological mechanisms and therefore most of the mechanisms are mainly based on hypotheses. Self-efficacy was the strongest candidate mechanism based on this review but there were only a few studies available of this mechanism which also had methodological problems. Also due to the lack of quality research of the other above mentioned mechanisms there is little we can say. While the mechanisms may have a connection with depression, the causality remains unclear. More research of the psychological mechanisms is needed to understand how exercise reduces depression in the long term. This could lead to an improvement of the state of exercise in the treatment of depression and to a development of better exercise interventions. Examining the mechanisms would also be beneficial to the development of all depression interventions in general.
  • Piha, Siiri (2022)
    Tiedekunta: Lääketieteellinen tiedekunta Koulutusohjelma: Psykologian kandiohjelma Tekijä: Siiri Piha Työn nimi: Miten nuorten ennakkoluuloja ja rasistista käytöstä voidaan ehkäistä? Työn laji: Kandidaatintutkielma Kuukausi ja vuosi: Joulukuu 2022 Sivumäärä: 13 Avainsanat: Rasismi, ennakkoluulot, ennaltaehkäisy, nuoret Ohjaaja tai ohjaajat: Ilmari Kurki Säilytyspaikka: Helsingin yliopiston kirjasto Muita tietoja: Tiivistelmä: Tavoitteet: Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä yhteen tietoa siitä, miten on mahdollista ehkäistä rasistia ennakkoluuloja ja rasistista käyttäytymistä nuorilla. Näkökulmana oli erityisesti se miten nuoren elämän tärkeät ihmissuhteet vaikuttavat tähän. Katsauksessa käsiteltiin vanhempien, ystävien, ikätoverien ja opettajien vaikutusta nuoren rasismiin. Lisäksi painotuksena oli, miten läheisten tahojen on mahdollista ennaltaehkäistä nuoren rasismia. Menetelmät: Katsaukseen valittiin artikkeleita, jotka tarjosivat tutkimuskysymykseen mahdollisimman laajasti tietoa ja olivat melko viimeaikaisia. Kyseessä ei siis ollut systemaattinen katsaus. Vanhin artikkeli oli vuodelta 2006 ja uusimmat tältä vuodelta (2022). Artikkeleita etsittiin esimerkiksi APA:n nettisivuilta (raising anti-racist children), joissa käsiteltiin rasismia, scopuksesta hakusanoilla ”kids” ja ”racism”, sekä tarvittaessa jo löydettyjen artikkelien sisällysluetteloista. Tulokset ja johtopäätökset: Läheisillä ihmisillä on suuri vaikutus siihen miten nuoren ennakkoluulot muodostuvat ja kehittyvätkö ennakkoluulot rasismiksi. Läheiset tahot voivat vaikuttaa nuoren ennakkoluuloihin muun muassa avoimien keskustelujen, empatian, toisten kokemusten ymmärtämisen, sekä omien ennakkoluulojen tarkastelun ja tiedostamisen avulla. Rasismia on selitetty useilla teorioilla. Keskeisiä näistä ovat Allportin kontaktihypoteesi, ryhmien välinen ahdistus, sisä- ja ulkoryhmäteoria ja empatian puute. On kuitenkin huomattu, että monet rasismia selittävät teoriat eivät ole tarpeeksi moniulotteisia selittämään rasismia kokonaisuudessaan. Kiinnostava näkökulma tulevalle tutkimukselle olisi mahdollisesti nyt jo olemassa olevien rasismia selittävien teorioiden laajentaminen. Lisäksi suuri osa tutkimuksesta oli tehty Yhdysvalloissa, joten tulevaisuudessa olisi hyödyllistä tehdä aiheesta lisää tutkimusta, myös Yhdysvaltojen ulkopuolella.
  • Pesonen, Riina (2018)
    Tavoitteet. Aikaisemman tutkimustiedon perusteella tiedetään, että nielemisvaikeuksien esiintyminen Parkinson-potilailla on yleistä. He eivät kuitenkaan itse usein tunnista ongelmia nielemisessään, varsinkaan taudin varhaisvaiheissa. Kliinisestä näkökulmasta nielemisvaikeuksien tunnistaminen on tärkeää, koska näillä potilailla on kohonnut riski muun muassa aspiraatiopneumoniaan, aliravitsemukseen sekä elämänlaadun heikentymiseen. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin Parkinsonin tautia sairastavat henkilöt tunnistavat nielemisvaikeutensa itsearvion perusteella, kun tuloksia verrataan kuvantamislöydöksiin. Tämän lisäksi tarkastelin, millaiset kysymykset ennustavat parhaiten nielemisongelmien esiintymistä Parkinson-potilailla. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto kerättiin kolmea eri elektronista tietokantaa käyttäen, jotka olivat PubMed, Scopus ja Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature (EBSCO). Hakulausekkeeseen sisältyivät englanninkieliset termit dysphagia, swallowing disorders/deglutition disorders, Parkinson’s disease ja evaluation/assessment. Valintakriteereiden mukaisesti tutkimukseen valikoitui kuusi vuosina 2007-2018 julkaistua tutkimusartikkelia, jotka olivat kaikki englanninkielisiä, vertaisarvioituja sekä ilmaiseksi saatavilla Helsingin yliopiston kirjaston tietojärjestelmän kautta. Tulokset ja johtopäätökset. Tuloksissa esiintyi jonkin verran vaihtelua siinä, kuinka hyvin Parkinson-potilaat tunnistivat nielemisvaikeutensa itsearvioinnin perusteella. Nielemisvaikeuksien esiintymiseen vaikuttavat monet tekijät, kuten motoristen oireiden vaikeusaste ja tutkittavien korkea ikä, mikä on voinut vaikuttaa aineistoni vaihteleviin tuloksiin. Lisäksi nielemisvaikeuksien määritelmät artikkeleissa eivät olleet johdonmukaisia. Osassa tutkimusartikkeleista esiintyi jopa merkittävää nielemisvaikeuksien oireiden tunnistamisen heikkoutta, ja näissä artikkeleissa myös hiljaisen aspiraation esiintyminen Parkinson-potilailla oli yleisempää. Subjektiivisesti parhaiten nielemisvaikeuksia Parkinson-potilailla pystyttiin tunnistamaan kattavammilla kyselylomakkeilla tai tarkennetummilla kysymyksillä.
  • Salo, Netta (2020)
    Work meaningfulness has been under increasing interest in the field of organizational psychology during the last years. Stronger experience of work meaningfulness have been found to correlate for example with job satisfaction, work engagement and workplace commitment. Due to these benefits, the organizations have also started to realize the importance of ensuring the meaningfulness of work for employees. However, the scholars lack mutual agreement of ways of increasing work meaningfulness. The goal of this thesis is to provide further knowledge of these means by integrating existing theoretical and empirical literature. This thesis was conducted as a review. The main sources of the thesis were recent review articles and empirical studies. Furthermore, this thesis investigates large number of theoretical papers on work meaningfulness. The primary database of references used in this review was Google Scholar. Research findings suggest that employee work meaningfulness can be improved in multiple ways. Based on the review, organizational ways of increasing meaningfulness are possible on the areas of job design, social environment and organizational practices. In particular, the studies demonstrate the importance of job crafting and task significance. Moreover, organizational culture and climate seem to correlate with experienced meaningfulness. All in all, based on this thesis, the importance of a holistic approach to work meaningfulness can be emphasized. Finally, the review highlights the importance of conducting more research based on meaningful work, especially with empirical and longitudinal settings. This additional research would greatly help organizational scholars to put the accumulated knowledge into practice.
  • Hiltunen, Saara (2024)
    Tunteet eli emootiot ohjaavat käyttäytymistämme monin tavoin. Emootioiden synnystä on historian aikana esitetty useita teorioita. Viimeisen 30 vuoden aikana kahdella teoriasuuntauksella, perustunneteorialla ja konstruktionistisella tunneteorialla, on ollut suurin painoarvo affektiivisessa neurotieteessä. Perustunneteorian mukaan ihmisillä on pieni määrä evolutiivisesti kehittyneitä emootioita, joille voidaan löytää toisistaan erottuvat fysiologiset ja neuraaliset korrelaatit. Konstruktionistisen teorian mukaan emootiot muodostuvat tilannesidonnaisesti aiemman kokemuksen ja kehon fysiologisen tilan perusteella. Sen mukaan eri emootiot syntyvät samoissa neuraalisissa järjestelmissä, ja myös sama emotionaalinen kokemus voi syntyä eri tavoin aivoissa. Tässä kirjallisuuskatsauksessa vertaillaan näitä teorioita aivokuvantamisnäytön pohjalta ja tarkastellaan, onko perustunneteoria enää ajankohtainen. Katsauksessa esitellyissä tutkimuksista osa on fMRI-datasta tehtyjä meta-analyyseja ja osa yksittäisiä aivotutkimuksia. Vaihtelevista teoreettisista oletuksista ja metodologiasta johtuen tutkimukset ovat tuottaneet ristiriitaisia tuloksia. Aivokuvantamisnäytön perusteella on kuitenkin selvää, että emootiot syntyvät laaja-alaisissa ja monelta osin päällekkäisissä neuroverkostoissa, tukien enemmän konstruktionistista teoriaa. Teoriat eivät silti ole välttämättä toisiaan poissulkevia. Aivojemme monimutkaisuus mahdollistaa sekä synnynnäisten että opittujen tekijöiden yhteispelin emotionaalisissa prosesseissa. Perustunteiden ja konstruktionistisen tunneteorian yhdistäminen tai uudet mallit voivat tuoda syvempää ymmärrystä siitä, miten aivot prosessoivat tunteita eri tilanteissa.
  • Rinkinen, Juuso (2020)
    Tavoitteet: Mobiilisovellusten käyttö yhteiskunnassa kasvaa jatkuvasti. Mobiilisovellusten yleistyessä on oleellista tutkia, voidaanko niitä käyttää apuna terveyden edistämisessä. Kansantautien ehkäisyä varten on oleellista edistää ihmisten terveellisiä elämäntapoja, kuten syömis- ja liikuntakäyttäytymistä. Tämä tutkielma käsittelee mobiilisovellusten vaikutusta syömis- ja liikuntakäyttäytymiseen ja pyrkii vastaamaan kysymyksiin, vaikuttavatko mobiilisovellukset kyseisiin elämäntapoihin ja jos vaikuttavat niin millä tavalla. Kyseistä aihetta on tutkittu laajalti, vaikka se onkin suhteellisen uusi tutkimusalue, mutta lisää tutkimusta tarvitaan, jotta mobiilisovellusten yhteys elämäntapoihin muodostuisi entistä selkeämmäksi. Tämän yhteyden tutkiminen voi mahdollistaa älylaitteiden välityksellä toteutettavien interventioiden toteuttamisen entistä tehokkaammin jatkossa. Menetelmät: Tässä tutkielmassa tarkasteltiin mobiilisovellusten ja syömis- ja liikuntakäyttäytymisen yhteyksiä kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielma tarkasteli aiheesta tehtyjä aiempia tutkimuksia, katsauksia sekä meta-analyysejä ja näiden avulla loi kokonaiskuvan mobiilisovellusten vaikutuksista kyseisiin elämäntapoihin. Tulokset ja johtopäätökset: Mobiilisovellusten yhteyksistä syömis- tai liikuntakäyttäytymiseen ei voida olla varmoja. Tutkielmassa mukana olevat tutkimukset ja katsaukset antoivat epäjohdonmukaisia tuloksia, joidenkin löytäessä positiivisen yhteyden mobiilisovellusten ja syömisen ja/tai fyysisen aktiivisuuden välille. Epäjohdonmukaiset tulokset johtuivat mahdollisesti tutkimusten välisistä erilaisista määritelmistä terveelliselle syömiselle ja liikuntakäyttäytymiselle, joka vähensi tutkimusten välistä validiteettia. Epäjohdonmukaisten tulosten vuoksi on perusteltua tutkia kyseistä aihetta jatkossa vielä lisää ja tätä varten määritellä tarkemmin käsitteet, jota tutkimus käsittelee. Mielenkiintoisena tulevaisuuden tutkimusaiheena on vanhempien ikäryhmien tutkiminen ja mobiilisovellusten käyttö heidän terveytensä edistämiseksi, tutkimuksen ollessa vähäistä vanhempien ikäryhmien kohdalla. Viimeisenä johtopäätöksenä on pelillistämisen ja teorioiden käyttö ja niiden mahdolliset hyödyt. Pelillistäminen on tapa luoda mobiilisovelluksista viihdyttävämpiä ja paremmin mukaansatempaavia, joka voi tehostaa mobiilisovellusten kautta toteutettuja interventioita ja terveellisten elämäntapojen edistämistä. Teorioita käytetään apuna sovellusten kehittämisessä entistä tehokkaammiksi ja vaikuttavammiksi, niiden selittäessä mitkä tekijät ihmiset kokevat vaikuttavina ja miten ihmisten käyttäytymiseen voi vaikuttaa. Tämän vuoksi on perusteltua vielä tulevaisuudessa tutkia lisää pelillistämistä ja teorioiden käyttöä mobiilisovelluksissa ja kuinka niitä voidaan käyttää hyödyksi sovelluksia kehittäessä.
  • Raino, Irene (2023)
    Tavoitteet. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan monikielisten lasten puhumaan oppimisen tutkimusta puheen tuotannon ja ymmärtämisen näkökulmasta. Aikaisempi tutkimus on keskittynyt lasten kaksikielisyyteen. Tämä katsaus kokoaa viimeaikaisen tutkimuksen tuloksia 7-vuotiaiden ja sitä nuorempien lasten monikielisyydestä. Katsaus tuo esiin tutkimusaiheen nykytilan ja tarjoaa näkökulmia tulevaisuuden tutkimussuuntien ja -tarpeiden löytämiseksi. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, eroavatko monikieliset lapset yksi- ja kaksikielisistä verrokeistaan puheen tuoton ja ymmärtämisen sekä sanavaraston osalta. Menetelmät. Tutkimuskirjallisuus haettiin Scopus-tietokannasta hakusanoilla (trilingual* OR multilingual*) AND child* AND (language OR language development OR language acquisition) AND NOT bilingual*. Haku kohdistettiin englanninkielisiin, enintään viisitoista vuotta sitten julkaistuihin artikkeleihin. Lisäksi tarkasteltiin näin löytyneiden artikkelien lähdeluetteloita. Tulokset ja johtopäätökset. Kirjallisuuskatsauksen tulokset monikielisen ympäristön vaikutuksista puhumaan oppimiseen ovat ristiriitaisia. Enin osa tutkimuksista tuo esiin monikielisten lasten kielitaidon rajallisuuden kaksikielisiin lapsiin verrattuna kaikilla mitatuilla osa-alueilla. Toisaalta useat tutkimukset päätyivät siihen, että merkitsevää eroa ei löytynyt monikielisten ja yksi- tai kaksikielisten verrokkien kielellisten taitojen välillä. Yhdessä monikieliset jopa suoriutuivat kaksikielisiä paremmin sanavaraston osalta. Tutkimuksissa ei kuitenkaan ole pohdittu eri kielikombinaatioiden vaikutusta lasten monikielisyyteen: miten esimerkiksi eri kielikuntia edustavat kielet lapsen kieliympäristössä vaikuttavat sanavaraston muotoutumiseen sekä puheen ymmärtämiseen ja tuottamiseen. Lisäksi tulisi tarkastella, millä tavoin eri kielten yhdistelmät lasten monikielisessä ympäristössä vaikuttavat kielellisten taitojen siirtymiseen kielten välillä.