Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kaarento, Vilja (2017)
    Surrogacy is an arrangement where a woman carries and gives birth to a child of another woman, who is unable to get pregnant because of complications with the uterus or other biological limitations. Surrogacy arrangements can be altruistic, where the surrogate acts of her own accord without financial reward, or commercial, where the surrogate and the surrogacy agency receive financial reward for the operation. In 2007 the Act on Assisted Fertility Treatments was passed in Finland to forbid all assisted fertility treatments that are aimed for surrogacy arrangements. No studies of Finnish surrogacy have been conducted to date and the Finnish governments’ justification of Act on Assisted Fertility Treatments was lacking psychological research evidence. This review examines the psychological impacts of surrogacy arrangements on all parties involved: the child, the surrogate and the intended parents. Based on the studies represented in this review, there are no major differences in psychological well-being between surrogacy children, children born after other types of assisted reproduction treatment, or after natural conception up to the age of 10. Surrogacy does not seem to cause severe or long-term psychological problems for surrogates, although the prevalence of post-birth depression showed mixed results. The surrogates report that the main motives for becoming a surrogate are altruistic and consider the relationships to the intended parents and the child mostly positive. Research shows that the intended parents’ psychological state does not differ from parents with a naturally conceived child or parents of children conceived by other assisted fertility treatments. The lack of genetic or gestational link between the child and the intended parents does not seem to reduce the quality of parenting. Even though published research is limited in terms of methodological quality and the origin of publications it would seem that psychological impacts of altruistic surrogacy arrangements do not cause long-term or substantial harm for the parties involved and therefore the Finnish Act on Assisted Fertility treatments’ prohibition of surrogacy is not justified from a psychological point of view.
  • Kouki, Sareda (2018)
    Differing from the previous view of the development of diseases, the past few centuries research has recognised the developmental nature of diseases and the impact of prenatal factors. Different personality disorders have also been linked to adverse prenatal factors. Recent studies have focused on the effects of risk factors such as being born premature or small for gestational age, being exposed to prenatal stress or teratogens, and maternal nutrition during gestation. The effects of these factors on later personality disorders have differed according to the study and the methods it has used, but there seems to be a rather consistent connection between prenatal adversity and personality disorders. The most probable explanation for this is that an adverse prenatal environment affects the fetus’s neurodevelopment, causing a metaplastic state that exposes the individual to later adversity.
  • Kaivola, Anna (2018)
    Sikiöaikainen alkoholialtistus voi aiheuttaa lapselle kognitiivisia, kielellisiä sekä käyttäytymisen ongelmia, joiden kirjoon viitataan kattotermillä FASD (fetal alcohol spectrum disorders). FASD-lapsilla ja -nuorilla on monenlaisia puheen ja kielen vaikeuksia, ja puheterapia on heidän yleisin kuntoutusmuotonsa Suomessa. Tutkimusta kielellisten taitojen arvioinnin ja kuntoutuksen pohjaksi on kuitenkin vasta vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä yhteen 2000-luvun tutkimustieto FASD-lasten ja -nuorten puheen ymmärtämisen taidoista ja näin tarkentaa FASD-ryhmän kielellisten taitojen profiilia puheen ymmärtämisen taitojen osalta. Tutkimuksessa verrataan FASD-lasten ja -nuorten puheen ymmärtämisen taitoja heidän älykkyyteensä sekä tyypillisesti kehittyvien verrokkien puheen ymmärtämisen taitoihin. Näin saadaan tietoa siitä, ovatko FASD-ryhmän puheen ymmärtämisen taidot ikätasolla ja toisaalta vastaavatko ne FASD-lapsen tai -nuoren yleistä kognitiivista taitotasoa. Tutkimus toteutettiin integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Hakulauseke ((”prenatal alcohol exposure”) OR (”fetal alcohol spectrum disorders”)) AND language AND (receptive OR comprehension OR IQ-matched) poimi neljästä tietokannasta yhteensä viisikymmentä artikkelia. Lopullisen aineiston muodostivat kuusi vuosina 2006–2013 julkaistua tapaus-verrokkitutkimusta, joissa puheen ymmärtämisen taitoja oli tutkittu osana laajempia kielellis-kognitiivisia tutkimuksia. 5–16-vuotiaiden FASD-lasten ja -nuorten puheen ymmärtämisen taidot olivat tyypillisesti kehittyviä verrokkeja heikommat sekä sanojen että lauseiden ymmärtämisen tehtävissä. Tutkimustulokset FASD-lasten ja -nuorten puheen ymmärtämisen taitojen ja älykkyyden yhteydestä olivat ristiriitaisia. Menetelmältään laadukkaimmassa tutkimuksessa puheen ymmärtämisen taidot ja älykkyys olivat yhteydessä, mutta aiheesta tarvitaan vielä lisää tutkimusta. Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella puheen ymmärtämisen taidot eivät todennäköisesti ole FASD-lasten ja -nuorten erityinen heikkous vaan linjassa heidän älykkyystasonsa kanssa, joten ymmärtämistaitoja ei voida suositella muita kielen osa-alueita tärkeämmäksi kuntoutuksen kohteeksi.
  • Heiskanen, Jaana (2024)
    Tavoitteet. Monikielisyys on yhteiskunnallisesti merkittävä ilmiö, jota on viime aikoina tutkittu yhä enemmän myös lukemisen näkökulmasta. Lukemista voidaan tutkia esimerkiksi sanantunnistuksen kautta. Yksi moderneimmista sanantunnistusta mittaavista menetelmistä on silmänliiketutkimus, jonka avulla lukijan silmänliikkeistä voidaan kerätä täsmällistä tietoa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaista tutkimusta monikielisten aikuisten sanantunnistuksesta lukemisen osa-alueena on tehty silmänliiketutkimusmenetelmän avulla. Tarkastelussa keskitytään erityisesti erilaisten silmänliikkeiden ja sanantunnistuksen taustalla vaikuttavan kielellisen prosessoinnin välisiin yhteyksiin sekä lainalaisuuksiin, joita silmänliiketutkimuksen keinoin voidaan havaita monikielisten aikuisten sanantunnistuksesta. Menetelmät. Kandidaatintutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku tehtiin Scopus- ja ERIC (Proquest) -tietokannoissa. Hakulausekkeita olivat ( TITLE-ABS-KEY ( "eye* movement*" OR "eye* track*" ) AND TITLE-ABS-KEY ( multilingual* OR "multi* lingual*" OR bilingual* OR "bi* lingual*" ) AND TITLE-ABS-KEY ( reading* OR read ) AND NOT TITLE-ABS-KEY ( child* OR adolescent* OR teen* ) ) sekä (("eye* movement*" OR "eye* track*") AND (multilingual* OR "multi* lingual*" OR bilingual* OR "bi* lingual*") AND (reading* OR read) NOT (child* OR adolescent* OR teen*)). Tutkimusaineistoksi saatiin kuusi vuosina 2007-2023 julkaistua artikkelia. Aineiston analysoinnissa keskityttiin tutkimuskysymyksissä esitettyihin näkökulmiin. Keskeisimmät tiedot taulukoitiin. Tulokset ja johtopäätökset. Monikielisten aikuisten sanantunnistusta pystyttiin tarkastelemaan silmänliiketutkimusmenetelmän avulla monipuolisesti. Silmänliikkeiden nähtiin pääasiallisesti ilmentävän sanantunnistuksen taustalla vaikuttavan kielellisen prosessoinnin eri vaiheita, mutta tutkimusten välillä oli eroja sekä vaiheiden lukumäärään että erilaisten silmänliikemittojen luokitteluun liittyen. Lisäksi sanantunnistukseen linkittyvässä monikielellisessä prosessoinnissa nähtiin tutkimusten välillä sekä yhtäläisyyksiä että eroavaisuuksia, joissain tutkimuksissa esiteltiin myös kehitysehdotuksia jo olemassa oleviin monikielisen sanantunnistuksen malleihin. Tulosten perusteella aiheesta tarvitaan lisätutkimusta, jota olisi tärkeää soveltaa myös logopedian alalla esimerkiksi arviointimenetelmien kehittämisessä
  • Vanhala, Iiris (2022)
    Cognitive Interview (CI) was designed to help eyewitnesses remember what they witnessed in greater detail. The CI has been widely researched ever since its’ development and nowadays there are even more than just one type of CI. The so far most researched variant is Enhanced Cognitive Interview (ECI). Then there is also Modified Cognitive Interview (MCI). Both the CI and the ECI include four mnemonics: context reinstatement, report all, change order and change perspective. Additionally, the ECI also includes rapport building, unlike the CI. The aim of this thesis is to examine whether an MCI can be used in a way that preserves the benefits of the CI. The thesis will also assess whether the MCI takes statistically significantly less time to conduct in comparison to the full ECI. Previous studies have suggested that the change order and change perspective mnemonics would be less useful in comparison to the other two mnemonics. The articles used in this thesis were searched from the Helsinki University Library’s Helka-database using the following keywords: “cognitive interview”, ” memory” and “modified” or “cognitive interview”, ” eyewitness” and ”memory” or ”cognitive interview”, ”enhancing” and ”recall” or ”memory” and ”confabulation” or ”age”, ”memory” and ”education”. Some of the sources were also found via the already chosen articles by entering the source into Pubmed- and Psycinfo-databases. It was found that the CI, ECI and MCI all produce more information in comparison to other interviewing methods used to interview witnesses. However, the ECI and the MCI seemed to also produce the most memory confabulations. The view, that both the change perspective and change order mnemonics are the least useful when interviewing eyewitnesses, was supported by the results. The change perspectives mnemonic can also be considered problematic when it comes to legal proceedings, as it can be viewed as hearsay evidence. The MCI was found to take statistically significantly less time to conduct when compared to the full ECI, when both the change order and change perspective mnemonics were omitted. This is an important finding since a shorter interview would save resources. However, the shortened MCI should be used with caution since it does inflict more memory confabulations in comparison to other methods. Therefore, the MCI should only be used when limited resources rule out the use of the full ECI.
  • Pajasmaa, Sanni (2023)
    Tavoitteet. Sähköisesti kuulohermoa stimuloiva sisäkorvaistute voi tarjota vaikeasti kuulovammaiselle lapselle mahdollisuuden päästä käsiksi kuulonvaraiseen tietoon, ja on fonologisen kehityksen edellytys. Kuitenkin sähköisesti ja akustisesti stimuloitu hermosolu toimivat eri tavoin, ja tämän takia sisäkorvaistutteella äänien ja puheen havaitseminen ei ole samanlaista kuin terveen kuulon kanssa. Aikaisempi tutkimus on todistanut aikaisen implantoinnin tärkeäksi sisäkorvaistutelapsille, sillä näin heillä on mahdollisuus saada kuulokokemusta herkkyyskausien aikana. Tässä tutkielmassa tavoitteena on selvittää ja havainnoida sisäkorvaistutelasten fonologista kehitystä, sekä luoda aiheesta suomenkielistä tietoa. Tutkielmassa tarkastellaan sisäkorvaistutelasten ja normaalikuuloisten lasten fonologisen kehityksen eroavaisuuksia. Lisäksi selvitetään, miten implantointi-ikä sekä kuuloikä vaikuttavat fonologiseen kehitykseen sisäkorvaistutelapsilla. Menetelmät. Tämän kandidaatintutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Virallinen tiedonhaku tehtiin Ovid Medline- ja Scopus -tietokannoissa alkuvuodesta 2023. Valmiiksi rajatun aiheen myötä hakulausekkeen muodostaminen oli yksinkertaista. Hakulausekkeena oli: (”cochlear implantation” OR ”cochlear* implant*) AND (phonolog* adj3/W3 develop*) AND NOT INDEX (MEDLINE). Tällä lausekkeella kandidaatintutkielmaan valikoitui viisi vuosina 2018–2020 julkaistua tutkimusta. Aineisto analysoitiin huolellisesti, ja tutkimusten pääpiirteistä, sekä tutkimuskysymyksiin vastaavista kohdista muodostettiin taulukot. Tulokset ja johtopäätökset. Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten fonologinen kehitys oli erilaista normaalikuuloisiin lapsiin verrattuna, ja kehitys eteni hitaammalla tahdilla. Sisäkorvaistutelapsilla esiintyi esimerkiksi enemmän fonologisia prosesseja kuin normaalikuuloisilla verrokeilla, ja heidän frikatiivin tuoton taidoissa, sekä äänen- ja konsonantintunnistuksen taidoissa oli eroa normaalikuuloisiin lapsiin verrattuna. Hyvään fonologisten taitojen tasoon sisäkorvaistutelapsilla oli yhteydessä matala implantointi-ikä, sekä suuri kuulokokemuksen määrä. Sisäkorvaistutelapset tulee implantoida mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta fonologinen kehitys pääsee tapahtumaan herkkyyskausien aikana. Tämä parantaa sisäkorvaistutelasten mahdollisuuksia ottaa ikätoverinsa kiinni puheen ja kielen kehityksessä. Aiheesta olisi tärkeää saada lisää suomenkielistä tutkimusta, jotta tuloksia voisi paremmin yleistää kliiniseen työhön.
  • Viitasaari-Mäkinen, Hanna (2019)
    Children with cochlear implants (CI) are known to have deficits in their prosody perception and emotion recognition skills. This is a risk for their social well-being. The purpose of this study is to examine what is known about prosody perception and emotion recognition skills of children with CIs compared to normally hearing children. Results show that there are deficits in at least some areas of the prosody perception and emotion recognition skills of children with CIs. More information is needed so that CIs could be technically improved and the interventions could be more efficient. Music is one of the most promising ways to enhance the prosody perception skills of children with CIs.
  • Rogers, Benjamin (2021)
    Tiivistelmä - Referat - Abstract Tavoitteet: Sisäkorvaistute on sähköinen kuulon apuväline, joka mahdollistaa puhutun kielen omaksumisen vaikeasta kuuloviasta kärsivälle lapselle. Sen avulla on mahdollista saavuttaa tyypillisesti kuulevien lasten ikänormit puhutun kielen tuoton ja ymmärryksen osalta. Aiemmassa tutkimuksessa on huomattu, että suurimmalla osalla istutetta käyttävistä lapsista kielenkehitys on viivästynyttä ainakin jollain kielen osa-alueella. Pragmaattisilla taidoilla tarkoitetaan kykyä käyttää kieltä ja eleitä ottaen huomioon kontekstin asettamat vaatimukset ja puhekumppanin tarpeet. Pragmaattiset taidot ovat tärkeä osa lapsen sosiaalista hyvinvointia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, eroavatko sisäkorvaistutetta käyttävien lasten pragmaattiset taidot tyypillisesti kuulevien lasten taidoista uusimman tutkimuskirjallisuuden mukaan. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella sitä, mitkä tekijät olivat yhteydessä sisäkorvaistutetta käyttävien lasten pragmaattisiin taitoihin. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Aineisto kerättiin helmikuussa 2021 suorittamalla haku Scopus ja PubMed -tietokannoista. Hakusanoiksi rajattiin tutkimuskysymysten kannalta relevantit termit, ja lopulliseksi hakulausekkeeksi muodostui "cochlear implant" AND child* AND pragmatic AND (language OR development OR skill OR abilit*). Aineisto rajattiin koskemaan 20112021 julkaistuja vertaisarvioituja artikkeleita, jotka vastasivat ainakin toiseen tutkimuskysymykseen. Lopulliseen aineistoon valikoitui 6 vuosina 20132020 julkaistua artikkelia, jotka analysoitiin soveltuvin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. Sisäkorvaistutetta käyttävien lasten pragmaattiset taidot erosivat tyypillisesti kuulevien lasten taidoista, mutta tulokset olivat osin ristiriitaiset. Eroavaisuuksia ryhmien välillä ei ilmennyt kaikissa tämän katsauksen tutkimuksissa eikä myöskään kaikilla pragmatiikan osa-alueilla. Sisäkorvaistutetta käyttävillä lapsilla oli puutteita ilmausten tunnesisällön tunnistamisessa prosodian perusteella, verbaalisten kielikuvien ymmärtämisessä ja he omaksuivat hallitsevamman roolin keskusteluissa kuulevien verrokkien kanssa. Pragmaattiset taidot olivat yhteydessä implantointi-ikään, leksikaalisiin taitoihin sekä sanasujuvuuteen. Pragmatiikka on laaja kielen osa-alue, jonka kattava tutkiminen on vaikeaa. Lisätutkimus sisäkorvaistutetta käyttävien lasten pragmaattisista istutetta käyttävien lasten sosiaalisen hyvinvoinnin lisäämiseksi.
  • Haapalahti, Heidi (2024)
    Tavoitteet: Empatia ja prososiaalinen käyttäytyminen ovat taitoja, jotka kehittyvät muuhun kehitykseen kytkeytyneenä sosiaalisissa suhteissa läpi elämän. Sisarussuhteet ovat tärkeitä kasvuympäristöjä, joissa voidaan harjoitella mm. sosiaalisia, emotionaalisia ja kognitiivisia taitoja. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on selvittää, millainen yhteys sisarussuhteella on empatiakykyyn ja prososiaaliseen käyttäytymiseen, sekä tutkia, onko sisarusten kanssa eläneillä ja ainoilla lapsilla eroa empatiassa ja prososiaalisissa taidoissa. Lisäksi selvitetään, onko syntymäjärjestyksellä, sisarusten sukupuolella tai sisarussuhteen laadulla merkitystä empatian ja prososiaalisuuden kannalta. Menetelmät: Tutkimustietoa hankittiin Terkko Navigator -hakukoneen avulla maaliskuussa 2024 hakusanoilla ”empathy”, ”development”, ”prososial behavior” ja ”siblings”. Mukaan hyväksyttiin kaikki englanninkieliset tutkimukset, jotka olivat vertaisarvioituja tieteellisiä tutkimusartikkeleita alkuperäistutkimuksista. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimusartikkeleita löytyi yhdeksän kappaletta. Tutkimusnäytön perusteella sisarussuhteella on yhteys sekä empatiaan että prososiaaliseen käyttäytymiseen. Tutkimusten mukaan sisaruksen kanssa kasvaneilla on paremmat empatiataidot ja enemmän prososiaalista käyttäytymistä kuin ainoilla lapsilla. Erityisesti laadultaan positiivinen sisarussuhde on yhteydessä korkeampaan määrään empatiaa ja prososiaalista käyttäytymistä. Nämä tutkimustulokset osoittavat, että sisarussuhteilla on oma merkityksensä empatian ja prososiaalisuuden taitojen kehittymisessä.
  • Leskelä, Laura (2019)
    Schizophrenia is a severe and often chronic disease, which causes substantial harm both to the individual and to the whole society by large. Schizophrenia has long been associated with widespread anatomical alterations in the brain, with the most extensive changes occurring during the first psychosis. More studies have also increasingly focused on whether any alterations are already noticeable before the psychosis. Knowing this enable to both start the treatment earlier, thereby improving the prognosis, and to develop novel, preventive treatments. The articles included in this review consist of longitudinal magnetic resonance imaging studies which compare the brain anatomy of inviduals with a high-risk of schizophrenia making the transition to psychosis or not. The review includes both genetic and clinical high-risk populations, with most of the articles included focusing on the latter. Taken together, the articles create a mostly consistent picture of the anatomical features of the brain associated with the transition to disease both before and during the psychosis. The amount of grey matter was found to be systemically lower and/or to reduce more rapidly than in normal population, especially in the prefrontal, parietal and temporal lobes, cerebellum and cingulate and insular cortexes. However, the whole brain volume was found to be increased. Also, the enlargement of the third ventricle was quite strongly associated with the transition to psychosis. Finally, the integrity and the amount of the white matter might have some connection to the transition, but the results are inconclusive. Based on the results, schizophrenia is associated with wide alterations in brain anatomy even before the first psychosis. It can be assumed that these alterations explain the symptoms of the disease, for example that the changes in the prefrontal cortex relate to the loss of cognitive ability. Better understanding the connection of brain anatomy to the symptoms and progress of schizophrenia enables more effective and earlier treatment.
  • Teikari, Arvi (2016)
    There has been observed a link between schizophrenia, schizotypy and supernatural beliefs, and this link has been studied a lot. However, previous studies have treated supernatural beliefs and other belief categories that resemble it as qualitatively different groups, even though this approach has a questionable basis. In this study, therefore, these groups have been combined into a single, general class of beliefs. The study has three hypotheses; firstly that people who have more supernatural beliefs also have more schizotypal traits (and vice versa), secondly that schizotypal traits related to cognitive processes specifically are related to a higher amount of supernatural beliefs, and thirdly that people who hold strong supernatural beliefs assume that others consider them strange or atypical. The results support the first and second hypothesis, but are less clear regarding the third hypothesis.
  • Virtanen, Saija (2020)
    Objectives. Adjustment disorder (AjD) is one of the most common mental disorders worldwide. AjD is defined as a maladaptive reaction to an identifiable psychosocial stressor causing functional impairment and distress. Despite its high prevalence AjD has been underresearched being at least partly the result of the ill-defined diagnosis and the lack of reliable assessment tools. The aim of this thesis is to review the knowledge regarding AjD as diagnosis and its differences in relation to other mental disorders and to examine the psychological interventions that target AjD. Methods. The literature search for this review was made from electronic databases Scopus and PsycINFO and by using the search engine (Helka) of the University of Helsinki. The diagnostic and differential diagnostic knowledge regarding AjD was found out mainly from International Classification of Diseases (ICD). Results and conclusions. The diagnostic criteria of AjD is about to change along with the new, upcoming ICD-11. The two core symptoms of AjD are characterized as preoccupation and failure to adapt, which differentiate AjD from other mental disorders. Also due to the lack of empirical evidence the subtypes of AjD has been removed from the ICD-11, despite their existence in previous version of ICD. The amount of research regarding psychological interventions of AjD is relatively small and the best treatment approach remains unclear. Further research is needed to uncover the factors influencing the development and trajectory of AjD and to develop effective treatment approaches.
  • Kotala, Elisa (2022)
    Ilmastopsykologiassa on perinteisesti keskitytty yksilötason valintoihin ja toimintaan ilmaston hyväksi, kuten kierrätykseen ja lihansyönnin vähentämiseen. Ilmastonmuutos on kuitenkin lopulta kollektiivinen ilmiö: suuri osa tutkijoista kannattaa ajatusta ihmiskunnan merkittävästä roolista sen aiheuttajana ja se tulee koskemaan enemmän ja vähemmän jokaista. Ilmastonmuutosta pidetään sosio-ekologisena kriisinä, jonka hillitseminen vaatii laajoja sosiaalisia ja rakenteellisia muutoksia. Tämän mittakaavan muutoksia saadaan parhaiten aikaan kollektiivisella toiminnalla. Yksilön identifioituminen erilaisiin ryhmiin, kuten ilmastonsuojelijoihin, vaikuttaa siihen millaisiin kollektiivisiin toimiin hän todennäköisesti ottaa osaa. Sosiaali-identiteetit muodostuvat yksilön sisäryhmien jäsenyyksistä, eli millaisiin ryhmiin yksilö on identifioitunut. Tutustuin katsaukseni aiheeseen tutkimalla ensin Journal of Environmental Psychology -nettisivuja, jossa on julkaistuna paljon ilmastopsykologisia artikkeleita. Lopulta katsaukseen liittyvää kirjallisuutta etsin Pubmedistä sekä Helsingin yliopiston kirjaston artikkelikokoelmista käyttämällä hakusanoja ’’pro-environmental behavior’’, ’’collective action’’, ’’social identity’’ sekä ’’pro-environmental social identity’’. Katsaukseen valikoituneen kirjallisuuden perusteella sosiaali-identiteetti on merkittävä kollektiivisen toiminnan ennustaja myös ilmastonmuutoskontekstissa. Kollektiivinen ilmastotoiminta tarkoittaa niin ilmastopoliittisten säännösten kannattamista kuin konkreettista ilmaston hyväksi toimimista ryhmässä esimerkiksi Fridays for Future tyyppisissä mielenosoituksissa. Yksilöiden keskeiset ryhmäjäsenyydet siis vaikuttavat yksilön ilmastotoimintaan ja asenteisiin ilmastonmuutosta kohtaan. Erityisesti politisoituneen sosiaali-identiteetin on todettu ennustavan kollektiivista toimintaa, ja myös ilmastokontekstissa on viitteitä samanlaisesta ilmiöstä. Politisoitunut ympäristöystävällinen sosiaali-identiteetti muodostuu, kun yksilö toimii aktiivisena osana ryhmää tavoitteenaan saavuttaa kollektiivisen kamppailun kautta ilmastomyönteistä yhteiskunnallista muutosta. Erilaiset sosiaaliset ryhmät voivat olla myös konfliktissa keskenään pitäen kiinni oman sisäryhmänsä aatteista ja syrjien vastakkaisten ryhmien ajatuksia. Ilmastokontekstissa erilaisia tulkintoja löytyy niin siitä, kenen aiheuttama ilmastonmuutos on, kuin siitä, miten laajoja muutoksia sen hillitseminen vaatii. Erilaisista asenteista johtuvat ryhmien väliset konfliktit voivat hidastaa vaadittavien ilmastonmuutoksen hillitsemistoimien toimeenpanoa, mutta toisaalta laaja sosiaalinen ja rakenteellinen muutos vaatii tämän tyyppistä konfliktia staattisuuden sijaan. Yksilöiden ryhmäjäsenyyksien vaikutuksia olisi tärkeää ottaa huomioon ilmastokeskustelussa sekä mahdollisesti hyödyntää ilmastoviestinnässä uudelleen muotoilemalla sanoma vastaamaan yksilön sisäryhmien normeja.
  • Gallen, Anastasia Victoria Charlotte (2018)
    Patricia Kuhl's hypothesis of native language neural commitment suggests that during the first year of life, linguistic exposure produces neural networks that are committed to the regularities in native language thus interfering with phonetic processing of another language. Infants begin to attend to the relevant aspects of their native language and thus native language learning is enhanced. In her social gating hypothesis Kuhl suggests that this process requires social interaction. These two hypotheses could shed light on early language disorders thus offering treatment possibilities. This review evaluates Kuhl's hypotheses in the light of brain research and developmental disorders such as autism spectrum disorder and dyslexia. Evidence from brain research suggests that infants' ability to discriminate phonemes of their native language increases while their ability to discriminate phonemes of a foreign language decreases during their first year of life. Neural commitment could be explained by maturation of the nervous system, like mechanisms of synaptic pruning and synaptic reorganization, which depend on experience. Studies suggest, that native language neural commitment might require social interaction where adult and child attend to the same object thus helping the child to connect phonemes to their targets. However, adults also speak to infants in a way that highlights the relevant acoustic aspects of speech sounds. It's likely that native language learning is enhanced especially in situations where the adult and the child attend to the same object whilst the adult also stresses the relevant acoustic aspects of speech sounds. Children with autism spectrum disorder have problems in both social cognition and language development, but the evidence supporting an association between autism spectrum disorders and problems with social gating is still scarce. Evidence from brain research suggests that in dyslexia, aberrant processing of the speech signal is connected to problems in native language neural commitment. Understanding of early native language learning enables efficient and well-timed interventions for developmental disorders. Future studies should address on how to prevent language problems by promoting native language learning of infants at risk.
  • Timonen, Katariina (2022)
    Tavoitteet. Jokaisella tulisi olla yhtäläinen mahdollisuus viestiä ja osallistua yhteiskuntaan. Koska viestintä ja yhteisöllisyys ovat enenevässä määrin siirtyneet kasvokkaisten vuorovaikutustilanteiden lisäksi myös internettiin ja sosiaalisen median alustoille, on avusteisesti viestivien osallistumismahdollisuuksia ja kokemuksia sosiaalisen median alustojen käytöstä mielekästä tutkia. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on aiemman tutkimustiedon valossa tarkastella mikä merkitys sosiaalisella medialla on avusteisesti viestivälle ihmiselle. Katsauksessa tarkastellaan etenkin sosiaalisen median avusteisesti viestivälle tarjoamia hyötyjä viestinnälliseen näkökulmaan keskittyen. Lisäksi kartoitetaan millä tavoin avusteisesti viestivät käyttävät sosiaalista mediaa. Menetelmät. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineistohaku suoritettiin huhtikuussa 2022 Scopus-, OvidMedline- ja PsychInfo- tietokannoissa. Hakulausekkeeksi valittiin social media AND (aac OR “augmentative and alternative communication”). Kirjallisuuskatsaukseen valittujen artikkelien tuli vastata vähintään jompaankumpaan tutkimuskysymyksistä, olla englanninkielinen vuosina 2014-2022 julkaistu vertaisarvioitu alkuperäinen tutkimusartikkeli, joka on saatavilla verkosta joko ilmaiseksi, tai Helsingin yliopiston tunnuksilla. Hakulausekkeessa käytetyt termit tuli löytyä artikkelien otsikosta, abstraktista tai avainsanoista. Lopulliseen aineistoon valikoitui viisi tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusten pohjalta avusteisesti viestivien henkilöiden eniten käytettyjä sosiaalisen median alustoja olivat Facebook, Twitter ja Skype. Lisäksi useammissa tutkimuksissa mainittiin sähköposti yhtenä käytetymmistä sähköisistä viestintäkanavista osallistujien keskuudessa. Kaikki osallistujista tarvitsivat sosiaalisen median käyttöön teknisiä apuvälineitä ja usein myös läheisten tukea. Käyttöä rajoittivat pääasiassa erilaiset motoriset, teknologiset ja kirjalliset haasteet. Sosiaalisen median koettiin tarjoavan avusteisesti viestiville useita hyötyjä, kuten mahdollistavan ja helpottavan yhteydenpitoa ja lisäävän sosiaalisia suhteita. Yleisesti viestiminen sosiaalisessa mediassa koettiin kasvokkaista viestintää helpommaksi ja monella tapaa myös mielekkäämmäksi. Sosiaalisen median kautta oli helppo etsiä ja saada apua ja tukea arkeen. Aihetta on tärkeä tutkia lisää pystyäksemme entistä laajemmin hyödyntää sosiaalisen median avusteisesti viestiville tarjoamat hyödyt ja tarjotaksemme heille tasavertaisen mahdollisuuden olla osana nyky-yhteiskuntaa.
  • Pekkala, Jutta (2021)
    Aims. Social media is present in our everyday life. It is actively used both at work and when we have free time. The consequences of use of social media, especially to adolescents’ wellbeing, have been the subject of interest among researchers. The researchers have received evidence for the negative impacts as well as for positive impacts relating to the use of social media among adolescents. There seems to be some kind of division at the field regarding whether the use of social media among adolescents should be viewed as a negative factor for their wellbeing. The purpose of this review was to explore the latest information and research on the use of social media and its positive and negative impacts on adolescents’ wellbeing as well as to consider which topics should be researched more in the future. Methods. The literature used for this review was retrieved from the databases of PubMed and Helka-library. The information search was conducted in English and search terms used were social media, adolescent, wellbeing, and mental health. The search terms were used with different inflections and different word combinations. The aim was to select as recent and new reviews and research as possible. Results and conclusions. Reviewed research found that the use of social media has connection with depression, self-harm, eating disorders and anxiety. Some research also found that adolescents can have addiction to social media. In some research social media was viewed in more positive light e.g., when it was used to relieve stress, to relax and to maintain social relationships. In addition, adolescents felt that social media is a good source of information and a place where one may receive peer support. A clear conclusion on whether the use of social media has only positive or negative impacts cannot be made because it seems to have both. The way social media affects to adolescents’ wellbeing may depend on e.g., one’s individual characteristics, for the time spent on using social media and for what one is doing there.
  • Nyman, Nella (2024)
    Tavoitteet: Afasia on aikuisiällä esiintyvä kielelliskognitiivinen häiriö, joka voi vaikuttaa moniin eri elämän osa-alueisiin. Tämän vuoksi sitä olisi tarpeen tarkastella afaattiselle henkilölle merkityksellisen, arjen toimintakyvyn huomioivan toiminnallisen kommunikaation näkökulmasta. Jotta puheterapian vaikutuksia afaattisen henkilön toiminnalliseen kommunikaatioon voitaisiin tarkastella, tulisi käytössä olla arviointivälineitä, jotka tuovat esiin afaattisen henkilön kommunikaatiokykyjä ja niiden käytön tehokkuutta. Lisäksi olisi olennaista saada käyttöön terapiamuotoja, jotka tähtäävät vuorovaikutuksen sujumiseen häiriökeskeisen kielellisten toimintojen palauttamisen sijaan. Tämän kanditutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiaalisesti suuntautuneen ryhmämuotoisen puheterapian vaikutuksia afaattisten henkilöiden toiminnalliseen kommunikaatioon sekä niitä arviointivälineitä, joilla terapian vaikuttavuutta on tutkittu. Menetelmät: Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku tehtiin Ovid Medline- ja Scopus-tietokannoista erilaisia hakutoimintoja hyödyntäen. Hakulausekkeeksi muodostui: (aphasia) AND (functional communication OR everyday communi- cation OR interpersonal communication OR conversation) AND (group therapy OR group treatment OR group conversation treatment). Tutkimusaineisto muodostui kuudesta artikkelista, joista yksi otettiin mukaan käsinpoimintana. Artikkelit oli julkaistu vuosina 2006–2023, ja niissä oli kaikissa kyse afaattisten henkilöiden ryhmäpuheterapiainterventioista. Aineistosta poimittiin tarkemman analyysin myötä tutkimuskysymysten kannalta tärkeimmät tiedot. Tulokset ja johtopäätökset: Toiminnallista kommunikaatiota mitattiin tutkimuksissa itsetäytettävillä ja läheisten tai hoitajien täyttämillä kyselylomakkeilla ja arviointiasteikoilla sekä diskurssia ja keskustelevaa puhetta tarkastellen erilaisissa haastatteluissa ja kertomuksissa. Sosiaalisesti suuntautuneilla ryhmämuotoisilla puheterapiainterventioilla oli pääosin positiivinen vaikutus toiminnalliseen kommunikaatioon ainakin jollain arviointimenetelmällä mitattuna verrattaessa ennen interventiota saatuihin tuloksiin. Jatkossa olisi olennaista saada tarkempi käsitys toiminnallisen kommunikaation eri osa-alueista, jotta myös arviointivälineitä saataisiin systemaattisemmiksi. Toisaalta olisi tärkeää myös saada enemmän tietoa myös siitä, mitkä sosiaalisesti suuntautuneen ryhmäterapian sisällölliset elementit ovat yhteydessä muutokseen, jotta kuntoutuksesta saataisiin kohdistetumpaa ja yhdenmukaisempaa.
  • Lindy, Aida Helmi Helena (2023)
    Autonomous Sensory Meridian Response (ASMR) on ilmiö, jossa audiovisuaalinen ärsyke aiheuttaa väristyksiä pään ja takaraivon alueella, mikä koetaan miellyttävänä ja rentouttavana tunteena. Yleisimpiä ASMR-kokemuksen laukaisevia ärsykkeitä ovat kuiskaaminen, terävät äänet, kuten naputtelu, sekä toistuvat liikkeet. ASMR-ilmiössä korostuu kuitenkin tietynlainen sosiaalisuus, sillä usein ärsykkeiden lähteenä tai niiden aiheuttaja on ihminen sekä ne esiintyvät läheisessä kontaktissa toisen ihmisen kanssa. Ei kuitenkaan tiedetä, mikä sosiaalisen kontekstin merkitys on ASMR-kokemusten saamiselle. Tämä katsaus tarkastelee sosiaalisuutta ASMR-ilmiössä läheisyyden ja seksuaalisuuden näkökulmista. Katsauksessa arvioidaan, voisiko ASMR selittyä läheisyyden ja hoivatuksi tulemisen kautta, sekä mikä seksuaalisuuden merkitys on ASMR-ilmiössä. Läheisyyden merkitystä ASMR-ilmiössä ei ole tutkittu suoraan, mutta on esitetty hypoteeseja, miten läheisyys voisi selittää ASMR-kokemuksia. ASMR-ilmiössä esiintyvän läheisyyden on ehdotettu selittyvän hoivatuksi tulemisen kautta. Lisäksi vaikuttaa siltä, että ASMR:lle ominainen läheisyys sisältää tietynlaista etäisyyttä, jossa toinen ihminen on joko fyysisesti tai emotionaalisesti etäinen, kuitenkin niin, että kokemus lähellä olosta säilyy. Tämänhetkisen tutkimustiedon valossa ASMR ei vaikuta olevan seksuaalinen ilmiö, vaikka seksuaalissävytteisillä ASMR-videoilla on paljon katsojia. Seksuaalissävytteisten ASMR-videoiden katsomisen motiivina vaikuttaisi kuitenkin olevan ensisijaisesti jokin muu syy kuin ASMR-kokemusten saaminen. Sosiaalisuutta ASMR-ilmiössä on tutkittu varsin vähän ja useimpien tutkimusten laatu on heikko. Tarvittaisiinkin lisää laadukkaita tutkimuksia sosiaalisesta kontekstista ASMR-ilmiössä sekä erityisesti läheisyyden merkityksestä ASMR-ilmiön selittäjänä. Lisäksi seksuaalisuuden suhdetta ASMR-ilmiöön tulisi tutkia enemmän ja selvittää millainen ryhmä seksuaalissävytteisten ASMR-videoiden katsojat ovat ja millä tarkoitusperillä näitä videoita katsotaan.
  • Malkamäki, Kristiina (2018)
    Emergence of self-awareness in children has typically been measured by the classic mirror mark test in which a child is placed in front of a mirror after a novel mark is discreetly placed on their face. Self-referencing behavior while looking in the mirror is typically interpreted as evidence of early self-awareness. Most children living in urban western contexts pass the test by the age of two. Development of mirror self-recognition has been considered universal. However, cross-cultural research indicates that the capacity to recognize one’s image develops later in children who live in rural, non-industrial sociocultural contexts. The objective of this thesis is to present these differences between different sociocultural contexts and review the proposed mechanisms behind them. Different cultures can be placed along a continuum of autonomy versus interdependence. In autonomous cultural contexts parents typically prefer a “distal” parenting style. It has been proposed that this parenting style facilitates the child’s capacity to form a representation of the self as a differentiated individual. Both autonomous parental socialization goals and a distal parenting style have been correlated with better performance in the mirror mark test. However, the available data is limited and the correlations between parenting variables and performance in the mirror mark test have not been found in all samples. It has been suggested that the cross-cultural validity of the mirror mark test might be poor. More research and possibly new measures of self-awareness are needed in the future.
  • Jarre, Petri (2020)
    The aim of this paper is to provide an overview of the effects of stress on cognitive flexibility, based on selected recent research. Cognitive flexibility can be defined as the ability to flexibly take different points of view and avoid fixation on unsuitable solution attempts, and as such it is a very important part of human executive functioning. Such a descriptive definition is not sufficiently detailed to be used in research, and thus researchers have used a very wide palette of different operationalizations to measure cognitive flexibility, varying from very simple task switching paradigms to rather open-ended word association tasks. This variation in the choice of methods can be a significant source of variation in the results. Stress is believed to favor a shift from top-down cognitive control to bottom-up processing, favoring automatic and reflexive responses over deliberate and flexible judgment. Generally, the evidence points towards impaired cognitive flexibility under stress, but there is considerable variation in the results. There is also some evidence that the effect of stress varies by gender, so that stress has a bigger impact on cognitive flexibility on men than on women, and in certain task even an opposite effect. Stress creates a rapid physiological response through sympathetic nervous system activation, but also a slower hormonal response. Majority of the research on the mediating mechanisms focuses on the slow hormonal pathway, and the correlation between cortisol response and impairment of cognitive flexibility is strong. On the other hand, with certain tasks the impairment of cognitive flexibility can be observed before the onset of the hormonal response. The impact of stress can be attenuated by blocking the physiological mechanisms with pharmacological means, but also by psychological interventions by reducing the perceived uncontrollability of the situation, and by promoting solution focused approach. The connection between stress and cognitive flexibility is not a widely studied research subject. This is apparent in the variability of the operationalizations being used, and correspondingly also in the variability of the research results. This makes it difficult to combine the results and form an unambiguous overall view, as the research does not share a uniform foundation. The differences in operationalizations, possible gender effects, and the temporal variation of physiological responses all contribute to the challenges. Thus, these are important factors to be considered in future studies. Creative decision making under stress would be an interesting research topic, which could have also major practical implications.