Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Guzzi, Sara (2023)
    Tavoitteet. Krooniset rikolliset muodostavat arviolta 6–7% tuomitusta rikollispopulaatiosta, mutta ovat vastuussa merkittävästä osasta koko tuomitun rikollispopulaatio rikoksista. Krooniset rikolliset ovat suuri taakka yhteiskunnalle sekä taloudellisella että yksilöpsykologisella tasolla. Kroonisen rikollisuuden varhaisia riskitekijöitä ymmärtämällä voidaan mahdollisesti puuttua rikolliseen käyttäytymiseen johtavaan kehityskulkuun. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää, mitkä varhaiset psykologiset riskitekijät ovat yhteydessä miesten krooniseen rikollisuuteen. Tutkimuskysymystä käsiteltiin kroonisen rikollisuuden riskitekijöitä koskevan tutkimuksen kautta. Lisäksi leimaantumisteorioita, assosiaatioteoriaa ja yleistä teoriaa poikkeavalle käytökselle käytettiin apuna kroonisen rikollisuuden ilmiön hahmottamisessa. Menetelmät. Tutkimukset ja teoriat kerättiin käyttämällä Google Scholar -tiedonhakupalvelua ja Helka -kirjastojen sähköistä tietokantaa. Hakusanoina käytettiin termejä ”chronic delinquency” ja ”persistent delinquency”. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuskirjallisuudessa oli havaittavissa selkeitä varhaisia riskitekijöitä. Näistä merkittävimpiä olivat päihdehäiriö, ulkoistamishäiriöt, komorbidiset psykiatriset häiriöt, korkea uskaliaisuus ja hyperaktiivisuus, häiriköivä lapsuusajan käytös ja huono kasvuilmapiiri. Katsauksessa käsitellyt teoriat painottivat sosiaalisen ympäristön, leimaantumisen ja mallioppimisen merkitystä kroonisen rikollisuuden kehityskulussa. Tutkimustulokset tarjoavat mahdollisia selitysmalleja miesten krooniselle rikollisuudelle. Tulevaisuuden tutkimusta koskevaksi kysymykseksi jää, miten varhaisiin psykologisiinriskitekijöihin liittyvää tietoa voidaan soveltaa kroonisen rikollisuuden ehkäisyssä.
  • Lagerstam, Fredrik (2021)
    A child with disorganized attachment behaves inconsistently in the strange situation procedure, and behavior typically includes disruptions of interaction. Because of phenotypical similarity, among others, it has been theorized that disorganized attachment would predict later dissociative symptomatology. The study aims to examine empirical studies concerning longitudinal associations between disorganized attachment in early childhood and later dissociative symptomatology. Literature on the subject was retrieved from the PubMed, Ovid-Medline and Google Scholar databases. Additionally, some articles were chosen from the references of the articles found in these databases and from similar articles that the websites suggested. This study includes five prospective longitudinal studies that examined the connections between disorganized attachment in early childhood and later dissociative symptomatology. In these studies, the participants were followed from early childhood to adolescence or young adulthood. The results were mixed: disorganized attachment was linked to later dissociative symptomatology only in some of the studies. Instead, other factors of the quality of early care, such as disruptions in parent-child interaction, proved to be more strongly linked to later dissociative symptomatology. When concerning later dissociative symptomatology, it’s possible that disorganized attachment is a potential but not a necessary concomitant of deficits in the quality of early care. However, interpretation of the study results was complicated by several methodological issues, such as lack the representativity in the samples and the variation in measures used to assess dissociative symptomatology. In the future, more research is needed to assess whether disorganized attachment is an independently linked to later dissociative symptomatology or only a possible concomitant of other challenges in the rearing environment.
  • Suikkonen, Silja (2021)
    Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia varhaislapsuuden syömishäiriöiden ja vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutussuhteen välistä yhteyttä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että vuorovaikutuksellisilla tekijöillä voi olla suuri merkitys varhaislapsuudessa ilmenevän syömishäiriöoireilun suhteen. Syömishäiriöoireilu varhaislapsuudessa on monipuolista, mutta monet diagnoosiluokitukset eivät kuitenkaan tunnista varhaislapsuuden syömishäiriöiden alatyyppejä. Menetelmät. Kandidaatintutkielman menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuudesta etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin, joita olivat 1. Millainen on vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutussuhde, kun lapsella on syömishäiriöoireilua tai syömishäiriö varhaislapsuudessa? 2. Miten mahdolliset vuorovaikutusongelmat heijastuvat ruokailutilanteisiin? Tutkimusartikkeleita haettiin PubMed-, Scopus- ja Cinahl-tietokannoista käyttäen hakulauseketta (parent-child relations OR parent child interaction OR mother child relation) AND (feeding disorder OR eating disorder OR feeding disorder of reciprocity) AND (early childhhood). Lopulliseksi aineistoksi valikoitui kuusi tutkimusartikkelia vuosilta 2011–2020. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällysanalyysin menetelmin. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä kirjallisuuskatsauksessa havaittiin merkittävä ero vuorovaikutuksen laadussa perheissä sen mukaan, oliko perheessä lapsella syömishäiriöoireilua vai ei. Eroja havaittiin myös eri varhaislapsuuden syömishäiriön alatyyppejä sairastavien lasten perheiden välillä. Vuorovaikutuksessa vanhemman ja lapsen välillä havaittiin ongelmia ja haasteita, jotka vaikuttivat ruokailutilanteiden lisäksi muuhunkin lapsen ja vanhemman väliseen vuorovaikutukseen. Vuorovaikutuksen haasteet yhdistettynä syömishäiriöoireiluun lisäsivät ongelmia aiheuttavien keinojen käyttämistä ruokailutilanteissa. Tulokset vahvistavat aiempaa kirjallisuutta siitä, kuinka varhaislapsuudessa ilmenevien syömishäiriöiden ja syömishäiriöoireilun sekä vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen välillä on yhteys. Lisäksi voidaan todeta, että varhaislapsuuden syömishäiriöiden eri alatyyppien tunteminen on erittäin tärkeää, jotta perheille osataan tarjota oikeanlaista apua.
  • Tentke, Tanja (2020)
    The aim of this review was to investigate the associations between the fathers’ early depression after the birth of their child and the child’s behavior problems later in life. The possible mediators of the associations were also evaluated. There have been very few studies on early paternal depression and even fewer have investigated how the early depression is associated with the child’s behavior problems. However, as studies have repeatedly linked early maternal depression with children’s developmental challenges, such as behavior problems, it is plausible that similar associations could be found between early paternal depression and the child’s behavior problems. The research question is: How is the early paternal depression after the baby’s birth associated with the child’s behavior problems later in life? The literature search was conducted by using the OvidMedline and Google Scholar databases and search terms such as depression, father, infant, behavior problems, depressive symptoms, postpartum, child development and postnatal depression. The early paternal depression was found to be associated with the child’s later behavior problems. The associations were at least partly mediated by family factors, such as marital difficulties. Although the association between early paternal depression and later child behavior problems was independent from the early maternal depression, maternal depression seemed to at least partially mediate the association between paternal depression and the child’s behavior problems. The associations between paternal depression and the child’s symptoms were influenced by the gender of the child. However, the findings on gender differences were somewhat inconsistent. The early paternal depression might predispose the child to later behavioral problems and these problems might create long-term challenges in the child’s overall development. Thus far there is only a limited number of studies regarding the early paternal depression and its associations with the child’s behavior problems, and the findings have been slightly inconsistent. To support the well-being of both father and the child, this issue should be taken into account.
  • Mäkinen, Suvi (2024)
    Tavoitteet. Sanasujuvuus, kyky tuottaa sanoja nopeasti tietystä kategoriasta, vaatii ihmiseltä sekä riittävän laajaa sanastoa että kognitiivisia kykyjä, kuten toiminnanohjausta ja muistia. Sanasujuvuustehtäviä voidaan käyttää apuna monissa tilanteissa, joissa epäillään poikkeamia kognitiivisissa prosesseissa. Verbien tuottamista nimeämis- ja sanasujuvuustehtävissä on tutkittu vielä melko vähän. Tutkimukset tukevat teoriaa, jonka mukaan verbien ja substantiivien hakeminen tapahtuu ainakin osittain eri aivoalueilla. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia enemmän myös verbien sanasujuvuutta erityisesti terveillä henkilöillä. Tässä tutkielmassa on tarkoituksena koota yhteen verbien sanasujuvuuden tutkimusta terveellä aikuisväestöllä ja selvittää sen perusteella, millä menetelmillä verbien sanasujuvuutta on tähän mennessä tutkittu ja mitkä tekijät näyttävät vaikuttavan verbien sanasujuvuuteen. Menetelmät. Tämän kandidaatintutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuus-katsausta. Virallinen tiedonhaku tehtiin Ovid Medline- ja Scopus -tietokannoissa joulukuussa 2023. Hakulausekkeena oli: (action fluency OR verbal fluency) AND (normative OR norms). Tutkielmaan valikoitui kuusi tutkimusta, jotka on julkaistu vuosina 2004–2022. Aineisto analysoitiin kokoamalla tutkimusten tulokset yhteen ja vastaamalla näiden pohjalta tutkimuskysymyksiin. Tulokset ja johtopäätökset. Käytetyt menetelmät olivat pääpiirteiltään samanlaisia, mutta jatkossa olisi hyvä käyttää yhtenäistä ohjeistusta tulosten vertailun helpottamiseksi. Verbien sanasujuvuuteen vaikuttavista tekijöistä koulutuksen pituus korostui merkittävimpänä. Iällä taas näytti olevan negatiivinen korrelaatio verbien sanasujuvuuteen, tosin pelkästään tämän katsauksen perusteella yhteyttä ei voi pitää kovin vahvana. Sukupuolen vaikutus verbien sanasujuvuuteen mukaili aiempien sanasujuvuustutkimusten tuloksia eli selvää näyttöä suku-puolen vaikutuksesta kumpaankaan suuntaan ei tässä katsauksessa näkynyt. Koska verbien sanasujuvuus terveillä ihmisillä on aihe, josta on vasta vähän tutkimuksia, sitä olisi tärkeää tutkia enemmän erityisesti nykyistä laajemmilla ikäryhmillä ja eri pituisen koulutuksen saaneilla henkilöillä.
  • Ryökkynen, Sanni (2022)
    Tavoitteet. Vastasyntyneen turvallinen ruokailu edellyttää imemisen, nielemisen ja hengittämisen koordinointia. Ennenaikaisesti syntyneillä vauvoilla nämä taidot eivät ole välttämättä kehittyneet, jolloin syömis- ja nielemistaitojen arviointi on tarpeen. Mikäli kliinisen arvioinnin perusteella on tarpeen, käytetään arviointiin instrumentaalisia menetelmiä, VFS- ja FEES-tutkimuksia. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli vertailla VFS- ja FEES-tutkimusmenetelmien kykyä osoittaa laryngeaalista penetraatiota ja henkitorven aspiraatiota sekä menetelmien välistä luotettavuutta. Lisäksi tutkielmassa vertaillaan VFS- ja FEES-tutkimusmenetelmien etuja toisiinsa nähden. Menetelmät. Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku tehtiin Ovid Medline- ja Scopus-tietokannoista. Hakulausekkeena oli infant* AND evaluation AND (swallow* OR dysphagia) AND (VFSS AND FEES) OR (videofluoro* AND endoscop*). Katsaukseen valikoitui viisi tutkimusartikkelia, jotka läpikäytiin systemaattisesti. Tulokset ja johtopäätökset. VFS- ja FEES-tutkimukset havaittiin turvallisiksi ja vastasyntyneiden syömis- ja nielemisongelmien diagnostiikkaa helpottaviksi menetelmiksi. VFS- ja FEES-tutkimusmenetelmien välinen luotettavuus oli katsaukseen valikoituneiden artikkeleiden mukaan pääsääntöisesti heikkoa ja yksittäisen menetelmän kyky arvioida laryngeaalista penetraatiota tai henkitorven aspiraatiota vaihteli tutkimuksesta riippuen. VFS- ja FEES-menetelmillä on kuitenkin selkeitä etuja toisiinsa nähden, joiden vuoksi toinen menetelmä soveltuu tiettyjen ongelmien arviointiin toista paremmin. Tätä tietoa voidaan hyödyntää kliinisessä työssä tutkimusmenetelmän valinnassa. Jatkotutkimusta tarvitaan VFS- ja FEES-tutkimusmenetelmien käytöstä vastasyntyneiden syömis- ja nielemistoimintojen arvioinnissa, jotta tulosten yleistettävyys ja luotettavuus paranisi.
  • Päivähonka, Jusra (2022)
    Tavoitteet. Tässä katsauksessa on tarkoituksena tarkastella videopelien psykososiaalisia ja kognitiivisia hyötyjä lapsille ja nuorille. Videopelit ovat nykyään lisääntyvissä määrin osa monien lasten ja nuorten arkea ja elämää, joten niiden vaikutusten tutkiminen tuo osaltaan olennaista tietoa koskien lasten ja nuorten hyvinvointia. Videopeleihin liittyvä tutkimus on painottanut pitkään ja melko yksipuolisesti videopelien haittoja lasten ja nuorten psykososiaaliselle hyvinvoinnille, vaikka videopelien pelaamisella näyttäisi tutkimusten valossa olevan myös monia hyötyjä koskien muun muassa lasten ja nuorten mielialaa, kognitiivisia kykyjä ja sosiaalisia suhteita. Menetelmät. Katsauksessa mukana olleet artikkelit käsittelivät videopelien pelaamiseen liitettyjä hyötyjä mielialan ja joidenkin kognitiivisten kykyjen kohentumiselle, sekä sosiaalisissa suhteissa tarvittaville ja hyödyllisille sosiaalisille taidoille. Artikkelit haettiin Helka-kirjaston, PubMedin sekä Google Scholarin tietokannoista englannin kielellä. Tulokset ja johtopäätökset. Katsaus vahvisti käsitystä siitä, että videopelit voivat aiemmin tutkituista haitoistaan huolimatta toimia lasten ja nuorten psykososiaalisen hyvinvoinnin kannalta myös hyödyllisinä apuvälineinä paremman mielialan saavuttamiseen, kognitiivisten taitojen kehittämiseen, stressinhallintaan, vertaissuhteiden luomiseen ja ylläpitoon, sekä sosiaalisten taitojen kehittämiseen. Useat tutkimukset viittaavat esimerkiksi siihen, että yhteistyöllisten videopelien pelaaminen toisten kanssa saattaa lisätä prososiaalista käyttäytymistä myös silloin, kun videopeli sisältää väkivaltaa. Katsauksen kokonaiskuvasta voidaan tulla johtopäätökseen, että videopelejä ei voida pitää pelkästään lapsille ja nuorille haitallisena viihteenä, vaan ne tuovat myös useita potentiaalisia sovellusmahdollisuuksia hyvinvoinnin tukemiseen. Jatkotutkimuksessa olisi tärkeää päästä selville paremmin niistä peleihin ja niiden pelaajiin liittyvistä yksilöllisistä tekijöistä, jotka vaikuttavat siihen, että miten videopeleistä saatavat haitat ja hyödyt painottuvat.
  • Tenkanen, Melina (2024)
    Tavoitteet. Puhevammainen ihminen ei tule arjessaan toimeen puheella ja voi kohdata vuorovaikutuksessaan paljon haasteita. Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio voi mahdollistaa puhevammaisen vuorovaikutuksen ympäristönsä kanssa, mutta ilman ympäristön tukea ja osaamista kommunikointi jää helposti todella niukaksi. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että kommunikaatiokumppanin ohjaaminen on tehokas tapa tukea ja vahvistaa puhevammaisen mahdollisuuksia kommunikaatioon ja itsensä ilmaisuun. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään kommunikoinnin kehittämisen näkökulmasta, miten videopohjaisia interventioita voi hyödyntää puhevammaisen kommunikaatiokumppanin ohjauksessa ja millaisia tuloksia niiden käytöstä on saatu. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku tehtiin Ovid Medline sekä Scopus -tietokannoista hakulausekkeella (video intervention OR video feedback OR video record* OR video training) AND (intellectual disabilit* OR developmental disabilit OR complex communication OR communication disorder* OR communication aid*) AND (parent* OR partner* OR staff OR famil* OR caregiver* OR teacher*). Ovid Medlinessa hakulausekkeeseen lisättiin vielä termi training, sillä se tarkensi hakua oikeaan suuntaan. Scopuksessa kyseistä lisäystä ei tarvinnut tehdä. Lopulliseksi tutkimusaineistoksi muodostui viisi vuosina 2011–2023 julkaistua artikkelia. Aineistoa analysoitiin tutkimuskysymysten pohjalta ja etsittiin niihin vastauksia. Tulokset ja johtopäätökset. Videoita hyödynnettiin tutkimusaineistossa videopalautteen, videomallintamisen sekä videoapplikaatioiden muodossa. Jokainen tutkimus raportoi tilastollisesti merkitseviä tuloksia vuorovaikutuksen eri osa-alueilta intervention päätyttyä. Interventiot koettiin myös tehokkaiksi ja sopiviksi tavoiksi kehittää vuorovaikutuksen laatua. Interventioiden pitkittäisvaikutuksia ei kuitenkaan tarkasteltu kuin yhdessä tutkimuksessa, ja otoskoot olivat pääosin pieniä. Aineistossa käytetyillä videopalautteella sekä videomallintamisella on näyttöä erilaisista interventioista, ja niillä näyttää olevan positiivisia vaikutuksia myös kommunikaatiokumppanin ohjauksessa. Kyseisiä videointerventioita on syytä tutkia lisää muun muassa niiden pitkäaikaisvaikutusten osalta. Videointerventioita tulisi myös verrata toisenlaisiin interventioihin kyseisessä kontekstissa, jotta parhaat menettelytavat kommunikaatiokumppanin ohjaukseen olisi mahdollista löytää.
  • Heikkonen, Milla (2017)
    Alienating parent tries to ally with their children and tries to separate them from the other parent. The purpose of the parental alienation might be making the relationship of the children and the other parent more difficult - or even to break the bond. Parental alienation is especially common with high conflict divorce families and in child-custody disputes. Approximately 10 – 30 % of these high-risk families confront parental alienation. The prevalence of parental alienation in Finland has not yet been researched. In this review, I evaluated the evidence of what factors might have led to parental alienation and if those factors are identical to those causing the divorce. In this review, I considered what are the long-term effects of parental alienation to child’s welfare and if these effects are the same as the general effects of experiencing parent’s divorce. Parental alienation had significant long-term effects on low self-esteem, social problems, higher risk of the child experiencing their own divorce, abuse in the childhood, alcohol and drug problems, being less educated and unemployed and later being alienated from their own children. Through this review, I will deal with the general issues within the parental alienation research.
  • Härmä, Meeri (2024)
    Tavoitteet. Lapset, joilla ei ole käytössään puhuttua kieltä, voivat käyttää vuorovaikutuksensa tukena puhetta tukevaa ja korvaavaa viestintää. Viestinnän apuvälineitä käyttävien lasten sanaston käytön on kuitenkin havaittu olevan jäljessä verrattuna tyypillisesti kehittyviin ikätovereihin. Syyt voivat johtua muun muassa siitä, ettei apuvälinettä käyttäville lapsille ole tarjolla riittävästi tukea apuvälineidensä käyttöön. Lisäksi viestinnän apuvälinettä käyttävät lapset vastaanottavat usein erilaista kielellistä muotoa kuin itse tuottavat. Puhuttu kieli voi sisältää ilmaisuja ja rakenteita, joita apuvälinettä käyttävä lapsi ei pysty apuvälineellään tuottamaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten viestinnän apuvälinettä käyttävä lapsi käyttää sanastoaan, ja miten sanaston käyttöä voidaan tukea kuntoutuksella. Tutkielmassa keskitytään tuottavan sanaston käyttöön ja kuntoutukseen. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin kahdesta tietokannasta. Ovid Medline-tietokannasta hakulausekkeella: (lexic* OR vocab*) AND (intervention) AND (“use” OR develop* OR express*) AND (“aided communication” OR AAC OR “augmentative and alternative communication”) AND (child*) ja Scopus-tietokannasta hakulausekkeella: (lexic* OR vocab*) AND (intervention) AND (use OR develop* OR express*) AND (“aided communication” OR AAC OR “augmentative and alternative communication”) AND (child*). Lopulliseksi tutkimusaineistoksi valikoitui viisi vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Artikkelit oli julkaistu vuosina 2006–2023. Aineiston analyysi toteutettiin poimimalla artikkeleista kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymyksiin vastaavaa tietoa. Tärkeimpiä tietoja myös taulukoitiin. Tulokset ja johtopäätökset. Tärkeimmät havainnot tuottavan sanaston käytöstä olivat käytetyn sanaston substantiivipainotteisuus ja verbien vähäinen käyttö. Katsauksessa havaittiin myös osallistujien käyttämiä nimeämisstrategioita ja keskustelukumppanin rooli ilmaisujen tulkitsemisessa. Tutkimuksissa käytetyt kuntoutusmenetelmät olivat vaikuttavia ja lisäsivät osallistujien tuottavan sanaston määrää. Kuntoutusmenetelmillä oli vaikutusta myös osallistujien sanaston koostumukseen. Kirjallisuuskatsauksesta saatu näyttö viittaa viestinnän apuvälinettä käyttävien lasten sanaston käytön olevan rajoittunutta ja tuottavan sanaston määrän olevan vähäistä. Lisätutkimus erityisesti kuntoutusmenetelmistä olisi tärkeää, jotta niiden vaikuttavuutta voitaisiin paremmin yleistää. Tällöin myös puheterapeutit voisivat hyödyntää näyttöön perustuvia menetelmiä kuntoutuksessa.
  • Grünthal, Alva (2019)
    Objectives. Sign languages are perceived and produced by different modalities compared to spoken languages. This has lead to different viewpoints regarding the status of sign languages: are they human languages at all or are they fully comparable to spoken languages? Modality differences have been an interesting topic in the research of the brain mechanisms of sign languages. For spoken languages, the brain mechanisms are mainly based on the left hemisphere and especially on its perisylvian areas. Particularly the role of the left posterior superior temporal sulcus and the left inferior frontal gyrus have been researched. In this review the similarities and differences between the brain mechanisms of sign language and spoken language are discussed based on the current research. Methods. The method of this review was literature review. The studies and books were found from Google Scholar and Helka Finna using, for example, search term sign language brain. Some references for the introduction were searched also from Google. In addition, the suggestion and citation functions were used in Google Scholar, and articles were discovered also by conducting a manual search from the reference lists of the found studies. Results and conclusions. In the studies on the brain mechanisms of sign language it was consistently found that similarly to spoken language, the processing of sign language is mainly based on the left hemisphere and especially on its perisylvian areas. The left inferior frontal gyrus was engaged in production of both spoken and signed languages. In comprehension, the left superior temporal sulcus, the left superior temporal gyrus and the left inferior frontal gyrus were engaged. Results suggested that auditory cortex in the temporal lobe is a constituent part of brain mechanisms despite that sign languages are not perceived auditorily. On the other hand, the relevance of the visuospatial component for the brain mechanisms of sign language was noted in the studies and it was observed that sign language was perceived more bilaterally than spoken language. The more spatial processing was required, the more the activation in the right hemisphere and in the parietal lobes increased. More research is needed about the distinction and overlap of sign language and gesture. Also, the role of the basal ganglia should be studied more in languages of different modalities. The similarities between the brain mechanisms of sign language and spoken language suggest that language is not just a bunch of sensomotor mechanisms but has a deeper neural function in the brain.
  • Kasteenpohja, Kaisla (2019)
    The aim of this review is to examine current literature on virtual reality exposure in the treatment of social anxiety disorder. It is essential to combine previous research because using virtual reality has been found to be effective in treating other anxiety disorders. In addition, only few people with symptoms of social anxiety disorder seek treatment. Virtual reality exposure could be a cost-effective way to provide treatment for also those who haven’t sought help before. Successful exposure requires sensory inputs which help in guiding attention to a virtual environment. Typically, virtual exposure requires at least a head-mounted display and sound to support visual cues. Additionally, the virtual environment should react to the user’s actions. These methods help in achieving presence, which is also connected to the emotional response caused by the exposure. Presence can be divided into spatial and social presence or spatial presence, involvement and realness. Virtual human beings are constantly evolving, but they are not yet able to produce speech by themselves. This makes virtual exposure to social anxiety disorder technically more difficult compared to other anxiety disorders. On the other hand, delivering virtual exposure might be more efficient and pleasant than in vivo-exposure for both clients and professionals. Current research on effectiveness is promising. It seems that virtual exposure works as well as in vivo-exposure. Virtual exposure causes stronger emotional responses and feelings of presence for those who meet the diagnostical criteria of social anxiety disorder. Virtual exposure attrition rates are not larger than in other types of exposure, and the exposure does not seem to have more adverse effects. However, more neutral research is still needed. Also, the rules for virtual reality research should be unified.
  • Kettunen, Nella (2018)
    Tavoitteet. Tämä integroiva kirjallisuuskatsaus esittelee tutkimustuloksia virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä lasten kehityksellisten häiriöiden kuntoutuksessa. Viihdekäytön lisäksi virtuaalitodellisuutta hyödynnetään lääketieteessä, kuten kuntoutuksessa. Virtuaalilasien avulla luotua virtuaalitodellisuutta käytetään myös kliinisessä puheterapiatyössä, joten tieteellisen näytön selvittäminen on tärkeää. Vastaan tutkimuskysymyksiini 1. ja 2. aineiston kriittisen tarkastelun perusteella. 1. Missä lasten kehityksellisissä häiriöissä virtuaalitodellisuuden käyttömahdollisuuksia on tutkittu? 2. Mitä taitoja virtuaalitodellisuudessa voidaan harjoitella? Menetelmät. Keräsin aineistoni maaliskuussa 2018 eri tieteenalojen tietokantoja hyödyntäen. Hakulauseke yhdisti virtuaalitodellisuuteen viittaavat termit lasten kehityksellisiin häiriöihin viittaaviin termeihin. Hakulauseke tuotti yhteensä 61 artikkelia. Lopullinen tutkimusaineistoni koostui neljästä artikkelista. Vertailin keskenään aineiston artikkeleiden tutkimustuloksia sekä pohdin mahdollisia syitä tuloksille. Tulokset ja johtopäätökset. Virtuaalitodellisuuden käyttömahdollisuuksia oli tutkittu autismikirjon henkilöillä. Virtuaalitodellisuutta hyödyntäen voidaan mahdollisesti harjoitella autismikirjon henkilöiden sosiaalisia taitoja. Uudet virtuaalitodellisuusympäristöt ja virtuaalilasit saattavat aiheuttaa käyttäjille virtuaalipahoinvointia ja silmien rasittumista. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan pitää vasta alustavina, johtuen pienestä aineistosta sekä aineiston tutkimusten pienistä koehenkilömääristä.
  • Saris, Niklas (2024)
    Syfte: Denna avhandling undersöker effektiviteten av virtuell verklighet (VR) baserade interventioner för att minska stressen bland högskolestuderande. Genom att sammanställa och utvärdera befintliga studier om VR-interventioners påverkan på stressnivåer, syftar avhandlingen att besvara hur effektiva dessa interventioner är, samt analysera vilka specifika typer av VR-interventioner som har använts för att hantera stress och hur dessa skiljer sig åt gällande metodik och resultat. Metoder: Forskningsmaterialet hämtades från databaser som Web of Science, PubMed och Google Scholar med söktermer relaterade till "Virtual Reality", "VR", "Students", "Stress", "Well-being", och "University”. Också referenslistor från relevanta översiktsartiklar användes för att bredda sökresultaten. Resultat och slutsatser: Resultaten visar att VR-interventioner kan lindra stress och förbättra det psykologiska välbefinnandet bland universitetsstuderande. Interventionerna varierar dock i längd, metodik och syfte, vilket påverkar deras generaliserbarhet. Trots lovande resultat krävs ytterligare forskning för att standardisera mätinstrument och interventionsmetoder, vilket skulle förbättra jämförbarheten mellan studier och bidra till en djupare förståelse av VR:s roll i att främja mental hälsa. Framtidens forskning bör inkludera längre studier med randomiserade kontrollerade försök, med en kontrollgrupp, som gör motsvarande aktiviteter som VR försöksgruppen, för att klarlägga effektiviteten jämfört med traditionella interventionsmetoder.
  • Luostarinen, Maaria (2017)
    Visual working memory is a cognitive system that is responsible of short term storage and manipulation of visual information. Working memory is divided to memorising, storage and recalling of the stimulus. This review concentrates in visual working memory studies that used functional magnetic resonance imaging (fMRI). FMRI is a spatially accurate and is based on changes in the brains blood circulation. The data from fMRI can be analysed with univariate or multivariate methods. These methods answer different research problems because of their different premises. The premise of univariate analysis is that the neural activation in one part of the brain is directly related to its function. In multivariate analysis, the neural activation is approached by observing the activations distribution, which means that different activation distributions in same parts of the brain can be related to different processes. The visual areas of the brain are located in the occipital lobe but, before multivariate analysis, the visual working memory has been associated with prefrontal cortex. After multivariate pattern analysis (MVPA) has increased in popularity the hypothesis, that visual areas have a part in visual working memory, has also generalised. Because of the activation distribution premise, the MVPA is a more sensitive method to analyse fMRI data. Still there have been different results in different MVPA using studies. Different memory tasks might also be partly responsible of different results. A visual working memory task always activates prefrontal and parietal cortices in addition to sensory cortex. Visual cortex seems to have the principal part and prefrontal and parietal cortices take part most likely in executive functions but they can’t be ruled out from storage either.
  • Mylläri, Sanna (2018)
    Although there are many effective ways to treat major depressive disorder, its prevalence is not decreasing. Active research is needed to find more ways to treat and prevent depressive episodes. Observational studies have shown that unhealthy diet is associated with increased risk of depression. The aim of this review is to examine current evidence concerning dietary intervention as a treatment for depression. Furthermore, the effect of dietary intervention to depressive symptoms among people without clinical depression is examined. For time being, three randomized controlled trials of dietary treatment for depression have been made in Australia. In two of these studies diet intervention group had significantly greater decrease in depressive symptoms compared to control group. One study did not find difference between intervention and control groups. In this study, however, both of the groups improved their diet during the intervention period which can distract the interpretation of the result. In studies among people with non-clinical depressive symptoms dietary improvements had positive outcomes in two intervention studies. Lack of control group distracts the interpretation of results in these studies. Finnish intervention study did not find decrease in depressive symptoms after dietary intervention, but in this study the symptoms were quite mild in the beginning. Depressive symptoms have also been used as a secondary outcome in studies concerning dietary treatment of lifestyle diseases. Meta-analysis of these studies shows that about half of the studies found decreasing in depressive symptoms after intervention period. So far there is not much research done about the effectiveness of dietary intervention as a treatment for depression. However, the current evidence seems promising and no negative effects have been found. More research is needed to ensure if dietary intervention could be an effective treatment for depression either as a separate intervention or together with other treatment.
  • Bakkum, Nanouk (2023)
    Tavoitteet: Psykopatiaa määrittävien piirteiden ja toimintatapojen on havaittu näkyvän jo varhain lapsuudessa. Erityisen keskeiseksi ovat nousseet lapsuudessa esiintyvät tunnekylmät piirteet, joiden nähdäänkin muodostavan koko psykopaattisen persoonallisuushäiriön ytimen. Koska psykopatian hoidon on todettu olevan aikuisiällä vaikeaa, pyrin tässä katsauksessa tarkastelemaan, voidaanko varhain ja oikein suunnatuilla interventioilla ehkäistä lasten tunnekylmien piirteiden kehittymistä aikuisiän psykopatiaksi ja jos voidaan, mitkä komponentit interventioissa vaikuttavat toimivimmilta. Menetelmät: Tutkimuskirjallisuus haettiin pääasiassa Scopus -tietokannasta yhdistetyillä hakusanoilla ”Callous-unemotional traits”, ”therapy or treatment”, ”intervention” ja ”psychopathy” . Lisäksi tarkastelin artikkeleiden lähdeluetteloita. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimusnäytön perusteella voidaan todeta, että positiivista vastetta hoidolle saadaan, kun panostetaan tunnekylmiä piirteitä omaavien lasten ainutlaatuisiin tunne- ja kognitiivisiin ominaisuuksiin intensiivisillä ja räätälöidyillä toimenpiteillä. Tällaisia näyttävät olevan erityisesti intensiiviset interventiot, jotka pohjautuvat sosiaalisen oppimisen teoriaan ja kognitiivis-behavioraalisiin periaatteisiin ja joissa korostetaan lämmintä ja lapsikeskeistä vanhemmuutta. Tutkimuksen perusteella vaikutukset ovat suuruudeltaan vasta kohtalaisia, eikä tulosten pysyvyydestä pidemmässä seurannassa ole takeita.
  • Kuha, Tiia (2020)
    Preterm birth increases risks for developmental delays, behavioral problems and challenges in social relationships. In addition to the risks related to prematurity, preterm birth is often very stressful and may affect parents’ ability to form a relationship with their newborn baby. The relationship and attachment between a child and their parent is an essential part of the child’s development and may also be crucial for their future well-being. Due to the importance of parent-child interaction for future development of the child and how the stress of giving birth preterm may hinder parental responsiveness, it would be important to support and secure the development of attachment between the preterm baby and their parent. One suggested way of support is through music intervention. Music interventions have been noted to have positive affections to preterm infant’s physical condition and relaxation, as well as to the parents’ well-being by lowering their stress levels and anxiety. Interventions for preterm infants have focused mostly on mother-child relationship even though it is known that both parents, often being a mother and a father, create their own roles as parents. Because of the different roles, parents also affect the child’s development slightly differently. As a result, there is a need for more research on the father-child relationship and its role in child development. In this bachelor’s thesis, I investigate if supporting the interaction between preterm infant and their father with music intervention could promote the child’s development. I searched relevant studies for the literature review from database OvidMedline and I used the following terms: preterm birth AND music therapy, preterm infants’ development, low or very low birthweight infants’ development, music-therapy, preterm birth AND fathers, fathering, parenting AND development, music-therapy AND development. In addition, I hand-searched reference lists from music therapy reviews. Only few studies reported long-term outcomes of music interventions on preterm infants. Nevertheless, there seems to be limited evidence that music intervention could enhance the interaction and relationship between preterm infant and their parent, which could also promote infant’s development. The beneficial effects were proposed to arise from enhanced reciprocal interaction between a child and their parent or from promoting parents’ well-being and giving them more resources to form a better relationship and interaction with their child. However, more research is required on short-term and long-term outcomes of music interventions for preterm infants and their parents, especially on interventions including fathers.
  • Huuskonen, Olga (2017)
    Depression during adolescence is a significant problem. Depression causes harm to adolescents and it is associated with many negative outcomes, including academic problems, impaired social relationships, substance abuse, mental health problems and suicide. Thus, prevention of adolescent depression is extremely important and many prevention programs have been developed to do so. The purpose of current thesis is to examine the effectiveness and applicability of cognitive-behavioral prevention programs for adolescent depression. Prevention programs are classified into three categories on basis of the populations to whom the interventions are directed. Universal programs are provided to all members of a target population, selective programs are targeted to individuals at elevated risk for depression, and indicative programs are provided to individuals who manifest subclinical depression symptoms. These programs differ in their effectiveness in depression prevention and in their applicability. Universal programs are more applicable and more inexpensive than selective or indicative programs. According to the existing findings, selective and indicative programs seem to be more effective in preventing depression in adolescence than universal programs and selective and indicative programs seem to be as effective. Longer programs and programs that have older adolescents and more female participants, seem to be more effective in preventing depression. The most common limitations of studies so far are the relatively short follow-ups. In future there is a need for longer follow-ups and more longitudinal studies.
  • Räty, Sini (2020)
    Ihmisen tiedonkäsittelyn ja päätöksenteon tukena käytetään yhä enenemissä määrin teknologioita, jotka sisältävät tekoälyä. Näiden teknologioiden kanssa jatkuva vuorovaikuttaminen vaikuttaa myös meidän kognitiivisiin prosesseihimme. Sovellusten inhimillistämisen vuoksi ihmiset näyttäisivät suhtautuvan tekoälyä sisältävään teknologiaan eri tavalla kuin muihin teknologioihin. Tekoälysovelluksia käytetään ihmisen oman kognition tukena, mutta näiden teknologioiden käyttäminen ei ainoastaan paranna tiedonkäsittely- ja päätöksentekoprosessejamme vaan saattaa myös vääristää niitä. Tekoälyä sisältävät teknologiat mahdollistavat suurten datamäärien käsittelyn ja ne voivat olla apuna havaintoprosessiemme parantamisessa. Ihminen saattaa kuitenkin luottaa liikaa koneen tekemiin päätöksiin ja meidän voi olla vaikea ymmärtää tekoälysovellusten päätöksentekoprosesseja. Järjestelmät, jotka jäljittelevät ihmisten välisiä kommunikaatiotapoja helpottavat vuorovaikutustamme koneiden kanssa. Koneiden näyttäessä ihmismäisemmiltä tai niiden puhuessa ihmisen tavalla sovellamme niiden kanssa kommunikoimiseen samankaltaisia käytösnormeja, kun ihmisten kanssa kommunikoitaessa. Koneiden ihmisenkaltaisuus herättää meissä myös epämukavuuden tunteita. Tekoälyteknologioiden kehitys on tapahtunut niin nopeasti, ettei tutkimustietoa niiden vaikutuksista ihmisiin ole ehtinyt kertyä tarpeeksi. Psykologinen tieto on hyödyllistä näiden uusien sovellusten suunnittelussa ja tutkittaessa niiden vaikutuksia kognitiivisiin prosesseihin. Aiempi tutkimus ja teoriat ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja ihmisen kognitiivisista prosesseista toimivat hyvänä pohjana tutkittaessa tekoälyteknologioiden vaikutuksia meihin.