Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kallionpää, Anne (2017)
    Tavoitteet. Kehityksellisen verbaalin dyspraksian olemuksesta on kiistelty pitkään, ja sille on esitetty useita erilaisia, toistensa kanssa ristiriitaisiakin, määritelmiä. Kehitykselliseen verbaaliin dyspraksiaan liittyvä tutkimus onkin pitkään keskittynyt häiriön olemuksen selvittämiseen, mutta viime vuosina myös kuntoutuksen vaikuttavuuden tutkimus on yleistynyt. Yleisiä elementtejä kehityksellisen verbaalin dyspraksian kuntoutuksessa ovat motorisen oppimisen periaatteiden soveltaminen sekä erilaisten aistivihjeiden (kuten visuaalisten, auditoristen ja/tai taktiilisten vihjeiden) käyttö. Tässä tutkimuksessa selvitetään, minkälainen äänteiden tuoton kuntoutus on havaittu vaikuttavaksi kehityksellisessä verbaalissa dyspraksiassa. Menetelmät. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. LLBA (Pro-quest)-, Medline (Proquest)- ja Academic search complete (Ebsco)-tietokannoista tehdyn aineistohaun pohjalta tutkimukseen valikoitui 11 äänteiden tuoton kuntoutuksen vaikuttavuutta kehityksellisessä verbaalissa dyspraksiassa käsittelevää vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Aineistosta suljettiin pois etä-, musiikki- ja ryhmäterapiaa koskeneet tutkimukset sekä sellaiset kuntoutusmenetelmät, joihin tarvittavaa erityistä välineistöä tavallisen puheterapeutin on vaikea saada käyttöönsä. Tulokset ja johtopäätökset. Tilastollisesti merkitsevää edistystä äänteiden tuoton motorisessa oppimisessa havaittiin seuraavia menetelmiä käyttäneissä kuntoutusohjelmissa: Prompts for restructuring oral muscular phonetic targets, Integral stimulation therapy, Rapid syllable transition treatment, Nuffield dyspraxia programme-third edition sekä Melodic intonation therapyn ja Touch-cue-methodin yhdistelmä. Jatkotutkimuksissa tulee kiinnittää huomiota erityisesti siihen, minkälaisin kriteerein kehityksellinen verbaali dyspraksia määritellään. Lisätutkimus häiriön kuntoutuksen vaikuttavuudesta on tärkeää, koska häiriö on usein sitkeä ja vaatii pitkäaikaista ja tiivistä kuntoutusta.
  • Jääskeläinen, Niko (2023)
    Tavoitteet: Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella, millaista tietoa monimuuttujamenetelmiä hyödyntävät tutkimukset tarjoavat abstraktien käsitteiden aivoperustasta. Kyky käsitteelliseen ajatteluun on keskeinen osa ihmisyyttä ja sitä tarvitaan paitsi kommunikointiin ja ajatteluun myös käytännön toiminnanohjaamiseen. Aivojen semanttisen muistijärjestelmän toiminnasta on esitetty useita erilaisia malleja, joista eniten keskustelua ovat herättäneet erilaiset versiot kehollistuneen kognition mallista sekä hub-and-spoke-mallista. Suuri osa tutkimuksesta on keskittynyt tarkastelemaan konkreettisiin käsitteisiin liittyviä aivovasteita perinteisillä yksimuuttujamenetelmillä. Abstraktien käsitteiden aivovasteita ymmärretään huomattavasti heikommin. Noin viimeisen kymmenen vuoden aikana käsitteellisen ajattelun aivoperustaan liittyvässä tutkimuksessa ovat yleistyneet monimuuttujamenetelmät, jotka tarkastelevat perinteisten aktivaatiovasteiden keskiarvojen sijaan aktivaation hajontaan perustuvaa informaatiota, mikä mahdollistaa uudenlaisen tavan tarkastella semanttiseen prosessointiin liittyviä aivoverkostoja. Menetelmät: Tutkielmaa varten etsittiin vertaisarvioituja tutkimuksia, joissa on tarkasteltu abstraktien käsitteiden aivoperustaa käyttämällä kielellisiä ärsykkeitä ja aivokuvantamismenetelmänä funktionaalista magneettikuvausta (fMRI). Tutkimuksilta edellytettiin, että käsitteisiin liittyvien fMRI-vasteiden analyyseissä on hyödynnetty ensisijaisesti jotakin monimuuttujamenetelmää. Artikkeleita haettiin PubMed, Web of Science ja Google Scholar -tietokannoista käyttämällä monipuolisesti seuraavien hakusanojen yhdistelmiä: Abstract concepts, Abstract words, Concrete concepts, Concrete words, Word imageability, Word concreteness, fMRI, Multivariate, Multivoxel, Cognitive neuroscience, Semantic, Semantic processing Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimusnäyttö viittaa siihen, että abstraktien käsitteiden aivovasteet ovat hyvin eroteltavissa paitsi konkreettisista käsitteistä myös eri abstraktien käsitteiden välillä. Lisäksi abstrakteihin käsitteisiin liittyvät aivovasteet vaikuttaisivat olevan huomattavan yhdenmukaisia eri koehenkilöiden välillä, sekä alustavasti myös eri kielten välillä. Vahvan kehollistuneen kognition malli ei saanut tukea tuloksista, mutta sen sijaan hub-and-spoke-mallille keskeiset aivoalueet nousivat korostuneesti esiin abstraktien käsitteiden prosessoinnissa. Myös perinteiset vasemman aivolohkon kielialueet etuotsalohkossa ja temporaalilohkossa nousivat korostuneesti esiin useassa tutkimuksessa.
  • Mäkinen, Kira (2023)
    Tavoitteet: Ei-esittävien kuvataiteen tyylilajien rooli taidekaanonissa on kasvanut huomattavasti viimeisen sadan vuoden aikana. Kaikki taide on perusolemukseltaan ihmisten välistä kommunikaatiota, mutta ei-esittävä kuvataide ei pyri tekniikoissaan viestin tulkinnan helppouteen. Tässä kandidaatintutkielmassa pyrin selvittämään, miksi ei-esittävä, abstrakti ja epäselvä kuvataide, koetaan puoleensavetävänä. Vertaan empiiristen tutkimusten tuloksia teorioihin kaiken kuvataiteen havaitsemisprosesseista. Lisäksi pohdin kuvataiteen ja psykologian yhteistyön mahdollisuuksia. Menetelmät: Tutkimuskirjallisuutta haettiin Google Scholar ja Ovid Medline –tietokannoista hakusanoin “modern art and visual perception”; “modern art and human brain mechanisms”; “abstract art and human brain mechanisms”. Lisäksi hyödynnettiin löydettyjen artikkeleiden lähdeluetteloita. Tulokset ja johtopäätökset: Katsauksessa esiteltyjen empiiristen tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että havaintoprosessit eroavat esittävän ja ei-esittävän taiteen välillä sekä neurologisella että kognitiivisella tasolla. Voidaan väittää, että abstraktin taiteen vetovoima perustuu tulkinnan vapauteen, koska esittävät elementit eivät määrää tulkintaa. Epäselvän taiteen kiehtovuus perustunee siihen, että esittävien elementtien etsiminen koetaan miellyttävänä. Jatkotutkimusta näiden tulkinnan ja etsinnän prosessien kulusta tarvitaan, jotta tuloksia voisi yleistää taiteen havainnoinnin ulkopuolelle.
  • Järvinen, Aurora (2018)
    The traditional approach of perfectionism focuses merely on the pathological side of the concept. In this thesis, perfectionism is conceptualized as a multidimensional construct. According to the multidimensional model, perfectionism can be divided into two separate dimensions, maladaptive evaluative concerns and positive achievement strivings. The aim of this thesis was to distinguish between the maladaptive and adaptive sides of perfectionism by examining the connections between different dimensions of perfectionism and psychopathological symptoms, personality traits, and positive outcomes. The main interest was to find out to what extent perfectionistic achievement strivings can be described as a positive side of perfectionism and, on the other hand, how consistently the factor of evaluative concerns reflects the maladaptive side of perfectionism. Also, the meaningfulness of the division between maladaptive and adaptive forms of perfectionism is discussed. The harmfulness of perfectionism is mainly a consequence of concern over mistakes, uncertainty, socially prescribed actions and other factors associated with maladaptive evaluative concerns. On the other hand, more adaptive sides of perfectionism such as high personal standards, ambition and preference for order and organization are not solely responsible for the negative consequences of perfectionism. Positive achievement strivings and its subfacets seem to be connected both with maladaptive and adaptive qualities whereas maladaptive evaluative concerns are consistently correlated with psychopathological symptoms, personality disorders and other negative characteristics. Hence, instead of defining the dimension of positive achievement strivings as an adaptive side of perfectionism, it is better to be understood as a neutral form of perfectionism. In conclusion, according to the present studies of perfectionism there seems to be an overlap between maladaptive evaluative concerns and positive achievement strivings. Hence, it is crucial to define more accurately and in greater detail the concept of perfectionism and tighten the criteria for the dimensions attached to adaptive and maladaptive forms of perfectionism. Even though there is still confusion about depicting the categories of perfectionism, it is crucial to underline the multidimensional nature of perfectionism in order to deal more extensively with the subject.
  • Korvuo, Tuire (2021)
    Goals. Previous studies have demonstrated, that social networking site addiction shares similarities with other addictions in terms of symptoms, but not a lot of research exists on the neurobiology of social networking site addiction. The aim of this thesis is to find out, whether social networking site addiction should be thought of as a similar kind of addiction to other, more well-established addictions. This question is a part of a more general discussion on whether behavioral addictions are comparable disorders to substance-related addictions. Methods. For this critical review a search using Google Scholar and PubMed was conducted. The search terms used were social networking site addiction, SNS addiction, neuroimaging, neural correlates and neural mechanisms. The search yielded only two articles focusing on the exact subject, although more research on closely related topics, such as internet addiction and Facebook addiction was found. Results and conclusions. Based on the evidence presented in this thesis it is not possible to conclude, whether social networking site addiction should be considered an addiction or not. There seem to be some similarities but also some dissimilarities in the neural correlates of social networking site addiction compared to other addictions. It should also be noted that the neurobiological perspective might be necessary but not sufficient for determining if a behavior should be classified as a disorder or not.
  • Luoma, Katri (2019)
    Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is characterized by an early onset of inattention, hyperactivity and impulsiveness. Many studies have shown that ADHD is related to later substance use disorders (SUD). Although the association between the disorders has been proven in several studies, the true nature of this association is still unknown. The latest findings of the association between ADHD and SUD and the mediating factors are discussed in this review. Because substance abuse can cause major problems for individuals and the society, risk factors of SUD should be identified at an early stage. The latest findings have shown that almost one of four SUD patients also meet the diagnostic criteria of ADHD. ADHD patients seem to be in an elevated risk for alcohol, nicotine and marijuana dependence and the use of psychoactive substances. Current research suggests that both genetic and psychosocial factors play a role in the development of SUD in ADHD patients. Genetic studies and studies on families have shown that ADHD and SUD might share a common genetic background. ADHD patients with comorbid conduct disorder seem to have the greatest risk for later SUD. Fetal alcohol and tobacco exposure are risk factors for both ADHD and SUD. In addition, some psychosocial environmental factors, such as academic and social problems, might increase the risk for SUD. The high prevalence of ADHD in SUD patients should be taken into account in the prevention of SUD and in the treatment of both disorders. According to the current knowledge, ADHD medication that is started early on and used properly can reduce the risk for later SUD. However, in order to prevent substance use disorders more effectively, it is important to develop and investigate new possible early preventions for ADHD patients. Instead of treating these disorders separately, we should also provide targeted and optimal treatment for patients with ADHD and comorbid SUD. To make targeted treatment possible, ADHD symptoms should be distinguished from the symptoms of SUD.
  • Tuomi, Ilona (2019)
    Objective: The goal of this review was to gather information about the mixed families with both adopted and biological children. Special characteristics of these families are reviewed and the positive and negative effects of biological children in the adoptive family are considered in the light of the wellbeing of the family. Adoption research has focused on family structure, but only a few studies include mixed families. The data collected during the last decades has been diverse and few conclusions have been made about the generalization of the results. Some adoption agencies however refrain from placing children into families where there are several children already in the family. In this review the main question is “how the mixed family structure affects the adoption outcome”. Methods: The data was gathered mainly by using Google Scholar with combinations of the search terms ”adoption, family structure, biological children, natural families, mixed family, biological families” and looking at the references form the found studies. Unfortunately, some of the potential articles were not available in university the University of Helsinki library service. Finnish articles and masters theses were also looked for, but only one was found on this subject. Results and conclusions: The presence of biological children in the family might affect the adjustment and problem behavior of the adopted children. However not all the studies in this review found the link between these variables. Greater number of children also predicted increased parental stress. Parents evaluated their adopted and biological children differently and provided more resources for the adopted child. It seems like parents compensated for the poorer early childhood and basis of the adopted children compared to the biological children and supported the adopted ones to bring them to the same level as their biological ones. The conclusion is that family structure matters. However, it should not be given too much value when choosing a family for a child because it is not obvious what kind of an effect it has on the lifelong outcome.
  • Kaskelin, Sara (2021)
    Tavoitteet. Aiemmissa tutkimuksissa afasian on havaittu vaikeuttavan työhönpaluun mahdol-lisuuksia huomattavasti verrattuna muihin aivoinfarktipotilaisiin. Varsinkin nuorelle infarktikun-toutujalla työ ja urakehitys ovat usein tärkeitä, mutta työhönpaluun esteenä on usein monen-laisia tekijöitä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tarkastella niitä haasteita, joita afaattiset henkilöt kohtaavat palatessaan takaisin työelämään sairastumisensa jälkeen. Li-säksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten työhönpaluuta voidaan edistää puhetera-peuttisen kuntoutuksen keinoin. Menetelmät. Kandidaatintutkielmassa käytettiin menetelmänä integroivaa kirjallisuuskatsaus-ta. Lopullinen aineistohaku suoritettiin helmikuussa 2021 kahdesta tietokannasta, jotka olivat Scopus ja Ovid Medline. Hakusanana käytettiin termejä aphasi* (afasia), ”return-to-work” (työhönpaluu), employment (työllisyys), vocational (ammatillinen), career (ura), speech-therap*/speech-and-language-therap* (puheterapia) ja rehabilitat* (kuntoutus). Aineisto rajat-tiin poissulkukriteerejä käyttämällä. Lopulliseen tutkimusaineistoon valikoitui lopulta 6 tutki-musartikkelia, jotka analysoitiin laadullisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella afaattiset henkilöt kohtaavat työhönpaluussaan hyvin monimuotoisia haasteita, jotka pystyttiin jakamaan yksi-löllisiin piirteisiin, työn luonteeseen, sosiaalisiin suhteisiin ja työympäristöön liittyviin tekijöihin. Tyypillisimpiä haasteita aiheuttivat teknisten laitteiden käyttö, kommunikaatiotilanteiden vaih-televuus sekä ryhmätilanteet. Tulosten perusteella yksilöllisesti kohdistetulla puheterapialla voidaan mahdollisesti edistää afaattisen henkilön työhönpaluuta, mutta tutkimustieto aiheesta on hyvin niukkaa. Erityisesti lukemisen ja kirjoittamisen taitojen kuntoutus on tämän katsauk-sen perusteella tarpeen afaattiselle henkilölle, jolla on tavoitteenaan paluu työelämään.
  • Jussila, Anu (2019)
    Tavoitteet. Aiemman tutkimuksen mukaan afasiasta kuntoutuminen painottuu sairastumista seuraavaan puolen vuoden jaksoon ja kuntoutumista ennustavat parhaiten aivoverenkiertohäiriöön liittyvät tekijät. Demografiset tekijät puolestaan eivät vaikuta toipumiseen merkittävästi. Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvailla ja vetää yhteen afasian ajallista kuntoutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä viimeaikaisen tutkimuksen perusteella. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Keräsin tutkimusaineistoa kahdesta digitaalisesta tietokannasta, PubMedista ja Scopuksesta, ja täydensin hakua manuaalisella poiminnalla. Hakulausekkeessa käytin termejä aphasia, rehabilitation, language, year after stroke ja year poststroke. Lopulliseen tutkimusaineistooni valikoitui seitsemän artikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmani tulokset osoittivat, että afasiasta kuntoutumisessa on ensimmäisen vuoden kuluessa runsaasti vaihtelua jopa niillä ihmisillä, jotka kärsivät vaikeista oireista. Osa vaihtelusta lienee aiheutunut tutkimusaineiston erilaisista arviointiajankohdista ja tutkittavista. Tulokset olivat kuitenkin melko yhdenmukaiset vallitsevan käsityksen kanssa, jonka mukaan kuntoutuminen painottuu sairastumista seuraavaan puolen vuoden jaksoon ja noin 40 prosenttia toipuu täysin. Parhaiten afasiasta kuntoutumista ennustivat tämänkin aineiston perusteella aivoverenkiertohäiriöön ja afasiaan liittyvät tekijät. Demografiset tekijät eivät vaikuttaneet merkittävästi toipumiseen. Puheterapian määrän ja intensiteetin sekä psykososiaalisten tekijöiden vaikutuksesta kuntoutumiseen tarvitaan lisää tutkimusta.
  • Haatanen, Nina (2017)
    Sikiö alkaa omaksua äidinkieltään jo kohdussa viimeisen raskauskolmanneksen aikana. Korva kehittyy aikaisin sikiökauden aikana, ja kuulohermo alkaa lähettää aistimuksia aivoihin noin raskausviikosta 24 alkaen. Ennenaikaisesti syntyneillä eli keskosilla on riski kielellisiin kehitysongelmiin. Keskoseksi määritellään lapsi, joka on syntynyt ennen raskausviikkoa 37 tai painaa alle 2500 grammaa. Suomessa syntyy keskimäärin 3000 keskosta vuodessa ja määrä on nousussa kehittyneen vastasyntyneisyyskauden tehohoidon johdosta. Aikaisemman tutkimuksen perusteella sikiö oppii raskausaikana puheen prosodisia piirteitä ja pystyy erottamaan äitinsä äänen vieraan naisen äänestä sekä äidinkielensä vieraasta kielestä. On epäselvää, miten sairaalan äänialtistus vaikuttaa keskosen puheen havainnointiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten sikiöaikainen oppiminen vaikuttaa prosodisen prosessoinnin kehittymiseen ja miten täysiaikaisena syntyneen lapsen prosodisen prosessoinnin valmiudet eroavat keskosena syntyneen valmiuksista. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistohaku tehtiin neljään eri elektroniseen tietokantaan: ProQuestiin, ScienceDirectiin, Pubmed Centraliin (PMC) ja EBSCOHostiin. Hakulauseke muodostui käsitteiden kohdunsisäinen, äidinkielen oppiminen ja prosodia englanninkielisistä vastineista. Aineiston keruuta ohjasi tutkimuksille asetetut valintakriteerit: 1) tutkimuksen tuli olla vertaisarvioitu, 2) julkaisuvuosi 2006–2017, 3) tutkimuksen tuli olla luettavissa englannin tai suomen kielellä, 4) koko tekstin tuli olla saatavilla, 5) tutkimuksen tuli liittyä kirjallisuuskatsauksen aiheeseen, 6) ei kokoomatutkimuksia. Hakulausekkeella löytyi 38 tieteellistä artikkelia, joista lopulliseen aineistoon valikoitui kahdeksan artikkelia. Kaikkien kahdeksan artikkelin perusteella prosodinen prosessointi alkoi kehittyä sikiöaikana. Kolmessa artikkelissa oli mukana keskosia, ja niiden perusteella täysiaikaisella lapsella on paremmat valmiudet prosodiseen prosessointiin kuin keskosena syntyneellä. Kahden tutkimuksen mukaan keskosilla oli poikkeava prosodinen prosessointikyky ainakin ensimmäisten kuuden elinkuukauden ajan. Tulokset vahvistavat aikaisempaa tutkimusta aiheesta. Keskosten syntymänjälkeistä hoitoa tulisi kehittää kielen kehityksen näkökulmasta.
  • Laitinen, Maija (2018)
    ABSTRACT There is evidence that maternal psychopathology is a risk factor for development of psychiatric disorders in the offspring. Unfortunately, many studies have excluded eating disorders even though it's been estimated that 7% of Finnish women suffer from eating disorder during the first 30 years of life. The aim of this review was to examine the impact of maternal eating disorder on children's psychological well-being. Two large cohort studies and multiple smaller studies were examined in this review. Maternal eating disorder was often defined as maternal history of eating disorder either during or before pregnancy. Maternal eating disorder has been associated with internalizing and externalizing symptoms in the offspring. Especially children of mothers with anorexia nervosa are at higher risk of having internalizing problems. In addition, mothers with eating disorders rated their children as having a more difficult temperament. The children of mothers with eating disorders showed delays in neurocognitive development. The identified associations were, however, not simple. What might be important considering the effect of maternal eating disorder on child psychopathology is the type and timing of the maternal eating disorder. More research is needed in order to develop early interventions.
  • Kiikeri, Mika (2018)
    In brain imaging research, two types of inferences are regularly employed: direct inference proceeds from a cognitive function to observed brain activation, whereas inverse inference takes an opposite direction from observed activation to a cognitive function. Inverse inference is more problematic of these two. Its hasty application could lead to errors in the interpretation of experimental results. In this study, conditions for the succesful use of inverse inference are analyzed. To start with, inverse inference should always be part of the testing process of a neurocognitive model, and there should be at least preliminary understanding of the neural correlates of cognitive functions. With the help of Bayesian analysis, quantitative estimates for the strength of inverse inference could be calculated. The bayesian analysis shows that this strength is inversely proportional to the number of different experimental tasks associated with activations in the region of interest. There is also an important distinction between two types of inverse inference: constrained inference is restricted to the activations associated with one type of experimental task, wheras unconstrained inference involves all the tasks that activate the region of interest. Especially unconstrained inference is strengthened by the use of large pools of experimental results, which are recently collected to the neuroscientific databases such as BrainMap or NeuroSynth. One problem for inverse inference is that there are not any commonly accepted taxonomies of cognitive functions. The lack of unitary vocabulary could leave the mapping between mental functions and brain mechanisms indeterminate. As a solution, some researchers have developed cognitive ontologies, which are formal knowledge structures with an explicit goal to define unitary empirically-based cognitive concepts. As a conclusion, it could be stated that if the above mentioned considerations are carefully taken into account, the employment of inverse inference becomes acceptable in the context of brain imaging studies.
  • Wuori, Valma (2020)
    The purpose of this thesis is to give an overview of how neuroimaging is used in courts. It is discussed how neuroimaging-based information is applied in trials, how usual it is and what problems may rise because of it. In addition, it is described which laws regulate brain studies and the use of their results. There have been conflicting opinions whether bringing neuroimaging to court is a good or a bad idea. Constantly increasing debate motivates to find out what is going on within the field of neurolaw according to recent research. For the purpose of this thesis it was made an Ovid Medline search using keywords neuroscien*, brain imag*, court* and law. The source material was completed by suitable articles found from reference lists and from Journal of Biosciences and Law since 2015. Neuroimaging-based information is used in court mostly for diagnostic purposes and as defense’s mitigating evidence. Interpreting the results of brain studies is often contradictory and the evidence may be presented without a well-founded reason. Research also supports that neuroscientific evidence may mislead decision making considering death penalty and accountability. Research is aiming to come up with more reliable neuroscientific applications such as fMRI-based lie detection. The amount of trials that use neuroscientific evidence differ from country to country but there is a globally upward trend. According to current knowledge, there is no specific neurolaw issued anywhere in the world, but existing regulations considering medical research in general are applied on neurosciences. Despite the missing legislation, applying neuroimaging in court neither seems to violate any human rights nor has it led to any more misuse than any other methods applied in court.
  • Kaukanen, Kari-Matti (2018)
    The connection between cognitive biases and pathological gambling has been under investigation for a while now. In this paper the link between problem gambling and cognitive biases, is examined in the context of their simultaneous coexistence and in their possible cause and effect relationship. This paper attempts to answer the questions: What or which cognitive biases are linked to problem gambling? In what way are they linked? Are there some identifiable mechanisms, that can be used to explain how the cognitive biases might lead into, and help to maintain the habit of problem gambling? The cognitive biases covered in this paper are: Gamblers fallacy, illusion of control, near-miss, chasing and entrapment, as well as double-switching and related dual processing model.
  • Mikkola, Jenna (2017)
    Attention and hyperactivity disorder (ADHD) is a developmental, neurobiological and neuropsychiatric disorder that begins in childhood, but often persists into adulthood or through the lifespan. However, ADHD in adulthood has been studied for only a couple of decades and there is still a lot of controversy about the disorder, for example, regarding the diagnosis. The core symptoms of ADHD are inattention, hyperactivity and impulsiveness. Cognitive difficulties, such as difficulties in attention, memory and executive functions, are often related to ADHD. Multiple comorbid disorders, such as depression, anxiety and substance abuse are also very typical to ADHD in adulthood. The treatment consists of both medication and nonmedical treatments. Medication attenuates effectively the core symptoms of ADHD. Nevertheless, the medication is not suitable for everyone. Besides, the patients often suffer from psychosocial problems. Cognitive-behavioral psychoterapy and neuropsychological rehabilitation have turned out to be the most efficient forms of nonmedical treatment.
  • Maksniemi Marie (2018)
    Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common childhood neuropsychiatric disorders. There is a rising global recognition of consequences and impairment associated with ADHD. One of the newest area of research is the connection between ADHD and obesity. Empirically based evidence from recent literature points to a comorbidity between ADHD and obesity, at least amongst adult patients. What comes to children and adolescents there is not sufficient amount of studies to make conclusions, but the existing studies suggest that there is no discernible association of ADHD and obesity in the pre-adolescent years. The existing studies also suggest that the association of ADHD with obesity is stronger in adolescence than in childhood and that the association is stronger with adolescent girls than with adolescent boys. Gender does not seem to have any significant causation between ADHD and obesity, however some studies indicate that the causation would be stronger in women. A better insight into this comorbidity is of considerable relevance for both precautionary work and healthcare work. First, there needs to be more longitudinal studies to research the causality between ADHD and obesity. There should also be research around the different dimensions of ADHD (hyperactivity, impulsivity and inattention) are connected with obesity. Finally, the therapeutic and pharmacological strategies for ADHD patients with obesity should be studied more. With the increased research data it would be possible to map out people in the risk group and therefore better target precautionary work for the right people.
  • Janna, Hakala (2022)
    Tavoitteet. Inhibitorinen kontrolli on osa toiminnanohjausta, ja sen on tutkittu olevan yhteydessä esimerkiksi koulumenestykseen ja sosiaalisiin taitoihin. Liikunnan on havaittu vaikuttavan kognitiivisiin kykyihin niin aikuisilla kuin lapsilla ja nuorillakin. Tässä katsauksessa tarkastellaan, miten akuutit liikuntainterventiot vaikuttavat inhibitoriseen kontrolliin lapsilla ja nuorilla, joilla toiminnanohjaus on vielä kehittyvässä vaiheessa. Menetelmät. Katsaus tehtiin Scopus-tietokantaa käyttämällä, hakusanoilla ”inhibitory control”, ”exercis*”, ”intervention”, ”child*” ja ”adolescen*”. Kirjallisuutta haettiin myös tietokannasta löytyneiden artikkeleiden lähteistä. Tulokset ja johtopäätökset. Katsaukseen valikoitui kahdeksan tutkimusta. Ainakin jonkinlainen liikunta oli yhteydessä parempaan inhibitoriseen kontrolliin lähes kaikissa tutkimuksissa. Toisaalta suurimmassa osassa tutkimuksista vaikutukset inhibitoriseen kontrolliin eivät eronneet vaikutuksista yleisempään informaation prosessointiin. On siis mahdollista, että liikunnan vaikutus inhibitoriseen kontrolliin ei eroa muista kognitiivisista toiminnoista ainakaan niin huomattavasti, että tämä ero pystyttäisiin havaitsemaan suurimmassa osaa tutkimuksista. Liikunnan vaikutukset mitattiin vain lyhyen ajan päästä liikuntatilanteesta. Osassa tutkimuksista vertailtiin liikunnan muuttujia: liikuntamuotoja, liikunnan kestoa tai liikunnan intensiteettejä. Ristiriitaisia tuloksia löytyi lähes kaikista liikunnan muuttujien vertailuista, joten päätelmiä siitä, minkälainen liikunta on inhibitorisen kontrollin kannalta hyödyllisin, ei voitu tehdä. Suurinta osaa tutkimuksista yhdisti kuitenkin aerobinen liikunta, liikunnan suhteellisen lyhyt kesto ja keskinkertainen tai korkea intensiteetti. Muutamassa tutkimuksessa vertailtiin koehenkilöitä, joilla oli ADHD ja koehenkilöitä, joilla tätä diagnoosia ei ollut. ADHD:n ei havaittu vaikuttavan korostuneesti liikuntainterventioiden tuloksiin, vaikka yhdessä tutkimuksessa löydettiin eroja liikunnan vaikutuksessa riippuen inhibitorisen kontrollin lähtötasosta. Kaiken kaikkiaan lasten ja nuorten on suositeltavaa harrastaa aerobista liikuntaa tukemaan inhibitorista kontrollia.
  • Sipponen, Senni (2022)
    Objectives. Some patients with impaired consciousness exhibit no behavioural signs of subjective consciousness, but are able to communicate covert consciousness as observed by brain imaging methods. Behavioural assessment, such as GCS, doesn’t take covert consciousness into account, so it might not fully represent a patient’s state. Paradigms concerning covert consciousness have been researched with chronic disorders of consciousness (DOC) but there is less information about them in intensive care unit. Accurate assessment of consciousness is important at an early phase of DOC because the diagnosis impacts rehabilitation and care. Urgent clinical decisions concerning continued life support are also mostly made during intensive care. The aim of this review is to evaluate paradigms assessing covert consciousness in ICU, the correlation between early covert consciousness and examine ethical considerations brouht up by these methods. Methods. Because of their availability, reviewed brain imaging techniques were limited to EEG and fMRI. Articles included in this review were found from scientific databases (Scopus, Pubmed) using terms ”disorder of consciousness”, ”covert consciousness” or ”covert awareness”, ”EEG” or ”fMRI” or ”brain imaging” or ”neuroimaging” and ”icu” or ”intensive care unit”. In addition to studies, reviews concerning ethical challenges and clinical usage were included. Results and conclusions. Paradigms used to assess covert consciousness were suitable to use with ICU patients, and discovered signs of it in patients without behavioural evidence of consciousness. Both EEG- and fMRI-based techniques were successful in assessing cognitive motor dissonance (CMD) and higher-order cortex motor dissociation (HMD). CMD provides most sound evidence of covert consciousness, but HMD indicates intact higher cognitive fuctions. Results concerning correlation between CMD and prognosis a year after injury were inconsistent. Notable ethical considerations with covert consciousness in ICU include uncertainty interpreting results, communication with patients’ loved ones and assessments weight in clinical decision making. For these, it is important to use brain imaging in assistance of behavioural assessment and develop an ethical framework for clinicians. In the future research it is important to utilize bigger sample sizes and consider possibilities for communication using covert consciousness.
  • Salo, Sonja (2020)
    According to Bowlby’s (1976) attachment theory, the purpose of the attachment system is to maintain proximity between a child and the parent in order to ensure the child’s safety. The child develops internal working models (IWM) of attachment that represent the individual’s view of the self and others: (1) whether or not the self is judged to be worthy of love and care and (2) whether or not the attachment figure is judged to be the sort of person who in general responds to calls for support and protection. These internal working models influence the formation of the attachment category and serve as the basis for later personality development as well as control the style of social interaction and emotion regulation. The negative internal models may manifest themselves in adulthood, for example, as an insecure attachment style or otherwise inappropriate behavior in a relationship. Families where one or both parents consume large amounts of alcohol, are not the ideal environments for a child to develop a secure attachment and positive internal working models. This review examines attachment styles among adult children of alcoholics. The review focuses on general attachment styles as well as romantic attachment styles and behavior in a relationship in general. The sex of both the child and the alcoholic parent are being taken into an account when dealing with these topics. The literature search was conducted using the PubMed database using combinations of the keywords ACA, ACOA, adult child of alcoholic, attachment, attachment style, problem drinking and parent*. Literature was also searched from Google Scholar using these keywords. The selection criterion was that the study had focused on the attachment styles among adult children of alcoholics. The articles which had examined only the attachment between adult children of alcoholics and their parents, were not selected. Nine research articles were selected for the review. Parental alcoholism negatively affected the child’s attachment style. The adult children of alcoholics had more fearful, dismissing, avoidant and anxious/ambivalent attachment styles than the children of non-alcoholics. In addition to insecure attachment styles, the adult children of alcoholics reported more anxiety and greater avoidance in their relationship. Parental alcoholism was also associated with lower satisfaction, higher aggression and higher need of control in a relationship. Parental alcoholism experienced during childhood predisposes to negative effects on acting in relationships later in life. The effects may slightly differ depending on the sex of the person.
  • Illi, Anniina (2019)
    Tavoitteet. Änkytys on puheen sujuvuuden häiriö, jossa puheen äänteet, tavut tai sanat joko pidentyvät tai toistuvat tiheästi, rikkoen puheen sujuvan rytmin. Myös takeltelua ja pitkiä taukoja sanojen välillä esiintyy. Änkytystä on tutkittu paljon varsinkin alle kouluikäisillä lapsilla, mutta änkytyksen yhteydestä fonologiaan ei ole paljon tutkittua tietoa. Aiempien tutkimusten mukaan kaikista änkytyksen rinnalla esiintyvistä puheen ja kielen ongelmista fonologian haasteet ovat yleisimpiä. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena onkin kartoittaa, millä tavoin fonologisia taitoja on arvioitu ja miten ne eroavat 3–6-vuotiaiden änkyttävien ja ei-änkyttävien lasten välillä. Menetelmät. Tämän kandidaatintutkielman menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Käytettyjä hakusanoja olivat stutter, stuttering, stammering, phonology, phonological skills ja preschool children, joista muodostui hakulauseke (stutter* OR stammering) AND (phonology OR phonological skill*) AND (preschool children). Aineistoa haettiin useiden eri tietokantojen kautta, mutta lopulta artikkelit valikoituivat tietokannoista PubMed, Helka ja Web of Science. Lopullinen aineisto muodostui viidestä tutkimuksesta, joissa käsiteltiin fonologisten taitojen ja änkytyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksiin perehdyttiin sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä kirjallisuuskatsauksessa koottiin yhteen tietoa alle kouluikäisten lasten fonologisista taidoista ja niiden arviointimenetelmistä. Tulosten mukaan varsinkin epäsanojen toistaminen on heikompaa änkyttävillä kuin ei-änkyttävillä lapsilla. Lisäksi änkyttävät lapset suoriutuivat sujuvasti puhuvia lapsia heikommin fonologista tietoisuutta mittaavissa osatesteissä. Osin ristiriitaisia päätelmiä tehtiin siitä, eroavatko änkyttävät lapset sujuvasti puhuvista lapsista vain epäsanojen toistossa vai laajemminkin kielellisiltä taidoiltaan. Tulosten perusteella änkyttävillä ja ei-änkyttävillä lapsilla esiintyy eroja kielellisessä prosessoinnissa, mikä johtunee neuroanatomisista eroista, änkyttävien lasten poikkeavasta fonologisesta kehityksestä tai heidän erilaisesta fonologisen prosessoinnin järjestelmästään.