Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kotila, Julia (2022)
    Objective. Changes in work life pose challenges for employees to recover. Today’s work culture is flexible and limitless in nature. Work-related stress has increased significantly, as work is being done, although labor productivity has clearly increased. This phenomenon increases interest towards stress research and well-being at work. This literature review examines the neural effects of chronic stress and presents recovery theories in response to these challenges. Method. The articles in the review dealt with neural effects of stress and depression, as well as recovery theories. Articles were retrieved from Google Scholar and PubMed databases with keywords recovery from work, chronic stress, work related stress, neural effects from stress. The search criteria were limited to studies published in the 21th century. For recovery theories, original sources were searched. Results and conclusions. The review showed that chronic stress causes changes, especially in the amygdala, hippocampus, and prefrontal cortex. These changes impair individuals' cognitive abilities. Stress, for example, makes it difficult to regulate emotions and functioning, thus impairing memory activity. Chronic stress and lack of recovery create a cycle in which stress reactions become more intense and the individual’s ability to regulate stress reactions is harmed. While stress is a vital reaction and an important part of effective functioning, continued stress reactions and chronic stress are a threat to well-being. Failure to recover from stress results in an allostatic load that has been shown to be associated with mental health problems and illnesses. Because most of the recovery takes place outside working hours, it is conceivable that everyone is responsible for her own recovery process. On the other hand, the flexibility of work leads to more work becoming part of one’s leisure time. While continued availability is admired, organizations should understand the risks it poses to employee well-being and brain health. Therefore, organizations should focus on the recovery of their employees. Luckily, the development is heading towards an improved work environment.
  • Manninen, Emmi (2019)
    Tavoitteet. Parkinsonin tauti on keskushermostoon ja erityisesti aivojen mustatumakkeeseen sekä dopamiiniratoihin vaikuttava etenevä sairaus. Se vaikuttaa laajasti motoriikkaan ja sitä myötä myös puheeseen ja ääneen. Jopa 90 % Parkinson-potilaista kokee erilaisia puheen ja äänen muutoksia, jotka heikentävät heidän sekä heidän läheistensä elämänlaatua. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Parkinsonin tautiin liittyvien puheen ja äänen muutosten puheterapeuttisia kuntoutusmuotoja sekä niiden vaikuttavuutta. Menetelmät. Tämän tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineisto kerättiin kahta elektronisista tietokantaa apuna käyttäen, jotka olivat Ovid Medline ja PubMed. Käytetty hakulauseke oli Parkinson* AND speech AND voice AND (“speech therapy” OR ”language therapy” AND (efficacy OR effectiveness OR impact). Lopullinen tutkimusaineisto koostui kuudesta tieteellisestä, vertaisarvioidusta artikkelista. Tulokset ja johtopäätökset. Aineistosta nousi esille kolme erilaista tapaa kuntouttaa Parkinsonin taudin myötä ilmeneviä puheen ja äänen muutoksia. Ne olivat perinteinen Lee Silverman -ääniterapia, laulaminen ja tietokonevälitteinen etäkuntoutus. Etäkuntoutuksessa käytettiin kuntoutusmenetelmänä perinteisestä LSVT -ääniterapiasta johdettua pidemmälle aikavälille jakautuvaa LSVT X -ääniterapiamenetelmää. Tulokset vahvistivat aikaisempaa tutkimustietoa LSVT:n ja etäkuntoutuksen vaikuttavuudesta puheterapeuttisessa kuntoutuksessa Parkinsonin taudissa. Laulamistutkimusten osalta tulokset erosivat toisistaan, sillä vain toisessa niistä laulaminen osoittautui vaikuttavaksi kuntoutusmuodoksi.
  • Rinne, Pauliina (2020)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia Parkinsonin taudissa esiintyvien puheen ja äänen muutosten vaikutusta kommunikaatioon ja elämänlaatuun. Parkinsonin tauti vaikuttaa kognitiivisten muutosten ohella laajasti kehon motorisiin toimintoihin, ja puheen ja äänen muutokset ovat tavallisia. Parkinsonin taudin vaikutuksia elämänlaatuun on tutkittu, mutta tutkimuksia yksinomaan puheen ja äänen muutosten vaikutuksista on vähemmän. Logopedisesta näkökulmasta tärkeää on myös näiden muutosten vaikutus koettuun kommunikaation sujuvuuteen. Tämän tutkimuksen tuloksia voi tulevaisuudessa soveltaa kuntouttavaan puheterapiatyöhön. Menetelmät. Menetelmänä tässä kandidaatintutkielmassa käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineisto kerättiin tietokannoista Ovid Medline ja Scopus, ja aineistoon valittiin seitsemän alkuperäistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Hakulauseke muodostettiin aiheeseen liittyvistä asiasanoista Parkinson (Parkinson), speech (puhe), voice (ääni), quality of life (elämänlaatu) ja communication (kommunikaatio). Aineistoon valituissa tutkimuksissa oli tutkittu joko kommunikoinnin sujuvuutta Parkinsonin taudissa, puheen ja äänen muutosten vaikutusta elämänlaatuun, tai molempia. Tulokset ja johtopäätökset. Parkinsonin tautia sairastavat henkilöt kokivat kommunikoinnin sujuvuuden heikentyneen erityisesti hiljaisen puheäänen ja puheen epäselvyyden vuoksi. Myös elämänlaadun raportoitiin heikkenevän Parkinsonin taudin myötä ja sitä heikensivät erityisesti äänenlaadun muutokset ja puheen vaikea ymmärrettävyys. Tutkimustulokset viittaavat puheterapian roolin tärkeyteen Parkinsonin tautia sairastavien henkilöiden kuntoutuksessa. Erityisesti tarvetta vaikuttaisi olevan äänentuoton kuntouttamisen keinoille ja puheen selkeyttämisen harjoituksille. Tulokset nostivat esiin myös Parkinsonin tautia sairastavan henkilön kommunikointiroolin muuttumisen taudin edetessä, mikä voi asettaa puheterapeutit tärkeään asemaan myös sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen tukijoina.
  • Jokela, Katri (2020)
    Tavoitteet. Parkinsonin taudin puheterapeuttinen kuntoutus ja tutkimus on perinteisesti keskittynyt motorisiin vaikeuksiin, kuten puheen, äänen ja nielemisen ongelmiin. Sairaus voi kuitenkin aiheuttaa myös kielellis-kognitiivisia vaikeuksia, kuten ongelmia sananlöytämisessä ja pragmatiikassa. Ongelmat voivat vaikuttaa suuresti tautia sairastavan elämänlaatuun. Tutkimustietoa tarvitaan myös kliinisen kuntoutustyön tueksi. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää Parkinsonin tautiin liittyvien kielellis-kognitiivisten vaikeuksien puheterapeuttisen kuntoutuksen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tutkielmassani selvitän, saavatko Parkinsonin tautia sairastavat henkilöt puheterapiaa kielellis-kognitiivisiin vaikeuksiinsa. Lisäksi tutkin, millaisia menetelmiä Parkinsonin taudin kielellis-kognitiivisessa puheterapiassa käytetään ja miten tätä tulisi kehittää. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Aineiston keräsin Ovid Medline -tietokannasta. Muodostin hakulausekkeen termeistä Parkinson* (Parkinsonin tauti), language (kieli), speech therapy/language therapy (puheterapia) ja practice (käytäntö). Lisäksi käytin manuaalista hakua. Valikoin aineistoon seitsemän vertaisarvioitua artikkelia. Analysoin aineiston esimerkiksi tarkastelemalla artikkelien yhtäläisyyksiä ja eroja, ja jäsensin tulokset tutkimuskysymysten mukaan. Tulokset ja johtopäätökset. Parkinson-potilaat jäivät usein ilman puheterapiaa, ja kuntoutusresurssit olivat vähäisiä. Kielellis-kognitiivisia vaikeuksia kuntoutettiin huomattavasti vähemmän kuin motorisia vaikeuksia. Käytettyjä menetelmiä olivat yleisimmin erilaisten kompensatoristen keinojen harjoittelu, mutta menetelmiä ei tutkimuksissa avattu tarkemmin. Menetelmien vaikuttavuudesta ei ollut tietoa saatavilla, sillä tutkimusta aiheesta ei ole. Kielellis-kognitiivisten vaikeuksien kuntoutukselle oli kuitenkin tarvetta ja halua sekä potilaiden että puheterapeuttien keskuudessa. Syitä terapian toteutumattomuuteen olivat esimerkiksi terapia-ajan rajallisuus ja puheterapeuttien tiedonpuute. Parkinsonin taudin puheterapiaa kehitettiin esimerkiksi soveltamalla afaattisille henkilöille suunniteltua kuntoutusta ja hyödyntämällä läheisten osallistumista. Arkikeskustelu oli kuntoutuksen keskeisenä tavoitteena. Tulevaisuuden menetelmissä yksilöllinen ja holistinen lähestymistapa sekä taudin psykososiaalisten vaikutusten huomioiminen esitettiin tärkeiksi huomion kohteiksi. Myös monimuototerapia tuotiin esiin mahdollisena kuntoutusmenetelmänä. Jatkotutkimusta olisi hyödyllistä tehdä muun muassa Parkinsonin taudin puheterapeuttisen kuntoutuksen saatavuudesta ja menetelmistä Suomessa.
  • Sadinmaa, Antti (2020)
    Tavoitteet. Läheisen menetyksen aiheuttamaan intensiiviseen suruun katsotaan liittyvän oma psykopatologian muotonsa, joka tunnistetaan myös WHO:n vuonna 2018 julkaisemassa ICD-11-tautiluokittelussa stressiin liittyviin häiriöihin kuuluvana pitkittyneenä suruhäiriönä. Vaikka pitkittyneen suruhäiriön on joissain tutkimuksissa todettu olevan yhdenmukainen vuonna 2013 julkaistun DSM-5:n mukaisen suruhäiriön kanssa, diagnoosimalleista ei toistaiseksi ole tehty vertailevaa katsausta. Tutkielma tarkastelee ICD-11:n ja DSM-5:n mukaisia patologisen surun diagnoosimalleja ja sen tavoitteena paikantaa diagnoosimallien mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä sekä vertailla niiden kliinistä käyttökelpoisuutta tilanteissa, joissa malleilla on arvioitu samaa aineistoa. Menetelmät. Katsauksen kirjallisuushaussa käytettiin PsycInfo ja PubMed -tietokantoja. Haku rajattiin pitkittynyttä surua eri diagnostisissa järjestelmissä vertaileviin tutkimuksiin asettamalla haun vaatimuksiksi sanan grief esiintyminen otsikkotasolla sekä termien ICD-11 ja DSM* esiintyminen joko abstraktitasolla (PsycInfo) tai koko artikkelin tasolla (PubMed). Tulokset ja johtopäätökset. Vertailututkimusten perusteella ICD-11:n mukainen pitkittynyt suruhäiriö eroaa DSM- 5:een kuuluvasta suruhäiriöstä erityisesti häiriintyneen surun esiintyvyyden arvioinnin suhteen. ICD-11:n mukainen diagnoosimalli tunnisti vertailututkimuksissa lähes johdonmukaisesti DSM-5:n suruhäiriötä suuremman osan läheisensä menettäneiden tutkimushenkilöiden kokemasta surusta diagnostiset kriteerit ylittäviksi. Diagnoosimallit eroavat toisistaan myös faktorirakenteeltaan. ICD-11:n mukaiselle surulle sopivimmaksi malliksi osoittautui vertailututkimuksissa pääsääntöisesti yhteen yleiseen surufaktoriin pohjautuva ratkaisu, ja DSM-5:n suruhäiriölle puolestaan kolmiulotteinen faktorimalli. Diagnostisen herkkyyden ja yksinkertaisen faktorirakenteen perusteella ICD-11:n mukaisen diagnoosimallin vaikuttaisi kliinisesti käyttökelpoisemmalta kuin DSM-5:n mukainen suruhäiriö. Vertailututkimuksissa sen antamat arviot patologisen surun esiintyvyydestä ovat kuitenkin korkeammat aiempaan tutkimukseen verrattuna, mikä voi kertoa mahdollisesta ylidiagnosointiriskistä. Vertailututkimusten keskeisinä rajoitteina on ennen kaikkea niiden toistaiseksi vähäinen määrä, otosvinoumat sekä voimakas tukeutuminen itsearviointimenetelmiin.
  • vALENTO, Miia (2020)
    PDF:n testaus
  • Seppälä, Vilja (2017)
    Autism spectrum disorder (ASD) is a pervasive developmental disability and its worldwide prevalence is estimated to be approximately 0,76 %. The etiology of ASD is not yet known and it has been suggested that dysfunction of the mirror neuron system might play a role in the development of ASD. The human mirror neuron system consists of neurons that fire when one is acting and when one is observing the same action done by someone else. Therefore it can be said, that the mirror neuron system ’mirrors’ the actions done by other people. This thesis presents findings of the relationship between the function of the mirror neuron system and ASD. This thesis is a review including studies examining the relationship between the function of the mirror neuron system and ASD. The focus is on brain imaging studies, but behavioral studies are also presented. The results suggest that it is not justified to assume correlation between dysfunction of the mirror neuron system and ASD. Thus, developing and implementing interventions and therapies that aim to activate the mirror neuron system cannot be seen as beneficial. The studies focusing on the mirror neuron system have offered a valuable point of view to ASD by examining different brain areas than previous studies. Additional research on ASD is still highly important.
  • Lahti, Sanni (2018)
    Tavoitteet. Perheenjäsenillä on tärkeä rooli lapsen puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän käyttöönotossa ja käytössä. Tutkimusten mukaan he kokevat niiden käyttöön liittyvän sekä hyviä että huonoja puolia. Puheterapeuttien ymmärrystä perheiden ajatuksista ja kokemuksista pidetään tärkeänä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin puhetta tukevaa ja korvaavaa viestintää käyttävien lasten perheenjäsenten kokemuksia. Tarkoituksena oli koota yhteen tutkimustietoa heidän kokemistaan niiden käyttöön liittyvistä hyvistä ja huonoista puolista. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena Ovid MEDLINE-, Pubmed- ja EBSCO-tietokannoista. Hakulauseke oli ”augmentative and alternative communication AND parent OR famil AND perception OR view OR experience OR impact OR perspective OR challenge OR benefit”. Aineistoa rajattiin valintakriteereiden perusteella ensisijaisesti tarkastelemalla otsikoita ja abstrakteja, toissijaisesti tarkastelemalla koko tekstiä. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä artikkelia, joissa oli haastateltu erilaisista syistä ja erilaista puhetta tukevaa ja korvaavaa viestintää käyttävien lasten perheenjäseniä. Tulokset ja johtopäätökset. Perheenjäsenet kokivat hyvinä puolina sen, että lapsi pystyi kommunikoimaan puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän avulla erilaisista asioista aiempaa laajemmin. Kommunikointi oli helpompaa eri kommunikointikumppaneiden kanssa, ja erityisesti tuttujen ihmisten kanssa se onnistui hyvin. Huonoina puolina perheenjäsenet kokivat haasteet käyttää puhetta tukevaa ja korvaavaa viestintää joissakin ympäristöissä, teknologiaan liittyvät vaikeudet sekä sen, että käytön oppiminen oli pitkä prosessi. Lisäksi he kokivat, että lapselle oli haastavaa kommunikoida vieraiden ihmisten kanssa ja että lapsi vietti vähän vapaa-aikaa ystäviensä kanssa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tulokset ovat pääosin samansuuntaisia kuin muidenkin tutkimusten tulokset. Niistä voi päätellä, että puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän käyttö herättää perheissä paljon erilaisia tunteita ja ajatuksia ja vaikuttaa koko perheeseen. Tuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää kliinisessä puheterapiatyössä. Perheiden kokemilla hyvillä puolilla perheitä voidaan motivoida puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän käyttöön. Huonot puolet voidaan ottaa huomioon, jotta ne eivät muodostuisi ylitsepääsemättömiksi esteiksi.
  • Yli-Krekola, Elli (2017)
    Aiempi tutkimus on osoittanut, että perheenjäsenten toteuttamat interventiot voivat olla toimivia kommunikoinnin kuntoutusmuotoja lapsilla, joiden puheen kehitys on viivästynyttä erilaisista syistä johtuen. Lapsilla, joilla on Downin oireyhtymä, kommunikoinnin kehitys on viivästynyttä ja vaatii tukitoimia. Heidän kuntoutuksessaan käytetään usein yhteisöllistä kuntoutusta, jossa kuntoutus tapahtuu arjessa lähi-ihmisten kanssa. Tämä tutkimus kokoaa tietoa siitä, millaisia perheenjäsenten toteuttamia interventioita Downin syndrooma -lasten kommunikoinnin kuntoutuksessa voidaan käyttää, ja miten mahdolliset vaikutukset näkyvät Downin syndrooma -lasten kommunikoinnin määrässä tai laadussa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto haettiin samaa hakulauseketta käyttäen Proquest-, EBSCO- ja Web of Science -tietokannoista. Haku tuotti 51 englanninkielistä julkaisua, joista valintakriteerit täytti viisi artikkelia. Tiedonhakuprosessissa ja aineiston tulkinnassa käytettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen periaatteita. Kirjallisuuskatsauksen perusteella perheenjäsenet voivat toteuttaa onnistuneesti kommunikointia tukevia interventioita lapsille, joilla on Downin oireyhtymä. Interventioissa ammattilainen opettaa vanhemmille tai sisaruksille erilaisia strategioita, joilla pyritään aktivoimaan Downin syndrooma -lasta arkisissa vuorovaikutustilanteissa. Aineiston perusteella yleisimmät strategiat ovat ei-kielellinen peilaaminen, kielellinen reagointi, viivyttely, laajennukset ja mallintaminen. Interventioilla saadaan lisättyä joidenkin Downin syndrooma -lasten kommunikoinnin tai aloitteiden määrää, mutta ryhmätasolla vaikutus on pieni. Tulosten perusteella ei pystytä ennustamaan, kuka interventiosta hyötyy ja kuka ei. Lisää tutkimusta tarvitaan, ja olisi hyödyllistä selvittää esimerkiksi sitä, saadaanko intervention vaikuttavuutta lisättyä opettamalla strategioita useammalle kuin yhdelle perheenjäsenelle. Perheenjäsenten toteuttama interventio, eli erilaisten aktivoivien strategioiden käyttö, voisi olla hyödyllinen yksilöllisen puheterapian rinnalla käytettävänä.
  • Moisio, Ilmari (2023)
    Tavoitteet: Persoonallisuudella tiedetään olevan jossain määrin biologinen pohja. Persoonallisuutta voidaan käsitteellistää esimerkiksi erilaisten piirreteorioiden avulla. Yksi tunnettu piirreteoria on Big Five -persoonallisuusteoria, jonka mukaan persoonallisuuden voi jakaa viiteen piirteeseen: Ekstroversio, Neuroottisuus, Tunnollisuus, Sovinnollisuus ja Avoimuus uusille kokemuksille. Big Five -piirteillä tiedetään olevan biologinen perusta, ja yksi tätä biologista perustaa selittävä tekijä voi olla ihmisen hormonijärjestelmä. Big Five -piirteissä tiedetään olevan sukupuolieroja, joten yksi selittävä tekijä tälle voisi olla sukupuolihormonien erityksen eroavaisuus sukupuolten välillä. Aiheesta on kuitenkin verrattain vähän tutkimusta. Tämän katsauksen tarkoituksena oli pyrkiä tutkimaan Big Five -piirteiden yhteyksiä testosteronitasoihin. Katsauksessa pyritään selvittämään, mitkä Big Five -piirteet ovat yhteydessä testosteronitasoihin ja ovatko yhteydet mahdollisesti kausaalisia. Menetelmät: Katsauksen kirjallisuushaku toteutettiin Ovid Medline-, Google Scholar-, Helka-, PubMed-, ja PsycINFO-tietokannoissa. Hakuterminä jokaiseen tietokantaan käytettiin (testoster* OR androgen* OR steroid* OR 2D:4D OR "second-to-fourth-digit") AND ("big-five" OR "big five" OR "five-factor model" OR "Big5" OR "Big 5" OR "Big Fives"). Katsaukseen valituissa tutkimuksissa käytettiin persoonallisuuden arviointiin joko NEO PI-R-, NEO PI- tai NEO-FFI-mittaria. Tulokset ja johtopäätökset: Korkeat testosteronitasot olivat yhteydessä pienempään Neuroottisuuteen ja korkeampaan Ekstroversioon. Testosteronitasojen yhteydet muihin Big Five -persoonallisuuspiirteisiin eivät olleet yhtä selkeitä. Tuloksissa esiintyi tukea testosteronitasojen ja Big Five -persoonallisuuspiirteiden väliselle kausaalisuudelle: korkeat testosteronitasot vaikuttaisivat aiheuttavan matalampaa Neuroottisuutta ja korkeampaa Ekstroversiota, eikä toisin päin. Testosteronitasot ovat täten selvästi yhteydessä persoonallisuuteen. Tämän katsauksen tulokset ovat ristiriidassa aikaisemman katsauksen kanssa, jossa Big Five -piirteiden havaittiin olevan yhteydessä vain matalampaan Tunnollisuuteen. Tuloksilla on kansanterveydellistä merkitystä, sillä suomalaisten testosteronitasojen tiedetään olevan laskussa. Neuroottisuuden tiedetään olevan yhteydessä korkeampaan määrään mielenterveyden häiriöitä, joten testosteronitasojen lasku voi olla kansanterveydellinen riski mielenterveyden saralla. Toisaalta testosteroni on yhteydessä myös korkeampaan määrään aggressiivisuutta ja terveydellistä riskikäyttäytymistä, joten suomalaisten testosteronitasojen lasku voi olla jopa positiivinen asia. Jatkotutkimukset aiheesta ovat tarpeellisia, jotta voimme laajentaa ymmärrystämme persoonallisuuden ja biologisten mekanismien yhteyksistä.
  • Väliaho, Miika Julius (2017)
    Emotions experienced in daily life are an important part of the subjective well-being and experience of life. The everyday emotional experiences affect the individuals’ well-being, and the individuals’ well-being is reflected in the emotions he/she feels. Individual tendencies in emotional stability, cognitive styles and personality traits or constructs can be seen on the background of the everyday emotional life. Additionally, a number of external influences can affect the everyday emotional experiences, such as the environment, social situations and perceived quality of social life. The purpose of this study is to review the connections between personality, social context and everyday emotions. The main focus is in how personality affects the everyday subjective emotional experience, and in the neurobiology of personality. Personality will be re-viewed through the five factor model of personality and neurobiological models of personality. The everyday emotional experiences and the methodology of researching them will be defined according to Carroll Izard’s emotion schemas and Mihalyi Csikszentmihalyi’s Experience Sampling Method. Also the role of social context in the interaction of personality and everyday emotional experiences will be specified. The individual temperament, neural architecture and neurotransmitter systems form a base for development of personality and emotional dispositions. The environment and individual experiences influence the individual sensitivity for stress and negative emotions, and the executive abilities to cope with stress and deal with negative emotions. Environmental influences can be perceived even in the otherwise stable personality traits. Personality affects the quality and amount of different subjective emotional experiences, as do social support and active social life. Personality functions as a frame of reference, through which the everyday life events and social situations are interpreted. However, the subjective social well-being mediates the effect of personality to the everyday emotional experiences.
  • Gottleben, Laura (2023)
    Tavoitteet: Työuupumus on yleinen ongelma psykologeilla ja muilla mielenterveystyötä tekevillä. Työuupumusta on useimmiten tutkittu suhteessa työhön ja työympäristöön liittyviin tekijöihin, ja yksilökohtaisista eroista on yleisimmin tarkasteltu demografisia tekijöitä kuten ikää tai sukupuolta. Kuitenkin myös persoonallisuuden on havaittu olevan yhteydessä työuupumukseen. Tutkielman tavoitteena on tarkastella persoonallisuuden yhteyttä psykologien ja mielenterveysalan ammattilaisten työuupumukseen työhön liittyvät erityiset kuormitustekijät huomioiden. Menetelmät: Tutkimuskirjallisuus haettiin PubMedista, Ovid Medlinesta ja muista tieteellisistä tietokannoista hakutermeillä “burnout OR work stress OR occupational stress”, ”psychologists OR mental health professionals” ja ”personality traits”. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimusnäytön perusteella persoonallisuudella on yhteys psykologien ja mielenterveystyötä tekevien työuupumukseen. Erityisesti korkea neuroottisuus sekä matala ulospäinsuuntautuneisuus ja sovinnollisuus vaikuttavat olevan yhteydessä psykologien lisääntyneeseen uupumisoireiluun, mutta taustalla vaikuttavia tekijöitä ei vielä tunneta tarkasti. Koska työuupumus on mielenterveysalalla yleinen ongelma ja työhön liittyy erityisiä kuormitustekijöitä, aihetta tulisi tutkia lisää.
  • Puustelli, Ella (2023)
    Tavoitteet: Traumaperäinen stressihäiriö (PTSD) on vakava psykiatrinen sairaus, joka koskettaa monia trauman kokeneita ihmisiä. PTSDn taustalla tiedetään olevan useita eri tekijöitä, jotka vaikuttavat sairastumiseen, ja yksi näistä on persoonallisuus. Persoonallisuus voidaan määritellä joukoksi ominaisuuksia tai piirteitä, jotka muodostavat ihmiselle ominaisen kokonaisuuden. Big Five -piirreteoreettinen persoonallisuuden malli on tutkimuksessa laajasti käytössä oleva ja vakiintunut persoonallisuuden teoria. Katsauksen tavoitteena oli selvittää Big Five -piirteiden yhteyttä PTSD:hen. Menetelmät: Kirjallisuuskatsaus toteutettiin seuraavissa tietokannoissa: PubMed, Helka, PsycInfo, Scopus, Web of Science ja Google Scholar. Katsaukseen valikoitiin yhdeksän artikkelia, joissa PTSD:n mittareina on käytetty DSM-IV:hen perustuvia PCL-C- ja PCL-M-mittareita sekä DSM-V:hen perustuvaa PCL-5-mittaria. Persoonallisuuden Big Five piirteitä mitattiin sekä BFI- että NEO-PI-R-mittareilla ja yhdessä tapauksessa myös IPIP-mittarilla. Tulokset ja johtopäätökset: Katsauksen merkittävin löydös oli Neuroottisuuden vahva yhteys PTSD:hen; korkeampi Neuroottisuus on vahvasti yhteydessä korkeamman PTSD:n sairastavuuden ja oireiden vakavuuden kanssa. Myös muiden piirteiden ja PTSD:n välillä löytyi yhteyksiä, joskaan mikään niistä ei ollut kovin selvä. Korkeampi Sovinnollisuus, Tunnollisuus ja Ekstroversio olivat kaikki muutaman tutkimuksen mukaan negatiivisesti yhteydessä PTSD:hen, mutta Avoimuuden ja PTSD:n välillä ei löytynyt mitään yhteyksiä. Jatkotutkimukset olisivat tarpeen, sillä aiheeseen liittyviä pitkittäistutkimuksia on rajallinen määrä, ja pitkittäistutkimukset olisivat aiheellisia, koska niiden avulla voitaisiin myös varmistaa persoonallisuuspiirteiden pysyvyys trauman myötä. PTSD:n riskitekijöiden kartoituksella voitaisiin saada parempaa tietoa riskeistä sairauteen liittyen, ja tietoa voitaisiin hyödyntää mm. sellaisten ammattien soveltuvuusarvioinneissa, joissa PTSD:tä esiintyy tavallista enemmän.
  • Enholm, Lea (2017)
    This literature review examines how different personality traits are associated with the placebo-effect. Studies from the past decade are reviewed, and the state of the evidence and the possible mechanisms that might explain the connections are discussed. In these recent studies, personality traits have explained about 25 % of the strength of the placebo effect. The specific traits that are found to affect the placebo effect are optimism and pessimism as well as traits that are associated with the dopamine system, namely novelty seeking and extraversion. In addition, some studies have found agreeableness, and ego-resiliency to affect placebo effect. However, the results are not entirely consistent between different studies. Based on the reviewed studies it seems likely that personality traits and their connections to the placebo effect depend on situational and environmental factors: it is the interaction between personality traits and environment that modifies the placebo effect. Thus, the effect of personality traits on the placebo effect is not constant over time but dependent on the environmental factors. In addition, studies also suggest that personality traits and their effect on the placebo effect are mediated via the opioid and the dopamine systems. Finally, replications and new studies are needed to shed more light on the placebo effect.
  • Ek, Kia (2020)
    Tavoitteet. Noin neljännekselle autistisista henkilöistä kehittyy vain heikot kielelliset taidot tai ei lainkaan toimivaa kieltä. Tällöin vuorovaikutuksen tukemisessa tarvitaan puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiokeinoja. PECS-menetelmä on yksi käytetyimmistä menetelmistä autististen lasten vuorovaikutustaitojen kuntoutuksessa. Aiempien tutkimusten perusteella PECS-kuntoutuksella on positiivisia vaikutuksia vuorovaikutustaitojen kannalta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten PECS-menetelmää käytetään autismikirjon lasten vuorovaikutustaitojen kuntoutuksessa, mitkä taidot kehittyvät ja kuinka vaikuttavaa kuntoutus on. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineistonhaku suoritettiin Scopus- ja Ovid Medline -tietokannoissa. Hakulauseke muodostettiin hakusanojen autism (autismi), picture exchange (kuvanvaihto), PECS sekä communication (viestintä) avulla. Aineistoksi valikoitui kuusi englanninkielistä, vertaisarvioitua artikkelia. Aineiston analysoinnissa sovellettiin sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Monet autististen lasten vuorovaikutustaidot, kuten aloitteiden tekeminen, kommunikaation vastavuoroisuus ja jaettuun tarkkaavuuteen liittyminen, kehittyivät PECS-kuntoutuksen myötä. Lasten sosiokommunikatiiviset taidot ennen kuntoutuksen alkamista olivat yhteydessä PECS-intervention vaikuttavuuteen. Lyhyelläkin PECS-kuntoutusjaksolla voidaan edistää autististen lasten vuorovaikutustaitoja. PECS-harjoittelu myös tukee vuorovaikutustaitojen yleistymistä eri kommunikaatiotilanteisiin.
  • Partanen, Hanna (2017)
    The change happening after a traumatic event is referred to as posttraumatic growth. Meaning making model offers a conceptual framework for posttraumatic growth. According to the Meaning Making Model, recovering from a trauma inquires processing the trauma i.e. meaning making. Meaning making attempts are common for trauma survivors. They predict posttraumatic growth that is one type of construct meaning in the Meaning Making Model. Most growth experienced the ones who experienced very traumatic events, had enough support and adequate adaptive coping strategies. Meaning making attempts don’t always lead to meanings made, and prolonged meaning making attempts lead to worse adaptation. Regarding other variables, especially religiousness and age predict posttraumatic growth. Optimism is suggested to be a confounding variable.
  • Tuovinen, Terhi (2017)
    Post-traumatic growth is positive psychological change, that includes, for example, changes in beliefs, goals, behaviour and identity. Post-traumatic growth consist of five subdimensions: increase in appreciation of life, closer relationships, feelings of personal strength, perceiving new opportunities and spiritual development. In my review I examine individual and environmental factors supporting post-traumatic growth. It has been observed that post-traumatic growth has connections to many factors. In my review, the most important factor supporting post-traumatic growth became individuals coping skills, which explain, for example, connection of many personal traits to post-traumatic growth. Other important factors were also traumas conscious cognitive process and connecting it to one owns life narrative. In the future it would be important to examine more causal connections between post-traumatic growth and factors connecting to it. Understanding these connections better helps supporting the growth process of people going through trauma and thus decrease negative effects caused by trauma.
  • Iso-Koivisto, Anu (2022)
    Tavoitteet. Pragmaattisilla taidoilla tarkoitetaan kykyä käyttää kieltä ja eleitä tilanteeseen sopivalla tavalla eli konteksti ja puhekumppani huomioiden. Pragmaattiset taidot ovat tärkeässä osassa lapsen sosiaalisen kanssakäymisen ja yhteiskunnassa toimimisen kannalta. Pragmaattisten taitojen luotettava ja kattava arviointi on varhaisen kuntoutustarpeen sekä tehokkaiden interventioiden havaitsemiseksi inhimillisesti ja yhteiskunnallisesti tärkeää. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten CELF-testin (Clinical Evaluation of Language Fundamentals) pragmaattisten taitojen osiota on käytetty aikaisemmassa tutkimuksessa kehitykselliseen kielihäiriöön tai autismikirjon häiriöön liittyen. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto ke-rättiin keväällä 2022 suorittamalla haku Scopus, Ovid medline ja PsycInfo -tietokannoista. Lopullisia hakulausekkeita muodostui tietokantojen hakutoimintojen erojen vuoksi kaksi. Kumpaankin pyrittiin sisällyttämään tutkimusaiheen kannalta oleelliset termit CELF (Clinical Evaluation of Language Fundamentals), kieli- tai vuorovaikutushäiriö (language or interact* disorder / impairment) sekä pragmaattiset taidot (pragmatic skills). Aineisto rajattiin koskemaan englanninkielisiä vertaisarvioituja artikkeleita, jotka vastasivat ainakin toiseen tutkimuskysymykseen. Lopulliseen aineistoon valikoitui 3 vuosina 2016−2021 julkaistua artikkelia, jotka analysoitiin soveltuvin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset ja johtopäätökset. CELF-testi on kehityksellisen kielihäiriön arvioinnissa varsin laajasti käytössä oleva testi. Tähän tutkimukseen löytyi aineistoa kuitenkin hyvin niukasti, jonka pohjalta voitiin todeta, että CELF-testin pragmatiikan osiota ei ole valittujen häiriöalueiden tutkimuksessa laajemmin käytetty, vaan pragmatiikan arviointiin on useimmiten valikoitunut jokin muu arviointimenetelmä. Tuloksista käy ilmi, että testiä on käytetty interventioiden vaikuttavuuden arvioinnissa, kuitenkin lisää tutkimusta laaja-alaisen arviointimenetelmän käytettävyydestä ja luotettavuudesta tarvitaan.
  • Harmaja, Reetta (2019)
    Attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a developmental disorder that causes difficulties in pragmatic language and social interactions. This study aimed to examine what kind of interventions have been offered to children with ADHD and how these interventions have affected pragmatic language skills. This study is a literature review. The search of empirical literature was conducted using four different databases. The search statement was (”attention deficit hyperactivity disorder” OR ADHD) AND pragmatic* AND (language OR communication) AND (therapy OR intervention OR program OR treatment). Six articles met the review inclusion criteria. Participants in the studies were aged between 5 and 11. There were 5 to 16 participants in each study. In four studies pragmatic language skills were practiced with playmates. The focus was on children’s self-knowledge as well as their verbal and nonverbal communication. Parents were involved in all interventions and school teachers participated in one study. The most common assessment measures used were Children’s Communication Checklist (CCC) and Pragmatics Observational Measure (POM). The pragmatic skills of children with ADHD did improve as a result of the studied interventions. Whilst the effect size was large (d=0,97-1,67), children’s pragmatic skills remained lower compared to their play mates and typically developed children of the same age. However, the sample sizes were small and there were no control groups or randomized participation. So far there is very little evidence on which spesific pragmatic skills can be improved in interventions and how different intervention techniques work. According to the reviewed studies interventions are beneficial when they involve parents and peer-to-peer interactions.
  • Landén, Essi (2021)
    Tiivistelmä Psilosybiinin terapeuttisia vaikutuksia tutkittiin jo 1950- ja 1960-luvuilla, mutta tutkimus tyrehtyi, kun psilosybiini luokiteltiin laittomaksi huumausaineeksi 1970-luvulla. Kiinnostus psilosybiinin terapeuttiseen potentiaaliin on herännyt 2000-luvulla uudelleen. Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto FDA on nimennyt psilosybiiniavusteisen psykoterapian läpimurtoterapiaksi masennuksen sekä hoitoresistentin masennuksen hoidossa vuonna 2018. Tässä katsauksessa tarkasteltiin, minkälaisia tuloksia psilosybiiniavusteisen psykoterapian vaikutuksesta masennukseen on saatu 2000-luvulla tehdyissä kliinisissä tutkimuksissa. Tutkimustulosten lisäksi tarkasteltiin tutkimusten puutteita ja hoidon turvallisuutta. Tutkimusaineisto kerättiin PubMed-tietokannasta syys- ja lokakuun 2021 aikana. Moderni tutkimus psilosybiiniavusteisen psykoterapian vaikutuksesta masennukseen on vasta hyvin alkuvaiheessa. Tulokset ovat positiivisia: potilaiden masennusoireet olivat kaikissa tutkimuksissa merkitsevästi vähentyneet heti hoidon jälkeen ja vaikutus kesti muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen. Tutkimusten otoskoot ovat kuitenkin pieniä ja vain puolet tutkimuksista on plasebokontrolloituja. Plasebokontrolloiduissa tutkimuksissa on käytetty ristikkäisasetelmaa, sokkoutus on haastavaa ja sen onnistumisesta on raportoitu puutteellisesti. Nämä tekijät heikentävät efektikokojen luotettavuutta. Huolellisesti toteutettuna psilosybiiniavusteinen psykoterapia on turvallinen hoitomuoto. Psilosybiinin sivuvaikutukset olivat ohimeneviä, eikä vakavia sivuvaikutuksia havaittu lainkaan.