Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kovala-Viita, Minna (2017)
    The objective of this literature review is to examine the associations between student’s temperament and his/her adjustment and achievement in school context. It also considers how temperament-conscious knowledge could be taken into account in everyday schooling. Student’s temperament is related to his/her self-regulation skills and working style. It is also associated with the quality of teacher-student interaction and student’s innate ability to behave according to school expectations. So called “school temperament” (high task-orientation, high personal social flexibility and low reactivity) corresponds with teachers’ description of the “ideal student” and is associated with better school adjustment as well as academic performance. Temperament-conscious education encourages teachers to take into account and appreciate students’ individual differences in temperament. Learning environment which pays attention to student’s individual needs can best support his/her development and learning. Teachers are in a key position to promote their students’ positive school adaptation and academic achievement. Therefore, teacher education programs should educate future teachers about the associations of student’s temperament with teaching-learning-processes. Students’ adjustment and achievement in school context can be enhanced by training and practicing both students’ self-regulation skills and achievement-related behaviors. Furthermore, students should also have possibilities to use their own temperament-based strengths in learning. Positive and supportive relationships between teachers and students may have a buffering effect on students’ development. A relatively large body of previous research evidence suggests that temperament-conscious education could be part of the high-quality education.
  • Nurmi, Venla (2020)
    Tavoitteet. Hyvin ennenaikaisena syntyneillä keskosilla voi olla kypsymättömyytensä vuoksi syömisvaikeuksia. Vaikeudet voivat hidastaa keskosen kehitystä ja pidentää heidän sairaalassa viettämäänsä aikaa, joten syömiseen voidaan alkuvaiheessa tarvita tukitoimia. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että oraalisella stimulaatiolla ja syömiseen liittymättömällä imemisellä voi olla positiivinen vaikutus keskosen varhaisiin syömistaitoihin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisilla oraalisen stimulaation interventioilla keskosten varhaisia syömistaitoja pyritään tukemaan ja miten interventiot vaikuttavat heidän syömistaitoihinsa. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Artikkelit haettiin Ovid Medline ja Scopus-tietokannoista. Hakulausekkeena oli: (preterm) AND (”feeding skill*” OR sucking) AND (intervention*) AND (non-nutritive OR “oral stimulation”) AND NOT (pain*). Aineistoksi valikoitui viisi vertaisarvioitua artikkelia, joiden sisältöä analysoitiin laadullisesti ja tuloksia vertailtiin keskenään. Tutkimusartikkeleista haettiin vastauksia kahteen tutkimuskysymykseen: 1. Millaisilla oraalisen stimulaation interventioilla keskosten varhaisia syömistaitoja pyritään tukemaan? ja 2. Miten oraalisen stimulaation interventiot vaikuttavat keskosen syömiseen? Tulokset ja johtopäätökset. Oraalisella stimulaatiolla havaittiin positiivisia vaikutuksia keskosten syömiseen kaikissa viidessä tutkimuksessa. Heidän sairaalajaksonsa lyhentyivät, imeminen tehostui ja siirtyminen nenämahaletkusta itsenäiseen syömiseen nopeutui. Interventioilla näytti myös olevan positiivinen vaikutus keskosen imettämisen onnistumiselle sekä vanhemman ja keskosen vuorovaikutukselle. Oraalinen stimulaatio keskosten hoidon tukena on kustannustehokas ja helppo keino, joka ei vaadi erikoisvälineistöä. Sairaalajakson lyhentymisellä ja keskosten terveyden parantumisella on katsottu olevan myös kansantaloudellisesti merkitystä. Jatkossa olisi tarpeen tutkia varhaisvaiheen jälkeen jatkuvien interventioiden vaikutuksia keskosten syömisvaikeuksiin ja voitaisiinko niiden avulla vähentää keskosten myöhemmin tarvitsemia puheterapiajaksoja.
  • Budde, Karri (2018)
    Presenteeism (working despite feeling sick) has become a popular object for research in occupational psychology in the 21st century. It has been claimed that stressful psychosocial aspects of work (e.g. job demands) are connected to presenteeism. The purpose of this degree was to find out what can be said about these connections considering current scientific evidence. Another goal was to examine the directionality of these connections, although the causality from job demands to presenteeism was analyzed more thoroughly than the other possible directions. The cross-sectional evidence on connections between job demands and presenteeism is rather incomplete. There have been multiple studies in which the statistically significant correlation between these two phenomena have been found, but the direction of causality cannot be deduced from these studies. There are several ways to operationalize job demands and it has been concluded by a meta-analysis that the strongest connections to presenteeism seem to be with physical demands of work, understaffing, overtime work and general time pressure. There are few longitudinal studies on this issue but from these few studies there has arisen partial support for the idea that higher job demands can lead to presenteeism. The most relevant take-away message from these studies is that the connections between job demands and presenteeism may well be reciprocal and lead to a vicious circle. The biggest limitations in studies are related to the cross-sectionality, the sole use of self-report methods and the poor generalizability due to selected samples. In addition, there have been conversations about the reliability and validity of the self-report measures used in research. Due to these limitations, not much can be said about the connections between job demands and presenteeism. The correlative connections have been repeatedly replicated in various studies which indicates that there most likely is some sort of connection between these two phenomena. However, the prominent use of cross-sectional studies makes it impossible to draw conclusions about the direction of causality. Theoretical frameworks have been underutilized in the planning of studies and there hasn’t been enough research on specific hypotheses derived from these theories. The current scientific evidence is too general. Hence, it’s not possible to analyze the connections between job demands and presenteeism very precisely. These shortcomings can be mended in the future by focusing on well-designed longitudinal studies.
  • Kotila, Julia (2022)
    Objective. Changes in work life pose challenges for employees to recover. Today’s work culture is flexible and limitless in nature. Work-related stress has increased significantly, as work is being done, although labor productivity has clearly increased. This phenomenon increases interest towards stress research and well-being at work. This literature review examines the neural effects of chronic stress and presents recovery theories in response to these challenges. Method. The articles in the review dealt with neural effects of stress and depression, as well as recovery theories. Articles were retrieved from Google Scholar and PubMed databases with keywords recovery from work, chronic stress, work related stress, neural effects from stress. The search criteria were limited to studies published in the 21th century. For recovery theories, original sources were searched. Results and conclusions. The review showed that chronic stress causes changes, especially in the amygdala, hippocampus, and prefrontal cortex. These changes impair individuals' cognitive abilities. Stress, for example, makes it difficult to regulate emotions and functioning, thus impairing memory activity. Chronic stress and lack of recovery create a cycle in which stress reactions become more intense and the individual’s ability to regulate stress reactions is harmed. While stress is a vital reaction and an important part of effective functioning, continued stress reactions and chronic stress are a threat to well-being. Failure to recover from stress results in an allostatic load that has been shown to be associated with mental health problems and illnesses. Because most of the recovery takes place outside working hours, it is conceivable that everyone is responsible for her own recovery process. On the other hand, the flexibility of work leads to more work becoming part of one’s leisure time. While continued availability is admired, organizations should understand the risks it poses to employee well-being and brain health. Therefore, organizations should focus on the recovery of their employees. Luckily, the development is heading towards an improved work environment.
  • Manninen, Emmi (2019)
    Tavoitteet. Parkinsonin tauti on keskushermostoon ja erityisesti aivojen mustatumakkeeseen sekä dopamiiniratoihin vaikuttava etenevä sairaus. Se vaikuttaa laajasti motoriikkaan ja sitä myötä myös puheeseen ja ääneen. Jopa 90 % Parkinson-potilaista kokee erilaisia puheen ja äänen muutoksia, jotka heikentävät heidän sekä heidän läheistensä elämänlaatua. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Parkinsonin tautiin liittyvien puheen ja äänen muutosten puheterapeuttisia kuntoutusmuotoja sekä niiden vaikuttavuutta. Menetelmät. Tämän tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineisto kerättiin kahta elektronisista tietokantaa apuna käyttäen, jotka olivat Ovid Medline ja PubMed. Käytetty hakulauseke oli Parkinson* AND speech AND voice AND (“speech therapy” OR ”language therapy” AND (efficacy OR effectiveness OR impact). Lopullinen tutkimusaineisto koostui kuudesta tieteellisestä, vertaisarvioidusta artikkelista. Tulokset ja johtopäätökset. Aineistosta nousi esille kolme erilaista tapaa kuntouttaa Parkinsonin taudin myötä ilmeneviä puheen ja äänen muutoksia. Ne olivat perinteinen Lee Silverman -ääniterapia, laulaminen ja tietokonevälitteinen etäkuntoutus. Etäkuntoutuksessa käytettiin kuntoutusmenetelmänä perinteisestä LSVT -ääniterapiasta johdettua pidemmälle aikavälille jakautuvaa LSVT X -ääniterapiamenetelmää. Tulokset vahvistivat aikaisempaa tutkimustietoa LSVT:n ja etäkuntoutuksen vaikuttavuudesta puheterapeuttisessa kuntoutuksessa Parkinsonin taudissa. Laulamistutkimusten osalta tulokset erosivat toisistaan, sillä vain toisessa niistä laulaminen osoittautui vaikuttavaksi kuntoutusmuodoksi.
  • Rinne, Pauliina (2020)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia Parkinsonin taudissa esiintyvien puheen ja äänen muutosten vaikutusta kommunikaatioon ja elämänlaatuun. Parkinsonin tauti vaikuttaa kognitiivisten muutosten ohella laajasti kehon motorisiin toimintoihin, ja puheen ja äänen muutokset ovat tavallisia. Parkinsonin taudin vaikutuksia elämänlaatuun on tutkittu, mutta tutkimuksia yksinomaan puheen ja äänen muutosten vaikutuksista on vähemmän. Logopedisesta näkökulmasta tärkeää on myös näiden muutosten vaikutus koettuun kommunikaation sujuvuuteen. Tämän tutkimuksen tuloksia voi tulevaisuudessa soveltaa kuntouttavaan puheterapiatyöhön. Menetelmät. Menetelmänä tässä kandidaatintutkielmassa käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimusaineisto kerättiin tietokannoista Ovid Medline ja Scopus, ja aineistoon valittiin seitsemän alkuperäistä vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Hakulauseke muodostettiin aiheeseen liittyvistä asiasanoista Parkinson (Parkinson), speech (puhe), voice (ääni), quality of life (elämänlaatu) ja communication (kommunikaatio). Aineistoon valituissa tutkimuksissa oli tutkittu joko kommunikoinnin sujuvuutta Parkinsonin taudissa, puheen ja äänen muutosten vaikutusta elämänlaatuun, tai molempia. Tulokset ja johtopäätökset. Parkinsonin tautia sairastavat henkilöt kokivat kommunikoinnin sujuvuuden heikentyneen erityisesti hiljaisen puheäänen ja puheen epäselvyyden vuoksi. Myös elämänlaadun raportoitiin heikkenevän Parkinsonin taudin myötä ja sitä heikensivät erityisesti äänenlaadun muutokset ja puheen vaikea ymmärrettävyys. Tutkimustulokset viittaavat puheterapian roolin tärkeyteen Parkinsonin tautia sairastavien henkilöiden kuntoutuksessa. Erityisesti tarvetta vaikuttaisi olevan äänentuoton kuntouttamisen keinoille ja puheen selkeyttämisen harjoituksille. Tulokset nostivat esiin myös Parkinsonin tautia sairastavan henkilön kommunikointiroolin muuttumisen taudin edetessä, mikä voi asettaa puheterapeutit tärkeään asemaan myös sosiaalisten suhteiden ylläpitämisen tukijoina.
  • Jokela, Katri (2020)
    Tavoitteet. Parkinsonin taudin puheterapeuttinen kuntoutus ja tutkimus on perinteisesti keskittynyt motorisiin vaikeuksiin, kuten puheen, äänen ja nielemisen ongelmiin. Sairaus voi kuitenkin aiheuttaa myös kielellis-kognitiivisia vaikeuksia, kuten ongelmia sananlöytämisessä ja pragmatiikassa. Ongelmat voivat vaikuttaa suuresti tautia sairastavan elämänlaatuun. Tutkimustietoa tarvitaan myös kliinisen kuntoutustyön tueksi. Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää Parkinsonin tautiin liittyvien kielellis-kognitiivisten vaikeuksien puheterapeuttisen kuntoutuksen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Tutkielmassani selvitän, saavatko Parkinsonin tautia sairastavat henkilöt puheterapiaa kielellis-kognitiivisiin vaikeuksiinsa. Lisäksi tutkin, millaisia menetelmiä Parkinsonin taudin kielellis-kognitiivisessa puheterapiassa käytetään ja miten tätä tulisi kehittää. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Aineiston keräsin Ovid Medline -tietokannasta. Muodostin hakulausekkeen termeistä Parkinson* (Parkinsonin tauti), language (kieli), speech therapy/language therapy (puheterapia) ja practice (käytäntö). Lisäksi käytin manuaalista hakua. Valikoin aineistoon seitsemän vertaisarvioitua artikkelia. Analysoin aineiston esimerkiksi tarkastelemalla artikkelien yhtäläisyyksiä ja eroja, ja jäsensin tulokset tutkimuskysymysten mukaan. Tulokset ja johtopäätökset. Parkinson-potilaat jäivät usein ilman puheterapiaa, ja kuntoutusresurssit olivat vähäisiä. Kielellis-kognitiivisia vaikeuksia kuntoutettiin huomattavasti vähemmän kuin motorisia vaikeuksia. Käytettyjä menetelmiä olivat yleisimmin erilaisten kompensatoristen keinojen harjoittelu, mutta menetelmiä ei tutkimuksissa avattu tarkemmin. Menetelmien vaikuttavuudesta ei ollut tietoa saatavilla, sillä tutkimusta aiheesta ei ole. Kielellis-kognitiivisten vaikeuksien kuntoutukselle oli kuitenkin tarvetta ja halua sekä potilaiden että puheterapeuttien keskuudessa. Syitä terapian toteutumattomuuteen olivat esimerkiksi terapia-ajan rajallisuus ja puheterapeuttien tiedonpuute. Parkinsonin taudin puheterapiaa kehitettiin esimerkiksi soveltamalla afaattisille henkilöille suunniteltua kuntoutusta ja hyödyntämällä läheisten osallistumista. Arkikeskustelu oli kuntoutuksen keskeisenä tavoitteena. Tulevaisuuden menetelmissä yksilöllinen ja holistinen lähestymistapa sekä taudin psykososiaalisten vaikutusten huomioiminen esitettiin tärkeiksi huomion kohteiksi. Myös monimuototerapia tuotiin esiin mahdollisena kuntoutusmenetelmänä. Jatkotutkimusta olisi hyödyllistä tehdä muun muassa Parkinsonin taudin puheterapeuttisen kuntoutuksen saatavuudesta ja menetelmistä Suomessa.
  • Sadinmaa, Antti (2020)
    Tavoitteet. Läheisen menetyksen aiheuttamaan intensiiviseen suruun katsotaan liittyvän oma psykopatologian muotonsa, joka tunnistetaan myös WHO:n vuonna 2018 julkaisemassa ICD-11-tautiluokittelussa stressiin liittyviin häiriöihin kuuluvana pitkittyneenä suruhäiriönä. Vaikka pitkittyneen suruhäiriön on joissain tutkimuksissa todettu olevan yhdenmukainen vuonna 2013 julkaistun DSM-5:n mukaisen suruhäiriön kanssa, diagnoosimalleista ei toistaiseksi ole tehty vertailevaa katsausta. Tutkielma tarkastelee ICD-11:n ja DSM-5:n mukaisia patologisen surun diagnoosimalleja ja sen tavoitteena paikantaa diagnoosimallien mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä sekä vertailla niiden kliinistä käyttökelpoisuutta tilanteissa, joissa malleilla on arvioitu samaa aineistoa. Menetelmät. Katsauksen kirjallisuushaussa käytettiin PsycInfo ja PubMed -tietokantoja. Haku rajattiin pitkittynyttä surua eri diagnostisissa järjestelmissä vertaileviin tutkimuksiin asettamalla haun vaatimuksiksi sanan grief esiintyminen otsikkotasolla sekä termien ICD-11 ja DSM* esiintyminen joko abstraktitasolla (PsycInfo) tai koko artikkelin tasolla (PubMed). Tulokset ja johtopäätökset. Vertailututkimusten perusteella ICD-11:n mukainen pitkittynyt suruhäiriö eroaa DSM- 5:een kuuluvasta suruhäiriöstä erityisesti häiriintyneen surun esiintyvyyden arvioinnin suhteen. ICD-11:n mukainen diagnoosimalli tunnisti vertailututkimuksissa lähes johdonmukaisesti DSM-5:n suruhäiriötä suuremman osan läheisensä menettäneiden tutkimushenkilöiden kokemasta surusta diagnostiset kriteerit ylittäviksi. Diagnoosimallit eroavat toisistaan myös faktorirakenteeltaan. ICD-11:n mukaiselle surulle sopivimmaksi malliksi osoittautui vertailututkimuksissa pääsääntöisesti yhteen yleiseen surufaktoriin pohjautuva ratkaisu, ja DSM-5:n suruhäiriölle puolestaan kolmiulotteinen faktorimalli. Diagnostisen herkkyyden ja yksinkertaisen faktorirakenteen perusteella ICD-11:n mukaisen diagnoosimallin vaikuttaisi kliinisesti käyttökelpoisemmalta kuin DSM-5:n mukainen suruhäiriö. Vertailututkimuksissa sen antamat arviot patologisen surun esiintyvyydestä ovat kuitenkin korkeammat aiempaan tutkimukseen verrattuna, mikä voi kertoa mahdollisesta ylidiagnosointiriskistä. Vertailututkimusten keskeisinä rajoitteina on ennen kaikkea niiden toistaiseksi vähäinen määrä, otosvinoumat sekä voimakas tukeutuminen itsearviointimenetelmiin.
  • vALENTO, Miia (2020)
    PDF:n testaus
  • Seppälä, Vilja (2017)
    Autism spectrum disorder (ASD) is a pervasive developmental disability and its worldwide prevalence is estimated to be approximately 0,76 %. The etiology of ASD is not yet known and it has been suggested that dysfunction of the mirror neuron system might play a role in the development of ASD. The human mirror neuron system consists of neurons that fire when one is acting and when one is observing the same action done by someone else. Therefore it can be said, that the mirror neuron system ’mirrors’ the actions done by other people. This thesis presents findings of the relationship between the function of the mirror neuron system and ASD. This thesis is a review including studies examining the relationship between the function of the mirror neuron system and ASD. The focus is on brain imaging studies, but behavioral studies are also presented. The results suggest that it is not justified to assume correlation between dysfunction of the mirror neuron system and ASD. Thus, developing and implementing interventions and therapies that aim to activate the mirror neuron system cannot be seen as beneficial. The studies focusing on the mirror neuron system have offered a valuable point of view to ASD by examining different brain areas than previous studies. Additional research on ASD is still highly important.
  • Lahti, Sanni (2018)
    Tavoitteet. Perheenjäsenillä on tärkeä rooli lapsen puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän käyttöönotossa ja käytössä. Tutkimusten mukaan he kokevat niiden käyttöön liittyvän sekä hyviä että huonoja puolia. Puheterapeuttien ymmärrystä perheiden ajatuksista ja kokemuksista pidetään tärkeänä. Tässä tutkimuksessa selvitettiin puhetta tukevaa ja korvaavaa viestintää käyttävien lasten perheenjäsenten kokemuksia. Tarkoituksena oli koota yhteen tutkimustietoa heidän kokemistaan niiden käyttöön liittyvistä hyvistä ja huonoista puolista. Menetelmät. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena Ovid MEDLINE-, Pubmed- ja EBSCO-tietokannoista. Hakulauseke oli ”augmentative and alternative communication AND parent OR famil AND perception OR view OR experience OR impact OR perspective OR challenge OR benefit”. Aineistoa rajattiin valintakriteereiden perusteella ensisijaisesti tarkastelemalla otsikoita ja abstrakteja, toissijaisesti tarkastelemalla koko tekstiä. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui neljä artikkelia, joissa oli haastateltu erilaisista syistä ja erilaista puhetta tukevaa ja korvaavaa viestintää käyttävien lasten perheenjäseniä. Tulokset ja johtopäätökset. Perheenjäsenet kokivat hyvinä puolina sen, että lapsi pystyi kommunikoimaan puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän avulla erilaisista asioista aiempaa laajemmin. Kommunikointi oli helpompaa eri kommunikointikumppaneiden kanssa, ja erityisesti tuttujen ihmisten kanssa se onnistui hyvin. Huonoina puolina perheenjäsenet kokivat haasteet käyttää puhetta tukevaa ja korvaavaa viestintää joissakin ympäristöissä, teknologiaan liittyvät vaikeudet sekä sen, että käytön oppiminen oli pitkä prosessi. Lisäksi he kokivat, että lapselle oli haastavaa kommunikoida vieraiden ihmisten kanssa ja että lapsi vietti vähän vapaa-aikaa ystäviensä kanssa. Tämän kirjallisuuskatsauksen tulokset ovat pääosin samansuuntaisia kuin muidenkin tutkimusten tulokset. Niistä voi päätellä, että puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän käyttö herättää perheissä paljon erilaisia tunteita ja ajatuksia ja vaikuttaa koko perheeseen. Tuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää kliinisessä puheterapiatyössä. Perheiden kokemilla hyvillä puolilla perheitä voidaan motivoida puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän käyttöön. Huonot puolet voidaan ottaa huomioon, jotta ne eivät muodostuisi ylitsepääsemättömiksi esteiksi.
  • Yli-Krekola, Elli (2017)
    Aiempi tutkimus on osoittanut, että perheenjäsenten toteuttamat interventiot voivat olla toimivia kommunikoinnin kuntoutusmuotoja lapsilla, joiden puheen kehitys on viivästynyttä erilaisista syistä johtuen. Lapsilla, joilla on Downin oireyhtymä, kommunikoinnin kehitys on viivästynyttä ja vaatii tukitoimia. Heidän kuntoutuksessaan käytetään usein yhteisöllistä kuntoutusta, jossa kuntoutus tapahtuu arjessa lähi-ihmisten kanssa. Tämä tutkimus kokoaa tietoa siitä, millaisia perheenjäsenten toteuttamia interventioita Downin syndrooma -lasten kommunikoinnin kuntoutuksessa voidaan käyttää, ja miten mahdolliset vaikutukset näkyvät Downin syndrooma -lasten kommunikoinnin määrässä tai laadussa. Kirjallisuuskatsauksen aineisto haettiin samaa hakulauseketta käyttäen Proquest-, EBSCO- ja Web of Science -tietokannoista. Haku tuotti 51 englanninkielistä julkaisua, joista valintakriteerit täytti viisi artikkelia. Tiedonhakuprosessissa ja aineiston tulkinnassa käytettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen periaatteita. Kirjallisuuskatsauksen perusteella perheenjäsenet voivat toteuttaa onnistuneesti kommunikointia tukevia interventioita lapsille, joilla on Downin oireyhtymä. Interventioissa ammattilainen opettaa vanhemmille tai sisaruksille erilaisia strategioita, joilla pyritään aktivoimaan Downin syndrooma -lasta arkisissa vuorovaikutustilanteissa. Aineiston perusteella yleisimmät strategiat ovat ei-kielellinen peilaaminen, kielellinen reagointi, viivyttely, laajennukset ja mallintaminen. Interventioilla saadaan lisättyä joidenkin Downin syndrooma -lasten kommunikoinnin tai aloitteiden määrää, mutta ryhmätasolla vaikutus on pieni. Tulosten perusteella ei pystytä ennustamaan, kuka interventiosta hyötyy ja kuka ei. Lisää tutkimusta tarvitaan, ja olisi hyödyllistä selvittää esimerkiksi sitä, saadaanko intervention vaikuttavuutta lisättyä opettamalla strategioita useammalle kuin yhdelle perheenjäsenelle. Perheenjäsenten toteuttama interventio, eli erilaisten aktivoivien strategioiden käyttö, voisi olla hyödyllinen yksilöllisen puheterapian rinnalla käytettävänä.
  • Moisio, Ilmari (2023)
    Tavoitteet: Persoonallisuudella tiedetään olevan jossain määrin biologinen pohja. Persoonallisuutta voidaan käsitteellistää esimerkiksi erilaisten piirreteorioiden avulla. Yksi tunnettu piirreteoria on Big Five -persoonallisuusteoria, jonka mukaan persoonallisuuden voi jakaa viiteen piirteeseen: Ekstroversio, Neuroottisuus, Tunnollisuus, Sovinnollisuus ja Avoimuus uusille kokemuksille. Big Five -piirteillä tiedetään olevan biologinen perusta, ja yksi tätä biologista perustaa selittävä tekijä voi olla ihmisen hormonijärjestelmä. Big Five -piirteissä tiedetään olevan sukupuolieroja, joten yksi selittävä tekijä tälle voisi olla sukupuolihormonien erityksen eroavaisuus sukupuolten välillä. Aiheesta on kuitenkin verrattain vähän tutkimusta. Tämän katsauksen tarkoituksena oli pyrkiä tutkimaan Big Five -piirteiden yhteyksiä testosteronitasoihin. Katsauksessa pyritään selvittämään, mitkä Big Five -piirteet ovat yhteydessä testosteronitasoihin ja ovatko yhteydet mahdollisesti kausaalisia. Menetelmät: Katsauksen kirjallisuushaku toteutettiin Ovid Medline-, Google Scholar-, Helka-, PubMed-, ja PsycINFO-tietokannoissa. Hakuterminä jokaiseen tietokantaan käytettiin (testoster* OR androgen* OR steroid* OR 2D:4D OR "second-to-fourth-digit") AND ("big-five" OR "big five" OR "five-factor model" OR "Big5" OR "Big 5" OR "Big Fives"). Katsaukseen valituissa tutkimuksissa käytettiin persoonallisuuden arviointiin joko NEO PI-R-, NEO PI- tai NEO-FFI-mittaria. Tulokset ja johtopäätökset: Korkeat testosteronitasot olivat yhteydessä pienempään Neuroottisuuteen ja korkeampaan Ekstroversioon. Testosteronitasojen yhteydet muihin Big Five -persoonallisuuspiirteisiin eivät olleet yhtä selkeitä. Tuloksissa esiintyi tukea testosteronitasojen ja Big Five -persoonallisuuspiirteiden väliselle kausaalisuudelle: korkeat testosteronitasot vaikuttaisivat aiheuttavan matalampaa Neuroottisuutta ja korkeampaa Ekstroversiota, eikä toisin päin. Testosteronitasot ovat täten selvästi yhteydessä persoonallisuuteen. Tämän katsauksen tulokset ovat ristiriidassa aikaisemman katsauksen kanssa, jossa Big Five -piirteiden havaittiin olevan yhteydessä vain matalampaan Tunnollisuuteen. Tuloksilla on kansanterveydellistä merkitystä, sillä suomalaisten testosteronitasojen tiedetään olevan laskussa. Neuroottisuuden tiedetään olevan yhteydessä korkeampaan määrään mielenterveyden häiriöitä, joten testosteronitasojen lasku voi olla kansanterveydellinen riski mielenterveyden saralla. Toisaalta testosteroni on yhteydessä myös korkeampaan määrään aggressiivisuutta ja terveydellistä riskikäyttäytymistä, joten suomalaisten testosteronitasojen lasku voi olla jopa positiivinen asia. Jatkotutkimukset aiheesta ovat tarpeellisia, jotta voimme laajentaa ymmärrystämme persoonallisuuden ja biologisten mekanismien yhteyksistä.
  • Väliaho, Miika Julius (2017)
    Emotions experienced in daily life are an important part of the subjective well-being and experience of life. The everyday emotional experiences affect the individuals’ well-being, and the individuals’ well-being is reflected in the emotions he/she feels. Individual tendencies in emotional stability, cognitive styles and personality traits or constructs can be seen on the background of the everyday emotional life. Additionally, a number of external influences can affect the everyday emotional experiences, such as the environment, social situations and perceived quality of social life. The purpose of this study is to review the connections between personality, social context and everyday emotions. The main focus is in how personality affects the everyday subjective emotional experience, and in the neurobiology of personality. Personality will be re-viewed through the five factor model of personality and neurobiological models of personality. The everyday emotional experiences and the methodology of researching them will be defined according to Carroll Izard’s emotion schemas and Mihalyi Csikszentmihalyi’s Experience Sampling Method. Also the role of social context in the interaction of personality and everyday emotional experiences will be specified. The individual temperament, neural architecture and neurotransmitter systems form a base for development of personality and emotional dispositions. The environment and individual experiences influence the individual sensitivity for stress and negative emotions, and the executive abilities to cope with stress and deal with negative emotions. Environmental influences can be perceived even in the otherwise stable personality traits. Personality affects the quality and amount of different subjective emotional experiences, as do social support and active social life. Personality functions as a frame of reference, through which the everyday life events and social situations are interpreted. However, the subjective social well-being mediates the effect of personality to the everyday emotional experiences.
  • Gottleben, Laura (2023)
    Tavoitteet: Työuupumus on yleinen ongelma psykologeilla ja muilla mielenterveystyötä tekevillä. Työuupumusta on useimmiten tutkittu suhteessa työhön ja työympäristöön liittyviin tekijöihin, ja yksilökohtaisista eroista on yleisimmin tarkasteltu demografisia tekijöitä kuten ikää tai sukupuolta. Kuitenkin myös persoonallisuuden on havaittu olevan yhteydessä työuupumukseen. Tutkielman tavoitteena on tarkastella persoonallisuuden yhteyttä psykologien ja mielenterveysalan ammattilaisten työuupumukseen työhön liittyvät erityiset kuormitustekijät huomioiden. Menetelmät: Tutkimuskirjallisuus haettiin PubMedista, Ovid Medlinesta ja muista tieteellisistä tietokannoista hakutermeillä “burnout OR work stress OR occupational stress”, ”psychologists OR mental health professionals” ja ”personality traits”. Tulokset ja johtopäätökset: Tutkimusnäytön perusteella persoonallisuudella on yhteys psykologien ja mielenterveystyötä tekevien työuupumukseen. Erityisesti korkea neuroottisuus sekä matala ulospäinsuuntautuneisuus ja sovinnollisuus vaikuttavat olevan yhteydessä psykologien lisääntyneeseen uupumisoireiluun, mutta taustalla vaikuttavia tekijöitä ei vielä tunneta tarkasti. Koska työuupumus on mielenterveysalalla yleinen ongelma ja työhön liittyy erityisiä kuormitustekijöitä, aihetta tulisi tutkia lisää.
  • Puustelli, Ella (2023)
    Tavoitteet: Traumaperäinen stressihäiriö (PTSD) on vakava psykiatrinen sairaus, joka koskettaa monia trauman kokeneita ihmisiä. PTSDn taustalla tiedetään olevan useita eri tekijöitä, jotka vaikuttavat sairastumiseen, ja yksi näistä on persoonallisuus. Persoonallisuus voidaan määritellä joukoksi ominaisuuksia tai piirteitä, jotka muodostavat ihmiselle ominaisen kokonaisuuden. Big Five -piirreteoreettinen persoonallisuuden malli on tutkimuksessa laajasti käytössä oleva ja vakiintunut persoonallisuuden teoria. Katsauksen tavoitteena oli selvittää Big Five -piirteiden yhteyttä PTSD:hen. Menetelmät: Kirjallisuuskatsaus toteutettiin seuraavissa tietokannoissa: PubMed, Helka, PsycInfo, Scopus, Web of Science ja Google Scholar. Katsaukseen valikoitiin yhdeksän artikkelia, joissa PTSD:n mittareina on käytetty DSM-IV:hen perustuvia PCL-C- ja PCL-M-mittareita sekä DSM-V:hen perustuvaa PCL-5-mittaria. Persoonallisuuden Big Five piirteitä mitattiin sekä BFI- että NEO-PI-R-mittareilla ja yhdessä tapauksessa myös IPIP-mittarilla. Tulokset ja johtopäätökset: Katsauksen merkittävin löydös oli Neuroottisuuden vahva yhteys PTSD:hen; korkeampi Neuroottisuus on vahvasti yhteydessä korkeamman PTSD:n sairastavuuden ja oireiden vakavuuden kanssa. Myös muiden piirteiden ja PTSD:n välillä löytyi yhteyksiä, joskaan mikään niistä ei ollut kovin selvä. Korkeampi Sovinnollisuus, Tunnollisuus ja Ekstroversio olivat kaikki muutaman tutkimuksen mukaan negatiivisesti yhteydessä PTSD:hen, mutta Avoimuuden ja PTSD:n välillä ei löytynyt mitään yhteyksiä. Jatkotutkimukset olisivat tarpeen, sillä aiheeseen liittyviä pitkittäistutkimuksia on rajallinen määrä, ja pitkittäistutkimukset olisivat aiheellisia, koska niiden avulla voitaisiin myös varmistaa persoonallisuuspiirteiden pysyvyys trauman myötä. PTSD:n riskitekijöiden kartoituksella voitaisiin saada parempaa tietoa riskeistä sairauteen liittyen, ja tietoa voitaisiin hyödyntää mm. sellaisten ammattien soveltuvuusarvioinneissa, joissa PTSD:tä esiintyy tavallista enemmän.
  • Enholm, Lea (2017)
    This literature review examines how different personality traits are associated with the placebo-effect. Studies from the past decade are reviewed, and the state of the evidence and the possible mechanisms that might explain the connections are discussed. In these recent studies, personality traits have explained about 25 % of the strength of the placebo effect. The specific traits that are found to affect the placebo effect are optimism and pessimism as well as traits that are associated with the dopamine system, namely novelty seeking and extraversion. In addition, some studies have found agreeableness, and ego-resiliency to affect placebo effect. However, the results are not entirely consistent between different studies. Based on the reviewed studies it seems likely that personality traits and their connections to the placebo effect depend on situational and environmental factors: it is the interaction between personality traits and environment that modifies the placebo effect. Thus, the effect of personality traits on the placebo effect is not constant over time but dependent on the environmental factors. In addition, studies also suggest that personality traits and their effect on the placebo effect are mediated via the opioid and the dopamine systems. Finally, replications and new studies are needed to shed more light on the placebo effect.
  • Ek, Kia (2020)
    Tavoitteet. Noin neljännekselle autistisista henkilöistä kehittyy vain heikot kielelliset taidot tai ei lainkaan toimivaa kieltä. Tällöin vuorovaikutuksen tukemisessa tarvitaan puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiokeinoja. PECS-menetelmä on yksi käytetyimmistä menetelmistä autististen lasten vuorovaikutustaitojen kuntoutuksessa. Aiempien tutkimusten perusteella PECS-kuntoutuksella on positiivisia vaikutuksia vuorovaikutustaitojen kannalta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten PECS-menetelmää käytetään autismikirjon lasten vuorovaikutustaitojen kuntoutuksessa, mitkä taidot kehittyvät ja kuinka vaikuttavaa kuntoutus on. Menetelmät. Tutkielman menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineistonhaku suoritettiin Scopus- ja Ovid Medline -tietokannoissa. Hakulauseke muodostettiin hakusanojen autism (autismi), picture exchange (kuvanvaihto), PECS sekä communication (viestintä) avulla. Aineistoksi valikoitui kuusi englanninkielistä, vertaisarvioitua artikkelia. Aineiston analysoinnissa sovellettiin sisällönanalyysiä. Tulokset ja johtopäätökset. Monet autististen lasten vuorovaikutustaidot, kuten aloitteiden tekeminen, kommunikaation vastavuoroisuus ja jaettuun tarkkaavuuteen liittyminen, kehittyivät PECS-kuntoutuksen myötä. Lasten sosiokommunikatiiviset taidot ennen kuntoutuksen alkamista olivat yhteydessä PECS-intervention vaikuttavuuteen. Lyhyelläkin PECS-kuntoutusjaksolla voidaan edistää autististen lasten vuorovaikutustaitoja. PECS-harjoittelu myös tukee vuorovaikutustaitojen yleistymistä eri kommunikaatiotilanteisiin.
  • Partanen, Hanna (2017)
    The change happening after a traumatic event is referred to as posttraumatic growth. Meaning making model offers a conceptual framework for posttraumatic growth. According to the Meaning Making Model, recovering from a trauma inquires processing the trauma i.e. meaning making. Meaning making attempts are common for trauma survivors. They predict posttraumatic growth that is one type of construct meaning in the Meaning Making Model. Most growth experienced the ones who experienced very traumatic events, had enough support and adequate adaptive coping strategies. Meaning making attempts don’t always lead to meanings made, and prolonged meaning making attempts lead to worse adaptation. Regarding other variables, especially religiousness and age predict posttraumatic growth. Optimism is suggested to be a confounding variable.
  • Tuovinen, Terhi (2017)
    Post-traumatic growth is positive psychological change, that includes, for example, changes in beliefs, goals, behaviour and identity. Post-traumatic growth consist of five subdimensions: increase in appreciation of life, closer relationships, feelings of personal strength, perceiving new opportunities and spiritual development. In my review I examine individual and environmental factors supporting post-traumatic growth. It has been observed that post-traumatic growth has connections to many factors. In my review, the most important factor supporting post-traumatic growth became individuals coping skills, which explain, for example, connection of many personal traits to post-traumatic growth. Other important factors were also traumas conscious cognitive process and connecting it to one owns life narrative. In the future it would be important to examine more causal connections between post-traumatic growth and factors connecting to it. Understanding these connections better helps supporting the growth process of people going through trauma and thus decrease negative effects caused by trauma.