Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Title

Sort by: Order: Results:

  • Kotala, Elisa (2022)
    Ilmastopsykologiassa on perinteisesti keskitytty yksilötason valintoihin ja toimintaan ilmaston hyväksi, kuten kierrätykseen ja lihansyönnin vähentämiseen. Ilmastonmuutos on kuitenkin lopulta kollektiivinen ilmiö: suuri osa tutkijoista kannattaa ajatusta ihmiskunnan merkittävästä roolista sen aiheuttajana ja se tulee koskemaan enemmän ja vähemmän jokaista. Ilmastonmuutosta pidetään sosio-ekologisena kriisinä, jonka hillitseminen vaatii laajoja sosiaalisia ja rakenteellisia muutoksia. Tämän mittakaavan muutoksia saadaan parhaiten aikaan kollektiivisella toiminnalla. Yksilön identifioituminen erilaisiin ryhmiin, kuten ilmastonsuojelijoihin, vaikuttaa siihen millaisiin kollektiivisiin toimiin hän todennäköisesti ottaa osaa. Sosiaali-identiteetit muodostuvat yksilön sisäryhmien jäsenyyksistä, eli millaisiin ryhmiin yksilö on identifioitunut. Tutustuin katsaukseni aiheeseen tutkimalla ensin Journal of Environmental Psychology -nettisivuja, jossa on julkaistuna paljon ilmastopsykologisia artikkeleita. Lopulta katsaukseen liittyvää kirjallisuutta etsin Pubmedistä sekä Helsingin yliopiston kirjaston artikkelikokoelmista käyttämällä hakusanoja ’’pro-environmental behavior’’, ’’collective action’’, ’’social identity’’ sekä ’’pro-environmental social identity’’. Katsaukseen valikoituneen kirjallisuuden perusteella sosiaali-identiteetti on merkittävä kollektiivisen toiminnan ennustaja myös ilmastonmuutoskontekstissa. Kollektiivinen ilmastotoiminta tarkoittaa niin ilmastopoliittisten säännösten kannattamista kuin konkreettista ilmaston hyväksi toimimista ryhmässä esimerkiksi Fridays for Future tyyppisissä mielenosoituksissa. Yksilöiden keskeiset ryhmäjäsenyydet siis vaikuttavat yksilön ilmastotoimintaan ja asenteisiin ilmastonmuutosta kohtaan. Erityisesti politisoituneen sosiaali-identiteetin on todettu ennustavan kollektiivista toimintaa, ja myös ilmastokontekstissa on viitteitä samanlaisesta ilmiöstä. Politisoitunut ympäristöystävällinen sosiaali-identiteetti muodostuu, kun yksilö toimii aktiivisena osana ryhmää tavoitteenaan saavuttaa kollektiivisen kamppailun kautta ilmastomyönteistä yhteiskunnallista muutosta. Erilaiset sosiaaliset ryhmät voivat olla myös konfliktissa keskenään pitäen kiinni oman sisäryhmänsä aatteista ja syrjien vastakkaisten ryhmien ajatuksia. Ilmastokontekstissa erilaisia tulkintoja löytyy niin siitä, kenen aiheuttama ilmastonmuutos on, kuin siitä, miten laajoja muutoksia sen hillitseminen vaatii. Erilaisista asenteista johtuvat ryhmien väliset konfliktit voivat hidastaa vaadittavien ilmastonmuutoksen hillitsemistoimien toimeenpanoa, mutta toisaalta laaja sosiaalinen ja rakenteellinen muutos vaatii tämän tyyppistä konfliktia staattisuuden sijaan. Yksilöiden ryhmäjäsenyyksien vaikutuksia olisi tärkeää ottaa huomioon ilmastokeskustelussa sekä mahdollisesti hyödyntää ilmastoviestinnässä uudelleen muotoilemalla sanoma vastaamaan yksilön sisäryhmien normeja.
  • Gallen, Anastasia Victoria Charlotte (2018)
    Patricia Kuhl's hypothesis of native language neural commitment suggests that during the first year of life, linguistic exposure produces neural networks that are committed to the regularities in native language thus interfering with phonetic processing of another language. Infants begin to attend to the relevant aspects of their native language and thus native language learning is enhanced. In her social gating hypothesis Kuhl suggests that this process requires social interaction. These two hypotheses could shed light on early language disorders thus offering treatment possibilities. This review evaluates Kuhl's hypotheses in the light of brain research and developmental disorders such as autism spectrum disorder and dyslexia. Evidence from brain research suggests that infants' ability to discriminate phonemes of their native language increases while their ability to discriminate phonemes of a foreign language decreases during their first year of life. Neural commitment could be explained by maturation of the nervous system, like mechanisms of synaptic pruning and synaptic reorganization, which depend on experience. Studies suggest, that native language neural commitment might require social interaction where adult and child attend to the same object thus helping the child to connect phonemes to their targets. However, adults also speak to infants in a way that highlights the relevant acoustic aspects of speech sounds. It's likely that native language learning is enhanced especially in situations where the adult and the child attend to the same object whilst the adult also stresses the relevant acoustic aspects of speech sounds. Children with autism spectrum disorder have problems in both social cognition and language development, but the evidence supporting an association between autism spectrum disorders and problems with social gating is still scarce. Evidence from brain research suggests that in dyslexia, aberrant processing of the speech signal is connected to problems in native language neural commitment. Understanding of early native language learning enables efficient and well-timed interventions for developmental disorders. Future studies should address on how to prevent language problems by promoting native language learning of infants at risk.
  • Timonen, Katariina (2022)
    Tavoitteet. Jokaisella tulisi olla yhtäläinen mahdollisuus viestiä ja osallistua yhteiskuntaan. Koska viestintä ja yhteisöllisyys ovat enenevässä määrin siirtyneet kasvokkaisten vuorovaikutustilanteiden lisäksi myös internettiin ja sosiaalisen median alustoille, on avusteisesti viestivien osallistumismahdollisuuksia ja kokemuksia sosiaalisen median alustojen käytöstä mielekästä tutkia. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on aiemman tutkimustiedon valossa tarkastella mikä merkitys sosiaalisella medialla on avusteisesti viestivälle ihmiselle. Katsauksessa tarkastellaan etenkin sosiaalisen median avusteisesti viestivälle tarjoamia hyötyjä viestinnälliseen näkökulmaan keskittyen. Lisäksi kartoitetaan millä tavoin avusteisesti viestivät käyttävät sosiaalista mediaa. Menetelmät. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineistohaku suoritettiin huhtikuussa 2022 Scopus-, OvidMedline- ja PsychInfo- tietokannoissa. Hakulausekkeeksi valittiin social media AND (aac OR “augmentative and alternative communication”). Kirjallisuuskatsaukseen valittujen artikkelien tuli vastata vähintään jompaankumpaan tutkimuskysymyksistä, olla englanninkielinen vuosina 2014-2022 julkaistu vertaisarvioitu alkuperäinen tutkimusartikkeli, joka on saatavilla verkosta joko ilmaiseksi, tai Helsingin yliopiston tunnuksilla. Hakulausekkeessa käytetyt termit tuli löytyä artikkelien otsikosta, abstraktista tai avainsanoista. Lopulliseen aineistoon valikoitui viisi tutkimusartikkelia. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusten pohjalta avusteisesti viestivien henkilöiden eniten käytettyjä sosiaalisen median alustoja olivat Facebook, Twitter ja Skype. Lisäksi useammissa tutkimuksissa mainittiin sähköposti yhtenä käytetymmistä sähköisistä viestintäkanavista osallistujien keskuudessa. Kaikki osallistujista tarvitsivat sosiaalisen median käyttöön teknisiä apuvälineitä ja usein myös läheisten tukea. Käyttöä rajoittivat pääasiassa erilaiset motoriset, teknologiset ja kirjalliset haasteet. Sosiaalisen median koettiin tarjoavan avusteisesti viestiville useita hyötyjä, kuten mahdollistavan ja helpottavan yhteydenpitoa ja lisäävän sosiaalisia suhteita. Yleisesti viestiminen sosiaalisessa mediassa koettiin kasvokkaista viestintää helpommaksi ja monella tapaa myös mielekkäämmäksi. Sosiaalisen median kautta oli helppo etsiä ja saada apua ja tukea arkeen. Aihetta on tärkeä tutkia lisää pystyäksemme entistä laajemmin hyödyntää sosiaalisen median avusteisesti viestiville tarjoamat hyödyt ja tarjotaksemme heille tasavertaisen mahdollisuuden olla osana nyky-yhteiskuntaa.
  • Pekkala, Jutta (2021)
    Aims. Social media is present in our everyday life. It is actively used both at work and when we have free time. The consequences of use of social media, especially to adolescents’ wellbeing, have been the subject of interest among researchers. The researchers have received evidence for the negative impacts as well as for positive impacts relating to the use of social media among adolescents. There seems to be some kind of division at the field regarding whether the use of social media among adolescents should be viewed as a negative factor for their wellbeing. The purpose of this review was to explore the latest information and research on the use of social media and its positive and negative impacts on adolescents’ wellbeing as well as to consider which topics should be researched more in the future. Methods. The literature used for this review was retrieved from the databases of PubMed and Helka-library. The information search was conducted in English and search terms used were social media, adolescent, wellbeing, and mental health. The search terms were used with different inflections and different word combinations. The aim was to select as recent and new reviews and research as possible. Results and conclusions. Reviewed research found that the use of social media has connection with depression, self-harm, eating disorders and anxiety. Some research also found that adolescents can have addiction to social media. In some research social media was viewed in more positive light e.g., when it was used to relieve stress, to relax and to maintain social relationships. In addition, adolescents felt that social media is a good source of information and a place where one may receive peer support. A clear conclusion on whether the use of social media has only positive or negative impacts cannot be made because it seems to have both. The way social media affects to adolescents’ wellbeing may depend on e.g., one’s individual characteristics, for the time spent on using social media and for what one is doing there.
  • Lindy, Aida Helmi Helena (2023)
    Autonomous Sensory Meridian Response (ASMR) on ilmiö, jossa audiovisuaalinen ärsyke aiheuttaa väristyksiä pään ja takaraivon alueella, mikä koetaan miellyttävänä ja rentouttavana tunteena. Yleisimpiä ASMR-kokemuksen laukaisevia ärsykkeitä ovat kuiskaaminen, terävät äänet, kuten naputtelu, sekä toistuvat liikkeet. ASMR-ilmiössä korostuu kuitenkin tietynlainen sosiaalisuus, sillä usein ärsykkeiden lähteenä tai niiden aiheuttaja on ihminen sekä ne esiintyvät läheisessä kontaktissa toisen ihmisen kanssa. Ei kuitenkaan tiedetä, mikä sosiaalisen kontekstin merkitys on ASMR-kokemusten saamiselle. Tämä katsaus tarkastelee sosiaalisuutta ASMR-ilmiössä läheisyyden ja seksuaalisuuden näkökulmista. Katsauksessa arvioidaan, voisiko ASMR selittyä läheisyyden ja hoivatuksi tulemisen kautta, sekä mikä seksuaalisuuden merkitys on ASMR-ilmiössä. Läheisyyden merkitystä ASMR-ilmiössä ei ole tutkittu suoraan, mutta on esitetty hypoteeseja, miten läheisyys voisi selittää ASMR-kokemuksia. ASMR-ilmiössä esiintyvän läheisyyden on ehdotettu selittyvän hoivatuksi tulemisen kautta. Lisäksi vaikuttaa siltä, että ASMR:lle ominainen läheisyys sisältää tietynlaista etäisyyttä, jossa toinen ihminen on joko fyysisesti tai emotionaalisesti etäinen, kuitenkin niin, että kokemus lähellä olosta säilyy. Tämänhetkisen tutkimustiedon valossa ASMR ei vaikuta olevan seksuaalinen ilmiö, vaikka seksuaalissävytteisillä ASMR-videoilla on paljon katsojia. Seksuaalissävytteisten ASMR-videoiden katsomisen motiivina vaikuttaisi kuitenkin olevan ensisijaisesti jokin muu syy kuin ASMR-kokemusten saaminen. Sosiaalisuutta ASMR-ilmiössä on tutkittu varsin vähän ja useimpien tutkimusten laatu on heikko. Tarvittaisiinkin lisää laadukkaita tutkimuksia sosiaalisesta kontekstista ASMR-ilmiössä sekä erityisesti läheisyyden merkityksestä ASMR-ilmiön selittäjänä. Lisäksi seksuaalisuuden suhdetta ASMR-ilmiöön tulisi tutkia enemmän ja selvittää millainen ryhmä seksuaalissävytteisten ASMR-videoiden katsojat ovat ja millä tarkoitusperillä näitä videoita katsotaan.
  • Malkamäki, Kristiina (2018)
    Emergence of self-awareness in children has typically been measured by the classic mirror mark test in which a child is placed in front of a mirror after a novel mark is discreetly placed on their face. Self-referencing behavior while looking in the mirror is typically interpreted as evidence of early self-awareness. Most children living in urban western contexts pass the test by the age of two. Development of mirror self-recognition has been considered universal. However, cross-cultural research indicates that the capacity to recognize one’s image develops later in children who live in rural, non-industrial sociocultural contexts. The objective of this thesis is to present these differences between different sociocultural contexts and review the proposed mechanisms behind them. Different cultures can be placed along a continuum of autonomy versus interdependence. In autonomous cultural contexts parents typically prefer a “distal” parenting style. It has been proposed that this parenting style facilitates the child’s capacity to form a representation of the self as a differentiated individual. Both autonomous parental socialization goals and a distal parenting style have been correlated with better performance in the mirror mark test. However, the available data is limited and the correlations between parenting variables and performance in the mirror mark test have not been found in all samples. It has been suggested that the cross-cultural validity of the mirror mark test might be poor. More research and possibly new measures of self-awareness are needed in the future.
  • Tulenheimo, Tapio (2022)
    Tavoitteet. Kyky sopeutua muuttuvaan ympäristöön on elintärkeä evolutiivinen mekanismi mahdollistaen ihmisen toimintakyvyn säilymisen myös haasteellisissa ympäristöissä. Ympäristötekijöihin sopeutumista säädellään stressireaktion aiheuttamien fysiologisten ja psykologisten muutosten kautta. Jos ympäristön stressitekijöille altistuminen pitkittyy, nähdään stressireaktion kroonistuvan. Krooniset vasteet stressiin ovat pääsääntöisesti negatiivisia ja voivat aiheuttaa niin psykopatologisia oireita kuin somaattisia sairauksia. Tämän katsauksen tarkoituksena oli tutkia tekijöitä, jotka selittävät eroja yksilöiden välillä stressireaktion vasteissa sekä sopeutumismekanismeissa stressitekijöihin. Samalla katsaus tarkastelee stressinsietokykyyn vaikuttavia tekijöitä ja pyrkii tarjoamaan konkreettisia tapoja sen tehostamiseen. Menetelmät. Katsaukseen valikoitunut tutkimusnäyttö haettiin PubMedin sekä Helka-kirjaston tietokannoista. Haku suoritettiin englannin kielellä ja hakusanoina käytettiin englanninkielisiä sanoja ”stress reaction”, ”resilience”, ”mental health” sekä ”stress mechanisms”. Valikoidut tutkimukset olivat pääsääntöisesti uusia tutkimuksia ja katsausartikkeleita. Lisäksi tutkimusten menetelmiä arvioitiin ennen tutkimuksen sisällyttämistä katsaukseen. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusten perusteella stressin aiheuttamat negatiiviset muutokset ovat nähtävissä niin yksilöllisellä kuin yhteyskunnallisella tasolla. Yksilöllisellä tasolla stressireaktion aiheuttamiin fysiologisiin ja psykologisiin vasteisiin vaikuttavat niin perinnölliset tekijät kuin ympäristötekijät. Suurin osa altistavista ja suojaavista tekijöistä vaikuttaa stressin vasteisiin kortisolin erityksestä vastaavan HPA- akselin kautta. Lisäksi yksilölliset tekijät, kuten persoonallisuus, itsesäätelytaidot, stressinhallintamekanismit sekä saatu hoiva lapsuusaikana vaikuttavat huomattavasti yksilön stressireaktion vasteisiin. Tutkimusnäyttö osoittaa, että stressin negatiivisiin vasteisiin voidaan vaikuttaa erityisesti liikunnalla, riippuvuuksien syntymisen ehkäisyllä, säännöllisellä vuorokausirytmillä sekä erilaisilla teknologisilla että psykologisilla interventioilla. Tutkimusnäyttö osoittaa, että stressin vasteet ovat hyvin yksilöllisiä ja toisaalta tämä suuri yksilöllinen vaihtelu asettaa haasteita stressin aiheuttamien vasteiden määrittämisessä. Stressinsietokykyyn voidaan kuitenkin vaikuttaa eri menetelmin ja tehostaa yksilön sopeutumista stressiä aiheuttaviin tekijöihin.
  • Sormunen, Silja (2018)
    The aim of this literature review is to analyse whether recent research supports the hypothesis about subliminal affective priming, more specifically whether backward masked emotional face stimuli processed outside of visual awareness can influence processing of subsequent target stimuli. Subliminal affective priming is a frequently researched phenomenon, but the topic has remained highly controversial due to theoretical and methodological challenges. Subliminality can be defined in different ways and the methods for controlling it vary. Out of the ten studies included in this review, subliminal affective priming effects were observed in six studies, but in two of these studies priming effects where reversed showing an inhibitory influence on the processing of subsequent target stimuli. This reversed effect could be explained by different instructions given to participants. In four out of ten studies subliminal affective priming effects were not observed. This lack of significant priming effects could be explained by limited power of analysis, different methods for controlling subliminality or participants being aware of the structure of the trials.
  • Lemmetty, Sanna (2023)
    Tavoitteet. Tutkimalla nimeämistä pyritään selvittämään sanaston kokoa ja koostumusta. Varhainen sanasto on yhteydessä myöhempään kielenkehitykseen ja nimeäminen on yksi lukitaitojen ennustajista. Monikielisyyden lisääntyessä kasvaa tarve ymmärtää paremmin myös kaksikielistä kielenkehitystä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella miten substantiivien ja verbien nimeäminen kehittyy yksikielisillä ja kaksikielisillä lapsilla. Lisäksi tavoitteena on selvittää niiden välisiä eroavaisuuksia. Menetelmät. Kandidaatintutkielmassa käytetiin menetelmänä integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhaku tehtiin Scopus-tietokannasta. Hakulausekkeena oli TITLE-ABS-KEY (naming OR retrieval) AND (action OR nouns OR object OR "verb-noun" OR verb) AND (bilectal OR bilingual OR monolingual OR multilingual) AND (children OR development). Tulosten tarkastelun jälkeen tutkielmaan valikoitui neljä artikkelia ja lisäksi yksi artikkeli poimittiin käsin. Artikkelit oli julkaistu vuosina 2006-2017. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimusten koehenkilöryhmät ja tavoitteet olivat melko erilaisia keskenään. Tutkimustulosten perusteella vaikuttaa, että nimeäminen muuttuu tarkemmaksi ja nopeammaksi iän myötä. Tutkimustulosten perusteella substantiiveja nimetään verbejä paremmin myös kaksikielisten joukossa, mutta tulokset olivat osin ristiriitaisia. Tulevaisuudessa tarvitaan lisää tutkimusta kaksikielisten verbien ja substantiivien nimeämisen kehittymisestä, jotta tarkkojen ja luotettavien arviointimenetelmien kehittäminen mahdollistuu ja epätyypillinen kielenkehitys voidaan tunnistaa.
  • Puumalainen, Heidi (2023)
    Tavoitteet. Nimeämisen taito toimii pohjana monille muillekin taidoille, kuten lukemiselle ja kirjoittamiselle. Nimeämisen taitoa on nykykirjallisuudessa tutkittu kuitenkin lähinnä aikuisilla. Tutkimus pohjaa etenkin afasian ja muistisairauksien vaikutuksista nimeämiseen ja nimeämistaidon heikkenemiseen. Lasten nimeämistaitoja sekä nimeämisen kehitystä on kuitenkin tutkittu vielä suhteellisen vähän. Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on tarkastella normaalisti kehittyvien lasten suoriutumista substantiivien ja verbien nimeämistehtävissä. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena on vertailla lasten suoriutumista näiden sanaluokkien välillä. Tutkimuksen tavoitteena on myös tarkastella taustatekijöitä, jotka vaikuttavat lasten suoriutumiseen nimeämistehtävissä sekä nimeämistaidon myöhemmässä kehityksessä. Menetelmät. Tämän kandidaatintutkielman menetelmänä toimi integroiva kirjallisuuskatsaus. Tiedonhaku suoritettiin Ovid Medline- sekä Scopus tietokannoista. Lisäksi yksi tutkimusartikkeleista poimittiin Google Scholar tietokannasta. Hakulausekkeena toimi: ("Object naming" AND "action naming" OR "nouns" AND "verbs" AND child* OR acquisition AND "typical development"). Tutkielman lopullinen tutkimusaineisto koostui viidestä tutkimusartikkelista, jotka oltiin julkaistu vuosina 1996–2013. Tulokset ja johtopäätökset. Substantiivien ja verbien nimeämisen kehitystä mitattiin tutkimuksissa suhteellisen yhtenevin menetelmin. Nimeämistehtävät koostuivat substantiivi- ja verbikuvista, jotka näytettiin satunnaisessa järjestyksessä lapselle. Vanhemmat ikäryhmät nimesivät substantiivikuvat tarkemmin kuin nuoremmat ikäryhmät. Virheiden määrä vähentyi myös iän myötä. Lisäksi kuvat nimettiin nopeammin vanhemmilla ikäryhmillä. Verbikuvista transitiiviset verbit nimettiin intransitiivisia verbejä tarkemmin kaikissa ikäryhmissä. Vanhemmat ikäryhmät nimesivät verbikuvat nuoria tarkemmin, sekä tuottivat vähemmän nimeämisvirheitä. Lisäksi vanhemmat koehenkilöt nimesivät verbikuvat nopeammin nuoriin verrattuna. Substantiivien ja verbien nimeämisen kehitystä vertailtaessa huomattiin, että subtantiivit nimettiin verbejä tarkemmin kaikissa ikäryhmissä. Lisäksi substantiivit tuottivat vähemmän nimeämisvirheitä kuin verbit kaikissa ikäryhmissä.
  • Pehkonen, Oona (2023)
    Tavoitteet. Transihmisillä on korkea riski sairastua syömishäiriöön, koska he usein ovat tyytymättömiä omaan kehoonsa. Sekä transihmisillä että syömishäiriötä sairastavilla ihmisillä on kohonnut riski itsensä vahingoittamiseen ja itsemurhaan, minkä vuoksi transidentiteetin ja syömishäiriöoireilun yhdistelmä on huolestuttava. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella yhteyttä syömishäiriöoireilun ja sukupuolidysforian välillä ja koota tämän pohjalta yhteen suosituksia syömishäiriöhoidon mukauttamisesta transihmisille. Menetelmät. Katsauksen artikkeleita etsittiin Google Scholar -tietokannasta hakusanoilla ”gender dysphoria AND eating disorder ”. Lisäksi artikkeleita löytyi toisten artikkeleiden kautta. Tulokset ja johtopäätökset. Sukupuolidysforian nähtiin vaikuttavan syömishäiriöoireiluun. Tulokset siitä, miten koettu sukupuoli vaikuttaa riskiin syömishäiriöoireiden ilmenemiselle, olivat kuitenkin ristiriitaisia. Sukupuolidysforian lisäksi myös vähemmistöstressimallia käytettiin selittämään suurempaa syömishäiriöiden esiintyvyyttä transihmisillä. Syömishäiriöhoitoa ja diagnosointia tulisi kehittää paremmin monimuotoisuutta huomioivaksi, koska tällä hetkellä osaavan henkilökunnan puute, pelko syrjivästä kohtelusta ja vähemmistöstressi ovat aitoja esteitä transihmisille syömishäiriöhoitoon hakeutuessa. Toimivassa hoidossa ratkaisevaa olisi sekä sukupuolidysforian että syömishäiriöoireiden samanaikainen sukupuolikokemusta vahvistava hoito moniammatillisesti ja potilaskeskeisesti.
  • Schildt, Laura (2017)
    This essay is about differences between men and women in emotional episodic memory both in behavioral level and in neural correlates. These differences are compared to sex differences in emotions and neutral episodic memory. Research on emotional episodic memory and its sex differences can offer a new viewpoint to sexes’ different risks of different mental disorders. Prior research has found that women score higher in both neutral and emotional episodic memory tests compared to men. Evidence also suggests that women tend to assess emotional stimuli more arousing and assess stimuli’s valence as more extreme i.e. categorize emotional stimuli more often as something else than neutral. Sex differences in neural correlates of emotional episodic memory were studied in amygdala, prefrontal cortex and medial temporal lobe. Most notable difference was found in amygdala which had different functional lateralization between sexes so that in women left amygdala and in men right amygdala predicted better emotional episodic memory. Research considering prefrontal cortex and medial temporal lobe has been inconclusive. Sex differences in neural correlates of neutral episodic memory haven’t been found but emotion research has found partially consistent results with emotional episodic memory research – amygdala activation is clustered in the left in women and in the right in men. In conclusion, this evidence suggests that the activation of left amygdala may contribute to better emotional episodic memory in women and that the effect is based on the emotions’ memory modulating properties.
  • Järvi, Silja (2023)
    Tavoitteet. Suuhengittäminen on hengitystapa, joka saattaa korvata paremman hengitystavan, eli nenähengittämisen. Suuhengittäminen voi vaikuttaa lapsen suun ja kasvojen alueen rakenteiden kehittymiseen ja aiheuttaa toiminnallisia poikkeavuuksia, esimerkiksi puheeseen. Suuhengityksellä tiedetään olevan yhteyksiä puhehäiriöihin, kuten puheen ymmärrettävyyden vähenemiseen, äänen laadun heikkenemiseen sekä puheentuoton muutoksiin, mutta suuhengityksen vaikutuksista artikulaatioon on vielä paljon opittavaa. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää suuhengityksen yhtymäkohtia artikulaatioon lapsilla, jotta saataisiin enemmän tietoa suuhengityksen laajoista haittavaikutuksista. Menetelmät. Kandidaatintutkielman menetelmä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Hakulausekkeena käytettiin ("mouth breathing" OR "mouth inspiration" OR "mouth respiration" OR "mouth ventilation" OR “oral breathing” OR “oral inspiration” OR "oral respiration" OR "oral ventilation") AND ("articulation" OR "pronunciation" OR "speech production" OR "speech and sound production" OR "sound production" OR "speech expression" OR "verbal expression" OR "oral expression" OR "utterance") AND ("speech therapy" OR "speech pathology" OR "speech rehabilitation") AND NOT (“mouth to mouth”). Artikkelihaku toteutettiin Scopus ja Pubmed -tietokannoissa tammikuussa 2023. Aineistohaussa kirjallisuuskatsaukseen löytyi neljä tutkimusartikkelia ja yksi artikkeli poimittiin manuaalisesti. Valitut artikkelit olivat julkaistu 2013–2022. Tulokset ja johtopäätökset. Suuhengityksen ja artikulaation väliltä löytyi yhteys. Suuhengittävistä lapsista 25–81.7 prosentilta löydettiin puhehäiriöitä (verrokeilla sama luku 14 %). Lapsilta, joilla oli puhehäiriö, suuhengitystä esiintyi 45.3–55.5 prosentilla (verrokeilla sama luku 10.8 %). Eniten muutoksia dokumentoitiin /s/ ja /z/ -foneemeissa. Suuhengityksen vuoksi muuttuneista artikulaatiotavoista yleisin oli frikatiivi ja klusiili. Artikulaatiopaikoista yleisimmin muuttui alveolaariset ja postalveolaariset äänteet, jotka vaihtuivat useimmiten interdentaalisiksi tai lateraalisiksi. Kandidaatintutkielman synteesiksi muodostui, että suuhengityksestä ja sen vaikutuksista artikulaatioon tarvitaan lisää tutkimusta. Tutkimustietoa kaivataan lisää, jotta ilmiöön voitaisiin puuttua kliinisessä työssä paremmin. Varhainen puuttuminen suuhengitykseen on tärkeää, jotta ongelmat eivät kumuloidu lapsen tulevaisuuteen.
  • Dubb, Emma (2021)
    Goals. Studies show that athletes have a higher risk of developing eating disorders than non-athletes, which is influenced by, for example, sports environment, type of sport, and level of competition. Research has also been done on differences between sports and it has been found that aesthetic sports have an increased risk of developing eating disorders. However, the risk factors for eating disorders in aesthetic sports have received less attention even though identifying the risk factors would play an important role in identifying and preventing eating disorders. The aim of this literature review is to elucidate and describe risk factors for eating disorders in aesthetic sports. Methods. A literature search was conducted using the PubMed database with the keywords ”(eating disorder*) AND (aesthetic sport*) AND (risk factor*)”. There was a total of 27 results. Of these, the articles covering both aesthetic sports and eating disorders were read in more detail. There was a total of 12 articles that met the criterion. Five articles focusing on the risk factors for eating disorders were selected for this literature review. Results and conclusions. The studies in this literature review supported the findings of previous research that aesthetic sports are associated with an increased risk of developing eating disorders compared to other sports. The significant risk factors for eating disorders in aesthetic sports were social pressure to be thin, sports pressure, desire to be leaner to improve sports performance, and body dissatisfaction. The risk of eating disorders seemed to increase if athletes’ dieting wasn’t supervised and if athletes believed that their sports performance could be enhanced through weight regulation. The results of these studies highlight the importance of coaches in the prevention of eating disorders because they can influence the thoughts of young athletes about dieting and weight loss. These results can be useful when trying to identify aesthetic athletes at risk for eating disorders and in the prevention of their eating disorders
  • Ankkuri, Emilia (2021)
    Urheilijoilla esiintyy aiempien tutkimusten mukaa enemmän syömishäiriöitä ja häiriintynyttä syömistä kuin muulla väestöllä. Lisäksi urheilijoiden ja syömishäiriöstä kärsivien on todettu saavan perfektionismimittareista korkeampia pisteitä kuin muun väestön. Syömishäiriöiden, perfektionismin ja urheilun välillä on olemassa selvä yhteys, mutta vielä ei ole pystytty vastaamaan siihen, mitä kautta ja miten yhteys ilmenee. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on käydä läpi tekijöitä, jotka vaikuttavat perfektionististen urheilijoiden kohonneeseen syömishäiriöriskiin. Urheilijat toimivat melko ainutlaatuisessa sisäisessä ja ulkoisessa ympäristössä, jossa on monia tekijöitä ja vaatimuksia, jotka voivat lisätä riskiä kliiniseen perfektionismiin ja syömishäiriöihin. Tässä katsauksessa tekijät on luokiteltu sisäisiin eli psykologisiin sekä urheiluympäristöön liittyviin tekijöihin. Katsauksen aineisto kerättiin PubMed -tietokannasta tammi-helmikuussa 2021 käyttäen hakusanoja athlete, sport, perfectionism, eating disorders, disordered eating. Perfektionismi näyttäisi olevan riskitekijä sekä korrelaatti syömishäiriölle ja häiriintyneelle syömiselle. Pitkittäistutkimusten puute vaikeutti syy-seurausyhteyden varmistamista mutta tutkimuksen mukaan perfektionismi oli yksilöiden geneettisesti määräytyvä persoonallisuuden ominaisuus, jota urheiluympäristö korosti ja joka yhdistettynä urheiluympäristön paineisiin oli erityisen haitallinen. Tulosten perusteella perfektionistisilla urheilijoilla esiintyi adaptiivista ja epäadaptiivista perfektionismia mutta syömishäiriöihin vahvin yhteys oli epäadaptiivisella perfektionismilla. Urheiluympäristössä ja urheilijan psykologisissa tekijöissä tunnistettiin useita tekijöitä, jotka näyttivät vaikuttavan perfektionismin ja syömishäiriön väliseen yhteyteen. Vahvimpina esitettiin tunteiden säätelyn vaikeudet, suorituskeskeisyys sekä lajikulttuurin laihuuskeskeisyys. Urheiluympäristö ja urheilijan psykologiset ominaisuudet muodostivat erityisesti keskenään vuorovaikutuksessa ollessaan riskitekijän ja otollisen alustan syömishäiriön kehittymiselle. Koska urheilijat ovat korkeammassa riskissä sairastua syömishäiriöön ja muihin psykopatologian muotoihin ominaisuuksiensa ja ympäristönsä takia, urheiluympäristössä toimivien tulisi kiinnittää tähän alttiuteen erityisesti huomiota ja havaita kärjistynyt tilanne ajoiss
  • Weckström, Linnea (2020)
    Syömishäiriöt ovat vakavia mielenterveyshäiriöitä, joihin liittyy kroonistumisen riski. Sairaus yritetään usein salata ja vain harvat hakeutuvat hoitoon. Viime vuosina on kehitetty verkkopohjaisia hoitomenetelmiä, joista suurin osa pohjautuu kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan, jolla on tutkimusten perusteella vahvaa näyttöä syömishäiriöiden hoidossa. Verkkopohjaiset matalan kynnyksen hoitomenetelmät ovat yleistymässä niiden kustannustehokkuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Tässä katsauksessa perehdytään eri syömishäiriömuotoihin, niiden hoitoon ja verkkopohjaisten hoitomuotojen vaikuttavuuteen. Katsauksen aineisto kerättiin online-tietokannoista ja siihen sisällytettiin kontrolloidut satunnaistetut tutkimukset, joissa koehenkilöillä oli diagnosoitu jokin syömishäiriö, ja jonka päähoito tapahtui verkkovälitteisesti ilman kasvokkain tapahtuvaa kontaktia. Interventiot vaihtelivat täysin automatisoidusta itsehoitomenetelmästä videon välityksellä toteutettuun terapiaan. Tulosten tulkinta perustui pääasiassa oireiden määrän ja laadun arviointiin, ja useissa tutkimuksissa seurattiin myös hoitovasteen pysyvyyttä. Verkkovälitteisillä kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan perustuvilla itsehoitomenetelmillä saattaa olla syömishäiriöiden psykopatologiaa vähentäviä vaikutuksia. Vaikuttaisi siltä, ettei itsehoitomenetelmissä terapeutin sähköpostitse toteutetulla tuella ole merkitystä hoidon vaikuttavuuteen. Videon välityksellä toteutetun kognitiivis-behavioraalisen terapian hoitovaste ei eronnut tilastollisesti merkitsevästi kasvokkain toteutetusta terapiasta. Tutkimus verkkohoidosta on vasta alussa ja tutkimukset ovat heterogeenisiä, joten varmoja johtopäätöksiä vaikuttavuudesta ei katsauksen perusteella voi tehdä.
  • Weckström, Linnea (2020)
    Syömishäiriöt ovat vakavia mielenterveyshäiriöitä, joihin liittyy kroonistumisen riski. Sairaus yritetään usein salata ja vain harvat hakeutuvat hoitoon. Viime vuosina on kehitetty verkkopohjaisia hoitomenetelmiä, joista suurin osa pohjautuu kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan, jolla on tutkimusten perusteella vahvaa näyttöä syömishäiriöiden hoidossa. Verkkopohjaiset matalan kynnyksen hoitomenetelmät ovat yleistymässä niiden kustannustehokkuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. Tässä katsauksessa perehdytään eri syömishäiriömuotoihin, niiden hoitoon ja verkkopohjaisten hoitomuotojen vaikuttavuuteen. Katsauksen aineisto kerättiin online-tietokannoista ja siihen sisällytettiin kontrolloidut satunnaistetut tutkimukset, joissa koehenkilöillä oli diagnosoitu jokin syömishäiriö, ja jonka päähoito tapahtui verkkovälitteisesti ilman kasvokkain tapahtuvaa kontaktia. Interventiot vaihtelivat täysin automatisoidusta itsehoitomenetelmästä videon välityksellä toteutettuun terapiaan. Tulosten tulkinta perustui pääasiassa oireiden määrän ja laadun arviointiin, ja useissa tutkimuksissa seurattiin myös hoitovasteen pysyvyyttä. Verkkovälitteisillä kognitiivis-behavioraaliseen terapiaan perustuvilla itsehoitomenetelmillä saattaa olla syömishäiriöiden psykopatologiaa vähentäviä vaikutuksia. Vaikuttaisi siltä, ettei itsehoitomenetelmissä terapeutin sähköpostitse toteutetulla tuella ole merkitystä hoidon vaikuttavuuteen. Videon välityksellä toteutetun kognitiivis-behavioraalisen terapian hoitovaste ei eronnut tilastollisesti merkitsevästi kasvokkain toteutetusta terapiasta. Tutkimus verkkohoidosta on vasta alussa ja tutkimukset ovat heterogeenisiä, joten varmoja johtopäätöksiä vaikuttavuudesta ei katsauksen perusteella voi tehdä.
  • Rimmington, Julia (2018)
    As the methods for treating cancer keep advancing, the number of cancer survivors continues to grow. The challenge now, is to preserve the cancer patients' quality of life during cancer treatments and after recovery. It is recognised that the cancer experience can lead to serious long-term mental illness, but it is unsure whether the cancer experience can cause post-traumatic stress disorder. The prevalence estimates of cancer-related post-traumatic stress disorder are very heterogeneous: the prevalence estimates range between 0-45%. The broad range of prevalence estimates is caused by differences in research methods and samples between studies. According to a meta-analysis focusing on the prevalence of cancer-related post-traumatic stress disorder, the prevalence is 6.4% when clinical interviews are used for measuring the patients' symptoms. The mediating factors for cancer-related post-traumatic stress disorder are age, sex, form and severity of cancer, used cancer treatments and previous life experiences. Physical illness as a traumatic stressor is significantly different from other traumatic stressors, because the stressor is internally induced, and the fear is caused mainly by the uncertainty of the individual future. It is difficult to determine what aspect of the cancer experience causes the traumatic reaction, because the cancer experience consists of numerous potentially traumatic factors and events. Further studies on the topic should be conducted with broad samples with a balanced representation of different cancers, cancer stages and treatment methods. It is also a possibility that post-traumatic stress disorder is not suitable for describing the psychological strain and trauma caused by the cancer experience. However, it is clear that the psychological stress caused by the cancer experience can be clinically significant and can impair the patient's functional capacity and quality of life. Monitoring the mental health of cancer patients, preventing the formation of traumatic reactions during cancer treatment and providing and developing interventions for cancer patients suffering from cancer-related mental illness, is important for the treatment and rehabilitation of cancer patients and survivors.
  • Puro, Kaisa (2018)
    Social exclusion is a process where a certain group of people are faced with several difficulties in multiple areas of life. The most typical definition of social exclusion is not being able to attend the activities which are available and ordinary for most of the community. Social exclusion is related to mental disorders, and the topic of this bachelor thesis is the relationship between social exclusion and mental disorders. The purpose of this paper is to research factors via which mental disorders expose an individual to social exclusion and factors exposing a socially excluded individual to mental disorders. According to research evidence, mental health problems expose an individual to social exclusion by stigma related to mental disorders, and by challenges in social relationships and working ability in particular. The most important factors that expose a socially excluded individual to mental health problems are social difficulties, poverty and unemployment. The consequences can exist over generations. Studies on this topic clearly imply that there is a bidirectional relationship between social exclusion and mental disorders: social exclusion exposes an individual to mental disorders and mental disorders to social exclusion. Variations in definitions causes problems for research since it makes it difficult to compare different studies and create meta-analysis. The two phenomena are also often met together, which makes it difficult to draw conclusions about causality. Especially more longitudinal studies are needed to attain information about the complicated interaction between social exclusion and mental disorders.
  • Meritähti, Melina (2023)
    Tavoitteet. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tutkia syväaivostimulaation vaikutusta Parkinson-potilaiden äänenlaatuun sekä syväaivostimulaation erilaisten asetusten ja kohdistuspaikan tuottamia eroja äänenlaadussa. Äänen ja puheen ongelmat ovat Parkinson-potilailla yleisiä, mutta syväaivostimulaation vaikutuksesta näihin on ollut vain vähän tietoa. Kliininen konsensus on ollut, että syväaivostimulaatio huonontaisi potilaiden äänenlaatua, mutta aiheesta tehty tutkimus ei ole täysin tukenut tätä väitettä. Aiempaa tutkimusta syväaivostimulaation stimulaatioasetusten ja stimulaatiopaikan kohdistuksen vaikutuksista on tehty vain vähän. Menetelmät. Tutkielma toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin kuutta tieteellistä alkuperäistutkimusta. Aineisto kerättiin Medline ja Scopus tietokannoista tammikuussa 2023 hakulausekkeella ”Deep brain stimulation” AND ” Parkinson*” AND “voice”. Kaikki tutkimukset olivat vertaisarvioituja, saatavilla avoimesti verkossa tai Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksilla ja niiden julkaisukieli oli englanti. Artikkelit oli julkaistu viimeisen viiden vuoden aikana vuosien 2018 ja 2022 välillä. Aineisto läpikäytiin systemaattisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkimuksen perusteella syväaivostimulaatiolla ei juurikaan ollut vaikutusta Parkinson potilaiden äänenlaatuun. Suurimmalla osalla mittareista ei saatu tilastollisesti merkitseviä tuloksia ja ne tulokset, joissa tilastollista merkitsevyyttä saatiin esiin, olivat ristiriitaisia osan viitatessa äänenlaadun paranemiseen ja osan huononemiseen. Tulokset olivat saman suuntaisia myös stimulaation asetuksia ja stimulaation tarkkaa paikkaa tarkastelleissa tutkimuksissa. Tutkielmassa saatiin kuitenkin viitteitä siitä, että sähkövirran kokonaismäärän arvoilla eli TEED-arvoilla olisi yhteys äänenlaatuun. Pienemmällä sähkövirran kokonaismäärällä voitaisiin saada äänen kannalta parempia lopputulemia. Jatkotutkimusta tarvittaisiin myös siitä, millaista puheterapiaa syväaivostimulaatiota saaneille potilaille olisi syytä antaa.