Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Suomi"

Sort by: Order: Results:

  • Silakoski, Saara (2020)
    Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö (ADHD) on varhain puhkeava kehityksellinen häiriö, joka heikentää lapsen ja perheen toimintakykyä. ADHD heijastuu laaja-alaisesti lapsen arkeen ja vaikeudet usein pahenevat ilman varhaista puuttumista. Vanhempainohjaus on leikki-ikäisille suunnattu varhainen hoitomuoto, joka vähentää merkittävästi ADHD-lapsen oirehdintaa ja parantaa vanhempien kykyjä tukea lasta arjessa. Vanhempainohjausta käytetään Suomessa kuitenkin pääosin käytöshäiriöiden hoidossa. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan kolmea Suomessa tarjottavan vanhempainohjausohjelman (Ihmeelliset vuodet, Voimaperheet ja Perhekoulu POP) soveltuvuutta ADHD:n hoitoon. Lisäksi tarkastellaan ohjelmien saatavuutta Suomessa. Katsauksessa tarkastellaan Suomessa tarjolla olevien mallien lisäksi myös kahta maailmalla käytettävää ohjelmaa (New Forest Parenting Program ja Triple P). Ohjelmien toteutustavoissa on eroja, mutta yleisesti vanhempainohjauksella on positiiviset vaikutukset ADHD-lapseen ja hänen perheeseensä. Tutkimuksissa vanhemmat havaitsivat muutoksia havainnoijia ja opettajia useammin. Vanhemmat kokivat lähes systemaattisesti vanhempainohjauksen parantaneen käytöshäiriö oirehdintaa ja lisänneen vanhemmuuden keinoja, mutta ADHD-oireiston suhteen tutkimustulokset olivat ristiriitaisia. Vanhempainohjauksen tarjonta ja soveltuvuus ADHD:n hoitoon on Suomessa osin puutteellista. Tulevaisuudessa erityisesti vanhempainohjauksen kansallisesti yhdenvertaisiin hoitomahdollisuuksiin tulisi panostaa, esimerkiksi lisäämällä etänä toteutettavia ohjelmia. Vanhempainohjausta tulisi tutkia lisää ADHD-lapsilla, sillä toistaiseksi ohjelmat ovat painottuneet käytöshäiriöiden hoitoon. Ohjelmien tutkimuksessa ja tarjonnassa tulisi huomioida ADHD-oireisto nykyistä paremmin.