Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "VR"

Sort by: Order: Results:

  • Kasteenpohja, Kaisla (2019)
    The aim of this review is to examine current literature on virtual reality exposure in the treatment of social anxiety disorder. It is essential to combine previous research because using virtual reality has been found to be effective in treating other anxiety disorders. In addition, only few people with symptoms of social anxiety disorder seek treatment. Virtual reality exposure could be a cost-effective way to provide treatment for also those who haven’t sought help before. Successful exposure requires sensory inputs which help in guiding attention to a virtual environment. Typically, virtual exposure requires at least a head-mounted display and sound to support visual cues. Additionally, the virtual environment should react to the user’s actions. These methods help in achieving presence, which is also connected to the emotional response caused by the exposure. Presence can be divided into spatial and social presence or spatial presence, involvement and realness. Virtual human beings are constantly evolving, but they are not yet able to produce speech by themselves. This makes virtual exposure to social anxiety disorder technically more difficult compared to other anxiety disorders. On the other hand, delivering virtual exposure might be more efficient and pleasant than in vivo-exposure for both clients and professionals. Current research on effectiveness is promising. It seems that virtual exposure works as well as in vivo-exposure. Virtual exposure causes stronger emotional responses and feelings of presence for those who meet the diagnostical criteria of social anxiety disorder. Virtual exposure attrition rates are not larger than in other types of exposure, and the exposure does not seem to have more adverse effects. However, more neutral research is still needed. Also, the rules for virtual reality research should be unified.
  • Saris, Niklas (2024)
    Syfte: Denna avhandling undersöker effektiviteten av virtuell verklighet (VR) baserade interventioner för att minska stressen bland högskolestuderande. Genom att sammanställa och utvärdera befintliga studier om VR-interventioners påverkan på stressnivåer, syftar avhandlingen att besvara hur effektiva dessa interventioner är, samt analysera vilka specifika typer av VR-interventioner som har använts för att hantera stress och hur dessa skiljer sig åt gällande metodik och resultat. Metoder: Forskningsmaterialet hämtades från databaser som Web of Science, PubMed och Google Scholar med söktermer relaterade till "Virtual Reality", "VR", "Students", "Stress", "Well-being", och "University”. Också referenslistor från relevanta översiktsartiklar användes för att bredda sökresultaten. Resultat och slutsatser: Resultaten visar att VR-interventioner kan lindra stress och förbättra det psykologiska välbefinnandet bland universitetsstuderande. Interventionerna varierar dock i längd, metodik och syfte, vilket påverkar deras generaliserbarhet. Trots lovande resultat krävs ytterligare forskning för att standardisera mätinstrument och interventionsmetoder, vilket skulle förbättra jämförbarheten mellan studier och bidra till en djupare förståelse av VR:s roll i att främja mental hälsa. Framtidens forskning bör inkludera längre studier med randomiserade kontrollerade försök, med en kontrollgrupp, som gör motsvarande aktiviteter som VR försöksgruppen, för att klarlägga effektiviteten jämfört med traditionella interventionsmetoder.