Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ahdistuneisuus"

Sort by: Order: Results:

  • Kepsu, Karoliina (2021)
    Masennuksen ja ahdistuneisuushäiriöiden taustalla saattaa olla useita turvattomaan kiintymyssuhteeseen liittyviä aspekteja aina tilannekohtaisista tunteista ja ajatuksista laajempi mittaisiin ongelmiin vuorovaikutuksellisissa tilanteissa ja ihmissuhteissa ylipäätänsä. Kiintymyssuhdetyyppi käsittää vältteleviä- ja lähestyviä käyttäytymismalleja sekä sisäisiä melko pysyviä malleja muista ja itsestä. Nämä kiintymyssuhteeseen liitetyt keskeiset hallinta-keinot, defenssit, stressinsietokyky sekä ajatukset ja tunteet, jotka heräävät erilaisissa vuorovaikutuksellisissa tilanteissa, saattavat olla depression ja ahdistuneisuuden taustavaikuttajina. Se, miten mallinnamme kiintymyssuhteiden muodostumista aikuisilla vaikuttaa siihen, mihin keskitytään depression ja ahdistuneisuushäiriöiden interventioissa: voiko aikuisella olla useita kiintymyssuhteita ja voiko niihin vaikuttaa? Vaikuttavatko kahden ihmisen kiintymyssuhdetyylit toisiinsa? Jos kiintymyssuhdetyylit voivat muuttua niin, mitkä osat niistä voivat muuttua? Turvaton kiintymyssuhde aikuisiällä näyttäisi luovan laaja-alaisen ja vaikeasti hahmotettavan sosiaalisen ja itsen havainnoinnin ongelman, mikä saattaa ainakin välillisesti vaikuttaa masennus- ja ahdistuneisuusoireistolle altistumiseen.
  • Lehtinen, Aino (2019)
    This review will address how individual symptomology may be used to model a person’s psychological disorder. The discussed disorders are depression, generalised anxiety disorder and social anxiety disorder, which will be discussed separately and as simultaneous compositions of symptoms. Traditionally mental health disorders have been elucidated by dividing them into separate categories. In 2010s network analysis has risen as an alternative method, where the relationship between symptoms is examined in time and visualised as a network. The network analysis viewpoint suggests that psychological symptoms cause each other and that activation spreads through the network via the interactions between those symptoms. Two disorders that occur simultaneously are thought to constitute separate clusters of symptoms, which are united by bridge symptoms that mediate activation from one cluster to another. This review will focus particularly on idiographic, personalised networks. These personalised models aspire to take into consideration all the variation in a person’s symptomology. These models are formulated from occurring symptoms in several points in time, so it is possible to speculate, although not prove, the direction of an interaction between symptoms. The symptoms that affect several other symptoms strongly spread activation all around them when activated, whereas those symptoms that receive several effects from other symptoms particularly often associate with other symptoms. The application of network models to clinical practice is based on this idea. To demonstrate idiographic modelling, two different cases will be considered. In both examples the person is afflicted with both depression and an anxiety disorder, and for each person an idiographic network model is formed. The observation can be made from these cases that the symptoms described as most central in categorical models are not equal to the symptoms in these networks that most maintain its activation. The idiographic networks of the example cases also do not indicate bridge symptoms, but rather the symptoms form a single cluster and maintain each other across disorder category boundaries. The conclusions made from personalised network analyses cannot be generalised to the population or even the same person in other points in time. In addition, conclusions cannot be made about the validity of DSM categories or the concept of comorbidity. Nevertheless, they open windows to the individual variation and complexity of symptomology, which categorical diagnostic classifications cannot consider. From these observations different study questions and designs can be formulated and novel clinical interventions developed.
  • Heinonen, Linda (2022)
    Tavoitteet. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee kognitiivisen kuntoutuksen muotoja ja hyötyjä änkytyksen sekä siihen liittyvän ahdistuneisuuden kuntoutuksessa. Tavoitteena on selvittää, miten kognitiivista kuntoutusta toteutetaan ja miten se vaikuttaa änkytykseen ja psyykkisiin oireisiin. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että änkyttävillä henkilöillä on korostunut riski ahdistuneisuuteen ja jopa 66 prosenttia änkyttävistä aikuisista kärsii ahdistuneisuushäiriöstä. Ahdistuneisuudella on myös huomattu olevan negatiivinen vaikutus puheen sujuvuuden kuntoutustulosten pysyvyyteen. Änkytyksen hallinta- ja sujuvuuden säätelymenetelmät saattavat jopa ylläpitää änkytykseen ja ahdistuneisuuteen liittyvää turvakäyttäytymistä sekä korostunutta itsetarkkailua. Änkytykseen liittyvä ahdistuneisuus vaikuttaa laajasti myös elämänlaadun kokemukseen. Menetelmät. Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin sähköisen aineistohaun avulla Scopus ja Pubmed -tietokannoista. Hakulauseke muodostettiin englanninkielisistä termeistä stutter (änkytys), cognitive OR comprehensive (kognitiivinen tai kokonaisvaltainen) ja intervention (interventio) sekä näiden synonyymeistä ja taivutusmuodoista. Poissulku- ja mukaanottokriteerien perusteella tutkimusaineistoksi muodostui kymmenen vuosina 2010–2021 julkaistua tutkimusartikkelia. Näistä yksi poimittiin mukaan manuaalisesti. Aineisto analysoitiin systemaattisesti. Tulokset ja johtopäätökset. Aineiston kognitiivisissa interventioissa sovellettiin kognitiivis-behavioraalisia menetelmiä psykoterapiassa änkytyskuntoutuksen rinnalla, lasten leikkiterapiassa sekä internetpohjaisissa ohjelmissa. Lisäksi interventioihin lukeutui kognitiiviseen terapiaan liittyvä altistusterapia, elokuvaterapia sekä kokonaisvaltainen änkytysterapiainterventio CSP (Comprehensive Stuttering Program). Interventioissa huomattiin positiivisia vaikutuksia yksilön itsearvioissa ja negatiivisten arvioiden pelossa, asenteissa ja havaitsemisprosesseissa. Lisäksi ahdistuneisuus ja välttämiskäytös väheni ja kokemus elämänlaadusta parani. Vaikutukset änkytyksen määrään ja vaikeusasteeseen olivat vaihtelevia tai niitä ei todettu. Poikkeuksena CSP- sekä altistusterapiainterventioissa änkytyksen todettiin helpottuneen pitkäaikaisesti.
  • Lehto, Minna-Maria (2017)
    This literature review focuses on the diagnostic criteria for selective mutism and its treatment. Selective mutism occurs in 0.3-1 % of the population. Its key features are anxiety and a consistent failure to speak in certain social situations despite speaking in others. The duration of the disturbance is at least one month. In the ICD-10 disease classification it is categorized as a disorder of social functioning with onset specific to childhood and adolescence. In the DSM-5 classification selective mutism is categorized as an anxiety disorder. Its comorbidity with other anxiety disorders, especially social phobia, is high. There are no international treatment recommendations for selective mutism, but individually designed cognitive-behavioral psychotherapy is preferred. If psychotherapy is insufficient, selective serotonin reuptake inhibitor fluoxetine may be considered. It is important to identify selective mutism as it has a major impact on one’s quality of life and ability to function. It also causes social disadvantages and weakens academic capacity and self-esteem. Sometimes selective mutism is interpreted as extreme shyness and the disorder remains undiagnosed. Increasing awareness of selective mutism among those working with the young and families is important in order to identify the disorder and start appropriate treatment as early as possible. Early treatment is important because it can improve the prognosis and reduce the human suffering caused by the disorder.
  • Vierimaa, Vilma (2021)
    The purpose of this review is to describe the relation between emotional dysregulation during childhood and adolescence and development of eating disorders. Childhood emotional issues relate broadly to later psychopathology, and, on the other hand, eating disorders are often associated with emotional dysregulation. Therefore, it is essential to examine the connection between emotional dysregulation during childhood and adolescence and development of later eating disorders. The studies selected for this review are a systematic review and eleven prospective longitudinal studies, three of which are also included in the systematic review. According to these studies difficulties with emotion regulation (such as anxiety, depression, impulsivity) during late childhood and adolescence often precede symptoms of eating disorder and predispose the individual to development of eating disorder. Risk groups that stand out are children and adolescents with emotional issues of anxiety and depression, as well as children and adolescents who have symptoms of anxiety or depression alongside body dissatisfaction or drive for thinness. Additionally, a strong risk factor is simultaneous expression of several emotional difficulties, such as impulsivity and affect reactivity. In conclusion, the study results support the significance of emotional skills both in prevention and recognition of eating disorders as well as in their treatment.
  • Joukio, Jutta (2024)
    Tavoitteet: Ahdistuneisuushäiriöt ovat yleisiä mielenterveyden häiriöitä, joiden ydinoireena on liiallinen pelko tai ahdistus. On esitetty, että yksi ahdistusoireiden kehittymistä selittävä ja oireita ylläpitävä tekijä on toimimaton tunnesäätely. Ahdistuneisuushäiriöihin liittyy usein myös samanaikaisia uniongelmia, ja on mahdollista, että kyky säädellä tunnereaktioita tarkoituksenmukaisesti välittyy unen kautta. Aiemmissa tutkimuksissa erityisesti REM-uni on liitetty tunnetiedon käsittelyyn, mutta sen tarkemmista vaikutuksista tunnesäätelyyn tiedetään vähemmän. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, liittyykö ahdistuneisuushäiriöihin REM-unen muutoksia, ja miten REM-uni tunnesäätelyyn vaikuttaa. Menetelmät: Kirjallisuuskatsauksen lähdemateriaali haettiin PubMed-, APA PsychINFO- ja Google Scholar -tietokannoista hakutermejä ”REM sleep”, ”paradoxical sleep” ja ”polysomnography”, ”anxiety disorder”, ”panic disorder” ja ”phobia” sekä ”emotion regulation”, ”emotion management”, ”emotion control”, ”reappraisal”, ”distraction”, ”suppression” ja ”emotional reactivity”. Tulokset ja johtopäätökset: Kirjallisuuskatsauksen perusteella ainakin yleistyneeseen ahdistuneisuushäiriöön ja paniikkihäiriöön saattaa liittyä REM-unen poikkeavuuksia. Lisäksi on jonkin verran näyttöä siitä, että REM-uni on yhteydessä tunnereaktiivisuuteen ja -säätelyyn, joskin tämän yhteyden yleistyminen ahdistuneisuushäiriöihin on toistaiseksi epäselvää. Tarkempaa tutkimusta unen muutoksista eri ahdistuneisuushäiriöissä sekä REM-unen tunnesäätelyvaikutuksista tarvitaan. Yksi mahdollinen hypoteesi REM-unen, ahdistuneisuuden ja tunnesäätelyn vuorovaikutuksesta on, että REM-unen häiriintyminen voimistaa tunnereaktiivisuutta ja hankaloittaa tunnesäätelyä, mikä edelleen lisää ahdistusta ja voi lopulta johtaa ahdistuneisuushäiriön kehittymiseen. Tieto ahdistuneisuushäiriöiden taustamekanismeista on tärkeää, jotta häiriöitä osattaisiin nykyistä paremmin ennaltaehkäistä ja hoitaa.
  • Snellman, Veera (2018)
    Aims. Stalking is a phenomenon that has various effects on the stalking victim’s life. Previous studies have shown that the effects on the victim may be very heterogeneous. This dissertation will introduce how stalking occurs and the factors that mediate the effects of stalking. The deleterious effects of stalking and cyberstalking are reported. Furthermore, the impact of harmful stereotypes and attitudes on the psychopathology and symptomatology of the victims is examined. However, the interpretation of the results of the studies is not unequivocal due to the methodological challenges, that are considered. Methods. The selection of the studies was executed by performing a literature search from various databases (Finna, PubMed and PsycINFO) on the terms stalking, victimization, and stalking + victimization. Furthermore, a manual search was performed by which studies that were included in meta-analyses were selected if applicable. Results and conclusions. According to the studies selected in this dissertation, the victims of stalking are more likely to suffer from anxiety and depression than non-victims. Moreover, many of the victims report symptoms indicative of post-traumatic stress disorder. In addition, stalking may affect the general, occupational and social functioning of the victims. The victims have reported not being able to go to work or being afraid of social interactions. The effects of stalking may also reflect on the somatic well-being of the victim in that the victims have reported tiredness, insomnia and a loss of appetite. The stereotypes and attitudes regarding stalking may exacerbate the victims’ experience. Blaming the victim or underestimating the victim’s experience may aggravate the effects of stalking, because self-blame has been found to have a negative relationship with depression, anxiety, and post-traumatic stress disorder and increasing self-blame may worsen the situation. By unifying the methodological components of stalking research, the heterogeneity of the studies and the need for specifically aimed therapeutic interventions can be addressed.