Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "kuuro"

Sort by: Order: Results:

  • Kanerva, Viivi (2019)
    Tavoitteet. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kuulovammaisten lasten kielelliset taidot ovat usein ikäodotuksista jäljessä ja kuulovammaisten lasten välillä esiintyy huomattavaa vaihtelua näissä taidoissa. Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella kuulovammaisten lasten epäsanatoiston ja heidän kielellisten taitojensa välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa otettiin lisäksi huomioon se, ovatko erilaiset demografiset ja audiologiset tekijät yhteydessä kuulovammaisten lasten epäsanatoistoon sekä se, miten kuulovammaisten ja normaalikuuloisten lasten epäsanatoistotaidot eroavat toisistaan. Näitä asioita tarkastelemalla tutkittiin, voisiko epäsanatoistoa hyödyntää kuulovammaisten lasten kielellisten taitojen arvioinnissa ja erityisen kielellisen kuntoutuksen tarpeessa olevien kuulovammaisten lasten tunnistuksessa. Menetelmät. Tutkielman tutkimusmenetelmä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Aineistohaku suoritettiin tieteellisiä julkaisuja sisältävissä tietokannoissa seuraavilla hakusanoilla: nonword repetition/imitation, hearing loss, hearing impairment, hearing impaired, hearing aid, cochlear implant, deaf, deafness, language skills ja language acquisition. Hakusanoista muodostui seuraava hakulauseke: (nonword AND (repetition OR imitation)) AND ((hearing AND (loss OR impair* OR aid)) OR "cochlear implant" OR deaf*) AND (language AND (skills OR acquisition)). Lopulliseen aineistoon valikoitui seitsemän tieteellistä tutkimusartikkelia, joissa tutkittiin epäsanatoiston ja erilaisten kielellisten taitojen ja muiden tekijöiden välisiä yhteyksiä sekä vertailtiin kuulovammaisten ja normaalikuuloisten lasten epäsanatoistoa. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielman päätulokset olivat seuraavat: kuulovammaisten lasten epäsanatoisto oli positiivisesti yhteydessä heidän kielellisiin taitoihinsa, demografiset ja audiologiset tekijät eivät olleet voimakkaasti yhteydessä epäsanatoistoon, kuulovammaiset lapset suoriutuivat merkitsevästi normaalikuuloisia lapsia huonommin epäsanatoistossa ja kuulovammaisten lasten ryhmän sisäinen vaihtelu epäsanatoistossa oli suurempaa kuin normaalikuuloisilla lapsilla. Tulokset viittaavat siihen, että epäsanatoistosta voi olla kliinistä hyötyä erityisen kielellisen kuntoutuksen tarpeessa olevien kuulovammaisten lasten tunnistuksessa.
  • Parkkinen, Kaisla (2018)
    Tavoitteet. Tämän tutkielman tarkoitus on perehtyä kuulovammaisten kouluikäisten kokemiin psykososiaalisen hyvinvoinnin ongelmiin sekä kuvailla niiden mahdollisia aiheuttajia viimeaikaisen tutkimuksen perusteella. Aikaisemmissa tutkimuksissa ollaan todettu, että kuulovammaiset henkilöt kokevat enemmän psykososiaalisen hyvinvoinnin ongelmia. Syitä tähän kohonneeseen riskiin kokea psykososiaalisen hyvinvoinnin ongelmia ei vielä tiedetä tarkasti. Menetelmät. Tutkielman menetelmä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkielman aineisto muodostui samalla hakulausekkeella neljästä eri tietokannassa tehdyissä aineistohauissa tammikuussa 2018. Käytetty hakulauseke sisälsi hakusanat mental health, psychosocial, hearing impairment, deaf ja hearing loss. Kaikissa aineiston tutkimuksissa psykososiaalisen hyvinvoinnin ongelmia oli tutkittu Strenghts and difficulties-kyselylomakkeella. Tulokset ja johtopäätökset. Tutkielmani päätulokset ovat, että kuulovammaisilla lapsilla oli kuuleviin ikätovereihinsa verrattuna enemmän psykososiaalisen hyvinvoinnin ongelmia. Nämä ongelmat ilmenivät etenkin kaverisuhteiden ongelmina. Kuulomonivammaisuus sekä henkilön heikko kielellinen taso olivat merkitsevästi yhteydessä kuulovammaisten kouluikäisten kokemien psykososiaalisen hyvinvoinnin ongelmiin. Näillä tekijöillä voidaan nähdä olevan sekä suoria että välillisiä vaikutuksia henkilön psykososiaaliseen hyvinvointiin.