Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "nettikiusaaminen"

Sort by: Order: Results:

  • Kuha-Äärimaa, Mirja (2022)
    Tavoitteet: Kiusaaminen on yleinen ja kärsimystä aiheuttava ilmiö lasten ja nuorten keskuudessa. Tämän katsauksen tarkoituksena on tarkastella nettikiusaamista selittäviä tekijöitä. Katsauksessa pyrittiin selvittämään, miksi lapsi tai nuori kiusaa internetissä. Tarkastellun tutkimuskirjallisuuden avulla selvitettiin, miten persoonallisuuden piirteet ja digitaaliseen kontekstiin liittyvät tekijät selittävät lasten ja nuorten nettikiusaamista.Tavoitteena oli myös selvittää, eroavatko perinteisen kiusaajan ja nettikiusaajan persoonallisuusprofiilit toisistaan. Lisäksi tarkasteltiin digitaalisen kontekstin kiusaamiseen vaikuttavia erityispiirteitä. Menetelmät: Tutkielman aineistona käytettiin kiusaamista ja nettikiusaamista käsitteleviä tutkimusartikkeleja sekä muuta tutkimuskirjallisuutta. Aineistoa haettiin PubMedista ja Google Scholar –tietokannasta. Hakusanoina olivat muun muassa cyberbullying, bullying, bullying and perpetration, cyberbullying and perpetration, online aggression, online hate ja online disinhibition. Tulokset ja johtopäätökset: Tarkastellun tutkimuskirjallisuuden perusteella havaittiin, että nettikiusaajalla on perinteistä kiusaajaa vähemmän sopeutumattomia persoonallisuuden piirteitä. Tutkimuskirjallisuus viittasi siihen, että netissä kiusaavat ovat ainakin nettikiusaamista aloittaessaan perinteisiä kiusaajia vähemmän aggressiivisia. Tarkastellut tutkimukset vahvistivat hypoteesia siitä, että internet ja esimerkiksi sosiaalinen media alentavat kynnystä kiusata. Esimerkiksi kokemus anonymiteetistä internetissä lisäsi todennäköisyyttä kiusata netissä. Myös Online Disinhibition eli taipumus toimia internetissä reaalimaailmaa pidäkkeettömämmin osoittautui nettikiusaamiseen vaikuttavaksi digitaalisen kontekstin erityispiirteeksi.
  • Leppälä, Mira (2020)
    Objective. Cyberbullying affects children and adolescents around the world since today almost everyone has access to the internet. Cyberbullying can be defined as intentional, harmful and repetitive activity via electronic devices or internet, for example bullying via text messages and sharing or sending pictures or videos without permission. Depression is one of the most common mental disorders and it affects the functional ability of people worldwide. Based on current research literature, there seems to be a bidirectional association between traditional bullying and depressive symptoms, meaning that being bullied increases the risk for depressive symptoms and being depressed increases the risk for being bullied. Previous studies have also shown that there are sex differences in this association. Additionally, it is known that depression is more common amongst girls compared to boys. The association between cyberbullying and depressive symptoms has been researched considerably less. This thesis reviews studies on the association between cyberbullying victimisation and depressive symptoms and possible sex differences of this association, in that is the association bidirectional and are there differences between boys and girls. Methods. Studies were included in this thesis, if they assessed the association between cyberbullying victimisation and depressive symptoms and the sex difference of this association. Both longitudinal and cross-sectional studies were included. Results and conclusions. Adolescence cyberbullying victimisation was associated with depressive symptoms. Reviewed studies showed that cyberbullying victims reported significantly more depressive symptoms compared to non-victims and there were tentative results that the more cyberbullying is experienced, the more depressive symptoms there are. There were also tentative results on the bidirectionality of the association, but so far there are few longitudinal studies. Sex differences have also been researched in only a couple of studies so definitive conclusions cannot be drawn on whether the association differs between girls and boys. If cyberbullying victimisation really increases the risk for depressive symptoms, it is ever more important to develop actions against cyberbullying for example as a part of schools’ mental health programmes and further courage parents to supervise adolescents’ internet usage since it is known to reduce the risk for cyberbullying victimisation.