Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "varhainen vuorovaikutus"

Sort by: Order: Results:

  • Katainen, Sallamari (2020)
    Tavoitteet. Lapsen ennenaikainen syntymä on riski lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutussuhteen kannalta. Vanhempien kykyä tukea keskosena syntyneen vauvan turvallisen kiintymyssuhteen muodostumista voivat heikentää vauvan terveyteen liittyvät huolet ja poikkeava viestintä, sekä se, jos vanhemmat eivät voi olla riittävästi läsnä lapsensa luona. Turvallinen kiintymyssuhde, jossa vanhempi vastaa tarkoituksenmukaisesti lapsen tarpeisiin, toimii myöhemmän kehityksen pohjana. Keskoslasten kanssa työskentelevän puheterapeutin on tiedettävä, miten auttaa vanhempia vastavuoroisen vuorovaikutuksen ja turvallisen kiintymyssuhteen rakentamisessa. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittä, mitä menetelmiä sairaaloissa käytetään keskosten ja vanhempien kiintymyssuhteen tukemiseksi ja mitkä niistä ovat osoittautuneet hyödyllisiksi. Menetelmät. Tämän tutkimuksen menetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus. Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Millaisia menetelmiä käytetään sairaaloissa keskosen ja vanhempien välisen turvallisen kiintymyssuhteen tukemiseksi? 2. Mitkä näistä menetelmistä ovat osoittautuneet vaikuttaviksi? Haku suoritettiin Ovid Medline- ja Scopus-tietokannoissa, hakulauseke oli (preterm* OR Infant. Premature) AND (”parent-child relations” OR ”parent-child interaction*”) AND (intervention* OR therap*) AND attatchment*. Lopullinen aineisto sisältää viisi vertaisarvioitua artikkelia vuosilta 2006-2019, jotka käsiteltiin laadullisen soveltavan sisällönanalyysin avulla. Tulokset ja johtopäätökset. Tässä kirjallisuuskatsauksessa kuvattiin viittä menetelmää, joiden yhtenä tavoitteena oli tukea keskoslapsen ja vanhempien välistä kiintymyssuhdetta. Menetelmistä kiintymyssuhteeseen vaikuttivat positiivisesti Early Fatherhood Intervention Program, Parent Participation Improvement Program, muunneltu the Mother-Infant Transaction Program ja kenguruhoito. Video Intervention Guidance -menetelmällä ei havaittu vaikutusta kiintymyssuhteeseen. Tutkimuksissa viitattiin turvallisen kiintymyssuhteen sijaan yleisesti lapsen ja vanhemman väliseen siteeseen ja vanhemman sensitiiviseen toimintaan, joten ensimmäiseen tutkimuskysymykseen ei saatu yksiselitteistä vastausta.
  • Åberg, Veera (2017)
    Preterm children (born before 37 completed weeks of pregnancy) have been shown to have a risk of behavioral and emotional problems. These can occur as a withdrawal, social problems, general anxiety and problems in attention and self-regulation. Preterm birth is a stressful and often unexpected challenge for parents, and it affects to parenting. This thesis examines parenting and early interaction after preterm birth, and their associations with preterm children’s behavioral and emotional problems. Studies shows that parents of preterm children have more mental health problems and stress. Mothers of preterm children seem to be more directive, active, controlling, overstimulating and intrusive. Preterm children are more passive, inattentive and withdrawn, less responsive and display more emotional negativity. Attachment relationships between preterm children and their parents have been shown to be mainly similar than those of full-term children and their parents. Differences in the quality of attachment have mainly been noticed when preterm children in risk groups, for example children with also other neurological risk factors, and their parents have been examined. Parenting is essential for children’s development and psychological well-being, and it is important to understand its role for preterm children in particular. There are little studies about the importance of parenting to preterm children’s behavioral and emotional problems. These studies indicate that parents’ affectiveness, sensitivity, intrusiveness, control, and dyadic synchrony, may affect to children’s behavioral and emotional problems, for example in their anxiety, withdrawn and inhibited behaviors, social competence and self-regulation skills. Studying the subject is important because of preterm births’ effects on parenting and because the special characteristics of preterm children’s development, maturation and early interaction, may restrict possibility to applying general research about parenting to preterm children and their parents. More research is needed to gain wider and more detailed understanding, but based on the current research, it is recommended to support parents’ psychological well-being and the development of a sensitive parent-child relationship after a preterm birth.