Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Stenberg, Susanna"

Sort by: Order: Results:

  • Stenberg, Susanna (2024)
    Tutkimuksellinen opetus ja tutkimuksellisuus oppilaiden suorittamissa tehtävissä ovat tärkeä osa biologian opetusta. Tutkimuksellisuus voi sisältää kokonaisen tutkimuksen, tai vain osia siitä. Tutkimuksellisten työtapojen hallinta on osa opetussuunnitelman mukaista oppimisen arviointia peruskoulussa ja lukiossa. Lukion opetussuunnitelman ihmisen biologian kurssin sisällöissä mainitaan myös pienimuotoisen tutkimuksen toteuttaminen osana oppimisen tavoitteita sekä arviointikehystä. Tutkimuksellinen lähestymistapa tukee ja korostaa oppilaan itseohjautuvuutta ja aktiivista, oma-aloitteista oppimisprosessia ja sen kautta opetusta voidaan myös eriyttää erilaisten oppijoiden tarpeita tukevalla tavalla. Tutkimuksellisten tehtävien ja työtapojen on todettu lisäävän motivaatiota ja parantavan oppimistuloksia. Ihmisen biologian oppimateriaaleissa tutkimuksellisia tehtäviä on todettu olevan lukumääräisesti vähemmän, kuin muissa biologian aihepiireissä. Tässä tutkimuksessa tarkastelluissa oppimateriaaleissa tutkimuksellisia tehtäviä on vähän suhteessa tehtävien kokonaismäärään, osassa materiaaleista ei välttämättä ollenkaan. Tutkimuksellisuuden taso ja eri tasojen edustus vaihtelee jonkin verran oppikirjojen välillä. Tutkimuksellisten tehtävien osuus eri aihekokonaisuuksissa vaihtelee niin aihekokonaisuuksien, kuin myös oppikirjojen välillä, mutta samat aihepiirit jäävät toistuvasti ilman tutkimuksellisia tehtäviä, kun taas muutama aihepiiri erottuu joka oppikirjassa tutkimuksellisten tehtävien runsaammalla lukumäärällä. Osa tehtävistä sisältää tutkimuksellisia piirteitä olematta kuitenkaan varsinaisesti tutkimuksellisia tehtäviä.