Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "tutkiva oppiminen"

Sort by: Order: Results:

  • Lumiaho, Anna (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää maasto-opetuksen toteuttamista yläkoulun biologian opettajien näkökulmasta haastattelemalla opettajia. Tutkimuksessa kartoitettiin, mitä työtapoja opettajat käyttivät maasto-opetuksessa ja miten perusopetuksen opetussuunnitelmassa esitetty vaatimus tutkivasta oppimisesta toteutui. Tutkimuksessa selvitettiin myös opettajien perusteluja maasto-opetuksen käytölle ja maasto-opetukseen liittyviä haasteita. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen aineisto koostui kuuden yläkoulun biologian opettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä, teoriaohjaavalla ja teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Didaktiikan kirjallisuus ohjasi työtapojen luokittelua opettaja- ja oppilaskeskeisiin työtapoihin sekä oppimistavoitteiden luokittelua tiedollisiin, taidollisiin, asenteellisiin ja arvoihin liittyviin oppimistavoitteisiin. Teorialähtöisessä sisällönanalyysissä analyysirunkona toimi peruskoulun opetussuunnitelman taustalla toimiva tutkivan oppimisen malli sekä kansainvälisestä tutkimuskirjallisuudesta peräisin oleva teoria tutkimuksen eri avoimuustasoista, joita ovat strukturoitu, ohjattu ja avoin tutkimustyyppi. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat käyttivät paljon maasto-opetusta yläkoulun 7. ja 8. luokkien ekosysteemiopetuksessa. Opettajien käyttämät työtavat olivat suurimmaksi osaksi oppilaskeskeisiä työtapoja, joissa oppilaiden aktiivinen toiminta ja ryhmissä työskentely korostui. Maasto-opetuksen variaatiossa oli havaittavissa sekä lyhytkestoisia maastokäyntejä yksittäisten oppituntien aikana että myös koko kurssin kestäviä pitkäkestoisia toteutustapoja, joista kahdessa kolmesta toteutui tutkiva oppiminen. Opettajat perustelivat maasto-opetuksen käyttöä autenttisella ja elämyksellisellä oppimisympäristöllä, biologian oppimistavoitteiden saavuttamisella ja erilaisilla oppijoilla. Opettajat toivat esille myös joitakin haasteita maasto-opetuksen toteuttamiseen liittyen mutta haasteet eivät haastatteluiden perusteella estäneet maasto-opetuksen toteuttamista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppilaskeskeisillä työtavoilla toteutettu maasto-opetus sopii hyvin biologian opetuksen toteuttamistavaksi yläkoulussa. Maasto-opetusta voidaan käyttää paitsi muun opetuksen lisänä, sitä voidaan käyttää myös koko kurssin kattavana opetustapana, jolloin tutkivan oppimisen soveltaminen on mahdollista. Tutkimustulosteni perusteella voidaan päätellä, että suuri osa biologian oppisisällöistä on mahdollista käsitellä ja opetussuunnitelman realistiset tavoitteet on mahdollista saavuttaa maasto-opetuksen avulla. Autenttinen ja elämyksellinen oppimisympäristö tukee oppimistavoitteiden saavuttamista.
  • Stenberg, Susanna (2024)
    Tutkimuksellinen opetus ja tutkimuksellisuus oppilaiden suorittamissa tehtävissä ovat tärkeä osa biologian opetusta. Tutkimuksellisuus voi sisältää kokonaisen tutkimuksen, tai vain osia siitä. Tutkimuksellisten työtapojen hallinta on osa opetussuunnitelman mukaista oppimisen arviointia peruskoulussa ja lukiossa. Lukion opetussuunnitelman ihmisen biologian kurssin sisällöissä mainitaan myös pienimuotoisen tutkimuksen toteuttaminen osana oppimisen tavoitteita sekä arviointikehystä. Tutkimuksellinen lähestymistapa tukee ja korostaa oppilaan itseohjautuvuutta ja aktiivista, oma-aloitteista oppimisprosessia ja sen kautta opetusta voidaan myös eriyttää erilaisten oppijoiden tarpeita tukevalla tavalla. Tutkimuksellisten tehtävien ja työtapojen on todettu lisäävän motivaatiota ja parantavan oppimistuloksia. Ihmisen biologian oppimateriaaleissa tutkimuksellisia tehtäviä on todettu olevan lukumääräisesti vähemmän, kuin muissa biologian aihepiireissä. Tässä tutkimuksessa tarkastelluissa oppimateriaaleissa tutkimuksellisia tehtäviä on vähän suhteessa tehtävien kokonaismäärään, osassa materiaaleista ei välttämättä ollenkaan. Tutkimuksellisuuden taso ja eri tasojen edustus vaihtelee jonkin verran oppikirjojen välillä. Tutkimuksellisten tehtävien osuus eri aihekokonaisuuksissa vaihtelee niin aihekokonaisuuksien, kuin myös oppikirjojen välillä, mutta samat aihepiirit jäävät toistuvasti ilman tutkimuksellisia tehtäviä, kun taas muutama aihepiiri erottuu joka oppikirjassa tutkimuksellisten tehtävien runsaammalla lukumäärällä. Osa tehtävistä sisältää tutkimuksellisia piirteitä olematta kuitenkaan varsinaisesti tutkimuksellisia tehtäviä.