Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "http://www.yso.fi/onto/yso/p24097"

Sort by: Order: Results:

  • Lindroos, Stefanie (2018)
    Att använda sociala medier som Facebook, Twitter eller bloggar som nyhetskällor blir allt vanligare. De sociala medierna har blivit plattformar för journalisterna att hitta ämnen, intervjuobjekt, citat och källor av olika slag, vilket lett till en förändrad yrkesroll. Som ett resultat av digitaliseringen och de sociala mediernas frammarsch är journalistens roll som gatekeeper i förändring: hur ska den moderna journalisten bäst nå all den information som den digitala världen i dag bjuder på och sedan snabbast forma om informationen till nyheter som engagerar och intresserar medieanvändare? I den här avhandlingen granskar jag Twitters roll i den dagliga nyhetsrapporteringen vid de två största finlandssvenska redaktionernas, Hufvudstadsbladets och Svenska Yles webbredaktioner. Med kvantitativ innehållsanalys som metod studerar jag förekomsten av Twitter-källor i ett urval artiklar vid respektive webbplats. Jag söker svar på frågorna: vilken typ av källor förekommer i form av Twitter-uppdateringar, vem det är som får uttala sig i dem och inom vilka ämnesområden Twitter främst används som källa i nyhetssammanhang. Avhandlingen bekräftar det tidigare forskning kommit fram till: användning av Twitter som nyhetskälla har blivit ett allmänt fenomen inom journalistiken och trots att användningssätten är många följer källorna lojalt samma mönster gällande ämnesområden och vem det är som får uttala sig. Det blir klart att mediehusen anser att källor av auktoritär karaktär är pålitliga att citera, oberoende om de själva direkt är kopplade till ämnet eller inte. Studien visar också att Twitter verkligen är journalisternas, kändisarnas och politikerna gemensamma nöjesfält: man citerar varandra, tweetar åt varandra och använder varandra för att bekräfta sin egen agenda. Med stor sannolikhet är det en av orsakerna till att en så stor del av ämnena de granskade Twitter-källorna tangerar är politik, sport och samhälle.
  • Bengs, Paul (2019)
    Digitaliseringen har försett medierna med nya utmaningar och möjligheter. Att finnas och synas på sociala medier är vardag i det samtida medielandskapet och olika medier har olika strategier för att lyckas med det. Sportpubliken är en grupp med sina egna karaktäristiska särdrag och trots att det inte finns någon enskild rätt strategi för att nå och engagera denna grupp kan det tänkas finnas vissa faktorer som åstadkommer det på ett mer effektivt sätt. Syftet med denna kandidatavhandling är att undersöka hur public service-bolaget Yles svenskspråkiga sportredaktion som riktar sig till en specifik publik, Yle Sporten, använder sig av Twitter och vilka sportnyheter som är relevanta för publiken på denna plattform. I avhandlingen undersöks detta genom en kvantitativ dataanalys utifrån ett insamlat material bestående av Yle Sportens totalt 319 Twitterinlägg från november 2018. I analysen granskades bland annat sambandet mellan inläggens sportgren och engagemanget som genereras samt sambandet mellan användningen av hashtaggar i inlägg och genererat engagemang. Resultaten visar att vissa grenar, som till exempel handboll och skidsport, genererar ett större engagemang än andra. Dessutom gynnar användningen av hashtaggar inlägg med nästan en måttenhet av engagemang i medeltal. Ur undersökningen framkom också att Yle Sportens Twitterinlägg varierar i form och innehåll. Speciellt engagerande var inlägg om sport som utövas av många finlandssvenskar. Yle Sportens Twitteranvändning kan anses fortfarande bestå av den traditionella en-till-många-kommunikationen i en tid där sociala medier i allt större utsträckning innebär interaktion. Det spelar roll vad beträffar engagemang hurdana Twitterinlägg som publiceras. Med mer eftertanke bakom tweetarna och större hänsyn till statistiken kunde Yle Sporten generera även mer engagemang och därmed locka en större mängd läsare till sina artiklar.