Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by discipline "Journalistik och mediekunskap"

Sort by: Order: Results:

  • Felicia, Aminoff (2017)
    Denna avhandling jämför hur klimatförändringen och klimatpolitiken prioriterades och behandlades i media på 1990 talet jämfört med 2010-talet. Frågan besvaras delvis genom att analysera rapportering i HBL från FN:s klimatmöten 1992, 1997, 2009 och 2015 och delvis genom att sammanfatta tidigare forskning. Studiens hypotes är att klimatförändringen blivit mera accepterad som ett vetenskapligt faktum samt att klimatpolitiken får mera utrymme i media på 2010-talet jämfört med på 1990-talet. Utöver detta analyseras även ett fåtal texter kvalitativt där frågan som besvaras är ”hur förmedlar Hbl:s texter klimatpolitikens betydelse och hur förklarar de vad klimatförändringen är?”. Eftersom klimatförändringen som fenomen är så mångfacetterat och långsiktigt, är det många människor som har en begränsad förståelse för fenomenet. Därmed blir även klimatpolitikens betydelse svår att förstå. Ett vanligt koncept för att beskriva hur mediepublik förstår ett fenomen är gestaltningar eller ramverk. Ett fenomen eller problem inramas enligt sådana allmänt rådande uppfattningar som finns från förut i samhället. Med den kvalitativa analysen försöker jag identifiera dessa gestaltningar för att se hur klimatpolitiken inramas för HBL:s läsare. Resultatet av studien av HBL visar att klimatförändringen fått mera medieuppmärksamhet på 2000-talet än 1990-talet, samt att sättet hur man talar om klimatförändringen tyder på att det blivit mera accepterat som ett problem som definitivt existerar och politiskt kan åtgärdas. Det visar att denna studies huvudsakliga resultat är precis som förväntat. Trots detta finns det ett flertal andra studier som visar att acceptansen och mängden rapportering av klimatpolitiken har varierat stort längs med åren, vilket innebär att mängden klimatrapportering inte ökat linjärt från 1990-talet till 2000-talet.
  • Lindblad, Edit (2018)
    I min kandidatavhandling har jag undersökt hur transpersoner porträtteras i Svenska Yle:s webbartiklar. Jag valde ämnet på grund av att transpersoner under de senaste åren fått allt större medieuppmärksamhet och för att porträtteringen av transpersoner i medier ännu verkar vara ett relativt outforskat område. Analysen är kvalitativ och jag har använt Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som metod. På grund av att metoden innebär läsning på detaljnivå har jag begränsat materialet till sex artiklar. I avhandlingen undersöker jag textnivån och den diskursiva samt den sociala praktiken i enlighet med Faircloughs tredimensionerade modell. Jag har förutom forskningsfrågan även tittat på delfrågor om bland annat hur transpersoner definieras, om tvåkönsnormen är tydlig och om Finlands translagstiftning nämns i artikeln. Finland är det enda nordiska landet som har kvar sterilitetskravet i translagstiftningen och lagen har under de senaste åren fått internationell kritik. De resultat jag kommit fram till är att den binära synen på kön är en tydlig utgångpunkt i majoriteten av artiklarna. Två artiklar utgår däremot från en binär syn på kön men har element i artikeln som gör att den binära synen på kön delvis ifrågasätts. Den binära synen på kön syns tydligast i formuleringar om att någon fötts som ett visst kön. I majoriteten av artiklarna ligger fokuset på personerna vilket gör att samhällets maktstrukturer och normer suddas ut. I en av artiklarna ligger fokuset förutom på personen också på genitalier och könsbekräftande underlivskirurgi. I två artiklar framställs transpersoner som främst mottagande och kännande personer utan makt medan personerna i de resterande artiklarna framställs som både handlande aktörer och mottagare av andras handlingar. Finlands translagstiftning och dess sterilitetskrav nämns i endast en artikel.
  • Swanljung, Magnus (2019)
    Under ett drygt år lät de finländska medierna – och bland dem Svenska Yle – den svenske medborgaren Hassan Zubier åka en medial bergochdalbana, där han först hyllades och sedan fick se sin hjältegloria grusas offentligt på grund av brottsmisstankar som publicerades av medierna. Den här intervjuundersökningen är ett försök att förstå hur några journalister som medverkade till rapporteringen tänkte och resonerade – och hur de tillämpade en delvis motstridig yrkesetik. Den teoretiska bakgrunden till studien är medieetikens inbyggda motsättning mellan deontologisk och en teleologisk etikuppfattning. För journalister innebär medieetiken en balans mellan konsekvensetik och konsekvensneutralitet och de delvis motstridiga yrkesetiska regelverken ger stöd för bägge synsätt. Den här kvalitativa intervjuundersökningen söker svar på tre huvudsakliga frågor: Varför ville journalisterna vid Svenska Yle ge Hassan Zubier så stor synlighet efter terrordådet i Åbo? Hur förhöll man sig till honom som källa? Och hur motiverade man publiceringen av brottsmisstankarna mot honom? För materialinsamlingen används semistrukturerade djupintervjuer. Studien visar att Zubier användes som en motvikt till det islamistiska terrordådet och de främlingsfientliga känslor det väckte i debatten. Samtidigt ledde journalisternas stora exponering av Zubier och deras bristfälliga källkritik till att medierna enligt yrkesetikens pliktetiska påbud upplevde sig tvungna att publicera brottsmisstankarna mot honom. Undersökningen visar också att de medieetiska diskussionerna bara uppstod sporadiskt på redaktionen och att de inte alltid fördes när de etiska reglerna skulle ha förutsatt det
  • Lönnqvist, Sarah (2020)
    Journalistiken genomgår en drastisk förändring i och med digitaliseringen och många av de regler och rekommendationer som tidigare präglat det journalistiska arbetet har förändrats eller upphört att existera. Det här gäller även rubriksättningen, samtidigt som rubrikens betydelse som artikelns skyltfönster enligt flera forskare har förstärkts på webben. För att läsa en artikel räcker det inte längre att bara förflytta blicken nedåt, på webben kräver det ett medvetet klick – och rubriken är allt oftare det enda som avgör huruvida vi väljer att klicka på en artikel eller bläddrar vidare på jakt efter någonting intressantare. I denna avhandling undersöks webbrubrikens roll i ett finlandssvenskt nyhetssammanhang. Studien är en induktiv kvalitativ innehållsanalys av webbrubriker på det finländska public service-bolaget Yles svenskspråkiga nyhetssida svenska.yle.fi. Syftet är att undersöka hurdana språkliga och strukturella likheter som finns i rubriker till artiklar som toppar den dagliga klickstatistiken. Studien kopplar även till det aktuella och omtalade clickbait-fenomenet genom att granska till vilken grad framåtreferering, en egenskap ofta sammankopplad med klickfiske, förekommer bland de insamlade rubrikerna. Den huvudsakliga forskningsfrågan är följande: Hurdana språkliga och strukturella likheter finns det mellan rubriker till artiklar som uppnått flest sidvisningar per nyhetsdag? och kompletteras med följande hjälpfråga: Förekommer framåtrefererande uttryck i de analyserade rubrikerna, och ifall de gör det, på vilket sätt används de? Materialet består av 105 nyhetsrubriker från tidsperioden 1/2018–1/2020 och samlades in i januari 2020. De likheter som kunde identifieras mellan rubrikerna är förekomsten av citat, personnamn, räkneord samt starka och värdeladdade ord. Därtill var en betydande andel av rubrikerna framåtrefererande och både ord- och teckenmässigt av det längre slaget. Resultaten kan tolkas som ett tecken på att läsare oftare tilltalas av personliga, berättande och beskrivande rubriker som gärna inkluderar eller engagerar dem på något sätt. Ett vardagligt och känsloväckande tilltal verkar locka bättre än väldigt sakliga och torra formuleringar. Upptäckterna är i linje med det som även tidigare forskningsresultat påvisar – att webbrubriker också på seriösa nyhetssajter alltmer går mot ett tilltal som tidigare associerats främst med tabloidpressen, en utveckling som antagligen har att göra med den hårdnade konkurrensen samt de sociala mediernas intåg och roll som primär nyhetskälla för allt fler människor. Samtidigt kan resultaten anses avspegla en ökad läsarmedverkan på webben och ett alltmer interaktivt förhållande mellan redaktion och publik.
  • Saarinen, Matilda (2019)
    Ämnet för denna kandidatavhandling är finlandssvenska dagstidningars porträttering av kvinnor av etnisk minoritet. Syftet med studien är att ta reda på hur situationen ser ut för kvinnor av etnisk minoritet i den finlandssvenska dagspressen. Studien har genomförts genom kvalitativ innehållsanalys av åtta artiklar publicerade under tiden 10.9.2018 till 10.10.2018. Artiklarna var publicerade i Hufvudstadsbladet, Åbo Underrättelser, Nya Åland och Vasabladet. I studien har jag valt att analysera endast de artiklar där kvinnor av etnisk minoritet blir intervjuade. Artikeln behövde dock inte explicit handla om kvinnan och där med inte heller vara ett personporträtt. Artiklarna analyserades genom analys av kontext, ordval, känsloladdade ord och artikeln som helhet. Resultatet av studien visade, liksom tidigare studier också har visat, att kvinnor av etnisk minoritet är marginaliserade i den finlandssvenska dagspressen. Resultaten visade även att kvinnorna av etnisk minoritet, i de artiklar som ingick i undersökningen, oftast porträtteras som offer eller personer som gått igenom en svår tid men sedan lyckats ta sig ur det. Kvinnorna kunde antingen ha haft svårigheter i sitt hemland eller med integrationen då de kommit till Finland.
  • Öhman, Malin (2017)
    Papperstidningen är en mycket omtalad medieform som får kämpa för att hålla sig kvar på dagens hårda marknad. Digitaliseringen utmanar papperstidningen och gör att konkurrensen om läsare och prenumeranter blir allt hårdare. Speciellt bland ungdomar minskar intresset för papperstidningen och de är i stället allt mer inriktade på sociala medier. Syftet med de här kandidatavhandlingen är att undersöka unga vuxna österbottningars medieanvändning och syn på papperstidningen och jämföra hur deras medieanvändning stämmer överens med tidningen Vasabladets målgruppsval och framtida satsningar. Vasabladet används som exempel i avhandlingen och chefredaktören intervjuades hösten 2015 för att få en bild av tidningens syn på hur efterfrågan ser ut och vad som enligt dem är värt att satsa på. Resultatet av forskningen som rör Vasabladet visar att de vill satsa på det digitala och utveckla Vasabladet till mer än en papperstidning för att intressera yngre åldersgrupper. Nyberg menar att nya tjänster måste utvecklas, som unga medieanvändare är villiga att betala för. Som datainsamlingsmetod användes semistrukturerad kvalitativ intervju. Sex österbottningar i åldern 18–25 intervjuades hösten 2015, med motivationen att det tidigare har gjorts ingående forskning om tonåringars medievanor men forskning som rör unga vuxna är inte lika vanlig. Som analysmetod användes kvalitativ innehållsanalys och en form av närläsning. Resultatet av intervjuerna med de unga vuxna var någorlunda överraskande och avslöjade en generation unga vuxna som befinner sig i en brytningspunkt mellan digitalt och papper, mellan en gammal och ny medievärld. Mentalt befinner de sig fortfarande i en ideal värld där de hinner och vill läsa papperstidningen dagligen, i verkligheten läser de mycket sällan en dagstidning överhuvudtaget och ännu mer sällan läser de tidningen i pappersformat. Endast en av informanterna läser e-tidningen dagligen. De som har tillgång till e-tidningen läser den ett par gånger per vecka. Avhandlingen undersöker och belyser den här ambivalensen som informanterna befinner sig i, att å ena sidan uppvisa ett intresse för papperstidningen och hoppas på en framtid för den, och samtidigt nästan uteslutande använda sociala medier som nyhetskälla.
  • Kemppainen, Elsa (2017)
    Avhandlingen handlar om identitetsskapande i nya medier. Med narrativitetsanalys analyserar jag hur vloggaren Veronica Verho bygger upp berättelsen om sig själv i fem videor. Vloggaren är en typisk prosumer, en post-millenial medieproducent och -konsument som ser den didigata världen som den verkliga och orienterar sig ohämmat i internetflödet. Verho har på egen hand skaffat sig 200 000 följare bara på Youtube, samtidigt som de traditionella medierna kämpar med dalande användarsiffror. För att hitta mönster i vloggarna använder mig av Algirdas Julien Greimas semiotiska aktantmodell. Med stöd av den söker man strukturer i berättelser genom att leta efter olika roller: sändaren, objektet, mottagaren, hjälparen, subjektet och opponenten. Aktantpositionen är en abstrakt position med hjälp av vilken man kan strukturera narrativ. Avhandlingen innehåller också bakgrund om de diginativa post-millenialerna och hur de använder sig av medier, jag närmar mig ämnet med bland annat Katarina Graffmans forskning som stöd. Efter analysdelen följer en presentation av forskning om identitetsskapande, hur jaget konstrueras i sociala medier. Till sist följer en analys av aktantmodellerna och en reflektion över helheten. En stark jag-aktör blir synlig i aktantmodellerna: en oberoende, humoristisk och modern, men också lite skrytsam vloggare. Jaget är starkt i flera positioner, inte bara i subjektposition. Det är också ett feministiskt ställningstagande, att själv ta kontrollen över hur man porträtterar sig och välja subjektrollen i stället för objektrollen. Aktörens starka tillit till jaget är typiskt, och kanske nödvändigt, för att vloggarna överhuvudtaget ska finnas. Verho är sin egen bästis samtidigt som hon är sin följares dito. Hon förmedlar att du duger som du är med dina brister.
  • Raunio, Lina (2017)
    Syftet med avhandlingen är att undersöka hur public service-mediebolaget Yle porträtterar kvinnor och män i bild på bolagets svenskspråkiga nyhetswebb. Detta eftersom tidigare forskning visat att stereotyp representation av kvinnor och män påverkar tittarens syn på både omvärld och egen identitet och att fortsatt reproduktion av könsstereotypierna i bild upprätthåller en världsbild av manlig dominans. Avhandlingen utgår från representationsteori och feministisk teori, där representationen av kön, könsidentitet, klass, etnicitet, religion och sexuell läggning i medier påverkar självbilden och genom det påverkas patriarkala samhällsstrukturers fortbestånd och förändringen av dem. Metoden är kvalitativ semiotisk bildanalys med stöd av kvantitativ innehållsanalys. Bildmaterialet består av 32 bilder insamlade under 5 dagar. Hela bildmaterialet har analyserats kvantitativt för att hitta mönster i vilka ämneskategorier och vilka kön i bild inom dem som får utrymme på Svenska Yle:s ingångssida. Utav materialet på 32 bilder har 7 utvalda bilder analyserats kvalitativt för att djupare undersöka hur genus porträtteras i bild på ingångssidan. Undersökningen visar att Svenska Yle reproducerar en stereotyp bild av kvinnor och en stereotyp bild av män, där män ofta porträtteras som aktiva makthavare och kvinnor ofta porträtteras som passiva bihang. Männen talar, gestikulerar och gör saker i bild, medan kvinnorna porträtteras i en lyssnande position medan mannen i samma bild för talan. Kvinnor och icke-vita är underrepresenterade i bild på Svenska Yle:s ingångssida, medan vita män är överrepresenterade i alla ämneskategorier. Av bilder med människor i ger Svenska Yle under undersökningsveckan bilder med endast män i bild hela 63 procent av utrymmet, medan bilder med endast kvinnor i bild får 14 procent av utrymmet. En kvinna fick aldrig självständigt vara i bild högst upp på ingångssidan under undersökningsveckan, där fick hon endast vara om hon är i samma bild som en man. Om en kvinna och en man finns i samma bild är det oftast mannen som får uttala sig i rubriken.
  • Sandström, Erik (2017)
    The Information Age has brought enormous changes for journalism. At Svenska Yle the journalism team Grävnavet has specialised in learning new technology for doing Data journalism and Investigative journalism, while also attempting to teach their collegues about new methods and providing them with new content and ideas. Swedish-language news organisations in Finland have, like many others, been struggling to adapt to the Internet era and at the time of the study Grävnavet was the only team focusing on Data journalism. This case study examines the role Grävnavet plays for Swedish-language journalism in Finland through participant observation and a group interview with the journalists in the team. The study shows that the team gained a lot of liberty through specialising in a field that their supervisors didn’t comprehend, while still having to produce results. The team invested a lot of time in fewer projects, attempting to reach larger audiences or creating automated content. The audience was constantly monitored as the team tried to make the content attractive through Data journalism or interactive content. The biggest challenge for the team was writing code. The team members were not programmers, but journalists who had learned to use code in their work. At the same time the team’s working methods and goals were very different from those of the technicians, which complicated their collaboration. The study supports the idea that Data journalism is a useful journalistic method, also in Swedish-language media in Finland. Grävnavet can also be seen as a research and development project, with the aim to develop journalistic working practice. As such, the team can be seen as a cost effective investment in innovation, since they simultaneously provided content.
  • Haikonen, Jonna (2017)
    Bloggar och videobloggar har vuxit i popularitet under det senaste decenniet, och fört med sig nya marknadsföringsmöjligheter för företag. Speciellt populära är temabaserade bloggar och videobloggar, där varumärkesplacering, ett sätt att göra reklam som inte liknar traditionell reklam, oftast förekommer. Bloggar och videobloggar är optimala plattformar för varumärkesplacering på grund av sitt icke-formella och familjära tilltal. Bloggare är även ofta personer som blir beundrade av sina följare, och därför kan varumärkesplacering på bloggar och videobloggar vara en effektiv reklammetod. Syftet med denna avhandling är att undersöka hur kön, inkomster, studieämne samt intresse för och tillit till bloggaren påverkar studerandes förhållningssätt och köpbeteende då det gäller varumärkesplacering på bloggar och videobloggar. Min empiri består av en enkätundersökning som utformats med min teori som bas och tillhörande analyser i statistikprogrammet SPSS. Min teori behandlar bloggars och videobloggars position i mediesfären, reklam i ett föränderligt medielandskap samt varumärkesplacering och dess påverkan på konsumenten enligt tidigare forskning. Resultaten visar att kön, inkomster samt intresse av och tillit till bloggaren var faktorer som påverkade antingen köpbeteendet eller förhållningssättet då det gäller varumärkesplacering på bloggar och videobloggar. Kvinnor visade sig ha bättre koll på vad varumärkesplacering är och vara mer benägna än män att köpa något via varumärkesplacering på en blogg eller videoblogg. Personer med låga inkomster var mindre benägna att köpa något via varumärkesplacering. Dock slutade inkomsterna spela någon roll för köpbeteendet då de blev högre. Intresse av och tillit till bloggaren påverkade också köpbeteendet. Ju högre intresse och tillit, desto mer benägen var en person att köpa något via varumärkesplacering på en blogg eller videoblogg. Förhållningssättet till varumärkesplacering påverkades inte i samma utsträckning av dessa faktorer. Människor litar mera på företags sociala mediekanaler än på reklam och på personliga erfarenheter mera än data. Alternativa reklammetoder kommer antagligen att öka medan traditionell reklam minskar.
  • Myrskog, Johan (2017)
    Cd-skivan är ett format som drastiskt minskat i popularitet sedan on-demand tjänster som Spotify sett dagens ljus. Varför köper och lyssnar människor fortfarande på cd-skivor, trots att det både är smidigare och billigare att konsumera musik online? Den här kandidatavhandlingen består av kvalitativa intervjuer med tre skivsamlare som aktivt köper och lyssnar på cd-skivor. Intervjuerna är strukturerade med inslag av semistrukturerade frågor. Några av de viktigaste aspekterna av varför de intervjuade håller av cd-skivan är dess pålitlighet, att det är en fysisk produkt, samt att artisterna på ett tydligare sätt får betalt för sin musik. Dessutom är de lokala skivbutikerna dem nära hjärtat, en bransch de gärna understöder och ser att lever vidare. Framför allt gillar alla tre att lyssna på albumhelheter vilket är en av cd-skivans styrkor, trots att det också går att lyssna på albumhelheter online. Det verkar dock som att cd-skivan har ett mera personligt värde än vad Spotify eller Youtube har. Ingen av de tre intervjuobjekten ser musik online som ett problem utan snarare som ett komplement till cd-skivan. Tvärtom, några av de intervjuade använder sig mycket av tjänster som Spotify och Youtube för att hitta ny musik som de sedan gärna köper.
  • Björkqvist, Anna (2018)
    Den här kandidatavhandlingen undersöker hur väl en fristående, progressiv redaktion i Egypten lyckas eftersträva objektivitetsidealet i sina artiklar. Materialet består av åtta texter som har producerats av redaktionen Mada Masr. Artiklarna är publicerade mellan juli och oktober år 2017. Syftet med undersökningen är att se hur väl Mada Masr lyckas eftersträva objektivitet samt att reflektera över varför redaktionen i så fall inte lyckas eftersträva objektivitet. För att eftersträva objektivitet ska journalisterna använda sig av de regler som finns för objektiv journalistik och i journalistreglerna. Hypotesen är att Mada Masr inte lyckas eftersträva objektivitet. En orsak kan vara det journalistfientliga klimatet som råder i Egypten. Bland annat låg Egypten på 161 plats av 180 på Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex för år 2017. Därtill räknas landets pressfrihet som väldigt dålig enligt samma index. Avhandlingen analys baserar sig på Deuze (2005) teori om objektivitet. Enligt teorin är en artikel objektiv ifall den är opartisk, neutral, objektiv, rättvis och trovärdig. Därtill används Schudson (2001) definition av objektivitetsidealet. Han definierar objektivitetsidealet som ett moraliskt mål för journalistiken. Det ter sig i form av att journalistiken inte ska rapportera värderingar utan fakta. För att konkretisera Deuzes och Schudsons teorier används journalistreglerna. Analysen utförs i form av en kritisk diskursanalys. Själva analysmetoden bygger på Berglezs (2010) och van Dijks sätt att analysera texter. Därtill används Fairclough (1995) som bakgrund i förståelsen av kritisk diskursanalys. Eftersom analysen använder kritisk diskursanalys så kan undersökningen ta i beaktande också andra faktorer än rent språkigmässiga drag. Analysen visar att Mada Masr i stor utsträckning använder sig av anonyma källor och även vid vissa tillfällen av värdeladdade ord i rubriker och nedryckare. Artiklarna saknar också ofta kommentarer från till exempel statliga organ i fall där staten kritiseras eller har agerat på ett problematiskt sätt. Eftersom samplet är så litet som åtta artiklar går det inte att dra alltför stora slutsatser. Däremot visar analysen att Mada Masr i många fall inte lyckas eftersträva de krav som Deuze (2005) ställer på objektivitet. Framförallt har Mada Masr svårt att eftersträva kraven på trovärdighet och rättvisa.
  • Hietikko, Marko (2020)
    Målet med denna avhandling var att kartlägga skillnader i lagstiftning och journalistkårens etiska regler om källskydd mellan Finland och Sverige. För att kartlägga skillnaderna jämförde jag svensk och finsk källskyddslagstiftning, journalistkårens egna etiska regler i de båda länderna och fyra mediebolags källskyddsregler. På ett mera allmänt plan diskuterar jag i avhandlingen källskyddslagstiftningens historia, journalistiska källor, anonyma källor och behov av källskydd samt källskyddets för- och nackdelar utgående från tidigare forskning. Min jämförelse visar att svensk lagstiftning är striktare, mera omfattande och tydligare angående källskydd än den finska lagstiftningen. Enligt svensk lag är källskyddet journalistens skyldighet. Brott mot källskydd kan leda till fängelsestraff för journalisten. I Finland är källskydd journalistens lagstadgade rättighet, men finska journalister är inte skyldiga att ge källskydd. I Finland är det inte straffbart för journalister att bryta källskyddet. Jämförelsen av branschens etiska regler visar också en klar skillnad. Den svenska journalistkårens publicitetsregler och yrkesetiska regler omnämner överhuvudtaget inte källskydd. De finska journalistreglerna har däremot ända sedan de publicerades för första gången 1968 poängterat skyddet av nyhetskällor. Min tolkning är att den svenska lagstiftningen definierar och reglerar källskydd så strikt och tydligt att det inte finns behov för branschregler om källskydd. Samtidigt orsakar den finska lagstiftningens svagare källskydd, som lämnar större utrymme för tolkningar, ett större behov inom journalistkåren att själv reglera hur och när källskydd ska användas.
  • Björklund, Hanna (2019)
    De senaste åren har barns delaktighet blivit ett ledord för verksamheter med barn som målgrupp. Begreppet har även fått fäste i den nordiska mediebranschen och flera nyhetskanaler där barn medverkar som reportrar och programledare har uppkommit. Mitt syfte med denna studie är därför att undersöka en av dessa nyhetsproduktioner där barn medverkar för att se hur deras delaktighet tar sig uttryck. Produktionen som valts ut är Hajbo Nytt som produceras av det finländska public service-bolaget Svenska Yle. Teoridelen inleds med en presentation av den rådande barnsynen som har lett till idén om barns delaktighet. Möjlighet till delaktighet handlar i det stora hela om möjlighet till inflytande och därför presenteras också Michel Foucaults teorier om makt. Vidare förklaras också Roger A. Harts delaktighetsstege och Harry Shiers femstegsmodell, som är de mest kända modellerna för nivåer av barns delaktighet. Undersökningen utgår från hermeneutik som metodansats eftersom målet är att tolka och förstå barnen som medverkat i Hajbo Nytt och datainsamlingsmetoden är kvalitativa intervjuer eftersom de möjliggör för barnen att berätta om sina erfarenheter av delaktighet i produktionen. Materialet består av tre intervjuer med barn som varit programledare för Hajbo Nytt. Resultaten visade att barnen inte var särskilt delaktiga i förproduktionen (val av ämne, intervjupersoner och manusarbete). Det vill säga de hade inte varit med och bestämt vad avsnitten skulle handla om. Däremot fick de gärna ge idéer om ämnen men det hade ingen av informanterna gjort. De var inte med och skrev manus och hade inte blivit tillfrågade om det. Informanterna var inte heller med och valde ut intervjupersoner. Däremot hade barnen en större grad av delaktighet under inspelningarna. Då fick de ändra manusen vid behov, de intervjuade och fick också hitta på egna frågor att ställa intervjupersonerna. I postproduktionen, det vill säga redigeringsfasen, var inte barnen delaktiga. Slutsatsen blev att produktionen pendlade mellan den fjärde och femte nivån på Harts delaktighetsstege och landade på den tredje nivån i Shiers femstegsmodell. Hajbo Nytt placerade sig därmed i mitten på båda modellerna vilket betyder att det är möjligt för barnen att påverka programmet i viss mån men att de vuxna ändå tar mycket ansvar och fattar flest beslut. Alla informanter ansåg att detta var en lämplig nivå av delaktighet.
  • Tengström, My (2020)
    I den här studien granskas radioredaktörers upplevelser av omodererade personliga lyssnar-sms vid finländska public service-kanalen Radio Extrem. Syftet är att få svar på hur radioredaktörerna vid public service-bolaget Yle:s radiokanal Extrem uppger upplevelsen av lyssnarkontakten där redaktörerna fått osaklig lyssnarrespons i form av omodererade lyssnar-sms. Genom en kvalitativ intervjustudie från år 2012 uppger fyra respondenter varav två är manliga radioredaktörer och två är kvinnliga radioredaktörer hur de upplever och hanterar personliga lyssnar-sms. Studien fokuserar speciellt på hur respondenterna uppger upplevelsen av osakliga personliga lyssnar-sms och presenterar därmed också exempel på tidsmässigt slumpmässigt valda omodererade personliga lyssnar-sms. Studien visar att lyssnarkontakten på det stora hela uppges som något positivt och berikande för radioarbetet, men att osakliga personliga lyssnar-sms pekas ut som problematiska i varierande grad. Det är högst individuellt hur radioredaktörerna uppger att de påverkas och beror på hur de förhåller sig till sin egen roll i offentligheten, hur de hanterar kritik som personer och tidigare erfarenheter av osaklig respons. Två av respondenterna uppger att de påverkas negativt av osakliga lyssnar-sms och att deras arbetsinsats lidit liksom också deras psykiska hälsa. De två andra respondenterna uppger däremot sig själva som hårdhudade personer där de kan distansera sig till kritiken eller till och med sporras och stärkas av osakliga lyssnar-sms. Alla respondenter uppger att ämnet inte diskuteras internt på arbetsplatsen och det råder olika åsikter kring hur mycket kritik en offentlig person bör behöva tåla. De respondenter som uppger sig ha drabbats hårt av osakliga lyssnar-sms efterlyser också förbättringar i form av mera stöd för radioredaktörerna eller möjligheten att moderera lyssnar-sms:en.
  • Östman, Sara (2017)
    I den här avhandlingen analyseras diskursen rädsla för terrorism i Hufvudstadsbladets ledartexter från januari år 2015 till maj år 2017. Undersökningsmaterialet består av elva ledartexter publicerade i Hufvudstadbladet månaden efter attentatet mot satirtidningen Charlie Hebdo den 7 januari 2014, månaderna efter attentatet i Nice den 16 juli 2015, attentatet i Berlin den 19 december 2016, attentaten i S:t Petersburg den 3 april 2017 och i Stockholm den 7 april 2017. Attentaten som valts för studien är inte de enda som ägt rum i Europa under tidsperioden i fråga, utan valdes för att de tros markera vändpunkter i den offentliga diskussionen om terrorism och hotet om terrorism i Europa. Diskursen “rädsla för terrorism” är en precisering av David L. Altheides studie om rädsla som diskurs i nyhetsrapportering. Altheide framhäver att begreppet terrorism ofta kan förknippas med rädsla som diskurs i nyhetsrapportering. Syftet med avhandlingen är att jämföra ledartexterna över tid och se om diskursen rädsla för terrorism förändras, upprätthålls eller möjligen förstärks under en tidsperiod som utmärkts av en ökning av attentat som är offentligt definerade som terrorbrott i Europa. Metoden som används är Norman Faircloughs trestegsmodell för kritisk diskursanalys, i vilken det ingår en lingvistisk analys av texterna samt analys av texternas diskursiva praktik och sociokulturella kontext. Resultaten visar att diskursen rädsla för terrorism är konstant närvarande i Hufvudstadsbladets ledartexter efter attentatet mot Charlie Hebdo och attentaten i Nice, Berlin, S:t Petersburg och Stockholm samt att texterna kan anses bidra till att upprätthålla diskursen i fråga. De små skillnader som finns när texterna jämförs över tid är att det inte ges lika mycket fokus åt terrorattacker i Hufvudstadsbladets ledartexter under år 2017 jämfört med år 2015 och 2016, men att en allmän känsla av hopplöshet uttrycks till högre grad i texterna från 2017 jämfört med de andra åren. Det är svårt att avgöra om skilnaderna beror på en förändring i rapporteringen av terrorism eller om resultaten påverkas av vilka tidsperioder och attentat som valts ut för studien. En utförligare studie där flera tidsperioder beaktas kunde ge en tydligare bild av hur diskursen rädsla för terrorism uttrycks i Hufvudstadsbladets nyhetsrapportering.
  • Kjellman, Martin (2018)
    Sedan internet blivit en etablerad del av människors vardag utspelar sig stora delar av det offentliga samtalet på andra ställen än i de traditionella mediekanaler som tidigare haft en nyckelposition. Syftet med avhandlingen är att erbjuda en ingång till hur en så kallad kvantitativ kulturjournalistik, med hjälp av attitydanalytiska metoder, kunde spela en roll i att bevaka detta nya, utspridda offentliga samtal. Med utgångspunkt i den ständigt växande datajournalistiken kartläggs de rådande förutsättningarna för att i journalistiskt syfte avgöra attityden i texter med hjälp av automatiserad attitydanalys. I avhandlingen testas också Python-baserade programmet Textblobs kapacitet som verktyg för attitydanalys. I testerna används ett material bestående av drygt 3000 musikrecensioner ur boken Rock Albums of the '70s: A Critical Guide. Kartläggningen visar att attitydanalys är ett forskningsområde som har potential att stödja kvantitativ kulturjournalistik. Samtidigt existerar det fortfarande tekniska hinder för attitydanalys, såsom svårigheten att hantera naturligt språk algoritmiskt och risken för diskrepans mellan det textmaterial som används i tester och det som undersöks i praktiken. Det gör att attitydanalys ännu inte kan garantera att journalistikens trovärdighet ökar, vilket innebär att kvantitativ kulturjournalistik inte fyller alla krav som ställs på datajournalistik. Testerna av Textblob visar att programmet inte presterar på en nivå som journalistisk tillämpning skulle kräva. Det som ändå talar för Textblob är dess öppna källkod som gör det möjligt för vem som helst att modifiera och därmed förbättra programmet enligt sina egna behov. Den här avhandlingen ger en fingervisning om hur kulturjournalistiken kan röra sig i riktning mot datajournalistik, i synnerhet hur attitydanalys kan tillämpas inom journalistik. Framtida forskning bör fokusera på att undersöka olika webbskrapningsmetoder för insamling av texter från det utspridda offentliga samtalet, samt på att utföra tester med olika typer av attitydanalysmetoder (till exempel stödvektormaskiner, en textklassificeringsmetod vars prestation förbättras med maskininlärning) och olika typer av textmaterial.
  • Berghäll, Camilla (2018)
    Den här avhandlingen handlar om hur representationen av kvinnliga och manliga ledare inom företagsvärlden ser ut i ett urval artiklar i Finlands största dagstidning Helsingin Sanomat. Syftet med avhandlingen är att granska hur representationen av kvinnliga och manliga företagsledare konstrueras i ett urval tidningsartiklar, och hur representationerna skiljer sig från varandra. Studien är kvalitativ och metoden är närläsning. Materialet består av sex artiklar ur Helsingin Sanomat. Texterna analyseras utifrån genre, placering i tidningen, bildsättning och teman. Genrerna i materialet är nyheter, personporträtt och hybrider av nyhet och personporträtt. Teman som framkommer i materialet är huvudpersonens karriärbakgrund, huvudpersonen som företagsledare och huvudpersonen i rollen som företagsledare. Resultatet visar att kvinnliga och manliga chefer representeras på olika sätt i materialet. Kvinnorna ler medan männen är allvarliga, männen porträtteras ledigt med undantag för en manlig huvudperson, medan kvinnorna beskrivs ha fått kämpa för att nå sin position. De kvinnor som är huvudpersoner i materialet är alla exempel på genusundantag, de har uppnått ledarpositioner och kämpat sig fram i en mansdominerad bransch. Kombinationen av familjeliv och karriär är en fråga som diskuteras i en av de sex artiklarna i materialet, och det är en artikel där huvudpersonerna är två kvinnor. Slutsatsen är att representationen av kvinnliga och manliga chefer som nyhetssubjekt i materialet inte skiljer sig från tidigare forskningsresultat. Materialet består trots allt av totalt bara sex artiklar, så det går inte att dra några allmängiltiga slutsatser utifrån det.
  • Nummenmaa, Märta (2019)
    Medieinnehåll, såsom texter och fotografier, kan bidra med stereotypa normer gällande kön och genus. Genom att synliggöra dessa normer kan man förhoppningsvis åtgärda reproduktionen och spridningen av dem i medier. Syftet med denna avhandling är att undersöka hur tidningen Hufvudstadsbladet (HBL) porträtterar män och kvinnor i fyra bilder. Avhandlingen utgår från att det finns skillnader i hur män och kvinnor porträtteras i bild och därför görs en jämförelse mellan könen i totalt fyra fotografier. Bakgrunden till avhandlingen har att göra med forskning om att kvinnor är underrepresenterade i nyheter och att männen tenderar att få dominans och makt i sättet hur de porträtteras. Mängden finländsk forskning i ämnet är bristande och därför har jag valt att fokusera på sättet hur män och kvinnor porträtteras på i stället för mängden synlighet de får – ett område som är relativt välutforskat både globalt och i Finland. Metoden för utförandet är bildanalys. Materialet består av fyra fotografier från år 2018 som insamlats från HBL:s webbplats, hbl.fi. Samtliga fotografier är tagna av sammanlagt tre fotografer som arbetar vid HBL och fotografierna är nya – det är alltså inte fråga om arkivbilder. Bildmaterialet analyseras kvalitativt skilt för sig och jämförs sedan med varandra för att hitta mönster i porträtterandet av de två binära könen, män och kvinnor. Materialet är fördelat jämnt så att nyhetssubjektet i två av fotografierna som analyseras är kvinnor och i de övriga två fotografierna är nyhetssubjekten män. Analysen utförs genom att jämföra fotografier av en kvinna och en man där de har en liknande position. Två fotografier av nya verkställande direktörer jämförs med varandra där den ena vd:n är en man och den andra kvinna. I de två andra fotografierna är de fotograferade experter – en man och en kvinna. Undersökningen visar att det finns en tydlig skillnad i hur könen porträtteras i dessa fyra fotografier, trots att nyhetssubjekten har en liknande position. HBL reproducerar en stereotyp bild av män och kvinnor i de här fyra fotografierna – männen uppfattas som mäktiga, starka och viktiga personer som är upptagna med annat, medan kvinnorna porträtteras som mer mottagliga och vänliga personer som söker kontakt.
  • Helaskoski, Mi (2018)
    Layouten utgör den visuella ramen för innehållet på en tidningssida. Dess uppgift är att ge struktur och en tydlig hierarki åt det journalistiska innehållet och ledsaga läsaren i tidningen. Dessutom är layout en viktig del av tidningens visuella varumärke. Syftet med denna avhandling är att presentera och analysera visuella element hos Hufvudstadsbladet (Hbl) och Helsingin Sanomat (HS) samt jämföra de två tidningarnas layoutregler med ett urval av handbokslitteratur. Fyra nummer av vardera tidningen granskas. De element som jämförs med handböckerna är sidbotten (spalter och moduler), artikelmallar och nyhetsplacering, typografi, avdelningsfärger och logotyper samt förstasidan. Elementen har valts ut med stöd i tidigare forskning om dagstidningslayout och också på basis av handböckernas upplägg. Studien baserar sig på en deskriptiv innehållsanalys av materialet, där de visuella elementen först presenteras och beskrivs och sedan jämförs med handbokslitteratur i analysavsnitten. Resultaten visar att Hbl:s och HS:s lösningar till stora delar stämmer överens med de riktlinjer som handboksförfattarna stakat ut. Viktiga nyheter har stora rubriker i fetstil, de placeras högt upp på sidan och i början av tidningen. Båda tidningarna använder ett antikvatypsnitt i brödtexten, vilket rekommenderas, men har för smala spalter för optimal läsbarhet. Avdelningsfärgerna är rätt lika hos Hbl och HS, men varumärkesfärgerna som tidningarna använder i sina logotyper är mycket olika. Hbl använder en modern orange färg som lätt fångar uppmärksamheten, medan HS förlitar sig på en trygg och tillförlitlig mörkblå nyans. Man kan dra slutsatsen att tidningarnas layoutregler inte märkbart avviker från handbokslitteraturen. Den här avhandlingen är en överblick av dagstidningslayout i Finland, ett ämne som det inte ännu finns mycket forskning om. Uppsatsen baserar sig till stora delar på Hannu Pulkkinens, Pekka Mervolas och Richard Flomans forskning. Kandidatavhandlingen har ett begränsat upplägg, men temat erbjuder många möjligheter till vidare forskning med ett större material och ett tydligt kvantitativt eller kvalitativt fokus.