Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ålgars, Emma"

Sort by: Order: Results:

  • Ålgars, Emma (2018)
    I den här avhandlingen behandlas mångprofessionellt samarbete och koordinerande ledarskap i ett mångprofessionellt arbetsteam. Syftet med avhandlingen är att reda på vilka möjligheter och utmaningar det finns med ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap i praktiken. Arbetet avgränsas till servicen för barn, unga och deras familjer. I den teoretiska referensramen behandlas begreppen mångprofessionellt samarbete, koordinerande ledarskap och D’Amours et al. (2008) modell för utvärdering av ett mångprofessionellt samarbete. Avhandlingen är en kvalitativ innehållsstudie av deduktiv typ, där analysen har sin utgångspunkt i en modell. D’Amours et al. (2008) modell används som analysram för det empiriska materialet som är ett insamlat material från Esbo stads enhet för familjesocialarbete och den initiala bedömningsgruppen. Materialet består av mötesprotokoll och sammanställt material över verksamheten. Materialet analyseras utgående från tio indikatorer som sedan delats in i fyra olika kategorier. Materialet analyseras sedan utifrån tre olika nivåer som visar hur bra samarbetet fungerar. Analysen visar att ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap i det mångprofessionella arbetsteamet inte fungerar helt problemfritt. Faktorer som utmanar samarbetet är bl.a. svag växelverkan, icke-fungerande utbyte av information samt svagt ledarskap. Ett koordinerande ledarskap fungerar endast om det är väl planerat och förmännen har ett intresse för ett samarbete. De möjligheter som kommer fram är bl.a. att man kan erbjuda en mer jämlik och konsekvent service samt göra en grundlig kartläggning av klientens situation. Det finns också möjlighet till konsultation och till användningen av varandras kunskap. För att ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap ska fungera krävs det gemensamma målsättningar och ett förtroende för varandra.