Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Ala-Ketola, Anna"

Sort by: Order: Results:

  • Ala-Ketola, Anna (2018)
    Målet med denna litteraturstudie är att beskriva hur intrycksstyrning på sociala medier sker, vilka intrycksstyrningens bakomliggande motiv är, samt vem målgruppen för intrycksstyrningen består av. Därtill diskuteras begreppet ”personligt varumärke”, som har en stark anknytning till både intrycksstyrning och interaktionen på sociala medier. Studiet baserar sig på forskning och avhandlingar kring sociala medier och interaktion som sker inom dem. Den teoretiska delen baserar sig på Erving Goffmanns dramaturgiska teori (1965) genom hela avhandlingen. Enligt studien kan Goffmans dramaturgiska teori tillämpas även på interaktion som sker på sociala medier, och att motiven att delta i livet på sociala medier är de samma som i livet utanför dem. Det finns dock skillnader mellan det sociala livet på internet och det sociala livet utanför det, bland annat kan individen inte alltid vara medveten om vem som kan följa med hens liv på sociala medier och hur denna okända publiken tolkar hens aktivitet. Individens fotspår på sociala medier kan även leda till att hen medvetet eller omedvetet skapar sig ett personligt varumärke, vilket i sin tur kan inverka på hennes position på arbetsmarknaden. Slutsatsen är att Erving Goffman, vars teori om intrycksstyrning skapades långt före sociala medier, kan till största delen beskriva både processerna bakom interaktionen på sociala medier, samt skapandet av ett personligt varumärke.