Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Huhtamies, Marta"

Sort by: Order: Results:

  • Huhtamies, Marta (2018)
    Syftet med avhandlingen är att utgående från tidigare forskning undersöka om och i så fall hur sociala medier påverkar den empatiska förmågan. Det har forskats separat kring både empati och kring sociala medier, men sambandet mellan dem har fått mindre uppmärksamhet. Sambandet mellan empati och sociala medier är ett angeläget ämne och relevansen ökar ständigt i och med att sociala medier har blivit ett etablerat sätt att umgås. Avhandlingen är en litteraturstudie som presenterar centrala socialpsykologiska teorier om empati och sammanför studier om sociala mediers negativa och positiva effekter på den empatiska förmågan. Resultaten visar att sociala medier påverkar beteendet och den empatiska förmågan. Kopplingen mellan sociala medier och empati är ett komplext fenomen, men det går att särskilja olika komponenter inom sociala medier som påverkar den empatiska förmågan på olika sätt. Resultaten visar att sociala medier har en negativ effekt på den kognitiva empatin och det minskar förmågan att bedöma och tolka andras känslor kritiskt, men en positiv effekt på affektiv empati och känslobaserade reaktioner. Avhandlingens resultat tyder på att beaktandet av empati kommer att vara en stor utmaning vid den fortsatta utvecklingen av sociala medier eftersom sociala medier ständigt förändras och det ställer krav på att hitta nya sätt för att uttrycka och uppfatta empati. Empati är grunden för alla mellanmänskliga relationer och därför kommer det i framtiden att vara allt viktigare att fokusera på metoder som stöder och framkallar empatisk kommunikation på sociala medier. Det som sker virtuellt har konkreta konsekvenser som avspeglar sig på livet utanför de sociala medierna.