Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Kuronen, Roni"

Sort by: Order: Results:

  • Kuronen, Roni (2018)
    Utvecklingen av internet under de senaste tio åren har orsakat att idrottsklubbars egen kommunikation på sociala nätverkstjänster och deras webbplatser blivit en allt viktigare del av klubbarnas marknadsföring. Syftet med undersökningen var att se hur väl inhemska ishockeylag kommunicerar med sina supportar på sociala nätverkstjänster och på sina webbplatser, i jämförelse med ett antal nordamerikanska lag från NHL. Från den inhemska ligan undersöktes IFK Helsingfors, Kärpät, TPS och Tappara. Från NHL undersöktes Boston Bruins, Winnipeg Jets, Vegas Golden Knights och Minnesota Wild. Tjänsterna som beaktades var Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Snapchat, klubbarnas egna mobilapplikationer och webbplatser. Studien genomfördes genom att följa hur ishockeyklubbarna använder sina webbplatser och konton på sociala nätverkstjänster under en två veckor lång period (9–22.4.2018). De sociala nätverkstjänsterna och webbplatserna kodades om till separata enheter där enheternas egenskaper fungerade som variabler. En kvantitativ innehållsanalys gjordes över resultaten. Undersökningen visade att det finns skillnader i klubbarnas kommunikation. De största skillnaderna mellan de inhemska och nordamerikanska klubbarna uppstod i användningen av Snapchat och i skapandet av innehåll till den egna webbplatsen. Bland de övriga enheterna fanns inte lika stora skillnader. De inhemska klubbarna använde sammanlagt 61,5 procent av de möjligheter som beaktades i undersökningen. Motsvarande siffra för NHL-klubbarna var 80 procent.