Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Lindholm, Karen"

Sort by: Order: Results:

  • Lindholm, Karen (2024)
    Syftet med studien var att granska skillnaderna i Pekka Haavistos och Alexander Stubbs retoriska kommunikation på det sociala mediet Tiktok inför presidentvalet. Tiktok är en relativt ny applikation som lanserades i västvärlden 2016. Tiktok har blivit mycket populär bland unga och 71 procent av Tiktoks användare är under 34 år gamla, exclusive minderåriga. Den retoriska kommunikationen består av tre metoder för att övertyga sin publik, etos, patos och logos. Etos refererar till talarens trovärdighet samt den tillit och trygghet som talaren väcker hos publiken, patos engagerar känslor och logos använder förnuftiga sakargument. Jag studerade skillnaden i videor publicerade på Tiktok av Pekka Haavisto och Alexander Stubb under tidsperioden 17 januari till 23 januari. Studien består av en kvalitativ innehållsanalys av det presidentkandidaterna säger i videorna och vilka ämnen de väljer att lyfta upp. Videorna kategoriserades antingen som etos, patos eller logos, beroende på temat som presidentkandidaterna valde att lyfta upp i sina videor. Resultaten visar att båda presidentkandidaterna använder sig främst av patosargument, men Alexander Stubb använder patosargument i en mycket större utsträckning än Pekka Haavisto, som använder sig mycket jämnare av alla tre argumentationsformerna.