Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "Salonen, Anette"

Sort by: Order: Results:

  • Salonen, Anette (2018)
    Organisationer kan ha välstrukturerade verksamheter och strategier, men deras viktigaste resurs är människorna inom organisationen, de anställda. För att de anställda ska trivas, jobba effektivt och ha intresse för att stanna kvar, strävar man efter organisatoriskt engagemang. Med organisatoriskt engagemang avses relationen som individen har till sin arbetsplats. Det psykologiska bandet påverkar hur motiverad den anställda är och hur individen identifierar sig med organisationens värderingar. Då den anställda känner sig sammansvetsad med organisationen kommer hen också att bli mera engagerad och prioritera sin anställning. Syftet med denna studie är att se hur individens identifikation och motivation på arbetsplatsen påverkas av starkt organisatoriskt engagemang. Tidigare forskning visar att organisationer gynnas av den starka relationen och därför intresserar jag mig för individens perspektiv i fenomenet. Studier visar att organisatoriskt engagemang ofta påverkar personalomsättningen och de anställdas trivsel på arbetsplatsen. Med identifikation och motivation i samband med organisatoriskt engagemang syftar jag på hur individen upplever organisationens värderingar och mål som sina egna samt hur mycket individen är redo att jobba för dessa gemensamma mål. Avhandlingen kommer också att behandla organisationens ansvar och beskriva vad organisationer kan göra för att befrämja en stark relation. Resultaten visar att en anställd som engagerar sig och är motiverad i sitt arbete oftast kommer att trivas bättre i sin anställning. Organisatoriskt engagemang kan dock också bli skadligt då det går för långt eller man anknyter av ångestladdade skäl. Sammanfattningsvis blir individen mer motiverad och identifierar sig starkare med arbetsplatsen om organisationen har möjlighet att ge individen önskat stöd. Det är viktigt att skapa en hälsosam relation till organisationen för att organisationen och individen gynnas på önskat sätt. För att uppnå detta, läggs det stort ansvar på organisationens ledning, som bör ge sina anställda verktygen för att bygga upp en stark relation till arbetsplatsen.