Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Author "von Schoultz, Katja"

Sort by: Order: Results:

  • von Schoultz, Katja (2019)
    Syftet med denna litteraturgenomgång är att på basis av tidigare forskning beskriva på vilka olika sätt man skapar mellanmänskligt förtroende inom organisationer. Förtroende definieras som ett psykologiskt tillstånd där man accepterar sårbarhet på basis av positiva förväntningar av en annan persons avsikter eller beteende. Förtroende är viktigt inom många delområden i det sociala livet men det har även en viktig roll inom organisationer. Att undersöka förtroende inom organisationer har blivit populärt på sistone då studier visat att förtroende påverkar bland annat arbetseffektivitet och produktivitet, samt känslan av arbetstillfredsställelse. Förtroendeskapandet i denna studie undersöks i ljuset av tre teoretiska referensramar: McAllisters emotionella och kognitiva förtroende, Lewickis och Bunkers tre förtroendenivåer, och Mayers, Davis och Schoormans tillförlitlighetsfaktorer. Resultaten i den här studien visar att förtroendeskapandet inom organisationer domineras av tre huvudperspektiv: dubbelprocessinriktningen, transformationsinriktningen och karaktärsinriktningen. En del forskare anser att förtroende skapas genom kognitiva eller känslobaserade processer. Andra anser att det skapas stegvis på basis av förtroendets grundförutsättningar genom olika förtroendenivåer och det sista perspektivet hävdar att förtroende skapas genom tillförlitlighetsbedömningar av den andra personen. Avhandlingen påvisar att förtroendeskapandet är en mycket komplex process och att man kan se på processen ur många olika perspektiv. Avhandlingen lyfter således fram vikten av nyanser och kontext i förtroendeforskningen.