Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Åbo Underrättelser"

Sort by: Order: Results:

  • Backas, Johan (2020)
    Åbo Underrättelser har i likhet med många andra mediehus brottats med att hitta en fungerande affärsmodell de senaste 20 åren. Nya aktörer på internet har tagit över en stor del av annonserna medan många människor inte vill betala för material på nätet, även om nya medietjänster som till exempel Netflix och Spotify i viss mån förändrat attityderna. Med den här avhandlingen har jag forskat i vad som kunde ge tidningen Åbo Underrättelser flera betalande digitala prenumeranter. För att ta reda på det har jag valt att intervjua fyra personer som läser de gratisartiklar som ÅU publicerar på sin webbsajt, men som inte betalar för att få ta del av allt innehåll. För att hitta dessa fyra personer använde jag ÅU:s egen Facebooksida, där jag bad intresserade ta kontakt. Respondenterna lottades ut och för besväret fick de en ÅU-prenumeration i sex månader. Värt att nämna är att jag själv jobbar på ÅU. Det kan ha inverkat på respondenternas svar, men min bedömning är att det inte gjorde det i väldigt stor omfattning åtminstone. Intervjuerna utfördes på grund av coronaepidemin per telefon. Målet har varit att få reda på hurdant material icke-prenumeranterna önskar sig för att kunna tänka sig att bli prenumeranter. Tyvärr kan jag inte påstå att jag kom på ett entydigt svar på den frågan, vilket kanske inte heller var att vänta. Orsakerna till att respondenterna inte prenumererar på ÅU är individuella och skiljer sig från varandra. Några röda trådar gick det ändå att finna. Bland annat tyckte flera av dem att de hittar ungefär motsvarande artiklar på andra håll, till exempel på Svenska Yle. Själva priset på en prenumeration, den billigaste kostar 10 euro i månaden, verkade inte övermäktig för respondenterna även om studerandena påpekade att de inte har råd med så många fasta månadsavgifter. Flera av respondenterna påpekade också att det borde vara enklare att testa på ÅU den första månaden, så kanske flera skulle göra det och fastna. Arbetet fortsätter alltså, både på ÅU och andra mediehus, med att hitta den gyllene formeln för att locka till sig flera prenumeranter.