Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "ålder"

Sort by: Order: Results:

  • Piippo, Emmi (2019)
    Syftet med avhandlingen är att ta reda på hur åldern påverkar den politiska mediekonsumtionen och valet av mediekanalen bland svenskspråkiga i Finland. Avhandlingen söker efter samband mellan ålder och politisk mediekonsumtion, och analyserar ifall åldern är en signifikant faktor. Det behövs information om den politiska mediekonsumtionen för att den politiska informationen kan nå alla åldersgrupper. Data är kvantitativa och resultaten presenteras i olika grafer, tabeller och analyser. Resultaten syftar på att politiska mediekonsumtionen ökar med åldern. Dessutom finns det skillnader mellan de olika åldersgrupperna beträffande mediekonsumtion och det kan även konstateras att det finns samband mellan ålder och val av mediekanal. Dagstidningar är den populäraste mediekanalen i alla åldersgrupper. Resultaten påvisar att i dagens läge så används medier allmänt mer i de äldre åldersgrupperna. Sociala medier är dock undantaget där de yngsta är de mest aktiva användarna. Från resultaten kan det även avläsas att den politiska mediekonsumtionen ökar ju äldre man blir.
  • Korppi, Maiju (2022)
    Denna avhandling undersöker könsbaserat väljarbeteende (gender-based voting). Det syftar till att en väljare röstar på en kandidat av sitt eget kön. Könsbaserat väljarbeteende påverkar valresultaten i Finland. Valsystemet i Finland är optimalt om man vill undersöka könsbaserat väljarbeteende. Trots detta finns det en forskningslucka angående ämnet i Finland och världen. Tidigare har manliga kandidater röstat huvudsakligen på manliga kandidater, medan kvinnliga väljarnas röster har fördelats jämnare mellan könen. Under riksdagsvalen 2019 skedde det en stor förändring angående könsbaserat väljarbeteende. Klyftan mellan könen som under riksdagsvalen 2007 till 2015 varit ungefär 20 procent minskade drastiskt till endast 4 procent. Med hjälp av tidigare forskning granskar jag hur könsbaserat väljarbeteende har utvecklats under tidsperioden 2007 till 2019 i Finland. Eftersom de flesta studier fokuserar sig på denna tidsperiod har jag även valt att avgränsa avhandlingen till den. I avhandlingen har jag valt att undersöka könsbaserat väljarbeteende med hjälp av följande faktorer: andelen kvinnliga kandidater i riksdagsval; andelen kvinnliga ledamöter i riksdagen, val av parti; och ålder. I min analysdel ingår det även en jämförelse kring hur stor roll kandidatens kön har i riksdagsval. Faktorerna ger mig en djupare förståelse av hur könsbaserat väljarbeteende har utvecklats mellan åren 2007 och 2019. Som metod tillämpar jag kvantitativ textanalys.
  • Nouro-Ståhle, Julia (2020)
    Användningen av online-metoder i valkampanjer blir allt vanligare på grund av den teknologiska utvecklingen och väljarnas förändrade valbeteende. Förut röstade väljarna i första hand på basis av parti, numera röstar de i första hand på en specifik kandidat. Ett av sätten att driva online-kampanjer är att vara aktiv på sociala medier, vilket redan mycket används i USA. Tidigare finsk forskning har visserligen visat att finländska kandidater inte är väldigt aktiva på sociala medier trots de goda förutsättningarna som vårt samhälle skulle ha för aktivare online-kampanjer. Mitt syfte med avhandlingen är att studera hur åldern påverkade användningen av sociala medier i förandet av valkampanjer i riksdagsvalen år 2019. Studien vill se ifall det finns en koppling mellan användningen av sociala medier i valkampanjer och ålder, eftersom det kan visa den utveckling som framtida valkampanjer har. Som material användes de nominerade kandidaternas svar från enkätundersökningen ”Finlands riksdagsvalskandidatundersökning 2019” angående användningen av olika sociala medier och hur viktiga plattformarna ansågs vara. Resultaten visade att majoriteten av kandidaterna använde sig av sociala medier i drivandet av valkampanj men de yngre kandidaterna använde sig av flera olika plattformar och ansåg användningen av sociala medier viktigare än de äldre kandidaterna. Detta kan tyda på att valkampanjerna i Finland kommer att se en utveckling mot fler online-kampanjer som är spridda på olika plattformar. Samtidigt är det svårt att förutspå den utveckling som sociala medier kommer att ha och hur det påverkar online-kampanjer.