Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "AI-influerare"

Sort by: Order: Results:

  • Kjellman, Inez (2024)
    Syftet med denna avhandling är att med hjälp av en litteraturöversikt och exemplifiering, undersöka de etiska aspekterna av influerarmarknadsföring med fokus på både mänskliga influerare och AI-influerare. Avhandlingen granskar vilka etiska ideal och befintliga etiska riktlinjer som influerare ska följa vid samarbeten med företag. Eftersom riktlinjerna varierar mellan länder fokuserar denna avhandling på de befintliga riktlinjerna i Finland. I avhandlingen granskas även de etiska utmaningar som uppstår i och med framväxten av AI-influerare. I avhandlingen identifieras två centrala etiska ideal för influerare; autenticitet och trovärdighet. Detta syftar till att influerare är sanna mot sig själva, och till sin publik. De befintliga etiska riktlinjerna i Finland för influerare är lagstiftningen och sociala mediers egna självreglerande policyer. I avhandlingen behandlas även Ping ethics som är ett försök till att etablera etiska riktlinjer för influerare i Finland. Avhandlingen visar att regleringen av influerarbranchen är utmanande eftersom influerare verkar inom flera olika kommunikationsområden. De existerande etiska riktlinjerna för andra kommunikationsområden går inte heller att direkt anpassa till influerarnas verksamhet. Ping ethics etiska riktlinjer är ett steg mot en mera reglerad influerarbranch, men det finns fortfrarande utmaningar gällande uppföljning och täckning. För AI-influerare är de största utmaningarna transparens om ägarskap, verklighetstrogenhet, bidragandet till orealistiska ideal och hur AI-influerare ska förhålla sig till befintliga riktlinjer.