Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Genus"

Sort by: Order: Results:

  • Laura, Iskala (2017)
    Mobbning är ett vanligt förekommande fenomen i de finländska skolorna som innebär avsiktliga, upprepade, indirekta eller direkta negativa handlingar riktade mot en individ i en svagare position än den eller de som mobbar. Mobbning kan medföra långvariga och svåra psykosociala konsekvenser för de involverade. (Salmivalli, 2010.) Mobbning som fenomen har studerats internationellt de senaste 40 åren. Dan Olweus (1973) individpsykologiska perspektiv på mobbning i skolan har format och dominerat forskningen. Ett genusperspektiv i mobbningsforskning har inte tidigare förekommit i omfattande utsträckning. Under det senaste decenniet har ändå socialpsykologisk forskning med fokus på gruppdynamik och –relationer fått mer plats. Denna litteraturstudie ämnar att på basis av tidigare forskning skapa en förståelse för hur mobbning är genusrelaterad bland barn och ungdomar i skolan. Den bidrar även till att skapa förståelse för varför det är viktigt att beakta genus i forskning om mobbning. Avhandlingens huvudsakliga källor är empiriska studier som publicerats i internationella journaler. I resultaten framkommer att genus är en styrande aspekt i mobbning, snarare än en enskild variabel som tidigare antagits. Genus formar mobbning på flera olika sätt. Forskning visar att barn och speciellt tonåringar mobbar i strävan efter att nå en populär och heteronormativ könsidentitet. Personer som inte beter sig enligt genusrelaterade normer mobbas oftare. Samtidigt skapar, upprätthåller och synliggör mobbning pojkarnas maktposition gentemot flickorna, samt de sociala kategorierna ”pojke” och ”flicka”. Speciellt kommer det fram i homofobisk och sexistisk mobbning. Genus som social identitet styr dessutom barnens attityder till mobbning och därmed även mobbningsbeteendet. Det är viktigt att i forskning om mobbning uppmärksamma att mobbning är genusrelaterad eftersom det i sin tur bidrar till hur mobbning hanteras i skolorna och hur fenomenet i framtiden studeras.
  • Forsbacka, Jonas (2017)
    Syftet med den här avhandlingen är att granska mediebilden av män och maskulinitet i det finländska public service-bolaget Yles podcast Ted och Kajs podcast utgående från Karen Ross teori om maskulinitet i kris. Avhandlingen undersöker dels på vilket sätt maskulinitet och manlighet lyfts fram i podcasten och dels mera specifikt om den förlegade idén om män som maskulina macho-män reproduceras genom innehållet i podcasten. Enligt Karen Ross teori om maskulinitet i kris, från studien Gendered media – Women, men, and identity politics (2010), har det i modern tid varit och blivit vanligt att se porträtt av män i medierna som en oansvarig och barnslig man som intresserar sig för sex, snusk och stereotypt manligt kodade ämnesområden. Ross kallar mannen för ”den nya grabben” och beskriver honom som en modern man som ironiskt skämtar med det förlegade macho-idealet, den stereotypa maskulina mannen från förr, men som samtidigt reproducerar en onyanserad bild av vad män och maskulinitet är. I och med reproduceringen av den nya grabben porträtteras också onyanserade bilder av vad kvinnor och kvinnlighet är, och sexistiskt innehåll i medierna reproduceras trots att medieproducenten menar att innehållet är oseriöst och ska läsas som humor. Teorin om maskulinitet i kris visar hur ironiserande medieinnehåll reproducerar stereotypa bilder av vad män och maskulinitet, och kvinnor och femininitet, är Podcaster är ständigt medverkande i det sociala konstruerandet av könsidentiteter, det gör det relevant att undersöka hur könsroller porträtteras i dagens medieinnehåll i podcaster. Podcasten är ett livfullt och engagerande medium, som knyter starka band till publiken. Det har sedan tidigare inte gjorts särdeles många vetenskapliga studier om podcasten som medieplattform, bland annat eftersom att podcasten är ett relativt nytt medium i dagens medielandskap. Ted och Kajs podcast är den mest lyssnade podcasten som görs på svenska i Finland. Metoden som tillämpas i avhandlingen är innehållsanalys stödd på närläsning. Analysen i avhandlingen är gjord som fallstudie – i avhandlingen undersöks fem avsnitt ur Ted och Kajs podcast valda genom ett strukturerat slumpmässigt urval. Närläsningen görs genom att avsnitten har transkriberats och analyserats. I avhandlingen kan man läsa exempel ur de transkriberade avsnitten. I teoridelen av avhandlingen diskuteras bland annat begreppen genus och könsroller samt humorns och ironins funktioner, detta i linje med Ross teori. Avhandlingens resultat visar att flera aspekter av Ross teori om maskulinitet förekommer i de analyserade avsnitten ur Ted och Kajs podcast. I podcasten reproduceras bilden av den oansvariga och ”dumma” mannen som intresserar sig för snusk och sex, och humor och ironi används som en täckmantel för den onyanserade bilden av män och manlighet. I en del av exemplen som lyfts fram i avhandlingen reproduceras stereotypt macho-manliga ideal rakt av, medan det utgående från en del av exemplen kan konstateras att macho-manlighet är något som Ted och Kaj som producenter för podcasten inte kan identifiera sig med. Ted och Kajs podcast är en humorpodcast, och aspekter av ironins roll som ett godkännande för att skapa, utgående sexistiskt innehåll från Ross teori, förekommer i podcasten.