Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Mångprofessionellt samarbete"

Sort by: Order: Results:

  • Virolainen, Maria (2020)
    Mitt syfte med denna avhandling är att redogöra för de olika utmaningar, så som tidsbrist, mångprofessionellt samarbete inom barn- och familjeservice möter med hjälp av en litteraturöversikt. Tidigare forskning visar att det finns utmaningar och att problemen är mycket lika oberoende var undersökningen gjorts. Det är viktigt att förstå utmaningarna och orsakerna bakom dem för att kunna utveckla arbetet. Mångprofessionellt samarbete är en viktig del av socialt arbete eftersom klienter ofta har kontakt med annan service. I avhandlingen presenteras två begreppsliga utgångspunkter, mångprofessionellt samarbete och anmälningsskyldighet. Den teoretiska utgångspunkten är post-New Public Management. Som datainsamlingsmetod har systematisk litteraturöversikt använts och som analysmetod induktiv innehållsanalys. De vanligaste utmaningarna är strukturella problem, som att det inte finns verksamhetsmodeller, att man inte känner till andra organisationers service och bristande informationsflöde. Utmaningarna utgör ofta förhindrande faktorer och samarbetet blir ytligt. Hur smidigt samarbetet är beror mycket på ledningens stöd och växelverkan mellan olika aktörer.
  • Ålgars, Emma (2018)
    I den här avhandlingen behandlas mångprofessionellt samarbete och koordinerande ledarskap i ett mångprofessionellt arbetsteam. Syftet med avhandlingen är att reda på vilka möjligheter och utmaningar det finns med ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap i praktiken. Arbetet avgränsas till servicen för barn, unga och deras familjer. I den teoretiska referensramen behandlas begreppen mångprofessionellt samarbete, koordinerande ledarskap och D’Amours et al. (2008) modell för utvärdering av ett mångprofessionellt samarbete. Avhandlingen är en kvalitativ innehållsstudie av deduktiv typ, där analysen har sin utgångspunkt i en modell. D’Amours et al. (2008) modell används som analysram för det empiriska materialet som är ett insamlat material från Esbo stads enhet för familjesocialarbete och den initiala bedömningsgruppen. Materialet består av mötesprotokoll och sammanställt material över verksamheten. Materialet analyseras utgående från tio indikatorer som sedan delats in i fyra olika kategorier. Materialet analyseras sedan utifrån tre olika nivåer som visar hur bra samarbetet fungerar. Analysen visar att ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap i det mångprofessionella arbetsteamet inte fungerar helt problemfritt. Faktorer som utmanar samarbetet är bl.a. svag växelverkan, icke-fungerande utbyte av information samt svagt ledarskap. Ett koordinerande ledarskap fungerar endast om det är väl planerat och förmännen har ett intresse för ett samarbete. De möjligheter som kommer fram är bl.a. att man kan erbjuda en mer jämlik och konsekvent service samt göra en grundlig kartläggning av klientens situation. Det finns också möjlighet till konsultation och till användningen av varandras kunskap. För att ett mångprofessionellt samarbete och ett koordinerande ledarskap ska fungera krävs det gemensamma målsättningar och ett förtroende för varandra.