Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "Radio Aalto"

Sort by: Order: Results:

  • Korpela, Mathilda (2021)
    Denna avhandling behandlar personligt varumärkesbyggande inom radio och varför profilarbete är av så stor vikt då det kommer till att profilera sig i mediebranschen. Materialet består av tolv bildinlägg från det sociala mediet Instagram – sex av dem är från radiokanalen YleX programledare Jenni Poikelus flöde och de resterande sex från Radio Aaltos programledare Sami Kuronens flöde. Genom semiotisk bildanalys kommer jag att forska i deras personliga varumärken samt hur varumärket kommer fram i de bilder de lagt ut på Instagram. Ämnet valde jag eftersom jag redan tidigare funnit ett stort intresse för personligt varumärkesbyggande och bland annat undersökt hur personligt varumärkesbyggande kan ge ett mervärde åt en radiokanal. För att forska vidare i ämnet ville jag analysera två av de största radioprofilerna i Finland, för att se ifall de använder sig av ett medvetet personligt varumärkesbyggande även på Instagram. Mina forskningsfrågor är: Vad är personligt varumärkesbyggande? Hur upprätthålls det? Går det att tyda en radioprofils personliga varumärke genom att endast se hens bilder på sociala medier och vad berättar bilder om radioprofilers personliga varumärken? I mitt arbete använder jag mig främst av den kvalitativa metoden semiotisk bildanalys. Mitt syfte med arbetet är att skapa en större förståelse för själva begreppet personligt varumärkesbyggande och hur man kan arbeta med sitt personliga varumärke – men också att visa hur viktigt det kan vara att det personliga varumärket är det samma, oberoende av plattform. Till mina viktigaste referenser kan nämnas Graham (2012), Rampersad (2015) och Geller (2011) samt en handbok i personligt varumärkesbyggande (Kortesuo 2011) och analyser av Jenni Poikelus och Sami Kuronens Instagramflöden. De resultat jag fick visar att det går att analysera en radioprofils personliga varumärke endast genom att se hens bilder på sociala medier, även om det till viss del går att få en mer omfattande bild genom att lägga till flera komponenter i analysem. För att forska vidare i ämnet och nå ett ännu mer heltäckande resultat kunde jag inkludera en analys av Poikelus och Kuronens prestationer även inom tv, video eller audio.