Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "barns rättigheter"

Sort by: Order: Results:

  • Lindblad, Karin (2021)
    Många barn tvingas leva mellan sina föräldrars konflikt utan att kunna påverka situationen eller få sina behov beaktade. Skilsmässor och separationer behöver inte innebära negativa konsekvenser för barnet på längre sikt, men de kan vara påfrestande då familjens vardag får en omställning. Däremot är föräldrars långa och intensiva konflikter psykiskt belastande för barnet och kan ha långtgående konsekvenser. Barnets känslor och upplevelser synliggörs sällan tillräckligt, vilket gör att barnet riskerar att bli i kläm mellan föräldrarna. Som bakgrund för denna kandidatavhandling används därför begreppen barns perspektiv och barns rättigheter. I Finland har man gjort väldigt lite forskning om skilsmässor och vårdnadstvister från barnets perspektiv, därför är jag intresserad att granska problematiken från detta perspektiv. Mitt syfte med denna avhandling är att öka förståelsen för barn i skilsmässor där konflikter förekommer. Mitt syfte är att öka kunskapen hos vuxna och professionella som i sitt arbete möter barn i familjekris. Jag är främst intresserad av barns känslor, upplevelser och möjliga konsekvenser av föräldrarnas konflikt. En beskrivande litteraturöversikt baserad på kvalitativa studier har genomförts. Som forskningsmaterial har tio artiklar granskats som en materialbaserad kvalitativ innehållsanalys. Föräldrars högintensiva och långvariga konflikter kan leda till psykisk ohälsa hos barnet. Det som påverkar barnet mest är föräldrarnas försämrade föräldraförmåga, förlorad kontakt till föräldrarna, föräldrars skadliga beteende, föräldrars mående och handlingsstrategier. Faktorer som kan förbättra barnets situation är bland annat professionell hjälp, barnets delaktighet, en fortsatt nära kontakt till föräldrarna och skyddande av barnet från konflikter.
  • Uusitalo, Roosa (2024)
    Denna avhandling handlar om barns delaktighet i skolan i Finland. Delaktighet är ett komplext begrepp som från barnrättsperspektivet ska förstås i ljuset av Förenta nationernas barnkonvention. I skolsammanhang förstås delaktighet ofta som både möjligheter att delta och påverka och att förstå delaktighetens betydelse för samhället och demokratin. Syftet med denna avhandling är att analysera diskursen om barns delaktighet i skolsammanhang: vilka juridiska strukturer finns för delaktighet, på vilka sätt delaktighet sker i skolans vardag och hur barn själva upplever delaktighet i skolan. Denna avhandling redovisar för strukturerna genom vilka delaktighet förverkligas i skolan, samt för utmaningarna i detta förverkligande. Skolan valdes som kontext för avhandlingen eftersom den är en viktig aktör i barns liv och i samhället. Barns delaktighet analyseras med hjälp av Thomas som använder sig av Honneths teori om erkännande, enligt vilken kärlek, rättigheter och solidaritet tillsammans utgör förutsättningen för ömsesidigt erkännande, och enligt Thomas skapar även förutsättningar för barns delaktighet. Barns egna erfarenheter av delaktighet har samlats in från Rädda Barnens enkätundersökning Barnets röst. Slutsatserna är att det i praktiken finns utmaningar i genomförandet av delaktighet i skolan i Finland och att strukturerna för delaktighet i skolorna är stela. I synnerhet är elevkårens centrala roll i förverkligandet av elevernas delaktighet problematisk med tanke på alla elevers delaktighet. Barnens svar visar också att de önskar att de kunde ha större inflytande på skolans vardag än vad som är möjligt för närvarande.