Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "clickbait"

Sort by: Order: Results:

  • Kyllönen, Rasmus (2020)
    Rubriken är ett av många verktyg för att fånga läsaren på nätet. Avhandlingen redogör för onlinerubrikens egenart med fokus på tidningen The New York Times stil att formge rubriker. Bakgrunden till analysen är det skifte som skett på tidningen, där prenumeranter numera står för majoriteten av inkomsterna. Avhandlingen reflekterar kring om det relationsbyggande arbetet med läsarna kan skönjas i rubriksättningen. Materialet för analysen består av 136 onlinerubriker ur tidningens mobilapplikation. Rubrikerna studeras kvantitativt enligt längd, ordklasser samt hur nio typiska egenskaper för onlinerubriker frekventerar materialet. Därtill kompletteras analysen med en kvalitativ stilanalys av en rubrik och dess retoriska medel att bjuda in till läsning. Forskningen visar att The New York Times har en hög andel rubriker med egenskaper som enligt forskning ökar på en rubriks klickbarhet. Rubrikerna använder sig bland annat av positivt och negativt laddade ord, pronomen samt signalord. Övriga egenskapers förekomst i rubrikerna diskuteras utgående från sökordsoptimering samt satsningen på publikarbete på tidningen. Studiens begränsningar och möjliga teman för fortsatt forskning presenteras även.