Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "demokratisk governance"

Sort by: Order: Results:

  • Emelie, Sandell (2024)
    För att svara på komplexa samhällsproblem och anpassa sig till en föränderlig värld har policyprocesserna även blivit mer flexibla och horisontella. Ansvar flyttas allt oftare till privata eller offentliga aktörer efter resurser. Detta syns bland annat i form av olika nätverk och partnerskap. Samtidigt finns det en risk att detta leder till att processerna blir otydliga eller komplicerade och kan därmed bli ett hot för demokratin. Olika governance-teorier syns även i den finska förvaltningen. Nu förbereder Finland sig för att överföra majoriteten av arbets- och näringslivstjänsterna från arbets- och näringslivsministeriet till kommunala sysselsättningsområden som från och med 1.1.2025 räknas ha huvudansvar över dessa tjänster i Finland. Detta förbereds genom kommunförsök inom sysselsättningsområden. I denna avhandling strävar jag efter att genom en fallstudie om kommunförsöket inom Birkala sysselsättningsområde analysera samverkan mellan interaktivt governance och demokrati, effektiv förvaltning i form av innovation och resultat-drivenhet som en del av mjukt governance genom två olika rapporter om kommunförsöket. Rapporterna är från de första åren av kommunförsöket som dessutom präglats av coronakris och krig. Det kvalitativa analysmaterialet används för att analysera styrkor och svagheter som reformen kan inneha ifall den skulle träda i kraft enligt samma principer som kommunförsöken hittills. Detta görs i ljuset av interaktiva governance-teorier. Resultaten inom analysmaterialet tyder på att reformen bidrar till lättare anpassning för kommunerna och sysselsättningsområdena. De har nu möjligheter att forma och utöva arbets- och näringslivstjänsterna som en del av det kommunala ekosystemet. I ett idealt fall innebär detta att arbeta med både resultat-drivenhet och ömsesidigt beroende inom olika partnerskap eller nätverk oavsett om aktören i fråga är del av den privata eller offentliga sektorn. Då är målsättningarna och strategierna både gemensamma och tydliga och kan därmed bidra till goda och effektiva resultat av förvaltningen. Ifall också ansvarskrävande är tydligt inom processerna hotas inte heller demokratin.