Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "disciplin"

Sort by: Order: Results:

  • Monnberg, Isabella (2020)
    Varje elev i grundskolan och studerande i gymnasiet har rätt till en trygg studiemiljö. Lärare ser till att denna rättighet tillgodoses, och som verktyg för att utföra denna uppgift, har lärare tillgång till disciplinära åtgärder som föreskrivs i lagen om grundläggande utbildning och i gymnasielagen. I denna avhandling granskas de disciplinära åtgärderna som används i grundskolan och i gymnasiet ur ett offentligrättsligt perspektiv. Forskningsfrågan gäller elevens rättsskydd i de disciplinära situationerna. Med hjälp av gällande lagstiftning och rättspraxis undersöks hurdan tillsyn och kontroll av skolor och lärare som utövas i situationer där disciplinära åtgärder vidtas. Syftet är att granska hurdana resultat har uppnåtts i övervakningssituationer, och om de har lett till att elevens rättigheter tryggas. De disciplinära åtgärderna i grundskolan är avlägsnande från klassrummet, kvarsittning, skriftlig varning och avstängning för viss tid. Av dessa är de två sist nämnda disciplinära straff. De disciplinära straffen är förvaltningsbeslut, vilket innebär att eleven ska delges ett skriftligt beslut med besvärsanvisning om det disciplinära straffet. I gymnasiet är de disciplinära åtgärderna skriftlig varning, avstängning för viss tid samt uppsägning från elevhem för viss tid eller den tid som återstår av studierna. En studerande kan även bli tillsagd att lämna klassrummet om hen stör undervisningen, eller förvägras rätten att delta i undervisningen för högst tre arbetsdagar, om hen äventyrar säkerheten för en annan studerande eller personalen. I det finländska rättsväsendet finns det flera olika instanser som övervakar verksamheten inom utbildningsväsendet. Beslut som påverkar elevens ställning kan i många fall överklagas. Man kan anföra besvär hos förvaltningsdomstolen, men även göra klagomål över utbildningsanordnarens verksamhet till regionförvaltningsverket, andra utbildningsmyndigheter samt riksdagens justitieombudsman och justitiekanslern. De avgöranden som behandlas i denna avhandling visar att elevens rättsskydd även försäkras repressivt i Finland av olika instanser. Det sker främst i de fall där eleven eller oftast en närstående till eleven själv anser att hen blivit ojust behandlad och anför klagomål, men i vissa fall kan ärendet tas upp till behandling på till exempel justitieombudsmannens eget initiativ. Man kan ställa frågan, ifall åtgärderna är tillräckliga. Behandlingstiderna av ärenden i både förvaltningsdomstolar, hos justitieombudsmannen och regionförvaltningsverket kan vara väldigt långa. Om behandlingen av ett ärende drar ut på tiden, måste eleven leva i ovetskap om slutresultatet av något som har en stor inverkan på hens liv. Osäkerhet i sin tur kan påverka en ung människas välbefinnande och mentala hälsa, och det kan leda till ytterligare besvär i livet och i studierna. Detta gäller i de fall där behandlingen av ärendet påbörjas. De yngsta eleverna är under 10 år gamla, och kan inte förväntas känna till sina rättigheter. Om en ung elevs rättigheter kränks, kan det hända att ingen någonsin får veta om det, och då finns det inte heller något som skyddar eleven från samhällets övergrepp. Det som även måste tas i beaktande är vårdnadshavares resurser och möjligheter att driva ärenden vidare. Alla har olika förutsättningar, och det är oftast de starka vårdnadshavarna med bättre ställning i samhället som gör klagomål över situationer där en elevs rättigheter misstänks ha kränkts. Utgångsläget borde ändå vara att rättsskyddet tillgodoses preventivt, så att så få skyddande mekanismer som möjligt behövs.
  • Hägerstrand, Stella (2021)
    Övervakningssamhället har intensifierats i och med den teknologiska utvecklingen. På gator är CCTV-kameror utplacerade som en säkerhetsåtgärd, idén är att de ska avskräcka brottslighet och fungera som vittnen till brottsliga handlingar. I Kinas övervakningssamhälle, med den tyngsta CCTV-övervakningen i världen, strävar regeringen inte bara efter att bekämpa brottslighet, utan även att påverka de kinesiska medborgarnas beteenden. Sedan år 2014 har den kinesiska regeringen utvecklat sociala kreditsystem vars syfte är att klarlägga medborgarnas integritet och pålitlighet, och att sortera dem i en hierarkisk struktur utgående från deras beteende. Genom de sociala poängen bestraffas eller belönas de kinesiska medborgarna. Jag analyserar hur de kinesiska medborgarna påverkas av den ökade statliga övervakningen genom filosofen Michel Foucaults teorier om övervakningssamhället. Foucault illustrerar övervakningssamhällets uppbyggnad genom Jeremy Benthams ideala fängelsemodell Panoptikon. Foucault menar att regeringar disciplinerar sina samhällsmedborgare genom panoptismen, vetskapen om det allseende ögat skapar en självreglering hos människan. Jag tillämpar teorin om den panoptiska verkligheten med David Lyons teori om flytande övervakning, då även invånares digitala fotsteg observeras. I en studie utförd av Genia Kostka framkommer det att de kinesiska medborgarna visar ett högt godkännande för de nya sociala kreditsystemen. Jag presenterar olika idéer om vad det kan bero på.