Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "drivkraft"

Sort by: Order: Results:

  • Strömbäck, Amanda (2019)
    Socialt entreprenörskap är ett fenomen med ökande popularitet och avspeglar mycket av det som värderas i dagens västerländska samhälle. Det går ut på att försöka lösa sociala problem med hjälp av affärsmodeller och en balansgång mellan sociala och ekonomiska mål. Ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv diskuterar jag socialt entreprenörskap och hur det kan ses som ett tidstypiskt fenomen. Jag undersöker vilka som är drivkrafterna bakom socialt entreprenörskap och dess sociala kontext. Socialt entrepenörskap väcker frågor kring om det pågår en förändring i värderingar som uttrycks via valen av arbetsplatser, konsumtion och vilka aktörer som ges utrymme i sociala frågor. Avhandlingens slutsats är att globalisering, teknisk utveckling, neoliberalism och postmoderna värderingar tillsammans skapar en grogrund för socialt entreprenörskap genom ett uppmuntrande av värdeladdade, marknadsbaserade lösningar på sociala problem.