Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "följder"

Sort by: Order: Results:

  • Wenman, Beata (2023)
    Mitt syfte med denna avhandling är att med hjälp av tidigare forskning redogöra för hurdana attityder det finns till vegetarianer och veganer, samt hur dessa attityder formas. Avhandlingen fokuserar på orsakerna till attityderna samt följderna av dessa attityder. Individuella faktorer som inverkar på bildningen av attityder tas upp med fokus på vegetarianer och veganer. Hur attityderna ter sig på sociala medier granskas även i avhandlingen. Jag har studerat forskning om attityder till vegetarianer, veganer och allätare samt hur dessa tar sig uttryck i sociala medier och jämför dem för att få en enhetlig bild över hur dessa attityder ser ut. Resultaten av källorna visar att det finns en betydande del av allätare som har en negativ attityd till vegetarianer och veganer och de negativa attityderna är till viss del besvarade från vegetarianer och veganer. Resultaten av källorna visar även att positiva attityder framkom ytterst lite mellan vegetarianer, veganer och allätare. Attityderna till vegetarianer och veganer på sociala medier är överväldigande negativa men dessa kan förändras genom att offentliga kända personer har en vegetarisk eller vegansk diet. I fortsatt forskning skulle det vara väsentligt att undersöka kring de positiva attityderna till vegetarianer och veganer samt granska vilken sociala mediers roll är i attitydskapandet.
  • Karlsson, Malin (2022)
    Syftet med denna litteraturöversikt är att redovisa (1) vad etiskt ledarskap är samt (2) vilka följder etiskt ledarskap har. För att allt fler företagskriser relaterat till oetiskt ledarskap uppstått, är det av intresse att utveckla etiskt ledarskap. Därmed är det viktigt att definiera etiskt ledarskap samt se noggrannare på vilka följder etiskt ledarskap kan ha, med speciell fokus på de mellanmänskliga relationerna i en organisation. Resultaten i litteraturgenomgången har visat att definitionen av etiskt ledarskap beskriver hur den etiska ledaren skall demonstrera etiskt beteende och uppmana sina följare till sådant beteende genom växelverkan. Många olika egenskaper har länkats till den etiska ledaren och dessa egenskaper kan man mätas enligt bl.a. skalan ”ethical leadership scale”. Studier som ser på etiskt ledarskap använder sig ofta av den sociala utbytesteorin samt teorin om socialt lärande, för att förklara hur etiskt ledarskap påverkar medarbetare. Följderna av etiskt ledarskap på de mellanmänskliga relationerna har genom litteraturgenomgången endast visat sig vara positiva. Etiskt ledarskap påverkar organisationen enligt teorin om socialt lärande samt trickle-down-theory. Etiskt ledarskap minskar konflikter inom organisationer, påverkar mängden mobbning på arbetsplatsen samt motverkar medarbetares utmattning. De primära källorna som används i litteraturgenomgången är internationella journaler som publicerar innehåll relaterat till psykologi eller ledarskap. Ett fåtal äldre källor användes även för att stärka teoribakgrunden. Utmärkande forskare på området om etiskt ledarskap är Brown, Trevino och Den Hartog och därför är deras forskning starkt närvarande i litteraturöversikten. Slutligen kan konstatera att för att det finns ett litet antal forskningar som ser på följderna på de mellanmänskliga relationerna i en organisation kunde ytterligare framtida forskning ge alltmer stöd för implementeringen av etiskt ledarskap i organisationer.
  • Lindberg, Agnes (2023)
    Nätmobbning innebär avsiktligt skadande beteende genom informations och kommunikationsteknologier, IKT, och internet. Varannan användare på sociala medier utsätts för nätmobbning vid något skede av sitt liv. Uppsatsens syfte är att genom litteraturgenomgång kartlägga forskning om nätmobbning i skolåldern, hur det tar sig i uttryck och kan motverkas, samt de oenigheter som finns inom forskningsområdet. Litteraturgenomgången visar att nätmobbning är ett fenomen som är starkt kopplat till den sociala kontexten av traditionell mobbning definitionen av nätmobbning och studerandet av fenomenet måste därför göras i samband med kontexten av traditionell mobbning. Nätmobbning kan ha allvarliga konsekvenser på barns psykiska och fysiska hälsa i och med fenomenets starka påverkan på barns emotionella och sociala liv. Resultaten visar också att nätmobbning kan förebyggas med hjälp av antimobbningsprogram som utvecklats för förebyggningen av traditionell mobbning, samt genom att utnyttja de positiva möjligheter som IKT erbjuder som stöd i förebyggandet av nätmobbning.