Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "förebyggande arbete"

Sort by: Order: Results:

  • Holmström, Alexandra (2020)
    Arbetsplatsmobbning syftar på mellanmänskliga konflikter och trakasserier på arbetsplatsen. Mobbningen kan leda till långvariga allvarliga psykiska och fysiska effekter för inblandade individer, åskådare och organisationen. Arbetsplatsmobbning särskiljs från enskilda trakasserier eftersom att det består av återkommande beteende. Trots att det har gjorts mycket forskning inom ämnet de senaste årtiondena är mobbning på arbetsplatser fortfarande ett stort problem som försvårar många personers privat- och arbetsliv. Syftet med denna litteraturstudie är att på basis av tidigare forskning undersöka orsakerna till arbetsplatsmobbning och hur mobbning kan förebyggas i organisationer. De primära källorna för avhandlingen är nordiska studier och teorier publicerade i organisationspsykologiska-, personallednings-och aggressionsjournaler. Detta gör avhandlingens tillämpbart på finska arbetsplatser. Resultatet tyder på orsakerna till arbetsplatsmobbning ofta är flera faktorer i samverkan. Orsaksfaktorerna delas in i individ- och miljöfaktorer. Individfaktorer syftar på de karaktärs- och personlighetsdrag som utgör risk för att utsättas som mobbningsoffer eller att själv mobba. Miljöfaktorerna utgör däremot de organisatoriska riskfaktorerna för mobbning, bland dessa finns: organisationskultur, organisationsstruktur och arbetsfördelning, organisationsförändring och ledarskap. Arbetsplatsmobbning förekommer i allmänhet oftare i en negativ, orolig och stressig arbetsmiljö. På grund av de allvarliga effekterna arbetsplatsmobbning kan medföra borde det vara i allas intresse att försöka undvika att mobbning uppstår eller att mobbningen eskalerar. Organisationer rekommenderas ha nolltolerans och en skriftlig antimobbningsplan för att förebygga mobbning. För att säkerställa antimobbningsplanens effekt bör ledningen och personalen kunna tillämpa budskapet och veta hur de skall reagera och agera vid fall av mobbning.
  • Grönberg, Martina (2017)
    Ett boende är allas rättighet och bland fångar en utgångspunkt för att fången skall kunna återintegreras till samhället. Fångar är en marginaliserad grupp vars fängelsebakgrund och andra problem påverkar hur andra ser på dem. Syftet med denna kandidatavhandling är att undersöka orsakerna till bostadslöshet bland fångar samt hur man arbetar för att förebygga bostadslöshet bland fångar och redan frigivna fångar. Tidig rehabilitering i fängelset samt fortsatt stöd efter fängelsetiden ökar chansen till en lyckad återintegration till det civila. Ett boende är en del av denna återintegration och skall kunna fås utan att det ställs krav på andra åtgärder som exempelvis missbrukarrehabilitering. För att besvara frågeställningarna har jag gjort en litteraturöversikt. Materialet har samlats in genom att söka i olika databaser med lämpliga sökord. Materialet har valts genom att läsa igenom abstrakt och valda rubriker som har att göra med bostadslöshet bland fångar samt med hur man arbetar med bostadslöshet inom kriminalvården. Materialet består av både inhemsk och utländsk litteratur för att få en bredare inblick i hur fenomenet ser ut i andra delar av världen. Socialt arbete bland bostadslösa fångar består av både boendesocialt arbete men även av psykosocialt arbete. Således arbetar man med fången som en helhet. Fångar kan förutom bostadslöshet kämpa med problem som missbruk, skulder och ersättningar. Samtidigt möter de omgivningens bortstötande attityder samt problem med att klara av praktiska ärenden förknippat med boende. För att förbereda fången för ett eget boende ordnar man olika program för att träna färdigheter kring det.
  • Niskanen, Emilia (2019)
    Våld i nära relationer har i alla tider förekommit i Finland och gör det än idag. Det har redan under en längre tid uppmärksammats som ett socialt problem i det finska samhället. Hedersrelaterat våld är en typ av våld i nära relationer med vissa särdrag där våldet utövas i hederns namn för att försvara hela samfundets heder. Denna typ av våld har inte ännu forskats mycket i i Finland men som oavsett ändå förekommer här. Hedersrelaterat våld förekommer i olika folkgrupper och är ett hot för uppfyllandet av de mänskliga rättigheterna. Hedersrelaterat våld har inte tidigare ansetts som ett problem som skulle beröra det finska samhället. Efter att Finland år 2015 bundit sig till Istanbul-konventionen vars syfte är att bekämpa och förebygga våld mot kvinnor och våld i hemmet stod även Finland inför ett ansvarstagande vad gäller hedersrelaterat våld. Tidigare forskning har visat att professionella och myndigheter som möter hedersrelaterat våld via sitt arbete inte har tillräcklig kunskap om ämnet. Syftet med denna avhandling är att kartlägga kunskapen, utmaningarna och den förebyggande verksamheten som finns till förfogande i det finska samhället då det gäller hedersrelaterat våld. Avhandlingen vill få svar på hur hedersrelaterat våld placerar sig i det finska samhället och hur man stöder offer av hedersrelaterat våld och förebygger problemet och dessutom intresserar sig avhandlingen för vilka färdigheter myndigheter har att identifiera och ta tag i problemet. Metoden som använts för att besvara forskningsfrågorna i denna avhandling har varit litteraturöversikt. Litteraturöversikten har gjorts genom sökning i olika databaser med hjälp av sökord och sedan har materialet analyserats och genomgått en kategorisering som styrts av syftet och forskningsfrågorna. Det analyserade materialet har speglats mot teorier som social konstruktionism och den postkoloniala tanken om ”den Andra”. I avhandlingen presenteras dessutom några stödverksamheter som valts ut från sådana finländska myndigheters eller organisationers nätsidor som antingen finansieras med statliga medel eller som utfört någon typ av forskning eller projekt inom ämnet hedersrelaterat våld. Resultaten visar att det hederstänkande som hedersrelaterat våld präglas av är väldigt obekant och oförståeligt för ett samhälle där jämlikhet och individualism har fått ett fotfäste. Professionella och myndigheter upplever att de inte innehar den kunskap som skulle krävas för ett systematiskt och utförligt bekämpande och förebyggande av hedersrelaterat våld. Det efterlyses mångprofessionellt arbete och enhetliga metoder. Utmaningarna i arbetet ligger främst i svårigheterna att identifiera hedersrelaterat våld och i våldets särdrag, till exempel kollektiviteten som försvårar hjälpprocessen. Den finska lagstiftningen anses heller inte stöda arbetet tillräckligt och diskussionen om kriminalisering av tvångsäktenskap har nyligen varit aktuell. För att hedersrelaterat våld skall uppmärksammas i det finska samhället och i det sociala arbetet bland professionella och myndigheter krävs mera forskning om ämnet och att offren får sin röst hörd.
  • Wik, Julia (2019)
    Medierna förser oss ofta med information om hur dagens barn och unga mår dåligt och är stressade. Barn och ungas psykiska välmående är på många sätt ett stort problem och en stor utmaning i dagens samhälle. Om psykisk ohälsa inte upptäcks eller behandlas i tid kan den leda till svårigheter med att skaffa utbildning och ta sig in på arbetsmarknaden. Bland vuxna med psykisk sjukdom har ungefär hälften av dem fått sina första sjukdomssymptom redan före 14-års ålder, och tre av fyra innan 24-års ålder. Skolan har en central plats i barn och ungas liv, och det är oftast via skolan som den första kontakten till vården sker. Hur ska skolan då gå till väga för att kunna arbeta hälsofrämjande och förebygga redan existerande problem? Mitt syfte med avhandlingen är att ta reda på hur skolan och elev- och studerandevården på olika sätt kan bidra till att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa bland skolelever i skolmiljö. Avhandlingen vill få svar på vilka arbetssätt och tillvägagångssätt som skolan och dess personal kan tillämpa för att kunna främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa bland skoleleverna. Som metod för att behandla mitt syfte och besvara min forskningsfråga har jag valt att göra en systematisk litteraturöversikt över artiklar från Finland och Sverige inom ämnet. För att hitta väsentlig litteratur har jag använt mig av relevanta sökord i olika sökmotorer, och utgående från specifika kriterier har jag slutligen valt sjutton artiklar som material i min studie. Dessa artiklar analyseras och sammanställs var för sig, samtidigt som jag redogör för deras enskilda resultat och hur resultaten kan anpassas till mitt syfte och forskningsfråga. Resultaten från min litteratursökning visar hur viktigt det är att skolans olika yrkesgrupper samverkar på olika sätt för att tillsammans kunna arbeta med dessa frågor, både på ett hälsofrämjande och ett förebyggande sätt. Ett gott samarbete mellan skolan och hemmen är även nödvändigt. Läraren har ett stort ansvar då det gäller att lägga märke till symptom hos eleverna, och sedan hänvisa eleven vidare till elevhälsan. Läraren kan i klassrummet arbeta hälsofrämjande bland annat genom att satsa på att främja kamratrelationer bland eleverna. För att lärarna på ett konkret sätt skall kunna lära ut psykiska färdigheter till eleverna, vore det nödvändigt att lärarna skulle få mer utbildning inom dessa frågor. Det är viktigt att eleverna har tillräckligt med information om psykisk hälsa, och om vart de kan vända sig om de upplever sig ha bekymmer. Tröskeln till att uppsöka elevhälsan bör vara låg, och användande av internet för att ta kontakt kunde vara en möjlighet för att sänka tröskeln. Då eleverna väl uppsöker hjälp, är det viktigt att de professionella är förstående, lyssnande och ger ett empatiskt intryck. För att vardagliggöra psykisk hälsa och ohälsa kunde mer information ges bland annat på hälsokunskapstimmarna. Utanför klassrummet kan skolan arbeta hälsofrämjande eller förebyggande genom att tillämpa olika program som eleverna kan ta del av. Ett exempel på detta är DISA-metoden som fått goda resultat i olika undersökningar, och ungdomarna anser sig må bättre efter att de tagit del av metoden. Speciellt viktigt är det också att eleverna, i brytningsskedet mellan lågstadium och högstadium med nya klassbildningar, får tillräckligt med hjälp och stöd.