Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "globalisering"

Sort by: Order: Results:

  • Maja, Paulina (2017)
    Den 24 april 2013 rasade en åttavåningars byggnad, Rana Plaza, ihop i Bangladesh. Där arbetade ett stort antal textilarbetare som då miste livet. Händelsen blev internationellt uppmärksammad och blickarna riktade sig mot produktionskedjorna, speciellt fabrikerna där kläderna tillverkas, de vill ska säga sweatshops. Sweatshops karaktäriseras av dåliga arbetsförhållanden och löner. De har varit omdiskuterade en längre tid och allt mer information dyker upp om dem dag för dag. Mitt syfte är att undersöka sweatshops som en aspekt av globaliseringen och lyfta fram den globala ojämlikheten som bildats. Globaliseringen har medfört globala, strukturella förändringar och en ny sorts mobilitet som bidragit till en ny och mer komplex världshandel. Företagen har möjlighet att hitta de billigaste produktionskostnaderna genom att utlokalisera sina fabriker, vilket har blivit möjligt genom bland annat utvecklad teknologi. Konsumtionssamhället kräver ett ständigt flöde av billiga men moderna kläder, vilket sätter en press på producenterna. I uppsatsen diskuterar jag hur det är möjligt att dessa fabriker finns och hur de ser ut, samt hur globalisering är en viktig orsak till dem. Jag kommer fram till att det handlar om en global marknad som expanderat i snabb takt medan reglering och övervakning av marknaden inte har hunnit utvecklas i samma takt och har begränsade möjligheter att övervaka företagen och dess fabriker.
  • Strömbäck, Amanda (2019)
    Socialt entreprenörskap är ett fenomen med ökande popularitet och avspeglar mycket av det som värderas i dagens västerländska samhälle. Det går ut på att försöka lösa sociala problem med hjälp av affärsmodeller och en balansgång mellan sociala och ekonomiska mål. Ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv diskuterar jag socialt entreprenörskap och hur det kan ses som ett tidstypiskt fenomen. Jag undersöker vilka som är drivkrafterna bakom socialt entreprenörskap och dess sociala kontext. Socialt entrepenörskap väcker frågor kring om det pågår en förändring i värderingar som uttrycks via valen av arbetsplatser, konsumtion och vilka aktörer som ges utrymme i sociala frågor. Avhandlingens slutsats är att globalisering, teknisk utveckling, neoliberalism och postmoderna värderingar tillsammans skapar en grogrund för socialt entreprenörskap genom ett uppmuntrande av värdeladdade, marknadsbaserade lösningar på sociala problem.