Skip to main content
Login | Suomeksi | På svenska | In English

Browsing by Subject "livsstil"

Sort by: Order: Results:

  • Westerholm, Sofia (2019)
    I det moderna samhället ansvarar individen själv alltmer för att skapa sin identitet utgående från de val man gör. Baserat på vad man väljer att visa upp för andra, bildar omvärlden sig en bild av vem man är. I sina blogginlägg kan bloggare välja vilka delar av livet de visar upp för att av läsarna tolkas så fördelaktigt som möjligt. Detta tror jag att leder till att det en bloggare visar upp i sin blogg inte alltid stämmer överens med verkligheten. I strävan efter att framstå som "den perfekta individen" göms vardagens mindre fina stunder undan och bloggen blir till en fejkad fasad. En ond cirkel startar då läsare tar del av denna "perfekta vardag" och tror att alla andra lever ett fullkomligt problemfritt liv. En tävlan om det mest perfekta livet uppstår och blogginläggen hamnar bara längre och längre ifrån den sanna verkligheten. Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka hur sanningsenligt unga finlandssvenska kvinnor upplever att de framställer sin vardag i bloggen. Jag har valt att fokusera på kvinnor i åldern 20–25 år eftersom forskning visar att bloggande är populärt inom just denna befolkningsgrupp. Metoden för min undersökning är kvalitativa intervjuer. Informanterna är fyra kvinnor från olika delar av Svenskfinland. Alla intervjuer varade mellan 45 och 90 minuter var och spelades in för analys och eventuell framtida forskning. Från intervjuerna finns även anteckningar. Mina viktigaste resultat av studien är att bloggen innehåller märkbart mer positivt än vad vardagsbloggarnas riktiga liv gör. Orsaken till detta är ändå inte att bloggarna inte vågar skriva ut negativt, utan snarare att bloggen är en plats där man vill dokumentera de goda och minnesvärda stunderna från sin vardag. Ytterligare en orsak är att negativa ämnen ofta berör även andra personer och dem vill man inte skriva om utan deras tillåtelse. Ett annat intressant resultat av studien är att bloggarna nog är medvetna om att bloggen förmedlar en finare bild av deras vardag, men de ser sig ändå inte ansvariga för ifall läsare påverkas negativt av detta. Bloggarna anser att ansvaret att förstå att bloggen enbart visar en bråkdel av hela deras liv ligger hos läsaren och om läsaren påverkas negativt, bör hen själv förstå att sluta läsa bloggen.
  • Ussher, Daniela (2023)
    Enligt många sociologiska teorier präglas kulturen i det senmoderna västerländska samhället av konsumtion. Masskonsumtion är också en bidragande orsak till klimatkrisen. Hållbar konsumtion är ett fenomen vars syfte är att minska individens egen miljöpåverkan och vara en motreaktion på de negativa följderna av masskonsumtion. För att förstå bakgrunden till konsumtion som ett sätt att påverka börjar jag med att diskutera det sammanhanget där det uppkommit, d.v.s. konsumtionskulturen och vilka betydelser konsumtion har. Därefter diskuterar jag konsumtion som medel för politisk påverkan, och sedan går jag in på samhällsfenomenet individualisering, och hur individualiseringen är ett drivmedel för den mycket individcentrerade praktiken hållbar konsumtion. Sedan diskuterar jag hållbar konsumtion som ett medel för identitetskonstruktion och livsstilsmarkör, till exempel i form av upprätthållande av kvinnlig könsidentitet. I slutet av avhandlingen undersöker jag “korstrycket”, d.v.s. det dubbla budskapet i att konsumera och samtidigt vara miljömedveten samt hur kunskap om klimatkrisen inverkar på beteendet och vilka egoistiska motiveringar det finns för att leva miljövänligt. Jag drar slutsatsen att hållbar konsumtion har konsumistiska drag och föds ur och verkar inom konsumtionskulturen. Med hjälp av hållbar konsumtion kan enskilda individer påverka politiskt men behålla de meningsskapande funktioner som konsumtion har i det senmoderna samhället.
  • Poppius, Nino (2021)
    Denna avhandling är en en analys av hur ”livsstilsminimalism” försöker svara på de problem som enligt bland annat Zygmunt Bauman, Anthony Giddens och Pierre Bourdieu präglar den senmoderna, konsumtionsdrivna världsordningen. Genom att granskaminimalistiska bloggar och forskning gjord av andra som tangerat ämnet får jag en bild av minimalismen som en livsstil som betonar individualism, frihet, nöjen och identitetsskapande. Dessa betoningar är förenliga med den senmoderna etiken vilket innebär att minimalismen varken är utrustad för, eller har intresse av att åstadkomma radikala samhälleliga förändringar på makronivå. Även om minimalister i regel är kritiska mot masskonsumtion, bibehålls identitetsskapande symboliska betydelser som individer tillskriver olika föremål. Minimalister är således inte immuna mot konsumtionens identitetsskapande tendenser. Att kunna välja ett minimalistiskt liv innebär implicit att utgångsläget varit ett av överflöd, vilket i sin tur innebär att minimalismen inte är universellt tillgängligt. Minimalismen är således inte ett realistisk val för de traditionellt fattiga.